BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marty op 06 March 2011, 16:53:06
-
Ontraxs is al weer een week achter de rug, onze baan "tuinpad van mijn vader" is zo goed als klaar, alleen nog wat aanpassingen en het materieel wat uitbreiden, maar dat is het wel.
Ook Leerdam in 1920 waar ik 5 jaar geleden aan begonnen ben ligt al 4 jaar stil, en gaat nog wel een oppepbeurt krijgen....ooit. Nu heb ik de eer dat ik gevraagd ben door een paar Proto87 boys om een's te komen kijken of het wat voor mij is om wat bakkies te bouwen.
Ook al ben ik van mening dat ik met mijn bouwstijl en manier van werken daar nog niet echt thuis hoor in de ere-divisie, wil ik volgende week wel graag kijken bij ze , en beslissen of het wat is voor die worstevingers van mij.
Maar nu komt het, ik wil wel beslagen ten ijs komen, en in ieder geval een leuk thema hebben om na te bouwen, of wat in ieder geval als voorbeeld kan dienen.
Ik had een prachtig plan, de diefdijk bij Leerdam met het spoor door de verdedigingswerken heen, maar tot mijn grote spijt hoorde ik vorige maand dat iemand hier al mee bezig is binnen de prtot87 groep, .... eg balen.
Ik ben dus op zoek naar leuke tafereeltjes of thema om na te bouwen met de volgende wensen ( waar vanaf geweken mag worden ):
-enkelspoor
-Nederlands
-tussen 1900 en 1960
-niet te standaard recht toe recht aan lijntje
-na te bouwen op 2 a 3 meter lengte
-nadruk ligt op omgeving en scenery, railbouw is bijzaak wat thema betreft
Na 2 dagen speuren in boeken en de bekende sites ben ik niet verder gekomen met een idee van halte Soestdijk, erg mager dus.
Elke suggestie en/of gek idee is welkom, om weer wat inspiratie op te doen voor een nieuw project.
Mocht ik er wat mee gaan doen is het de bedoeling om er hier een verslag van te maken om op BNLS te plaatsen, vooral om mezelf ertoe te zetten wat af te maken :)
verlaad mij met foto’s en ideeën en help me weer op weg ;D
-
bergen-bergen aan zee bello? (ff schieten uit de heup)
-
De Diefdijk bij Leerdam met het spoor door de verdedigingswerken heen, Gewoon aanbeginnen! Als het in je hoofd zit gaat het er toch niet meer uit. En dan, prtot87 heeft niet alleen recht, en kan misschien nog wat van je leren :).
SK
-
Haarlemmermeerspoorlijn, b.v. Hoofddorp en omgeving. Daar zat een dijkcoupure in, en diverse bruggen over vaarten en sloten.
Ter plekke zijn er nog veel restanten van te zien, en op internet en in boeken is ook redelijk wat informatie te vinden.
-
Station Groesbeek (http://www.geschiedenisgroesbeek.nl/spoorlijn2.htm) is wel aardig aan de lijn Nijmegen-Kleef Op dezelfde site (http://www.geschiedenisgroesbeek.nl/spoorlijn.htm) trouwens nog meer info over andere plekken langs die lijn. Misschien zit er wat tussen. Anders misschien het PON lijntje of een Frysk sikkenlijntje.
-
Nederland net na de WO 2 misschien?
En dan helft landschap (met bunkers ofzo) en dan de andere helft een stad in puin.
-
Leek !
Groningen > Leek ter plaats bepaling
Trein op de stoep of dwars door de straat
Helemaal doorscrollen naar beneden een lok serie 450
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=540173&page=7 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=540173&page=7)
Maar een Sik kwam daar ook wel eens, dus hup hup Werps Sik in elkaar bakken en bouwen dat Leek, Grote Smurf van Beek
-
Vroegere Tram-lijn over Walcheren? (Zeeland)
koudekerke, Westkapelle, Dombug,
-
Dank allen voor het meedenken, en ga gerust door.
heb alle namen die hier voorbij komne gegoogeld, en duizende foto's gezien die ik nog nooit eerder heb gezien.
Alleen dat is al een leuke bijkomstigheid van mijn vraag/verzoek (y)
heb er echter nog geen 1 gezien die mij gelijk raakte, want dat is mijn persoonlijke criterium, het moet de "sohee,yes, wauw-in 1 seconde " factor hebben.
Sobat, ik kan wel eigenwijs hetzelfde gaan doen, maar het is een thema om mee te doen juist met proto87, en om dan 2 dezelfde thema's achter elkaar te hebben is iet wat vreemd.
ga die dus ooit nog wel een keer bouwen, maar dan voor mezelf of OHMB, maar niet in Proto87 verband.
vandaar dat dit thema dus ook geen Tram iets kan zijn, maar normaalspoor.
Ook het tijdperk van Proto is een zeer logische gekozen tijdperk, maar niet de mijne, wat de keuze nog moeilijker maakt, dus gaan jullie gerust verder hoor met spuien uit de heup :)
-
Misschien iets uit het zuiden :): Wel nog van voooor de tweede Wereldoorlog....de lijn tussen Maastricht en Vaals, ter hoogte van Gulpen met het viadukt aldaar met bijv. een Garrat locomotief!
OF:
Een gedeelte van de lijn van Simpelveld naar Kerkrade ter hoogte van Eys( halteplaats aldaar= Eys Wittem) )
dus:
-enkelspoor= yep!
-Nederlands=yep!
-tussen 1900 en 1960=ook dat...
-niet te standaard recht toe recht aan lijntje= kan niet anders dan bochten tussen de heuvels...
-na te bouwen op 2 a 3 meter lengte= geen probleem
-nadruk ligt op omgeving en scenery, railbouw is bijzaak wat thema betreft= een en al heuvelachtig landschap !!
Jos
-
Station Losser;
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=losser&num=2
-
bedoel je deze Jos ?? :
http://www.smorgensindevroegte.nl/treinen/M1994/Miljoenenlijn5.jpg
Deze heeft inderdaad wel wat, en heuvels zijn wel een mooie afwissleing op al die "platte " Nederlandse module's
Eys Wittem is inderdaad een leuke, apart stationsgebouw, wat bebouwing, een tunneltje.
kan me daarin goed uitleven in de scenery.
dank Jos, deze komt op mijn lijstje, zit nu al op 2 :)
Losser had ik ook al gezien, maar is afgevallen toen op Stationsweb werd aangeduid als een tramstation.
Als is de directe bebouwing eromheen wel weer leuk
-
Dit wat qua sfeer?
(http://www.koala-creek.net/wp-content/uploads/2011/03/marty.jpg) (http://www.koala-creek.net/wp-content/uploads/2011/03/marty.jpg)
Klikken om te vergroten
-
Lutjewinkel.
- Ophaalbrug
- Zijspoor met draaischijf
- 2 laadsporen aan de ringsloot
Past op 2 modules in de lengte en 1 module dwars daarop.
dirkjan
-
Een gedeelte van Het Halve Zolenlijntje.
-
..Het Halve Zolenlijntje.
Dat is wel wat voor Marty ;D ;)
Alle gekheid; ik ken die Nederlandse thema's niet zo goed. Zo te zien echter is er genoeg expertise aanwezig op dit forum om Marty vooruit te helpen :)
-
Je zou ook kunnen kiezen voor een 'gewone' spoorweg in een bijzondere situatie: de 'badkuipspoorweg' in Zeeland 1953 of het half ondergelopen emplacement van Kruiningen.
-
Kopstation Moerdijk SS misschien? ??? Heeft mij altijd geinteresseerd op een of andere manier.
Deze lijn geopend geweest tot 1928 (dacht ik) en liep naar Lage zwaluwe/Breda. Het station lag vlak naast het station van de AR en had een actieve haven (y)
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=moerdijk (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=moerdijk)
Sporenplan tot nu toe alleen gevonden in "Locomotiefloodsen en Tractieterrein in Nederland 1939 - 1958". Ook vast op te vragen via sporenplan.nl
Mvg. Laurens
-
Losser had ik ook al gezien, maar is afgevallen toen op Stationsweb werd aangeduid als een tramstation.
Als is de directe bebouwing eromheen wel weer leuk
Maar als je dan kijkt dat hier later sikken gereden hebben is het misschien wel leuk. Er is zelfs een blauwe engel (in rode livrei) daar geweest tijdens carnaval.
Materieel ja tram dierenserie hsm 136-203 hsm 1005-10048
Kijk ook eens of je het boekje Op en om een klein stationnetje... kunt krijgen van de St. Historische Kring Losser voor een beetje geschiedenis
isbn 90-804427-4-7
-
Hallo Marty,
bedoel je deze Jos ?? :
http://www.smorgensindevroegte.nl/treinen/M1994/Miljoenenlijn5.jpg
Neuuhh! da's maar een klein viaduktje...nee ik bedoelde het grote viadukt over de Geul die aan het begin van de tweede WO afgebroken is!
Ik kan helaas niet zo snel een plaatje ervan vinden op internet...
Het is een viadukt in "een bocht" met een open staalconstructie ..max hoogte ik meen een 31 meters en het zag er best wel kloek uit ...alleen heeft het viadukt maar een tiental jaren mogen bestaan :(...
Er is wel een boek over de geschiedenis van de "Tramlijn"Vaals -Maastricht"met tig foto's over het viadukt.
Nu zijn er nog steeds de resten van de landhoofden van het voormalige viadukt te zien/te vinden....
Jos
-
Misschien iets uit het zuiden :): Wel nog van voooor de tweede Wereldoorlog
Zoiets als het spoortje op / in de Sint Pietersberg (http://www.industriespoor.nl/SintPieter.htm)
-
(voor grove den)
Deze:
http://www.uitgeverijelmar.nl/downloadcover.asp?path=files/covers/9789038918969.jpg
-
... wellicht een kopstation midden in het water?
http://www.blikophetverleden.nl/spoorloos/BOL.html
http://www.pbase.com/langedijk/luchtfotos
(http://www.mobiel-erfgoed.nl/images/Kolom_2_meer/Koolsail_Broekerveiling_schuit+trein_448.jpg)
-
in Zeeland 1953 of het half ondergelopen emplacement van Kruiningen.
Alsjeblieft zeg, zelfs zonder water in de buurt maken die loks van Marty al kortsluiting :-X
-
Bedankt J J H S ! :)
Marty: Hier het plaatje van een deel van de kaft van het boek ( met het viadukt erop): Sporen van de tram Maastricht- Vaals.
geschreven door Frank Jansen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viaduktMarty.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/viaduktMarty.jpg)
Jos
-
Nadeel van het viaduct is dat hij circa 600 meter lang was. Station Vaals is ook een leuk thema maar ja, tram....
-
Hallo,
Misschien iets uit het noord oosten de N.O.L.S. de spoorlijn Emmen-Zwolle met zeer fraaie stations met veel goederen verkeer, zelfs bij Mariënberg een aftakking naar Almelo.Er zitten leuke bruggen tussen zoals bij de Haandrik waar de weg en spoor de brug moesten delen, in de buurt van Ommen veel bossen, bij NieuwAmsterdam de olietreinen en industrie in Emmen zelfs bij het station een oliedepot van calpam.Dus ook wat meterieel aangaat heel veel te plaatsen en dan wel tijdperk 3 en ook nog 4.
ps met veel goederen verkeer bedoel ik 3x per dag een trein naar de ENKA Emmen (gemengde trein) met ketelwagons en gesloten goederen wagons, en de olietrein NieuwAmsterdam- Rotterdam ook 3x per dag.
mvgr Evert en Bas.
-
Even een gek voorstel.
http://www.geoffs-trains.com/images/Copy_of_VICFAL_2.JPG (http://www.geoffs-trains.com/images/Copy_of_VICFAL_2.JPG)
Victoria Falls bridge... voldoet aan op een na alle criteria (het is niet nederlands).
http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Falls_Bridge (http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Falls_Bridge)
lengte 198 m
hoogte 124 m (module van 150cm hoog, bodem van de kloof op7 cm vanaf de grond ;D).
Heel veel scenery en landschapsbouw.
Kees
-
Hallo,
Ik heb je oproep gelezen en er eens over na gedacht. Ik woon zelf in Warnsveld, naast Zutphen en vroeger heeft er in Zutphen een tramlijn gelegen van Zutphen naar Emmerich (D). Misschien is dit een idee? Er zijn oude foto's van een stoomtram door de binnenstad van Zutphen en omgeving, missichien zou dit nagebouwd kunnen worden, je hebt hiervoor dan niet veel ruimte nodig.
Een voorbeeld van een foto in de omgeving die nagemaakt zou kunnen worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram_op_de_brug_over_de_oude_ijssel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tram_op_de_brug_over_de_oude_ijssel.jpg)
Meer info omtrend tramslijn Zutphen-Emmerich en andere tramlijns in Gelderland met historische afbeeldingen is te zien op de volgende site: http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/spoorzoeken/trams_oostgelderland/page_05.html
Ik hoop dat je hier iets aan hebt of dat je er ideëen mee opdoet,
Veel succes,
Groet,
Marcel
-
Duits lijntje, Boxtel - Gennep (- Goch). Was ooit de internationale route van de NBDS, dubbelsporig. Stamlijn van o.a. de serie 3500(-I), de nodige royalty uit Europa reisde hierover naar Vlissingen en weer terug. Na WOII tot boemeltje vervallen en inmiddels stilgelegd. In Gennep zat de Page (PApierfabriek GEnnep)met een behoorlijk goor fabriekscomplex met spooraansluiting. Dan had je nog de kruising met de maaslijn, een hoog en laag gelegen station met verbindingsboog. Veghel met haven en emplacement met in elk geval in later jaren de CHV. Er zijn de nodige boeken en ergens op internet zwerft een document met tekeningen van alle emplacementen in de latere jaren (inclusief seinen/borden geloof ik). En Boxtel, waar in de jaren van de NBDS de werkplaatsen en dergelijke lagen. Keuze genoeg :)
Groeten,
Gerard
-
En dit dan?
(http://www.library.mstn.govt.nz/history/images/fell4.jpg)
Bron. (http://www.library.mstn.govt.nz/history/fell.html)
De Rimutaka Incline. Een uniek stukje spoorweg dat treinen over de 3 mijl lange 1:15 helling sleepte met hulp van de "Fell centre rail"
77 jaar lang sleepten de 5 locomotieven van de H serie treinen op en neer van Cross Creek naar Summit en terug, waar normale locomotieven het van de "Fells" overnamen. Elke loc was gepositioneerd voor haar eigen lading, en speciale remwagens werden ook geplaatst voor de reis heuvelafwaarts, dus gegarandeerd rangeerplezier. Het landschap is ook aardig spectaculair. Voor een korte tijd in aan het begin van de 20ste eeuw werden de B'1 H serie geholpen door de gigantische E 66, "Pearson's Dream" een 1'C'C Mallet-achtige loc met Vauclain-compound cylinders en ander restafal uit de werkplaats. Door haar rare ketel en de exhaustpijp van de achterste cylinders was de cabine zo heet dat de stoker asbest aan moest hebben om te voorkomen dat zijn kleding in de brand vliegt ;D Ander interresant matrieel van die tijd waren de enkele-Fairlies van de R en S serie, en ander koloniaal Engels en Amerikaans matrieel
mvg,
Rick
-
Haarlemmermeerspoorlijn, b.v. Hoofddorp en omgeving. Daar zat een dijkcoupure in, en diverse bruggen over vaarten en sloten.
Ter plekke zijn er nog veel restanten van te zien, en op internet en in boeken is ook redelijk wat informatie te vinden.
Ja das een leuke en dan het stuk over de Amsterdamse vaart afbuigend naar Hoofddorp. Alles aanwezig, station , vaart, weg, normaalspoor, joods kerkhof . Traject gesloopt ergens in 53 dus prima binnen je indeling.
-
Ede Dorp of nijkerk in de jaren 20/30 beide zeer leuk emplacement
en kun je leuk ohmb bouwen .
gr Jan
-
Betuwelijn bij het oversteken van het Amsterdam Rijn kanaal?, of iets verderop bij voormalig station Echteld? (Andere kant op richting Tiel?)
Ook een mooi thema: Lingebrug in Tricht (wel dubbelsporig)
Groet,
Tjalling
-
Dank allen, leuk om te zien waar jullie hartje van vol is
Heel leuk die exotische banen, maar ik hou het toch wel bij Nederlands ( en binnekort een mexicaans beursbaantje)
en het moet echt en spporlijn zijn, geen tramlijn
Maar die Tram foto's zijn ook goed hoor, aangezien ik toch ook het stadje van "tuinpad van mijn vader " wil vergroten met nog een module erbij, en daar heeft die laatste tramfoto mij een boost in inspiratie gegeven, maar ook de betuwelijn ben ik nog aan het afsnuffelen voor leuke kiekjes.
kortom, ik blij met alle reacties, maar ik ben er nog niet uiteven ;D
@ Jan Ede komt bij mij ook steeds weer terug en dan wel Ede gemeentehuis, en voor OHMB staan al wat bakken semiklaar, dit is voor een ander projectje :)
-
Bergen op Zoom, begin 1900.
Echt fraai station, alles in een verdieping, veel groen, Janssen Wagonfabriek Bergen op Zoom, zeer fraaie watertoren.
Dus leuk om te maken en fraai en uniek.
;D
-
... en daar heeft die laatste tramfoto mij een boost in inspiratie geg..even ;D
Hej, die wou ik! ;D
-
Hej, die wou ik!
Zucht ;D
Bergen op Zoom, begin 1900.
Leuke side kick, Chris (y)
Maggie ook mee doen met OHMB, naast Groterdam, de site, de modellenbesprekingen, je werk, eh... laatmaar ;)
Even zonder dollen, ik ken Bergen op Zoom alleen van de afgelopen tien jaar, maar ik denk dat dat wel potentie heeft inderdaad.
Hebbie als BN'ert uit Bgn nog een leuke ouwe foto misschien, of moeten we gaan Googlen?
En even een algemene opmerking over dit draadje, ik vindt wel dat die modelbouwers steeds luier worden, nog even en ze zeggen bedankt voor de tip, wanneer begin je mijn baan te bouwen 8)
-
Ik zal eens wat foto's inscannen. ;D
-
Zit is even in "Meester" van Hans Kaas te kijken. Daar staat op blz 61 een foto van een trein op de spoordijk in de diemerplas. Ook wel leuk een spoorlijn met aan twee kanten water.
Sander (die nog even verder gaat kijken)
-
Ik zal eens wat foto's inscannen
Oh jee, daar begint het meestal mee, zo'n prachtig stukkie OHMB ::)
-
al gedacht aan de ijzeren rijn? Is weer actueel daar de belgen deze weer in ere willen herstellen ;D
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/watertoren.jpg)
Bierbrouwerij, wagonfabriek en watertoren.
Samen met het bijzondere station (zie stationsweb) toch een fraaie baan denk ik zo. :)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/stalenbrug.jpg)
de stalen brug, bestaat nog, maar is nu van beton.
Muistoets links of slepen naar de navibalk geeft lekkere grote foto.
-
Volgens mij hebbie de tekening ook al klaar in de la liggen, nou zeg is eerlijk.
-
;D
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/station.jpg)
het station.
-
Ik zou voor die foto uit 1920 gaan, dat die panelen van de aanbouw zijn vervangen door glas. Geeft een modern tintje aan een periode van 90 jaar terug.
Hebbie ook foto's van Janssen Wagonfabriek Chris?
-
Ik ga zoeken, maar dan moet ik even dieper gaan graven. :)
-
Wel al zoals het er lang heeft gestaan.
http://railtrash.fotopic.net/c1636902.html
-
Ik ga zoeken, maar dan moet ik even dieper gaan graven
Tweede la van boven, neem ik aan?
Toilet zag er nog netjes uit, chloortje er door heen en een WC eendje, niks meer aan doen.
Geloof dat ik nu erg enthousiast wordt van dit plan, even concentreren:
"Ik hou niet van stoomlokomotieven, Ik hou niet van stoomlokomotieven, Ik hou niet van stoomlokomotieven, Ik hou niet van stoomlokomotieven, Ik hou niet van stoomlokomotieven, .........
-
;D
-
Van deze site:
http://www.railgoed.nl/historie-bergen-op-z.html (http://www.railgoed.nl/historie-bergen-op-z.html)
het volgende verhaaltje geplukt, wat weer een zeer interessant gegeven geeft voor het nabouwen in een periode na de tweede WO.
B, Jansen Wagon- en werktuigbouw
De firma Jansen bouwt al enige tijd spoorwegmaterieel als het na de Tweede Wereldoorlog verkast van een perceel aan de Galgenlaan waar een spooraansluiting gerealiseerd kan worden. In de jaren na de oorlog reviseert het bedrijf in opdracht van de NS duizenden goederenwagens, vooral kolenbakken. Later besteedt de NS-werkplaats Haarlem ook het werk aan getrokken reizigersmaterieel uit aan Jansen. In de jaren ’50 worden in de bedrijfshal ook nieuwe ketelwagens voor Esso, Pam, Nam en Pieter Bon gebouwd. Later komen daar dienst- en verblijfwagens voor de NS en werkmaterieel voor de metro van Rotterdam en Amsterdam bij en bijv. bovenleidingsmontagewagens voor Strukton. In 1990 worden nog zelfrijdende stellingwagens voor ElectroRail en een Mobitel voor de GVB geconstrueerd.
Voor intern vervoer is sinds 1981 (in elk geval tot 1986) een Deutzloc beschikbaar die aanvankelijk dienst gedaan heeft bij de Suikerunie in Groningen en later bij de suikerfabriek Zevenbergen.