BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 08 March 2011, 07:33:26
-
Eind jaren 70 heeft men in Haarlem een aantal rode DE2'en gemoderniseerd. Dit werden de geel/grijze DE2'en die het tot eind jaren 90 hebben uitgehouden bij de NS. In verschillende boeken staan data genoemd dat de gemoderniseerde DE2'en de werkplaats Haarlem in een geel/grijs jasje verlieten. Kortom de afleverdatums. Deze worden bijvoorbeeld genoemd in Spoor en Trein editie 9, Blauwe Engelen en Rode Duivels en NS dieseltreinstellen.
Hierbij ook een scan uit een van deze boeken.
(http://i54.tinypic.com/2v33aea.jpg)
Dit zijn dus de in dienststellingen als geel grijze DE2.
Ik zoek net de uit dienstellingen van de rode DE2'en die omgebouwd gingen worden.
Dus wanneer kwamen ze de werkplaats Haarlem binnen om omgebouwd te worden. Die data zoek ik.
-
Ga op zoek naar de bladen van Het Openbaar Vervoer uit die tijd. Daar staan alle data in genoemd.
mvg,
Robin
-
Probeer eens Op de Rails van oktober 1998 te bemachtigen. Daar staat een groot artikel in over de Blauwe Engelen.
-
Ik heb daar ooit wel wat van opgeschreven:
88 27/5/1974 – 16/7/1975 -> 161
92 31/10/1975 – 21/7/1977 -> 162
83 30/3/1977 – 26/8/1977 - > 163
106 10/5/1977 – 10/10/1977 -> 164
Bk 164 in 1978 gesloopt na ongeval te Westervoort; vervangen door Bk 69 (stond in revisie om de 170 te worden). Met nieuwe Bk is de 164 op 26/5/1978 weer afgeleverd door “Haarlem”.
103 21/6/1977 – 11/11/1977 -> 165
97 4/8/1977 – 23/12/1977 -> 166
61 19/9/1977 – 11/2/1978 -> 167
91 26/10/1977 – 17/3/1978 -> 168
94 28/11/1977 – 5/5/1978 -> 169
Vanaf de 170 werden de meeste treinstellen afgeleverd met een andere Bk, door de bakwisseling die nodig was om de 164 weer op de baan te brengen
69 15/12/1977 – 6/7/1978 -> ABk 170, 26/5/1978 -> Bk 164 (zie hierboven)
98 9/3/1978 – 16/8/1978 -> ABk 171, 6/7/1978 -> Bk 170
66 14/4/1978 – 28/9/1978 -> ABk 172, 16/8/1978 -> Bk 171
Op 9/9/1978 ontspoorde de 171 te Arnhem (net afgeleverd op 16/8), waardoor er wederom bakwisselingen werden uitgevoerd. Van de in revisie zijnde 100 werd de Bk gebruikt om de 171 weer op de baan te brengen; De Bk 66 werd na herstel opnieuwe gebruikt, maar nu als Bk 180 (samen met de ex BDk 73):
100 14/7/1978 – 29/12/1978 -> ABk 173, 8/11/1978 -> Bk 171
70 25/8/1978 – 8/2/1979 -> ABk 174, 29/12/1978 -> Bk 173
68 3/10/1978 – 23/3/1979 -> ABk 175, 8/2/1979 -> Bk 174
64 13/11/1978 – 10/5/1979 -> ABk 176, 23/3/1979 -> Bk 175
62 +/- 12/1978 – 21/6/1979 -> ABk 177, 10/5/1979 -> Bk 176
82 1/2/1979 – 2/8/1979 -> ABk 178, 21/6/1979 -> Bk 177
72 26/3/1979 – 17/9/1979 -> ABk 179, 2/8/1979 -> Bk 178
73 10/5/1979 – 19/10/1979 -> ABk 180, 17/9/1979 -> Bk 179
99 16/7/1979 – 9/1/1980 -> 181
75 18/9/1979 – 12/3/1980 -> 182
67 12/11/1979 – 20/5/1980 -> 183
65 10/3/1980 – 3/9/1980 -> 184 (ABk 184 -> BDk 65 is ex BDk 63, bakwisseling in 1967
102 12/5/1980 – 23/1/1981 -> 185
87 28/10/1980 – 12/8/1981 -> 186 (ABK186 -> BDk 87 is ex BDk 77, bakwisseling in 1980 a.g.v. ongeval te Winsum op 25/7/1980)
Kan je hier wat mee?
Groet, Edwin
-
Hoi Edwin,
Bedankt voor het lijstje. (y)
Ik had zelf ook al wat gevonden met behulp van het nummer van Op de Rails, maar daar staan alleen maanden en jaartallen in. Treinstel 62 zou volgens OdR in januari 1979 binnen zijn genomen. Daarnaast ontbreekt in dit overzicht de binnenkomst van de ABk 86, welke tot Bk 172 is verbouwd. Het kan zijn dat je dit niet opgeschreven hebt. De binnenkomst van deze bak was in mei 1978.
Nog een vraag over deze lijst, de tweede datum is de datum dat het treinstel in dienst werd gesteld. Heb je misschien ook nog ergens data dat de stellen door Haarlem zijn afgeleverd? De 88/161 is bijvoorbeeld al op 4 juni 1975 afgeleverd. Of zijn deze direct door de werkplaats Haarlem in dienst gesteld?
-
Hallo Edwin,
Dank voor je lijstje! Dit data zien er prima uit. Lijkt mij, gelet op de data, dat er een grote kans is dat dit de juiste zijn!
Zijn er trouwens ook mensen die foto's hebben van dit ombouw proces en die deze foto's willen plaatsen?
Nogmaals dank!
Greetz,
Tinus!
-
De 86 is op 29/5/1978 binnengenomen. De ABk is als Bk gebruikt in de 172 en op 28/9/1978 afgeleverd.
De genoemde data's zijn de afleverdata's door de wph Haarlem. DE 88/161 is een beetje een apart geval, omdat deze inderdaad op 4/6/1975 werd afgeleverd door Haarlem en overgebracht naar Zwolle. Hier werden nog diverse proefritten gereden. Daarna is het stel teruggekeerd naar Haarlem voor het uitbouwen van meetapparatuur en bijwerken van het stel. De dagen daarna werden nog diverse ritten gereden met pers en genodigden, waarna de 88 op 16/7/1975 wederom werd afgeleverd door Haarlem en naar Zwolle werd overgebracht voor inzet in de reizigersdienst.
Groet, Edwin
-
Hoi Edwin,
Dank voor je antwoord. Ik ben dan benieuwd of er mensen hier zijn die weten of de stellen door Haarlem zijn afgeleverd voor de dienst of dat dat in Zwolle gebeurde?
Bij de ICM stellen werden alle treinstellen tot aan de 4220 door de werkplaats Onnen in dienst gesteld, nadat ze door Haarlem werden afgeleverd na revisie. Vanaf de 4220 is Haarlem zelf de indienststellingen gaan doen.