BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Johan steur op 14 February 2007, 21:49:09

Titel: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Johan steur op 14 February 2007, 21:49:09
Hallo allemaal ik ben een starter en kan maar niet besluiten welke schaal het beste voor mijn situatie is . Ik heb op mijn zolder een ruimte van maximaal   
3m bij 2.80m tot mijn beschikking.

Bijvoorbaat dank.
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Chris op 14 February 2007, 21:50:58
Wat wil je gaan uitbeelden ?
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Stijn de Vreede op 14 February 2007, 21:55:21
Inderdaad, Een hele stad?, Een dorp?
Land?

Ik vindt H0 het beste (meningen verschillen ;)), Je kan makkelijker dingen veranderen, verven, En een groter aanbod...

Jouw ruimte, Daar kan je zowel een mooie N-baan als een H0-baan! :o
 
Succes, :)

Stijn
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 22:00:07
Simpel gewoon N spoor doen!....    ;D

Nee zo simpel is het niet.
Het hangt inderdaad een beetje af van wat je wilt uibeelden.
Lange treinen, veel realsime, (b.v. op stedenbouwkundig gebied maar ook in het sporenplan) grote stations, meerdere thema's (zoals een stuk stad maar ook een stuk vrije natuur) en de bekendere treinen dan raad ik N spoor aan!

Wil je boemel, geen grote stations, korte treintjes, onbekende matschapijen rijden die b.v. ook nog op smalspoor rijden) en wel heeeel veel detail tot op het laatste "zeldzame bos tor nauwkeurig" dan is H0 een betere keus!

Maar denk eens rustig na over deze vraag (die Chris ook al stelde) En dan horen we wel wat de wensen zijn. Op basis daarvan kunnen we dan een advies op maat geven.

m.v.g.

Mark

P.s. zelf N spoorder in hart en nieren! Maar eerlijk genoeg wanneer H0 echt beter zou zijn voor je.  ;)
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Johan steur op 14 February 2007, 22:09:33
Nou ik zit te denken aan een spoorwegwerkplaats met een draaischijf met aan het eind of begin een dorp met reizigersstation en als het even kan ook nog een mooi traject door de bergen ( heuvels )

Weet alleen niet of dit reeel is.  Misschien enige tips ?

Alvast bedankt
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 22:16:04
Nou ja je wensen zijn nog niet erg specifiek dus dit valt nog in allerlei mogelijkheden te kneden!
Kortom geen probleem!  ;)

Een heuvelandschap vertelde je... Duits, Limburgs, Belgisch, Frans, Spaans, italiaans of anders?

Verder die draaischijf en dat dorp en die werkplaats en dat station zijn goed te combineren maar zeker als je alles op een beetje realistische grote wilt houden en niet te veel wilt comprimeren is N spoor de betere mogelijkheid tenzij je kiest voor niet doorgaanse maatschapijen en niet doorgaanse modellen van treinen.

Maar goed leef je eerst even in op mijn eerste vraag over welk land.

m.v.g.

Mark
 
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Stijn de Vreede op 14 February 2007, 22:18:49
Ik denk H0, Je maakt niet meteen een enorme stad, Je hebt ook niet zoveel ruimte nodig...
Maar dat kn heel mooi worden! :o,
Maar het moet natuurlijk geen discussie worden (n of h0)

Je kan natuurlijk 2 railzen kopen (N en H0 en vergelijken en denken en passen (en dromen ;D))

Groeten van de grootste SM'90 fan,
Stijn :)

Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Johan steur op 14 February 2007, 22:34:48
Ik heb me al een tijdje in die vraag verdiept en ik ga voor Duits omdat ik dat het mooist vind maar goed dat is persoonlijk.

Nu ik toch vragen aan het stellen ben, ik wil ook graag met en zonder bovenleidingen rijden maar ben nog niet zeker van in welk tijdperk (3/4/5)
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 22:40:00
Dat tijdperk kan met je wensen station, werkplaats, draaischijf en dorp nogsteeds. Maar het tijdperk zal wel bepalen welke treinen er rijden en ook deels bepalen welke sfeer er gaat hangen. Ook geelectrificeerde en niet geelectrificeerde lijnen vind je in alle 3 de tijdperken wel terug.

Ook de vraag N of H0 los je niet op door Duits te gaan rijden.  ;D
Duits materieel is er namelijk in beide schalen volop te krijgen!

Wat zijn je lievelings modellen als het gat om dat Duitse materieel?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Sander op 14 February 2007, 22:40:30
realistische draaischijf bij H0 is al gauw 1 a 2 vierkante meter. Wel heel breed maar dan ook goed compleet. Voor een draaischijf en loods ben je al gauw 1 vierkante meter kwijt.

als ik dan lees dat je nog veel meer wilt dan alleen een draaischijf zu ik gaan voor N-spoor.
Op de door jou aangegeven ruimte kan je dan veel meer doen.

Ook aan Duits materieel is er erg veel in N-spoor.

Ik was er al uit, zeker als je nog starter bent en deze wensen allemaal hebt.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 22:43:22
Ja eigenlijk vind ik dat Sander helemaal gelijk heeft. Maar dat kan ik als N spoorder natuurlijk makkelijk zeggen.  ;)

Maar als ik je een losstaand advies mag geven Johan. Kijk ook eens bij Jeroni (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2449.0) op de baan. Wat vind je er zo van?
Wellicht helpt je dat ook wat in het maken van je keuze.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Johan steur op 14 February 2007, 22:56:08
Mark ik sta altijd open voor advies.(kan ik wel gebruiken)
De baan van jeroni is eigenlijk wel ongeveer wat ik in mijn hoofd heb.
( erge mooie baan trouwens )
Ik zal me eerst nog even verder verdiepen in het duitse materiaal dat ik wil gaan gebruiken en zal dan hier later zeker op terug komen.

Alvast bedankt allemaal.
m.v.g.  Johan
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 22:59:11
Je zou bijvoorbeeld op internet de katalogusen van de bekende modelspoor fabtriekanten kunnen doornemen om te kijken wat er allemaal is in N spoor. Mocht het tegen vallen (ik denk dat dat wel mee valt) kan je ook nog kijken bij de kleinspoor fabriekanten.

Doe inderdaad lekker rustig aan tijd zat!  ;)

En dan horen we het later wel als er nog vragen of ideeen zijn.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Tedo op 14 February 2007, 23:19:04
Als je niet teveel zelf wilt superen/verbouwen aan je materieel, niet al teveel waarde hecht aan details en genoegen wilt nemen met een wat minder uitgebreid aanbod zou ik voor N gaan gezien je wensen van wat je wilt uitbeelden.

Wil je bovenstaande dingen wel, dan zal je je uitbeeldingswensen iets moeten aanpassen, en ga dan voor HO.

Kan je nog niet kiezen, ga dan voor TT (tussen HO en N in), waar toch redelijk wat (voornamelijk duits) materieel in verkrijgbaar is.
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 14 February 2007, 23:58:21
Als ik dit zo lees Johan dan neig ik toch naar een N spoor advies, dan heb je lekker de ruitme en hoef je niet op iedere centimeter te kijken. Bij H0 kom je denk ik toch net wat krap als je er ook een leuk stuk lijn enzo erbij wilt doen en alles niet te nadrukkelijk aanwezig wilt laten zijn.
(Ja ik zeg dit nu als N spoorder, maar heb ook al een aantal jaren 0e ervaring en heb ook al 2 keer H0 gehad maar ben na 8 jaar weer terug bij spoor N.)

groetjes Michiel
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: H@Ns op 15 February 2007, 11:03:45
Hallo Johan,

Heb je al eens gekeken op de diverse beurzen, zoals Eurospoor, Rail en of N-Spoor Beurs in Lochem.

Hier zie je banen in diverse schalen van groot tot klein, misschien om dit eerst eens te doen.

Succes met de keuze.

Hans  :)
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Sander op 15 February 2007, 12:03:37
Leuke N-baan, om te laten zien wat kan, simpel maar leuk!

3 maart in het echt te bewonderen in Lochem op de N-spoor beurs.

www.nproject.nl (http://www.nproject.nl)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: FritsT op 15 February 2007, 12:49:58
3 x 2,80 !!

de perfecte ruimte voor spoor 0.
3 modules in L-vorm en een werktafel in de andere hoek.
Rijden en sociale contacten kan op evenementen.
Wat wil een mens nog meer?

Materieel: kijk eens bij Lenz-Spur 0. Rails, locs en wagentjes. Het is er allemaal en zeker niet duurder dan.....
http://www.lenz-elektronik.com/spur0/spurnull_koef.php
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Menno 1846 op 15 February 2007, 13:06:51
Mijn persoonlijke voorkeur ging uit toen ik als her-beginner weer overnieuw ging (na een stop van 4 jaar) begon als vanouds weer naar HO terug.Niet te klein en niet te groot mooi ertussen in en ook de keuze qua modellen was en is altijd al groter geweest in HO. Kijk ook naar ruimte die je te besteden hebt enz enz.
Maar t is wel ieders persoonlijke mening voor welke schaal anders heb je al gauw de strijd weer tussen de schalen wat je overigens ook nog steeds hebt in de merken.
Nogmaals t is echt een persoonlijke kwestie.
Greetz:Menno
__________________________________________________________
Ook ik als HO rijder kijkt natuurlijk wel bij een tentoongestelde N baan!!
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Wim Waleboer op 15 February 2007, 13:13:07
Gezien de ruimte en je wensen, en ik krijg dat moeilijk mijn strot uit als HO en LGB er maar ............N spoor lijkt mij het best passend voor je. :-X ;)

Wim W
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: RenevKL op 15 February 2007, 13:56:35
Persoonlijk zou ik het niet moeilijk vinden en direct voor h0 kiezen (heb het zelf ook gedaan, te laat althans). In het kort, ik heb zo’n 14 jaar een baan gehad in N-spoor (4,5m x 1m) maar ging mij mateloos irriteren aan de rijeigenschappen. Zelfs na lange poetsbeurten, vervangen van wissels (met gegalvaniseerd middenstuk) bleven er altijd wel treinen happeren en steken. Dit viel mij trouwens op de verschillende beursen ook altijd op. Nu ik ben overgestapt op h0 (Marklin) ben ik van de problemen af, de locs happeren echt nooit (schoonmaken blijft natuurlijk wel belangrijk maar geeft ook resultaat). Misschien niet zo’n grote baan meer, verhouding gewijs dan, maar wel weer veel plezier terug en een extra dimensie dat geluid heet. Door de schaal ook allemaal wat beter hanteerbaar en niet zo klein.

Voor mij h0 dus

Rene
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: KroKo op 15 February 2007, 14:22:04
Rene,

Bij digitaal rijden gaan de argumenten van haperen en sclechte rijeigenschappen niet (meer) op.

Groet Erik
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: RenevKL op 15 February 2007, 14:31:34
Hoi Erik,

Ik reed Digitaal sinds 6 of 7 jaar (N-spoor met DCC) en dat verberterde de situatie wel iets, maar het probleem was zeker niet weg en de irritatie bleef.

Ik zou zo wie zo bij een nieuw begin voor digitale sturing kiezen. (of op z'n minst voorbereiden)

Rene
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Jeroni op 15 February 2007, 14:39:02
mateloos irriteren aan de rijeigenschappen

Tja,

zoals sommigen van jullie wellicht weten bouw en rijd ik N met veel plezier. Voor wat betreft het opereren van de treinen, dat gebeurt bij mij nog analoog. Van haperende treinen op wissels heb ik geen last, nada. Ik hoef geen reclame te maken voor N, iedereen moet doen wat ie leuk vindt om te doen natuurlijk. Maar ik wil wel even rechtzetten dat ik, afgezien van bepaalde kleine locjes op wissels, geen serieus haperende treinen ken in N. Net zoveel als in HO, zeg maar ;).

3,00 bij 2,80? Zou ik lekker N doen. Nogmaals, dat is wat ik zou doen! Succes en veel plezier met je keuze

Jeroen
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 15 February 2007, 14:54:31
Aan Rene,

Ik rijd alle dagen met N spoor materieel voor de laatste 2 jaar momenteel. Nu heb ik wel redelijk nieuw materieel wat inhoud dt niet 1 loc voor 1990 is ontwikkeld. Maar zowel analoog als digitaal rijd ik prima!
Langzaam, hard, het maakt niet uit, en mijn testbaan zoals ik het momenteel maar even noem is niet bepaald schoon!
Door hele vervelende vezelplaten van het dak, ligt er wekelijks echt een hooooop zooi op de baan, maar na het weghalen van de aller grootste stukken scheurt het verkeer er moeiteloos overheen terweil ik zeker weet dat het nog behoorlijk smerig is!

Mocht ik willen rangeren maak ik de baan even vluchtig schoon met een vaatdoek of wat vilt, en dan kan ik ondanks de vervelende dakplaten tochweer een hele dag rangeren zonder problemen.

Kortom ik vind het jammer voor je dat je dergelijke ervaringen hebt, maar ik kan me er niet in vinden als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen.

Verder sluit ik me aan bij Jeroen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: RenevKL op 15 February 2007, 16:11:41
Hoi Mark,

Ik ben blij dat jij deze problemen niet hebt. Ik heb alleen mijn ervaringen gedeeld die ik met N heb gehad en deze problemen nu totaal niet heb met h0 (bij anderen kan het anders zijn). Om geen verkeerde indruk te wekken, bij mij bleef een trein ongeveer iedere 15 minuten wel steken/haperen op een wissel. Nu heb ik het nog niet gezien, rij nu 6 maanden met h0.
Ik laat iedere week een LUX stofzuiger met borstel meerijden, deed ik trouwens ook met N maar toen een Tomix. Na het leggen van de h0 rails heb ik de rails 1x schoongemaakt met een doekje en alcohol om het productie vuil te verwijderen, daarna is er geen doekje geweest die mijn rails heeft aangeraakt.

Ik heb er geen enkel belang bij om een bepaalde schaal aan te raden en hoop dat mijn reactie kan bijdragen tot Johan's keuze.

Rene
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: baanwerker op 19 February 2007, 18:25:41
Mischien moet je de vraag anders stellen om tot het juiste antwoord te komen.
Stel jezelf de vraag: waarom géén HO ? (of wat kan ik in HO niet wat in N wel kan en vind ik dit belangrijk)... Maak een lijstje met aan de eneke kant alle voor en minpunten van HO en aan de andere kant van de lijn van N.... Kwestie dus van optellen en aftrekken en je bent er uit.....
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Anoniem op 19 February 2007, 20:56:42
Mischien moet je de vraag anders stellen om tot het juiste antwoord te komen.
Stel jezelf de vraag: waarom géén HO ?

Dat ben ik fundamenteel niet met je eens (dat is juridisch voor 'vanuit het principe' en niet voor 'nu ben ik pissig' ;D - dit ter verduidelijking). Zo'n formulering heeft de schijn dat H0 de norm is en dat afwijkingen daarvan een goede reden moeten hebben. Zo ligt het natuurlijk niet. Hoewel H0 natuurlijk wel zogezegd de 'marktleider' is, betekent het niet dat de keuze van een beginnende hobbyist er een is of zou moeten zijn voor H0 tenzij bepaalde omstandigheden anders rechtvaardigen. De vraag is wel degelijk "met welke schaal ga ik aan de slag en waarom?". Daaromtrent zijn al aardig wat meningen geventileerd, hier de mijne (ik laat welbewust de andere schalen buiten beschouwing omdat de vraagsteller daar niet om vroeg, op eentje na dan ;D):

H0:

N:

En dan de klapper van de week ;D, TT:
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Peter Korsten op 19 February 2007, 23:02:53
TT, dat is een goede. Om nog even een mening in de groep te gooien, voor zover daar nog behoefte aan is:

Zelf heb ik H0-materieel (nog geen baan) en een ruimte van 6,00 x 3,40 m tot mijn beschikking. Die is eigenlijk te klein voor de drie thema's die ik in gedachten heb (kleine versie station Weert, kleine kolenmijn en station Amsterdam RAI zonder de A10).

Dat is dus dik twee keer zoveel als jij hebt, in een schaal die iets minder dan twee keer zo groot is. Als je het allemaal realistisch wil houden, denk je in H0 toch eerder aan een zijlijntje met een eindstation. En daar reed men meestal met tenderlocomotieven, die niet werden gekeerd (men ging gewoon achteruit rijden) en daarmee vervalt meteen de bestaansreden van je draaischijf.

Nou is het geen wet van Meden en Perzen en zal er vast ergens een draaischijfje aan het eind van een zijlijn te vinden zijn geweest, maar gebruikelijk was het zeker niet. Dus vanuit die optiek valt H0 eigenlijk al af.

Een andere optie, naast TT, is rijden met H0 smalspoor. (Heeft niemand dat nog vermeld?) Daar kun je veel meer kwijt op je oppervlak, omdat het spul allemaal wat kleiner is, maar ook weer niet zo klein als in N. Maar dat is vaak ook niet grootschalig, zodat de verantwoording voor de draaischijf weer om de hoek komt kijken. Dit mogen echter de Duits- en Zwitserlandkenners beantwoorden.

- Peter
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Gert1 op 20 February 2007, 16:54:15
Nog een voordeel van schaal H0: je kunt de details ook nog zien als je op middelbare leeftijd bent. En daarmee heb ik meteen een nadeel van schaal N te pakken: je bent met die schaal geheid eerder aan een leesbril toe!   :D

mvg,
Gert (sinds december 1966 bezig met schaal H0)
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 February 2007, 17:07:58
En dan de klapper van de week ;D, TT:

Kijk, dat hoor ik nou graag.

Ik heb redelijk veel HO, dat is mijn basis van oudsher (maar heb ook II,  I, O, Om, HOm, HOe, TT, N).
Maar mijn baan is een behoorlijke baan in TT.
Hoofdredenen:
a/ in de beperkte ruimte zou HO maar een speelgoedbaan worden
b/ spoor N vind ik te klein en ik zou alles nieuw moeten kopen
c/  ik kan makkelijker aan TT komen
d/ mijn keuze DDR tp. 3/4 komt volledig tot zijn recht
e/ de baan kan als demo gebruikt worden (zakelijk doel: reclame voor TT)

Dus: lang leve TT.
Maarten.
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: marcel op 20 February 2007, 19:09:37
Hey,

ik lees 3 x 2.8 mtr ruimte.
Dat is een mooie oppervlakte voor HO, niet te groot, niet te klein.
Ik wou dat ik die ruimte had.

Voordelen, je kan een niet al te dure baan maken in een enkele jaren plan.
Nadelen, creatief met ruimte zijn, en minder is meer.

In de modelspoorkrant van een poosje terug staat een artikel voor zo`n oppervlakte met als voorbeeld Schin op geul met het miljoenenlijntje.
Heuvels, draaischijf en een hoofdbaan(twee sporig)
En een schaduw station.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Anoniem op 20 February 2007, 19:53:20
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !

Dat zei ik dus ook ;D. Ik ben zelf natuurlijk een verstokt N-er, maar ik ken de bezwaren tegen die schaal. De bezwaren op het technische vlak zijn tegenwoordig niet meer gegrond, die op het vlak van de persoonlijke voorkeuren natuurlijk nog wel. En op 3 meter bij 2,80 zou ik niet voor H0 gaan omdat je dan te veel concessies moet doen aan de werkelijkheid. Daarom wilde ik aandacht vragen voor die onbekende schaal ertussenin ;D.
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: vt175 op 20 February 2007, 20:32:32
Als ik opnieuw kan kiezen zou ik voor TT gaan.
Omdat ik nu een grote baan in H0 hebt zou het kapitaal vernietiging zijn om over te stappen.
Ik denk er wel aan om een kleine module baan in TT te bouwen.

Waarom:
- niet te groot, niet te klein precies goed ;D
- iets anders dan anderen
- voldoende voor te krijgen (snuffel maar eens op diverse (Duitse) sites
- steeds meer in te krijgen :D

MvG

Diederik

Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Jan Bennink op 20 February 2007, 20:52:21
Nou wil ik me er toch ook maar mee bemoeien...

Ooit reed ik H0, toen N, daarna weer H0, een tijd H0m en nu weer H0.
En dat heeft eigenlijk allemaal met de beschikbare ruimte te maken.
Op 3x2,80 is in H0 niet veel uit te beelden. Alleen iets specifieks, een depot, een fabriek etc.
Wil je een beetje kunnen rijden dien je toch een paar meter meer te hebben. Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter. TT is misschien wel het compromis. En in die schaal schijnt steeds meer mogelijk te zijn (als je van Duits houdt).
Of toch een smalspoorbaan in H0m of H0e?

Groet, Jan
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: baanwerker op 20 February 2007, 21:46:20
Westley schreef mbt schaal N :-
Citaat
doet tegenwoordig in detaillering niet meer onder voor H0

Ben ik (persoonlijk) niet geheel met je eens. N wordt door de jaren heen wel steeds beter/mooier in detail en is vooral geschikt als het gaat om de uitbeelding van ruime landschappen, lange baan stukken... Maar in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden... met alle gevolgen weer voor wat je wil uitbeelden... (hoe groter de schaal, hoe minder rails je in een bepaalde ruimte kunt neerleggen).

Ik zelf ben 100% voor HO wat de nodige concessies met zich mee brengt. Ik kan overigens wel genieten van ik zie op beurzen en tentoonstellingen wat menesen die voor N hebben gekozen hebben gemaakt). 

Ik zelf ben bijvoorbeeld - met een ruimte tot mijn beschikking van 4x5 meter - afgestapt van het uitbeelden van een HO baan naar Nederlands voorbeeld naar het plan om naar zijlijntje (stoom) uit te gaan beelden, wat overigens meer gaat lijken op een museumlijn zodat ik meer in detail kan treden wat er zich langs het spoor gebeurt… dat is een keus.
Ik heb artikels gelezen in bladen van mensen die schitterende banen konden maken met sneltreinen, ICT's, etc,  in die ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb…. Ik kies toch voor een boemeltreintje met een maximale lengte van 70 centimeter met stoom. Alles is dus heel persoonlijk. Kort weg: een ander kan alleen maar stof tot denken geven. Nooit 'de' oplossing, omdat iedereen anders is (dat maakt het ook zo leuk).

Mijn tip (nog één) : kijk in heel veel modelbladen en realiseer je eens wat je nu juist aantrek in bepaalde banen en afbeeldingen … Bij mij was het juist de details van een klein stationnetje van een zijlijntje. HO is dan perfect (O wordt te groot / duur). De beschikbare ruimte speelt daarbij een grote rol, echter geen doorslaggevende. In N kan je veel meer rails kwijt, maar minder in detail treden dan HO.

Kom ik weer terug op het lijstje als eerder aangegeven met de streep in het midden. Links HO, rechts N. Voor en nadelen opschrijven.  Overigens moet je zo een lijstje wel zelf samenstellen (met de nadruk op zelf) en je moet ook afwegen welke punten je belangrijk(er) vind dan anderen. Andere mensen kunnen je wel tips geven waar je op kunt letten, maar wat jij belangrijk vind hoeft een ander nog niet belangrijk te vinden (en andersom natuurlijk)

Op 3x2,80 kan je een schitterende Ho baan maken - absoluut - maar op N kan dat ook... het gaat er vooral om: wat wil je uitbeelden. Wat voor soort treinen (boemel. smalspoor, zijlijn, sneltreinen,intercity's, TCV?) Daar hangt denk ik ook de schaal mee samen (niet geheel maar wel voor een groot deel)

Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Anoniem op 20 February 2007, 22:11:05
in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden...

Laat ik het dan herformuleren: het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen. In die zin doet N niet meer onder voor H0, omdat vanaf een bepaald (voor ieder individu ander) punt het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Wesley (zonder t ;D)
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: JaJo op 20 February 2007, 22:18:28
Citaat
het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Mooi gezegd Wesley, ik vraag mij vaak af, bij deze hobby, of een extra boom of struik nog van enig nut is...... :-|
Groet Jaap
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: baanwerker op 20 February 2007, 22:21:30
Citaat
het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen

Volgens mij is dit niet objectief... Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest). Kijk ook even op tentoonstellingen/beurzen als Rail of in Rijswijk. Ook daar voert HO en andere varianten (smalspoor) nog steeds vereweg de boventoon

Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Anoniem op 20 February 2007, 22:43:34
Vandaar ook "verreweg de meeste" en elders in mijn bericht "voor ieder individu ander".

Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest).

Dat argument is inzake de detaillering alléén valide onder de veronderstelling dat een ieder zijn keuze uitsluitend zou baseren op het niveau van detaillering en niet op andere factoren. Als de consument wél andere factoren in ogenschouw neemt (zoals rijeigenschappen, de hoeveelheid varianten, pure persoonlijke voorkeuren, de zaken die men reeds in bezit heeft, overlevering van vaders kant of er simpelweg nooit bij stilgestaan, of whatever) neem de kracht van dit argument drastisch af: de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: H0eH0 op 21 February 2007, 10:44:06
de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.

Die conclusie kun je niet trekken. Het geeft aan dat er veel mensen zijn die voor N kiezen en dat voor hen het detailniveau daarbij niet doorslaggevend was. Kijk vooral goed naar wat je wilt. Mijn afwegingscriteria zijn:

1. Wat voor type baan wil je? Wil je veel rijdende treinen of wil je in detail modelbouwen of wil je alleen rangeren?

2. Kijk goed naar de hoeveelheid ruimte die je (lange tijd) beschikbaar hebt (verhuizen?). een vaste, maar ook een modulaire baan nemen behoorlijk wat ruimte in. Hoe kleiner de schaal hoe minder ruimte je nodig hebt voor eenzelfde baan.

3. Hoeveel tijd heb je? Een grote baan kost relatief veel tijd voordat je de boel rijdend hebt - de houtskeletbouw, de rails, de electronica - alles is veel. Een kleine baan met paar wisseltjes ligt er zo en kun je dus eerder met spelen en de aankleding beginnen.

In eerste instantie was ik bezig met een vaste baan met veel rijdende treinen. De treinen reden, maar aan modelbouw kwam ik niet veel toe. Mijn ging steeds meer uit naar het rangeren en modelbouw, er kwam een dakkapel en een kind op zolder enn voila: vaste baan weg.

Dus:
1. Nu richt ik me op rangeerpuzzelachtige banen. De detailering van N is voor mij te beperkt. Ik werk in H0 of H0e. Liever zou ik in grotere schalen werken, maar ik heb nu eenmaal veel H0 materiaal.
2. Ik heb weinig ruimte dus is het de uitdaging is om op kleine ruimtes een mooi ontwerpje kwijt te kunnen en dat dan uit te werken. Bovendien kan ik een baantje van 40 bij 120 nog makkelijk ergens op een kast kwijt, als ik er niet aan werk.
3. Ik heb weinig tijd en met een klein ontwerp kom ik eerder aan het rijden en uitwerken toe.

www.carendt.com (http://www.carendt.com) en het franse blad `voie libre´ vormen mijn inspiratie.
http://www.voielibre.com/index.php?... (http://www.voielibre.com/index.php?page=flash&fichier=images/flash/vl040/vl040.swf&revue=vl&ret=rech&choixnum=40&nomrev=Voie-Libre)

Hopelijk helpt dit om je  keuze te maken,
mvg
Martin

"Ieder zijn meug. "
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Ferry van der Meij op 21 February 2007, 10:57:51
Johan,

Ik zie hier erg veel reacties.
Ik wil er toch nog 1 toevoegen.
Gooi een dobbelsteen en ga dan volledig voor de gevallen schaal.

Anders kom je er toch nooit uit, ben ik bang.

Groet

Ferry
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Wim Waleboer op 21 February 2007, 12:30:03
Misschien TT inderdaad een optie, ik noem dit altijd(goedbedoeld) TwijfelTreinen en aangezien je twijfeld ;D ;)
de perfecte oplossing :P

Wim W
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: DaveH op 21 February 2007, 13:12:33
Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter.

Hoezo zijn de rijeigenschappen slecht ???

Heb zelf een N-baan met peco 55 digitaal met roco lokmaus en de loks kruipen werkelijk over de wissels.

Heb er nooit problemen mee.

Ik weet niet wanneer u met spoor N reed maar tegenwoordig zijn de rijeigenschap gewoon goed te noemen.

Mvg Dave
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: d.kamps op 21 February 2007, 15:18:32
ik heb zelf 2 N spoor banen met een lokmuis trix  en Fleischmann rails en ik kan niet klagen over slechte rij eigenschappen. analoog bleef wel eens iets steken maar digitaal niet meer!! een relatief klein locomotiefje met 6 groote passagiers wagonne rijd perfect over wissels met een minimale uitslag van mijn rijregelaar dus daar ligt het niet aan!!(en zo vaak wordt mijn baan niet schoongemaakt)
maar h0 vind ik wel iets meer hebben maar op 3/2.8 m moet je geen grote stations met draaischijf gaan aanleggen dan is N de betere oplossing en het materieel is volgens mij is in N goedkoper
ma je moet voor jezelf beslissen wat je wilt
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: Jan Bennink op 21 February 2007, 17:35:17
Dave schreef:
Citaat
Ik weet niet wanneer u met spoor N reed maar tegenwoordig zijn de rijeigenschap gewoon goed te noemen

Toegegeven Dave, het is bij mijzelf al weer even geleden, maar ik hoor het nog steeds van anderen. Ik schreef -slechter als bij H0-. En H0 is weer slechter dan spoor 0. Als de baan perfect is aangelegd en goed schoon is rijdt alles perfect, maar in de praktijk is dat niet altijd het geval. Spoor N is door afmetingen en gewicht gewoon wat gevoeliger voor onderbrekingen en vuil dan spoor H0. Dat kan je toch niet ontkennen. En als dat toch niet zo is weet ik er dus helemaal niets van ;D

(En eh..., zeg maar "je" hoor ;))

Met groet, Jan
Titel: Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
Bericht door: mmhajvth op 26 February 2007, 14:54:19
Ik heb vanaf m'n 6e tot m'n 18e 3 H0 banen gehad op de zelfde oppervlakte en omstandigheden waar ik nu al weer jaren lang N spoor rijd. En wat betreft de storingen heb ik nu ik rijd zeker niet meer maar misschien zelfs minder storingen. Aan de omgeving zal het niet liggen want die is nog altijd even beroerd, maar misschien zijn mijn kunsten beter geworden of N schaal is betrouwbaar te noemen. Ik gok op een deel van beide.  ;)

m.v.g.

Mark