BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jverschut op 28 February 2011, 21:01:03
-
Ik heb een half jaar geleden ook al eens een baanplan gepost en ben daar nog eens mee verder gegaan.
Ik heb alleen vragen over de te gebruiken wissels, drieweg, engels of toch gewoon.
Hieronder 2 dezelfde stations maar met andere wissels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_001_1.jpg)
Bij het bovenste plan gebruik ik engelse en drieweg wissels wat langere perrons geeft.
Bij het onderste plan gebruik ik alleen maar gewone wissels wat kortere perrons geeft.
De bovenkant is nog niet af, hier moet iets van een industrie of rangeer gebiedje komen, dat zie ik later wel.
Het plan zal ook in een bocht komen te liggen maar dat is voor de vragen over de wissels niet van belang.
Ik wil met redelijk modern materieel gaan rijden, bijv een 1100 met 4 plan w eraan, dan kom ik al gauw op 1.30 meter dus vandaar de behoefte aan lange perrons.
Ik ga Peco code 75 rails gebruiken.
Is het verstandig om drieweg en engelse wissels te gebruiken in de hoofdrijbanen of kan ik dat beter niet doen?
Heeft iemand nog ideeen?
-
zoiets misschien...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bplan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bplan1.jpg)
Driewegwissels in een NLbaan zijn een beetje 'notdone' maar ja Utrecht Cs heeft ze ook ::)
-
Ik had er twee heb ze er uit gegooit,niet betrouwbaar.
groet Bram.
-
Driewegwissels in een NLbaan zijn een beetje 'notdone' maar ja Utrecht Cs heeft ze ook ::)
Nu kom ik al een tijdje in en rond Utrecht, maar heb daar nog nooit een driewegwissel gezien. Kan je mij bijpraten?
-
Hoi jverschut,
Je knalt toch niet met volle snelheid langs die perrons?
Als je toch wilt dat op het station bep. treinen doorrijden, kun je beter een baan eromheen aanleggen waar ze langs kunnen schroeien.
gr Leo
-
Ben even wezen puzzelen met de wisselstraat in anyrail. Ik heb 4 verschillende opties gevonden zonder 3-weg-wissels maar wel engelsmannen.
Ik weet alleen niet waar je voorkeur naar uit gaat kwa perron lengtes en hoeveel ruimte je hebt. Ook weet ik niet of er een bepaalde combo niet aan te raden is ivm overgangen van wissels.
Ik weet ook niet of je een realistische wisselstraat wilt bouwen en of er dan bepaalde combo niet realistisch is kwa in het "echie"
Persoonlijk zeg ik nr 2 maar das mijn keuze. Puur vanwege het logische gevoel van A en meeste ruimte bij de beide onderste uithaal sporen aan de rechterkant bij D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_39.jpg)
-
Bedankt voor de reacties,
@ Bram W, ik ben ook een beetje bang voor die drieweg wissels dus ik heb ze liever niet
@ loclion, nee ik rij idd niet met volle snelheid langs de perrons, ik vind een engelse wissel oo niet zo erg maar die drieweg wissels wel.
@ Thurbo, Ik wil zoveel mogelijk perron lengte, minimaal genoeg voor een 1100 met 4x plan w. De wisselstraten moeten zo realistisch mogelijk lijken. Ik zie wel wat in plan 2 van je daar ga ik mee verder, als ik wat heb kom ik terug.
-
Nu kom ik al een tijdje in en rond Utrecht, maar heb daar nog nooit een driewegwissel gezien. Kan je mij bijpraten?
http://www.spoortechniek.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=22:wissels&catid=10:spoorconstructies&Itemid=33
Beetje naar beneden scrollen..
maar het wissel bevindt zich in de sporen 10-11 (zijn er zelfs twee geloof ik) ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Driewegwissel.jpg)
Was er zelf ook verbaast over maar ze liggen er toch echt.
-
Maar zijn dit dan de symmetrische driewegwissels zoals bekend van de modelspoorfabrikanten of verschoven driewegwissels.
Zie trouwens ook dit topic: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=printpage;topic=1444.0
-
Dat zijn inderdaad verschoven wissels. Officieel zijn het wel driewegwissels, maar niet echt als zodanig herkenbaar als je er naast staat ;)
-
Daarom was ik ook zo verrast :P