BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Patrick Pontier op 01 March 2011, 23:08:17
-
Zoals bekend is Bergisch afgebroken, dus werd het tijd om opnieuw te beginnen.
In mijn zoektocht naar een baanplan die in de ruimte zou passen kwam ik een googlesessie bij onze duitse buren een baanplan tegen dat mij erg aansprak. En niet alleen omdat het door een naamgenoot getekend is. Zelf is hij er nooit aan toe gekomen om te gaan bouwen.
Ik heb het enigszins aangepast, met name het station wat hij in gedachte had kwam mij erg fors over in verhouding tot de ruimte en heb ik zelf dus wat kleiner gehouden.
De bogen zijn minimaal R3 van minitrix, wat overeenkomt met 329mm. Ook in de spiralen. De maximale stijging is ongeveer 2,2% tot 2,4% volgens de berekeningen.
hierbij het baanplan
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/NeuBergischlaag1.jpg)
Laag 1: het onderste schaduwstation (0mm) met een stijgende spiraal naar de paradebaan op laag 2
De paradebaan ligt op 185mm.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/NeuBergischlaag2.jpg)
Laag 2: De paradebaan via een dalende spiraal naar schaduwstation 2 op 110mm
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/NeuBergischlaag3.jpg)
Laag 3: Is een enkelsporige zijlijn naar het kopstation op laag 4. Zij takt van de parade baan af.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/NeuBergischlaag4.jpg)
Laag 4: Het kopstation ligt op 320mm
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/NeuBergischtotaalplaatje.jpg)
Voor een totaaloverzicht heb ik een plaatje geleend van de oosterburen. Te vinden op 1zu160 forum.
Ik zelf kan niet zo geweldig tekenen. Het station heb ik dus aangepast naar mijn eigen smaak.
Maar voor dat ik zover ben kan ik het nog wel aanpassen als dat nodig is.
Dus vanavond de zaag maar weer ter hand genomen en het eerste gedeelte klaar gemaakt.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0092.jpg)
Even met de plannen erbij nameten en rekenen
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0093.jpg)
Het lattenframe heb ik bewaard van de vorige poging tot een leuke baan te komen. De balken lopen van muur tot muur. Hier gaat deze baan ook weer op steunen. Onder de baan ligt nog de toegang tot het berghok. Dus om daar poten neer te zetten is wat lastig voor de bereikbaarheid.
Afgelopen weekend had ik de contouren van het landschap al uitgezaagd zoals ik denk dat het gaat lopen. Zie het maar als een dwarsdoorsnede van het landschap.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0095.jpg)
De eerste plaat ligt op zijn plek
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0094.jpg)
En zo ziet het eruit als je met je loc aan komt rijden.
Vooralsnog......
Groeten,
Patrick
-
Dat ziet er interessant uit. :)
Ken je de baan van Alfred Bernschneider al? Als je even zonder inspiratie zit, kun je zijn site (http://meine-n-welt.de/) eens bekijken. Helaas bestaat deze baan niet meer.
Succes. (y)
Groet,
Basilicum
-
Ziet er goed uit!
Ken je de baan van Alfred Bernschneider al? Als je even zonder inspiratie zit, kun je zijn site eens bekijken. Helaas bestaat deze baan niet meer.
Bij mijn weten bestaat de baan nog wel, alleen staat ie nu bij iemand anders, de geluksvogel.. ;)
Maar gelukkig is de site er nog wel met talloze foto's en bouwverslagen!
Ik ben iig benieuwd naar je vervolg.
Groet,
Mark
-
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
@Basil... Uiteraard kende ik deze site, hij staat al jaren in mijn favo's. Even goed bedankt.
Gistaravond nog even bezig geweest. Niet echt fotowaardig werk, veel rekenwerk en tekenen.
Groeten,
Patrick
-
De afgelopen week nog wat tijd gevonden om het een en ander in elkaar te knutselen.
Ik ben zover gekomen dat ik het eerste schaduwstation kan gaan aanleggen.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0117.jpg)
de linkerkant van het schaduwstation
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0102.jpg)
de rechterkant van het schaduwstation
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Afb0116.jpg)
Het derde segment waar de grote spiraal zijn plek gaat vinden.
Groeten,
Patrick
-
Ondertussen ligt de eerste helft van het schaduwstation
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/13032011027.jpg)
Het gaat niet hard, maar met een hoop geduld gaat het ooit wel wat worden.
Groeten,
Patrick
-
Vanvond een eerste mijlpaal:
Het onderste schaduwstation ligt er. Nog niet helemaal strak maar dat gaat binnenkort goedkomen.
Het rechter segment
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/15032011036.jpg)
Het linkersegment
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/15032011037.jpg)
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Dit is weer eens totaal wat anders dan je rangeerbaantje. Je baanplan ziet er goed uit. Je kan door de paradebaan en de 2 schaduwstations veel verschillende treinen heen en weer laten rijden. Een leuke variatie (y)! Ik neem aan dat je de gehele baan met Dinamo gaat besturen?
Ik heb van het Eisenbahn Journal een exemplaar liggen waarin een baan staat beschreven met hetzelfde principe als jouw baan. Een paradebaan met aan weerszijde een schaduwstation en een zijspoor naar een station toe. Het is een exemplaar van de serie Traumanlagen van Josef Brandls, nummer 2 uit 2010: Betriebsanlage Immenfeld. De baan is wel groter, maar wellicht kan je daar veel inspiratie uit op doen.
Je schiet al aardig snel op met de bouw van je baan. Ik vraag me alleen af of de ruimte die je hebt tussen je 1e en 2e schaduwstation niet te weinig is. 11 cm is amper genoeg om een arm tussendoor te steken. Als er een trein op het voorste spoor staat, kom je waarschijnlijk nooit bij de achterste. Is het niet verstandig een extra verdieping in de spiraal te maken om het 2e schaduwstation iets hoger te zetten? Tevens zou ik in het baanvak naar het station toe een passeerspoor maken om meer treinverkeer van en naar het station toe te laten . Ook een extra spoor in het station geeft m.i. meer treinverkeer mogelijk of is dat niet jouw opzet? Hangt die witte kast trouwens niet ontzettend in de weg als je baan op hoogte is? ;D
Ik ben heel benieuwd naar de rest van de bouw en zal het zeker blijven volgen.
Veel succes!!
Menno
-
Hoi Menno,
Leuk dat artikel, Ik ga het eens opsnorren.
Helaas kan de ruimte tussen de schaduwstations niet hoger worden. Maar het tweede schaduwstation is een stuk minder diep dus ik denk dat ik er uiteindelijk wel bij ga komen. Ik ben gelukkig niet zo heel fors geschapen ;)
De baan kan ik niet lager bouwen vanwege een bergruimte die daar achter onder is en bereikbaar moet blijven. Hoger gaat ook niet vanwege het schuine dak. Dit is wat ik heb en waar ik het mee moet doen. Op deze manier heb ik de ruimte toch zo optimaal mogelijk benut
Het passeerspoor is een goede. Dat ga ik zeker ergens inpassen, moet ik even op puzzelen.
De witte kast moet inderdaad het veld gaan ruimen in de toekomst. Vooralsnog is het nog even een handige bergplaats.
En ja, ik ga het aansturen met Dinamo. Vorige week een bulk componenten binnengekregen om nieuwe prints te solderen.
Groeten,
Patrick
-
Vandaag heb ik de sporen op het onderste niveau rond gelegd tot aan het segment waar de grote spiraal komt.
Het was even een paar dagen wachten op een bestelling van conrad met daarin een stel flexrailspanners.
Dit weekend kwamen ze binnen en kon ik weer verder.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/19032011042.jpg)
de flexrailspanners in actie
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/19032011045.jpg)
de rechterboog compleet
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/20032011046.jpg)
de linkerboog
Vanavond een begin gemaakt met de solderen van de vele draadjes. Onvermijdelijk klusje waar ik de komende avonden wel zoet mee ben.
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Ziet eruit al een mooi begin!!
Succes met je soldeerwerk.
groet,
Ivo vS
-
Zo,
Het rechtersegment voorzien van alle draadjes aan de rails.
Onder de baan ziet het er nu uit als een vliegengordijn.... ::)
Groeten,
Patrick
-
Draadjes, draadjes, draadjes....
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/23032011050.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/25032011053.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/25032011054.jpg)
.... en er moeten er nog meer....
Groeten,
Patrick
-
Ondertussen zijn alle sporen van het schaduwstation aangesloten.
Gisteravond heeft de eerste loc via het dinamotestprogramma de eerste meters gereden.
Nu kan ik de wissels aan gaan sluiten en eens een begin maken met het instellen in koploper.
Groeten,
Patrick
-
Ondertussen zijn de wissels aangesloten en heb ik alvast een globaal baanplan gemaakt in koploper.
Alle bezetmelders zijn in gevoerd en de wissels genummerd en laten zich prima aansturen door KL.
Voor het schaduwstation ziet het er dan zo uit.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/Naamloos.png)
Groeten,
Patrick
-
Jij kan dan toch overweg met het tekenen in koploper.
Ik bak er gewoon niets van om mijn baan in koploper getekend te krijgen.
Zal eens op zoek moeten gaan naar een Chinese vrijwilliger.
Johan.
-
Ik ben dan wel geen chinees, maar kan ik je ergens bij helpen?
Mijn fout was eerst ook bijv om het te secuur na te willen tekenen.
In KL gaat om een schematisch plan waar jij je baan in kan herkennen.
Groeten,
Patrick
-
Ik kon het draadje al niets meer terugvinden. Na weken van andere zaken die mijn aandacht eisten even weer een beetje tijd gevonden voor de modelbaan.
Veel is er niet gedaan maar ik was al een tijdje van plan een tijdelijke boog neer te leggen om het schaduwstation te kunnen testen.
Welnu dat is vandaag gelukt.
Ik moet de bedrading nog wel aanleggen voor dit kleine stukje, maar dat hoop ik dit weekend nog te fixen.
Het begint al wel weer aardig warm te worden met het dakraam pal op het zuiden.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/telefoon123.jpg)
Groeten,
Patrick
-
Dit ken ik Patrick.
Zit ook met een raam pal op het zuiden, had al erover gedacht om de woning 180° om te draaien.
Is echter niet haalbaar, de stookkosten voor de winter zijn niet te betalen. ::)
Johan.
-
De bedrading is ondertussen aangesloten dus er kan nu dus rondgereden worden.
Ik heb er een aantal filmpjes van geschoten met mijn telefoon. De kwaliteit is niet je dat.
De snelheden moeten hier en daar ook nog wat bijgesteld worden maar het begin is er.
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=10062011002.mp4
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=10062011.mp4
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=13062011003.mp4
en als laatste een E94 met een flinke sleep ertswagens.
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=14062011008.mp4
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Dat ziet er goed uit, zeg! (y) En wat een hoop draden! En dan krijg je in de toekomst nog je seinen en verlichting erbij !! :P
Ik heb afgelopen week ook de eerste meters gemaakt met het Dinamotestprogramma en met iTrain. Het is toch erg bevredigend om een loc de eerste meters automatisch te zien rijden :D.
Leuke filmpjes hoor. Ga zo door!!
Groeten,
Menno
-
De snelheid nog wat verder geknepen.
Het ziet er nu wel redelijk uit lijkt mij.
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=16062011010.mp4
http://s1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/publiek%20album/?action=view¤t=16062011009.mp4
Groeten,
Patrick
-
Hallo Patrick,
Ziet er goed uit!!
Kwa snelheid kom je nu beter voor de dag!!
Gr Chris
-
Hoi Chris,
Bedankt,
Alleen weer even leren remmen.
Groeten,
Patrick
-
Hallo Patrick,
Ik heb nog een leuke site gevonden waar je de goede schaal snelheid per schaal kunt berekenen.
Aangezien ik de volgende vraag wel voel aankomen,heb ik er de link maar bijgezet. ;D
http://www.eclecticsite.be/model/treinSnelheid.htm
Gr Chris
-
Dank je wel
Direct maar even in de favorieten gezet.
Groeten,
Patrick
-
Grrag gedaan!!
Ik had hem er al bij staan. ;D
Gr Chris
-
Na een lange tijd weer eens een update.
Het onderste schaduwstation is de afgelopen tijd uitgebreid getest, dus het werd tijd om verder te bouwen.
de grote spiraal
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/22092011033.jpg)
verschillende spanten:
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/28092011037.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/28092011035.jpg)
het begin van de kleine spiraal en het tweede schaduwstation:
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/01102011043.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/01102011045.jpg)
Er is nog genoeg te gebeuren, maar het gaat langzaam vooruit.
Groeten,
Patrick
-
Na een tijdje van bouwen, puzzelen tijd voor plaatjes van de vooruitgang.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/01102011044.jpg)
Een begin gemaakt met het 2e schaduwstation.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/07102011046.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/14102011054.jpg)
De bijbehorende touwtjes
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/21102011055.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/21102011056.jpg)
Het dinamosysteem heeft een uitbreiding gekregen
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/25112011088.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/16112011072.jpg)
De tweede spiraal is echter niet bruikbaar. Er is te weinig ruimte tussen de lagen om een fatsoenlijke trein te laten rijden.
Ik heb even lang moeten puzzelen hoe ik dit ging oplossen.
Uiteindelijk heb ik besloten toch maar een extra module te gaan bouwen.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/module4.jpg)
Dit had ik voor ogen...
Maar tijdens de bouw van de brug ging er iets mis
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/28122011097.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/29122011104.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/29122011105.jpg)
Conclusie: karton kan slecht tegen het vocht uit de klei
Na een poosje wikken en wegen toch gekozen voor een kompleet ander type brug
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/08012012107.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6890.jpg)
En alvast begoonen met het fram voor de vierde module
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6891.jpg)
De spanten voor de aansluiting van de vierde module op de bestaande module
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6905.jpg)
En vanavond de aansluiting tot stand gekomen
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6907.jpg)
En zoals net te zien is, is de kleine spiraal verdwenen
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6908.jpg)
Het heeft even geduurd, maar we zijn er up to date
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Zo! Jij hebt ook niet stil gezeten de laatste maanden. Je bent weer een aardig stuk verder gekomen en het ziet er allemaal weer netjes uit! Mijn complimenten (y). Wel heel erg prettig dat je er zomaar een stuk aan kan bouwen als je ff wat ruimte te kort komt......die luxe heb ik toch niet hoor!
Aan de tijd van je laatste post te zien moest en zou de aansluiting perse gisterenavond gereed zijn, geloof ik? ;D
Waarom heb je trouwens besloten om toch van een boogbrug af te zien en een stalen brug te gebruiken? Ik vind een boogbrug toch iets meer hebben dan een stalen brug. Nu kan ik me ook voorstellen dat na de mislukte kartonnen/klei brug je niet zoveel zin had om weer tijd in een andere boogbrug te steken.
Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen!!
Succes!!
Menno
-
Conclusie: karton kan slecht tegen het vocht uit de klei
Vocht is geen vriend van deze hobby.
Je bent niet de enige. ;)
-
Nou zomaar uitbreiden gaat nu ook niet meer lukken. Ik zit nu echt aan het maximum denk ik... ::)
Ik heb er mijn werktafel voor op moeten offeren. Nu heb ik nog wel een werkplank maar daar laat ik even geen foto van zien.
Ik geloof dat er in het verleden eens een draadje bestond: toon je werkplek. Daar zou ik het zelfs niet in durven plaatsen ::)
Wat betreft de boogbrug had ik er geen zin meer in. Het had mee heel wat avonden gekost om zo ver te komen en dan is het gewoon flink balen als het zo in elkaar dondert. En dat steentjes krassen is gewoon een hels karwei. Misschien doe ik het toch nog eens over voor een muurtje oid maar dan neem ik geen karton als ondergrond. Helaas is Luthart hier gesloten dus bv balsahout kan ik bijna niet meer krijgen hier. Het raakt een beetje dun bezaaid met hobbyzaken hier.
@EJO Ik heb er maar een glas rood verwarmend vocht in gegoten. ;)
Groeten,
Patrick
-
Nog even wat foto's bij daglicht geschoten
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6909.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6910.jpg)
En voor het idee nog even de bruggen provisorisch er boven gezet. Staat natuurlijk nog niet helemaal op de plek....
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6913.jpg)
Nu heb ik nog een werkblad over....
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6911.jpg)
::) ::)
Groeten,
Patrick
-
Omdat het niet al te recht toe recht aan moest van mezelf ben ik de afgelopen dagen enkele avonden zoet geweest met het plaatsen van de bruggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16012012118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16012012118.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17012012120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17012012120.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17012012121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17012012121.jpg)
Ik wilde ze niet evenwijdig laten lopen met de modulerand dus was het bepalen van de hoek wat lastig. Met name hoe ik dan de brughoofden moest bevestigen. Uiteindelijk een 'wilde' gok genomen en blijkt dat ik rond de tien graden zaten ten opzichte van de modulerand.
Dus vier wiggen uitgezaagd met die hoek en de brughoofden vastgelijmd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012124.jpg)
Het is wel aardig gelukt dacht ik. Uiteindelijk zullen de randjes en hoekjes wel weggewerkt moeten worden, maar daar verzin ik tzt wel wat op.
Direct maar het aansluitende trace gelegd richting schaduwstation, dan kan ik binnenkort eindelijk weer beginnen met rails leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012125.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18012012126.jpg)
Groeten,
Patrick
-
Na paar avondjes ligt er nu rails op de bruggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0060_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0060_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0059_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0059_5.jpg)
Er zit nog een lichte knik in de rails op de brug. Het komt nog iets omhoog, maar dat werk ik nog weg
En er heeft ook al wat heen en weer gereden, kon ik direct ons nieuwe speeltje uitproberen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0045_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0045_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0050_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0050_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0040_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0040_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0042_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0042_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_2.jpg)
Ik moet nog even wennen aan de gigantische hoeveelheid instellingen en heb wat beter licht nodig op zolder.
Groeten,
Patrick
-
Hey Patrick,
Dat ziet er allemaal goed uit!! Ik ben jaloers op je vorderingen en bouwkunsten (y)!!
Nu heb ik nog een werkblad over....
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_6911.jpg)
eeeeh, waar is dat werkblad dan?? ;D
Groeten,
Menno
-
Zie je die dikke witte rand? Nou daar ergens ::)
Maar het schiet op, ik heb de klokradio gisteren aan mijn zoontjes gegeven. :P
Groeten,
Patrick
-
Afgelopen week druk bezig geweest met de houtbouw van het laatste stuk trace.
Nog even wachten op de rails bestelling dan kan ik het zover aanleggen dat er gereden kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0130_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0130_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0132_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0132_3.jpg)
en alles blauw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0134_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0134_1.jpg)
en alles bruin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0137.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0137.jpg)
En van de week ook al even aan het experimenteren met gipsmallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0139_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0139_1.jpg)
Laat de rails maar komen.
Groeten,
Patrick
-
Ik ben rond met de sporen. Nu kan ik gaan beginnen met aansluiten, de sectiescheidingen aanbrengen. Natuurlijk de module overgangen doorslijpen. En dan kan er weer gereden worden.
Gelukkig scheen het zonnetje nog een beetje door het licht besneeuwde dakraam heen. Er is hier zowiezo maar een kleine centimeter gevallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0140_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0140_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0141_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0141_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0143.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0143.jpg)
Op verschillende plekken ook nog verkanting aan gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0142_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0142_3.jpg)
Zomaar sluitlichten gekregen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0144_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0144_2.jpg)
simpel een draadje onder de rails is voldoende
Groeten,
Patrick
-
Ondertussen ben ik druk bezig met alles aan te sluiten. Uiteraard is er dan van alles op tussendoor. Even wachten op nieuwe SubDconnectoren. Dan kan ik de laatste blokken aansluiten. Ondertussen ben ik maar even aan de gang gegaan met koploper en het baanplan er vast schematisch in getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper_7.jpg)
Het is nu bijna zover dat het weer kan gaan rijden en alles uitgebreid getest kan worden.
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Heb je draadje vanmorgen nog eens doorgelezen en ik vind 't een hele onderneming wat je aan het bouwen bent. Vooral als ik die tros draden zie die je her en der hebt hangen. Je zou daar geen storing willen...... ;) Mooi werk, kerel (y) Jammer dat je je werkruimte (deels) op moest offeren maar daar zul je wel weer een oplossing voor vinden hoop ik.
Even wachten op nieuwe SubDconnectoren.
Ik haal ze altijd bij de plaatselijke electroboer, maar die heeft inmiddels al geen 37-polige meer, iig de females. Die gebruik ik nl bij elke baan om mijn digitale systeem aan te sluiten.
Overigens zijn het betrouwbare connectoren en robuust genoeg voor wat wij ermee doen! :) ;)
Gaat zo door! :)
-
Daar haal ik ze ook vaak maar daar waren ze op die moest ze ook bestellen. Frans Staal van Picommit heeft ze al op de bus gedaan. Hoop dat ze vandaag binnenkomen, Hij is in ieder geval de helft goedkoper incl verzenden.
Stroingen wil ik ook liever niet Gelukig hebben alle secties hun eigen kleur zijn. En zijn de bundels zoveel mogelijk gebundeld op eigen blokkaart (TM-H), wissels en ook zoveel mogelijk naar elk bouwdeel. Elke soldering direct op zicht controleren helpt ook. En dan probeer ik ook elk blok even analoog te testen voordat de draden aan de connectoren gesoldeerd worden.
Kost tijd maar scheelt achteraf een hoop stress...
En de oplossing voor de werkruimte...
ehh...
Opruimen... ::)
Groeten,
Patrick
-
De afgelopen tijd zeer weinig gedaan aan de modelbaan. De komende tijd zal er ook weinig van komen. Per 1 juni begin ik met een nieuwe baan in Zwolle. Dit beteked dat we het huis in Venlo te koop hebben gezet. Ter zijner tijd hoop ik in Zwolle een doorstart te kunnen maken met deze modelbaan maar tot die tijd zal er weinig gaan gebeuren.
De afgelopen week lekker op vakantie geweest. De spoorse foto's zijn te zien in Onlangs gespot-gefotografeerd
Groeten,
Patrick
-
Met pijn in het hart...
Neu Bergisch is te koop:
De baan meet in totaal: 3,00 bij 2,45 op de grootste poot, de kleinste poot, met spiraal is 2 meter lang. De baan is in U-vorm opgebouwd.
De baan is opdeelbaar, dus te vervoeren.
kleinste deel meet 90 bij 110 cm met spiraal
linker gedeelte meet 90 bij 150 cm met schaduwstations
rechtergedeelte meet 90 bij 150 cm met schaduwstations
rechter poot meet 90 bij 150 met twee bruggen
In totaal liggen er 26 minitrixwissels in de schaduwstations en 3 roco hogesnelheidswissels in de vrijebaan.
Er waren plannen voor een rondslingerende zijlijn met kopstation. Die invulling mag u zelf voortzetten.
Eventueel extra railmateriaal is voorhanden en kan er bij gekocht worden.
De baan is bedraad en ideaal aan te sluiten op een blokgestuurd aansturingsysteem zoals Dinamo. Uiteraard is het ook mogelijk alles om te bouwen tot elk gewenst aansturingssysteem.
Indien gewenst is dinamosysteem bij de baan te koop.
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7148.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7149.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7150.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7151.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7152.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7153.jpg)
(http://i1121.photobucket.com/albums/l518/pp4trains/100_7154.jpg)
Reacties en vragen svp via PB
Groeten,
Patrick
-
De baan is al een tijdje geleden verkocht. De plek is ingenomen door verhuisdozen.
De verhuizing is aanstaande...
Het draadje mag dicht...
Bij dezen Patrick.