BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Karst Drenth op 14 February 2007, 23:10:51
-
Hoi,
Lekker aan het bouwen met m'n Plan U... Maar nu ik er mee kan rijden, bekruipt me het gevoel dat het ABk rijtuig wat aan de lichte kant is...
Daarom wat wegingen gedaan (meten is weten ;D )
Piko HK Bk 250 gram
Fl* Plan V ABk 260 gram
Piko ICE koprijtuig 175 gram
Piko ICE middenrijtuig 125 gram
Karst's Plan U ABk 160 gram (gaat totaal met verf, verlichting etc waarschijnlijk tegen de 190 wegen)
Wat mij opvalt dat de ICE's licht zijn, maar geen enkele 'ontsporings-drang' hebben.
Evenals alle andere trouwens... het rijdt allemaal perfect
Voor mijn eigen situatie vraag ik me b.v. af of het middenrijtuig dan zwaarder, lichter of gelijk moet zijn aan de ABk ?
Veel vragen, weinig duidelijkheid :(
Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???
Grtzz,
Karst
-
Mijn theorie zou zijn: Zorg dat je een mogelijkheid hebt om in de rijtuigen nog gewicht aan te brengen zonder dat dat er lelijk uit gaat zien. Maar gooi er voor alsnog niets extra's in want dat moet de motor wel mee slepen wat je parte kan gaan spelen bij hellingen. Dus eerst testen zonder gewicht en dan naar smaak bij gooien als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht.
m.v.g.
Mark
-
...als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht...
Is (nu nog) niet aan de orde, zowel vooruit als achteruit loopt de ABk keurig netjes met de mBDK mee door bogen, (PIKO R2) (meegebogen/engelse)wissels en wisselverbindingen.
En dat alles op de snelheid die de PIKO HK aandrijving kan ontwikkelen, ik schat zo tegen de 300 Km/u schaalsnelheid. ('t is echt geen gezicht ;D )
Lijkt dus dat ik me overbodig zorgen maak :-|
Grtzz,
Karst
-
Ja als het niet te veel moeite kost kan je altijd nog het dak min of meer los houden voor noodgevallen, maar iderdaad dit klinkt prima verder,.. nietwaar? ;)
m.v.g.
Mark
-
Test rondje opzetten met een goede helling (meer dan 3% dus...) wat boogwissels/engelse wissels/normale wissels in de meest onnatuurlijke positie maken en daar de trein een uur op laten rondtuffen. (Onder toezicht natuurlijk). Als dat goed gaat, dan zou ik me geen zorgen maken. ;D
-
Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???
Weleens van normen gehoord? ;D NEM302 (http://www.morop.org/de/normes/nem302_d.pdf)
-
Ja wel Klaas ;)... maar niet van deze 8)
Probleem opgelost dus:
Voor H0 0,40 gram/mm.
Ik heb geen 'negativ-factoren' :
- hohe Schwerpunktlage des Fahrzeugs: Dankzij mijn 'bladlood-bakje' ligt het zwaartepunt bijna tussen de assen
- großer Überhang (Abstand Pufferteller - Endachse): De bakken hebben geen buffers :D
- ungünstiger Angriffspunkt der Kupplung (günstig ist ein Angriffspunkt nahe der Endachse bzw. des Drehzapfens): Zo goed als meest ideale plek voor het koppelingsaangrijppunt, vlak voor de draaitap
- Kupplungsaufhängung am Drehgestell: de koppelingen hebben geen enkele verbinding met de draaistellen
Ergo: 283 mm * 0.40 = ten minste 113.2 gram. Mijn gewicht: 160 gram, meer dan voldoende ;D
Bedankt Klaas, kan ik weer rustig verder ;)
Grtzz,
Karst
-
Voor de niet Germanen onder ons!
(http://img54.imageshack.us/img54/3163/nem302ol1.jpg)
-SK