BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: vandorpe marc op 28 February 2011, 15:24:12
-
Het is de bedoeling om van deze trein een afgeleefde vervallen trein op rust te bouwen,lekker oud en uiteen aan het vallen ergens in een locdepot aan het wachten op restauratie.
Hoe ik het een en ander moet aanpakken weet ik nog niet zekers,maar het idee is er toch al.
Het zal een zeer oude vervallen trein van de Belgische spoorwegen worden,met misschien hier en daar nog een beetje groene kleur?
Ik zal geen gebruik maken van pe,wel hier en daar waar nodig zelf details trachten aan te brengen,dat zal opzoekwerk worden
Als eerste zal ik de aanhangwagen voor de kolen bouwen,daar moet ook wel het een en ander aan veranderen,nog beetje verder uitzoeken.Die ga ik veranderen naar een pruisisch model die vaak gebruikt word in het buitenland en ook Belgie
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/800px-Locomotive_638_1301_being_greased.jpg)
De bovenbouw verschilt erg veel,langere kolenschuif,verhoogde randen,afgeronde hoeken,kolenlader(zijn meer mogelijkheden),ander watervulgaten enz.
Dus mogelijkheden zat.Eerst ga ik het onderstel van deze kolentender aanpakken,die verschilt niet erg veel met die van de bijgeleverde kolentender.
Heb echter wel al ondervonden dat de kwaliteit van deze kit niet zal kunnen tippen aan de WR360,minder stevig plastiek,slechtere pasvorm,en redelijk veel plamuurwerk eraan.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1266.jpg)
-
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1239.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1247.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1253.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1265.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1262.jpg)
Tips en opmerkingen welkom.
Iemand foto's van de koppeling en de kolenopening van zo'n tender,zoek ook foto's van een open kabine van de Belgische BR52.
-
Als ik het zo bekijk gaat het om een kit van Trumpeter in 1/35 maar helemaal duidelijk is het me niet.
Ik zal geen gebruik maken van pe
Wat is pe ?
Een afgeleefde lok in deze schaal lijkt me prachtproject. Ga zo door, ga zo door....
-
Wat is pe ?
Polyetheen kunststof/plastic)
-
en wat is wr360?en idd welke schaal is dit?
afgeragde meuk is altijd mooi :o
Gr Jan
-
Dit is een WR 360, ook van Trumpeter
(http://www.modelsandhobbies4u.com.au/files/WR%20360%20loco.jpg)
(van www.modelsandhobbies4u.com.au)
-
En PE zal in dit geval dan staan voor Photo Etched (En niet plyetheen), oftewel verfraaiingssetjes van metaal die voor vele kunstof kits beschikbaar zijn.
Sander
-
Het is inderdaad een kit van Trumpeter op 1/35,die ik volledig ga verbouwen.
De originele tender word anders opgebouwd,nadien komt er ook nog een juiste kuiptender bij zoals hij reed in Belgie.
De loco moet ook volledig aangepast worden,een open kabine,misschien enkele huidplaten eraf,dus meer dtail werk.
En niet te vergeten,volledig laten verroesten en laten uiteen vallen.
De tender die ik nu bouw is eigenlijk een vergissing geweest,maar die bouw ik nu eerst af tot ik de andere kan verwachten.
Dit model dient voor de beurs op 1 en 2 oktober in Wieze Belgie,ook volledig vervallen en opgeroest in een klein diorama.
-
misschien hebbie hier wat aan qua inspiratie....
http://www.flickr.com/photos/floris_dilz/sets/72157624791871270/
-
Zo zeg Marc! :o Ik keek zojuist even op jullie website. De afgebouwde WR360 in het groen ziet er zeer fraai uit! Zelfs een krant op het tafeltje in het machinistenhuis ontbreekt niet. Ik heb ook beide bouwpakketten van Trumpeter in huis en moet nog beginnen. Veel succes en plezier met het afbouwen van de Br52'r. ;)
Jeroen
-
Bedankt voor de reakties mannen.
Het is een zeer goede link,bedankt.
Dit is waar ik naartoe wil met de kit.
@Jeroen,veel plezier ermee,echt leuk om te bouwen zonder ernstige problemen.
-
En dan was het tijd om met de bovenbouw van de tender aan de slag te gaan.
Daar is redelijk veel werk aan; de randen moeten verhoogd worden,de hoeken afgerond,de kolenbak moet iets verlaagd en verlengd worden.
De watervulgaten moeten gedicht worden deze komt nu achteraan de tender.De opening waar ze de kolen uitscheppen ben ik nog niet echt uit,je kan hem laten zoals in de doos,
maar hij bestaat ook gewoon open langs achter.
En niet te vergeten,de tender is oud en vervallen,dus moet hij ook met een lege binnenkant kolenbak uitgewerkt worden.
Eerst ben ik begonnen met de originele tender te bouwen,waarna de hoeken afgerond werden en alle verzonken klinknagels uitgeplamuurd.
Deze worden vervangen door opliggende klinknagels.
-
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/IMG_1268.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/IMG_1273.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/IMG_1289.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/IMG_1293.jpg)
-
En dan eindelijk opnieuw verder met de tender van de BR52.
Eerst werd de kolenbak verlengd en verlaagd.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/c7a1ba39.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/5fbe67b6.jpg)
En dan de hoeken gedicht en afgewerkt
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/4aa1cf4b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/4bb1ae02.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/caabd5a9.jpg)
-
We zijn intussen flink opgeschoten met de opbouw van de tender.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/e7f7acb1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/b1f91f4d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/c0ba29b4.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/ff10004d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/abe67639.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/24661cd1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/a70d9196.jpg)
-
Hier valt mijn mond dus wagenwijd van open... Helemaal geweldig (y)
Eelco
-
zekers , ik ben niet van dat duitse spul maar dit is top (y)
gr Jan
-
Hoi,
Hier nog een paar linkjes ter inspiratie.
http://www.der-lustige-modellbauer.com/t3693-trumpeter-217-dampflok-br-86-in-1-35-baubericht-fertig
http://www.modelshipwrights.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=146573 (De detailfotos op het achtste tabblad zijn haast niet van echt te onderscheiden)
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=134697&page=1
Leuke, goedkope hobby zo,veel lok voor weinig ,ik ben met een 86 bezig van trumpeter en da's ook grappig tussen het H0-bouwen door,je kan het zo gek duur maken daarana als je zelf wilt ,lees de artikeltjes door en je ziet zat ets setjes voorbij komen.
Groeten Henry
-
Bedankt voor de reakties mannen,prima linljes ook! (y)
Inderdaad erg veel plezier voor weinig geld.
Ben van plan na de BR52, ook nog een kuiptender te bouwwen vanaf tekening.
Die kuiptender van cmk is redelijk duur en er moet toch nog erg veel veranderd worden om een Belgische uitvoering te verkrijgen.
En zo blijven we bezig in deze prachtige hobby. ;)
-
En dan maar geschuurd en verder afgewerkt en in de grondverf geplaatst,de rode kleur dient omdat hij later volledig in roestige tinten zal worden afgewerkt.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/abc77768.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/a8da55b2.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/9cd6f574.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/f3df6df5.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/b5c2ee02.jpg)
-
Vanaf vandaag ben ik begonnen aan de loco zelf.Eerst heb ik alle onderdelen uitgezocht voor het onderstel zelf.Daar ben je toch makkelijk anderhalf uur mee bezig.
Ben van plan om de loco in 3 onderdelen te bouwen,het onderstel,de ketel,en het open stuurhuis.
Wat ben ik nu van plan met;
Het onderstel; blijfd redelijk standaard met enkele wijzigingen zoals aanbrengen van enkele zichtbare details die trumpeter vergeten was,voornamelijk extra profieltjes en bekabeling.
De ketel;
Deze wil ik bouwen met enkele huidplaten verwijderd,zo komt de details van de echte ketel naar boven.
Het voorluik van de ketel komt open te staan,dus daar ga je een stuk van de echte ketel en buizen zien.
Het open stuurhuis;
Dit zal grotendeels zelfbouw worden,er zijn gewoon teveel verschillen aan,eigenlijk is het de kabine van een bR50 die de Belgen monteerden.
Nadien komt alle beschadigingen en verdwenen onderdelen aan de beurt,met als einde natuurlijk de beschildering in veel roest tinten.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/8c9b816d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/3f704780.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/8bc49d34.jpg)
-
Ondertussen beetje begonnen aan het onderstel.
Wat vooral aan dit model opvalt is het redelijk veel opkuisen van de onderdelen.
Ze hebben met de wr360 veel bijgeleerd,de BR52 zal niet als een sneltrein bouwen.
Ondertussen ben ik ook begonnen uit overgebleven onderdelen 2 nieuwe ondergrondjes te bouwen voor de wr360 en gondola.Voor de 2é waren de kopstukken te weinig,dus die ga ik zelf moeten fabriceren.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/8bc49d34.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/276f06aa.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/7f0255a9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/1cc04be9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/6a5db097.jpg)
-
En terug een beetje verder,het is vooral een kwestie van goed opkuisen en plamuren.Kga binnenkort er beginnen van houden.
De drukvaten zijn aangepast,daar gaat trumpeter in de fout,ook een extra opening in het chassis gemaakt.
En natuurlijk een spant moeten veranderen,daar kruipt nogal tijd in.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/00cf21ef.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/0598ae1c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/c5c5a6e9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/083b94f8.jpg)
-
Wow.....! :o
-
Je gaat mooi, Marc! alle oog voor ongeveer alle detail dus ik zal m'n bijdrage ook maar even leveren.
Ik zie in het onderste plaatje twee veerpakketten. Die lenen zich uitstekend om te verouderen; oude veerpakketten hebben vaak verbogen veren ertussenin (ongelijke buiging, dus spleten enzo) en verschoven of gedraaide veren. In elk geval niet zo'n perfect pakket als door de leverancier van de kit wordt geleverd. Ook een pakket met een gebroken (en dus deels missende veer) ziet er afgeleefd uit.
Hier een voorbeeldje hoe een Landrover-veerpakket eraan toe kan zijn, je ziet; de buiging is ongelijk en de strop halverwege zit er niet voor niks;
(http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/IMG_1997.jpg)
-
Bedankt voor de goede tip,is erg leuk.
Zoiets zal er ongetwijfeld bij het verouderen/verwoesten aan te pas komen.
Hij zal echt niet zo afgelikt blijven zoals ik nu bezig ben. ;D
-
Zo, dat ziet er goed uit.
Dit ga ik even volgen daar ik ook al meerdere malen met een bouwpakket van Trumper in m'n handen heb gestaan, tot op heden zijn deze echter niet blijven plakken. Maar als ik dit zie zal dat niet lang meer duren. (y)
Groeten,
Christoph
-
Hai Cristoph;
Zekers doen,zijn leuke bouwdozen,en redelijk goed korrekt!
-
Ondertussen de reeds klaar gemaakte onderdelen verlijmd.
De druktanks verder uitgewerkt en geplaatst.
Ook nog enkele drukleidingen gemonteerd.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/d1277358.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/865a4c81.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/9ac96c6e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/3ba818ce.jpg)
-
Ondertussen heb ik me verder bezig gehouden met enkele onderdelen voor te bereiden en een beetje extra details toe te brengen.Het is niet de bedoeling om dit wrak volledig te detaileren,maar enkele dingetjes een beetje hier en daar uit te werken zoals de ketel,en open stuurhuis.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/74993e00.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/ff9dfd6c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/9245b9d3.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/917dd1a9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/5da04865.jpg)
-
Dat ziet er lekker gedetailleerd uit (y) Zo te zien kun je aardig wat detail kwijt in zo'n grote schaal.
mvg,
Rick
-
Dat kun je zeker! Ik heb 'm ook gebouwd en wel staan, maar ik heb me zuiver aan de bouwbeschrijving gehouden, ik voelde me op dat moment niet geroepen mezelf te buiten te gaan aan dit soort detailwerk.
-
Inderdaad kun je hem erg ver detaileren,ben dat wel niet van plan omdat het hier niet echt nodig zal zijn.
Enkel een paar leuke extra"s uitbouwen zoals de stoomketel die open staat,een andere open stuurhut.
Het leukste voor mezelf zal het schilder/verouderingswerk zijn,maar nog lange weg te gaan ;D
-
Ik heb hem net binnen en ga me ook houden aan de bouwbeschrijving, alleen de windleiplaten worden andere. Die heb ik inmiddels besteld in Duitsland.
-
Ik heb 'm zonder windleiplaten gedaan. Zo vind ik de loc er het mooiste uitzien.
-
k zou m eigenlijk nog een keer als ty2 moeten bouwen he? Maar ja, dat wordt weer een ding wat episch in de weg staat, eindeloos tijd kost en ja, wat mot je ermee...
-
Het is inderdaad een vrij omvangrijk gevaarte ;D
-
Die windleiplaten zal ik zelf proberen te bouwen uit plastiek.
Zal niet zo moeilijk zijn zekers
inderdaad eenmaal klaar staan ze daar he,wat moet je ermee? ;D
-
Hallo NS8714,
zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van jou standaard model? Ik ben benieuwd naar de details bij het origineel.
Als Marc dat liever niet wil zou ik het leuk vinden als je ze kan mailen naar mij.
Groeten,
Christoph
-
Die windleiplaten zal ik zelf proberen te bouwen uit plastiek.
Zal niet zo moeilijk zijn zekers
inderdaad eenmaal klaar staan ze daar he,wat moet je ermee? ;D
Ik zou blik of zoiets dergelijks nemen voor de windleiplaten. Dat blijft beter bol staan en je kunt het makkelijk met metalen pootjes aan de ketel zetten (gewoon solderen), dat is nog stevig ook.
En omdat ik dus ook niet weet wat ik moet met een statisch ding bouw ik alleen rijdend spul, maar dat staat dan net zo hard alleen maar in de weg eigenlijk...
-
... met metalen pootjes aan de ketel zetten (gewoon solderen)
Dat zal niet gaan, de ketel is van plastic, dus dat smelt direct weg.
-
De pootjes moet je natuurlijk aan het blik solderen en niet aan de ketel ::)
-
Hierbij even twee snelle foto's van mij. Geen topkwaliteit, 't monster even van de kast gehaald en snel geplaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1970_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1971_1.jpg)
Eelco
-
Mooie trein,goed gelukt!
Plastiekkaart kun je ook makkelijk rond vormen door ze te verhitten in kokend water op een juiste mal,en direkt nadien koelen onder koud water.
Dit blijfd dan perfekt in form.
Dit blik ben ik ook wel aan het overwegen,werk daar ook wel graag mee.
Iedereen mag hier voor mij alles posten hoor,geen probleem!
-
Een BR 52 met een Pruissische tender? Dat komt me vreemd voor. In welke hoedanigheid heeft dat dan gereden, is dat een Belgische wisseltruc geweest ofzo?
-
Tja heb daar eens foto's van gezien,ze hadden die kuiptender in het begin ook nog niet klaar.
Ze hebben hier alles veranderd aan die br52,ander (open) stuurhuis van de br50
Gewijzigde stoommachine,andere tender.
In veel landen liep hij zoals ik hem nu bouw(het is een overgang fase tot ze de echte br52 veranderd hadden ,nu momenteel weet er hier niemend meer hoe ze precies waren,enkel dat type 26 is gekend,maar dat is wel dus de gewijzigde versie!
Deze is momenteel ook in heropbouw,kontrole stoomketel geweest door duitse specialisten in moescroen,dicht bij men huis,er is nog geen verdere uitleg voorhanden
Ze hebben hier ergens terug een br52,maar erg moeilijk te vinden en nog moeilijker te bezichtigen.
Al zoveel pogingen gedaan om hem te bezien,maar het is steeds neen,in de opendeurdagen ontbreken ze ook steeds,ergens onderweg
-
ik heb geen idee hoe het in belgië zat (ik weet eigenlijk helemaal niks van belgisch stoomspul... is er eigenlijk een soort waldorp van belgische locs, liefst in t nederlands? lijkt me erg interessant, maar dat terzijde) maar in Polen kwam het in elk geval voor.
Hier een paar plaatjes van een Ty2 (br 52) met een tender van een br 39 of een br 17, een grote Pruisische tender dus. Er wordt verderop beweerd dat het er een is van een Pt31 maar dat lijkt me onzin, die heeft een veel hogere kolenbak.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5243660
Verder ken ik ook foto's uit polen van een Ty2 met een grote eenheidstender:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/5531070723/
of kuiptender met grote kolenbak:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/5308676209/
en natuurlijk waren ze er met steifrahmentender.
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3949499283/
Zijn er eigenlijk Ty2's met steifrahmentender bewaard gebleven? Ik heb ze daar nooit gezien zover ik weet, en een ty2 van zo'n trumpeter-kit bouwen alleen van een paar ouwe foto's wordt lastig, je mist teveel detail-informatie (want natuurlijk moet het hele ding vertimmerd worden)
-
En dan was het tijd om het onderstel een beetje tesamen te bouwen.
Het is de bedoeling om hem eerst in grondverf te schilderen voor de wielen en de ophanging/aandrijving te monteren.Anders zal het waarschijnlijk een beetje moeilijk worden om de grondverf er goed op te krijgen.
Tevens de lichten geplaatst,heb gekozen om de 3 lichten te plaatsen,met een beetje puzelwerk kun je met de onderdelen van de kit ze korrekt nabouwen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/c233940b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/6b899b3d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/522def42.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/0a5dfe34.jpg)
-
Fantastisch wat je hier neerzet Marc!
Kwam je bouwdraad ook al tegen op het modelbrouwers forum, daar ben je al een stukkie verder.
Ben erg benieuwd als je aan het verweren toekomt.
Groeten,
Oscar
-
Bedankt!
Ja een klein stukje verder,maar ze staan bijna gelijk nu,en de bouw gaat nu iets minder snel worden,ben momenteel druk bezig met de training van men 3 honden,het is daar het moment voor he ;D
-
Eerst eens iets maken wat ik graag doe;de wielen.
Veel moeilijkheden zijn er niet aan,enkel veel opkuiswerk.
Ik gebruik de wielen van de kit,ze komen erg dicht bij de originele wielen.
Op mijn model speelt het in ieder geval geen rol.
Ook terwijl ik ermee bezig was de wielen direkt in de grondverf gezet,en de lijmpunten terug gekuist.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/7ccd23c4.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/8c6ae93b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/4184448e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/2327ce0e.jpg)
-
Tijd om het chassis in de grondverf te zetten,wielen gemonteerd en remmen beginnen plaatsen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/5692818c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/e158580e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/e3831745.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/cdb2f9d1.jpg)
-
Ziet er prima uit Marc ! (y)
Alleen jammer dat je op meerdere fora's in diverse stadia's van de bouw bent. Zo loop je op Modelbrouwers.nl al een flink stuk voor op hier. Waarom trek je dat niet gelijk?
-
Bedankt;ben daar nu mee bezig,heb het redelijk druk soms,train bv 3 vlaamse bouviers naar hun examens momenteel.
De bouw gaat echt niet snel meer,is eigenlijk momenteel reeds meerdere weken volledig stil.
Werk eraan, (y)
-
Tijd om het chassis in de grondverf te zetten,wielen gemonteerd en remmen beginnen plaatsen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/5692818c.jpg)
Hoe groot word die wel niet :o
Erg fraaie bouwkunsten, volg het met veel bewondering
-
@ Remco,bedankt,
De loco is ongeveer 40 cm ,tesamen met de tender iets meer dan 60 cm
Efkens de topic een beetje gelijkstellen. ;D
Beetje verder gewerkt aan de remmen en onderdelen van de aandrijving,al bij al is het model zo slecht niet,je kan er eigenlijk veel verschillende uitvoeringen mee maken,maar het is soms een ganse zoektocht in het bouwplan.
Ook het opkuisen van de vele onderdelen(alles is bijna dubbel,linkse en rechtse kant v d loco) is erg veel werk.Maar je krijgt wel na het nodige opkuiswerk redelijk goede onderdelen van trumpeter.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/42a216ea.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/1edb8f17.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/e60fed47.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/28848d8e.jpg)
-
En nu de aandrijving grotendeels aangepakt,wat zit er daar veel opkuiswerk in ;-)
Het is de bedoeling om het chassis zo ver mogelijk te bouwen ivm het schilderwerk.
Ben van plan om het chassis en de ketel/kabine zolang mogelijk gescheiden te houden.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/62981608.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/5947447a.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/54eb2fce.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/272d3561.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/c34893b9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/8c330e4e.jpg)
-
Nu is het tijd om een start te nemen aan de stoomketel.De bedoeling is om enkele huidplaten weg te nemen,en alles eronder uit te bouwen,vooral plaatwerk en klinknagels.Betekend ook dat de buitenkant van de stoomketel aanzienlijk moet omgebouwd worden,bv vele kabels en leidingen moeten aangepast worden.In de upgrade set die ik aankocht zitten er veel korrektere onderdelen zoals vetpompen ed om op de ketel te bouwen,de rest van de upgrade set dient voor de binnenkant van de kabine.
De stoomketel wil ik open bouwen,dus moet er langs voor een indruk van de stoommachine zelf gebouwd worden,ook de binnenkant van die buis moet nu langs binnen afgewerkt worden.
Efkens de onderdelen erbij genomen en tesamen gekleefd met kleefband,geefd een betere indruk over wat er allemaal moet gebeuren.
Er zal zo te zien niet veel origineel kunnen blijven,alles moet aangepast worden,maar daarom doen we modelbouw he.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/2b0b1abb.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/ea42a2a5.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/9582a2ee.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/6d4ee8ec.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/ea9f240e.jpg)
-
Tijd om eens te zien hoe die stoomketel past op het onderstel.Vreesde er erg voor,als alles leest wat het op het www staat over die passing,dan zou je Uw hart vasthouden.
Moet eerlijk zeggen,het paste beter dan ik verwachte,zie er niet teveel problemen in.Enkel hier en daar iets aanpassen,maar dat komt grotendeels door mijn eigen toekomstige ombouwwerken.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/bacabfec.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/f8e9da2a.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/e9c78636.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/69049e36.jpg)
-
Daar ik besloten heb om de stoomketel met open deur te bouwen,kan ik de bijgeleverde deur van trumpeter niet gebruiken.
Deze ga ik echter proberen aan te passen.
Er moet een nieuwe ring voor de ketel met sluitring komen,een bodemplaat voor de deur zelf,sluitingen,reflektieplaat deur ,andere schanieren enz gemaakt worden.
De eerste stapjes;
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/bd80ae54.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/646a6389.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/1fc0e0ae.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/95bad3ff.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/c4a8bd46.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/063ea2cf.jpg)
-
Was eens tijd om de stoomketel aan te pakken,daar hij enkele huidplaten zal missen moet hij in delen gecutterd worden.
Nog niet zo simpel,het is een dikke buis,dus moeten de zijkanten van de snijvlakken aangepakt/afgeschuind worden.
Op dit moment moet de frontplaat van de inwendige stoommachine ook reeds zeer passend gesneden worden,nog niet zo echt simpel om dit precies te krijgen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/28789a23.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/1d485ea5.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/c046b7d7.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/abddebe8.jpg)
-
Tijd om enkele onderdelen te plaatsen om zo te zien in hoever alles klopt tot nu toe.
Met enkele wijzigingen klopt het eigenlijk allemaal wel redelijk.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/b428ab3f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/36b886d8.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/fedccd97.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/b2ee68a2.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/c7548520.jpg)
-
je kunt er ook nog wat half gemolde stukken beplating (verbogen, gedeukt etc) op maken van dik alufolie, lasagnebakkenspul zegmaar.
En omdat ik daar toch al steeds mee bezig was nog wat meer rottende 52'ers ter lering ende vermaeck:
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-821 (met steifrahmentender en kurwa!)
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-223
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-178 (prachtig gemolde maar nog wel aanwezige frostschutz-beplating)
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-1401 (wat de n**k is dat voor tender? :o)
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-860
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty42-39 je kan in plaats van de windleiplaten zelf ook gewoon de twee beugels erop zetten...
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-1035
opvallend is wel wat al die dingen hun ketelbeplating nog hebben.
-
Bedankt Floris,erg mooie dokumentatie,kga me kunnen uitleven.
Die windleiplaten ,was al zoiets van plan,er moeten hier en daar stukken verdwijnen he ;D
(y)
-
Nu efkens zien hoe we gemakkelijk de huidplaten kunnen verwijderen en de onderliggende ketel zichtbaar krijgen.
Ik heb gekozen om de uitgesneden onderdelen van de kit te hervormen en te verlengen/verbreden,en mits afstandhouders ze op hun plaats te monteren.
Het achterste stuk was veel meer werk dan eerst gedacht.Maar met de nodige krachttermen enz ,is het begin er.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/fa134c3d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/be9e117d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/81a5d8a0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/cd1a1ad2.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/c8356065.jpg)
-
oei, je hebt ook een stuk beplating aan de achterkant weggehaald? dat wordt heel veel steunbouten maken! Kijk hier maar, heel andere loc maar het geeft een idee... http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4000084774/sizes/l/in/set-72157622463243330/
-
Inderdaad,een klein beetje meer werk erbij, (y)
Dat en het schilderwerk zijn het leukst voor mezelf.
-
trouwens, die dikke roest kun je mooi imiteren met pastelkrijt. Paar roestkleuren (licht, donker, roder, oranje-achtiger) pastel over een schuurpapiertje halen, model roestkleur schilderen en het pastelpoeder in de natte verf strooien. Voor 1:87 is het wat te grof maar in 1:35 oogt het denk ik erg mooi.
-
Bedankt voor de goode tip Floris,ga dat eens uittesten.
-
Daar ik van in het begin van plan was het diorama van mijn WR360 C12 te gebruiken voor deze BR52,moest ik nu wel weer 2 nieuwe ondergronden voorbereiden voor de WR360 en de gondola.Dus dit komt er nu tussenin.
Denk voorlopig om ze zo simpel mogelijk te houden,wil er niet echt een diorama mee bereiken,maar eenmaal bezig.........,en we kunnen eindelijk eens een beetje schilderen,leuk!
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/website%20wr360%20c12/diorama/cd261ee0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/website%20wr360%20c12/diorama/3544fa3a-1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/website%20wr360%20c12/diorama/5b1e9fd4.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/website%20wr360%20c12/diorama/05772153.jpg)
-
En nu druk bezig alle onderdelen uit te bouwen,iets waar de nodige tijd in kruipt.
Ongelooflijk hoeveel onderdeeltjes in die stukken zitten.
En natuurlijk proberen het onderdeel te verlijmen,wanneer je denkt het past,dan doet dit het nog niet echt,dus blijven aanpassen.
Natuurlijk moest de schoorsteen geopend worden,door men keuze om een open boiler te maken komen er veel meer wijzigingen dan eerst gedacht.
Maar het blijfd nog steeds zeer leuk. (y)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/bf9d9387.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/553f9cf3.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/3267b6cb.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/eb6a512e.jpg)
-
Vanaf nu is het nog steeds allelei kleine en grotere onderdelen namaken.
Ik heb gekozen om de indrukt te geven van de aanwezigheid van de kop van een boiler en de andere aansluitingen.
Hier zijn er zeer veel mogelijkheden,maar doordat het een BR52 is ,kan je niet erg ver van deze opzet vandaan gaan.
De filter onder de schouw komt er niet in,deze neemt anders totaal het inzicht weg.In het echt verwijderde men deze ook,anders konden ze er niet in werken.
Wat ik voorstel is de boiler na enkele bezoekjes van oudijzer bezoekers,dus vele onderdelen en leidingen verdwenen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/304ddfb8.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/83077309.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/efcb59ae.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/511443a0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/adbf9e7e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/d3dfa44a.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/a7b524d9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/412f2127.jpg)
(y)
-
Lekker bezig, maat! (y)
-
Is dat wat de bedoeling was he Floris! ;D
Vanaf nu is het steeds maar onderdelen verbeteren zoals deze compressor die een beetje erg eenvoudig is uitgevoerd.Er bestaat wel een mooiere kit van,maar wil het eerst zelf eens proberen,tenslotte zal je er niet veel meer van zien/overblijven.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/a8d62769.jpg)
En dan is het tijd om eens naar dat stuurhuis te kijken.Het verschil met de bouwdoos is dat mijn versie een open stuurhuis zal hebben,op het eerste zicht moet de achterwand er nadien terug uit weg.Eigenlijk is dit de zelfde opzet van een BR50.Heb gekozen om eerst de achterwand erin te lijmen voor de sterkte,nadien zagen we deze wel weer weg. :laugh:
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/25a8f533.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/c20187ff.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/90e582fd.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/8ac27dcb.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/32aab3ce.jpg)
-
Eerst eens de boiler langs binnen in de grondverf, en nadien een beetje klein pruts geplaatst op de ketel,en vermits het een wrak zal worden,heb ik gekozen om hier en daar een beetje te verprutsen,zoals aan leidingen of leuningen.
En natuurlijk eens getest hoe je makkelijk zo'n windleiplaten kan vormen in plastiek,eigenlijk simpel te doen,de belgische liepen wel rond mee met de boiler.
Het zal iets trager verlopen de volgende weken,het is druk met de honden,men motor moet een groot onderhoud en moet ook nog een beetje schilderen/papieren in huis voor men madam :lol:
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/a8bd3b3e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/2bef2a7b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/d93127d5.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/da6bafcd.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/c1673027.jpg)
-
Veel tijd om te bouwen is er voorlopig niet,maar we zijn er nog mee bezig.
Voorzichtig begonnen met de keteldeur en een windleiplaat te monteren.
En vanaf nu ga ik eens moeten beginnen denken hoe we hem gaar verwoesten en schilderen.
Dat verroesten kun je vele kanten mee weg,erg roestig,nog enige echte kleurtonen te zien enz....
De schade is eigenlijk hetzelfde,hoever moet en wil je daarmee gaan ?Heb zelf goesting om tamelijk ver te gaan,maar dietrein moet nog een beetje herkenbaar blijven :8
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/2e630788.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/70de2c99.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/811e1ea1.jpg)
-
Voorlopig ga ik stoppen met de bouw van dit project en met de modelbouw.
Ik heb deze avond om 22 u totaal onverwachts men allerbeste vriendin,mijn lieve hond ,moeten laten inslapen na een plotse ziekte.
De laatste 6 jaar was ze geen 1 minuut van me weg,zonder ooit een slecht moment of enig probleem met haar,ze was er steeds onvoorwaardelijk voor mij.
Het is tijd om een beetje tot mezelf te kunnen komen,en eens alles goed te kunnen verwerken.
-
Sterkte Marc,
maar vergeet dat een hobby er is om je gedachten te verzetten.
Gr Jan
-
Ik sluit me helemaal aan bij Jan... afleiding is altijd heel belangrijk in slechte tijden..
Heel veel sterkte in ieder geval..
-
Bedankt voor de steun mannen!!
Betekend erg veel voor mij.
Ongelooflijk wat dit doet met een mens,het is hier nu toch zo leeg en stilletjes in huis.
Hoe ouder je word, hoe anders je tegen alles aankijkt.
En de dood komt altijd zo onverwachts he,verdomd wat mis ik haar.
-
Als je zo over dr schrijft weet ik vrij zeker dat het beest bij jou een prachtig leven gehad heeft, dat lijkt me toch het belangrijkste. Sterkte!
-
Sterkte ermee...
Voor later: de vlambuizen (waar de oververhitterelementen in zitten) zijn niet afgestopt maar open! Anders kan de rook er immers niet door :P
Dus geen buizen met twee kleine gaatjes waar de elementen in zitten, maar gewoon open buizen met de elementen erin.
De cabinedeur van een BR 52 gaat trouwens naar binnen open.
-
Sterkte met je verlies,weet precies wat je voelt.
Iemand die geen hond heeft gehad kanniet voelen wat het betekend om een onvoorwaarlijke vriend te moeten missen.
Richard
-
Vooreerst wil ik iedereen bedanken voor de vele steun na het verlies van Olga.
Ben zeer blij dat er nog zovele mensen graag dieren zien en er echt goed mee omgaan,dit verwarmt men hart zeer erg!!
Klein beetje proberen te bouwen,de binnenkant van het dak van het stuurhuis een beetje detail proberen te geven.
Begonnen aan het openwerken van het stuurhuis,en de deur terug verwijderd,deze draaien naar binnen open,en dat wisten we niet.
De 2é windleiplaat komt er niet aan,heb gekozen om stukken van de beugels te plaatsen,deze moeten noeg verder uitgewerkt worden.Het moet een vervallen en geplunedrde trein worden,dus moeten hier en daar toch schade ed terug te vinden zijn.
Bedankt voor de goede tips van die deur en vlampijpen,maar aan die vlampijpen kan ik nu niets meer veranderen,kan er niet meer bij. (y)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/e4974dd7.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/6954dba0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/f666ad1f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/159c0f5e.jpg)
-
Momenteel een beetje bezig vele kleine onderdelen,waar erg veel tijd inkruipt, toe te voegen.
Wil de kabine/boiler zo ver mogelijk afbouwen,om deze in de grondverf te zetten en nadien te monteren op het onderstel.
Na het grondverfschilderen,zal ik geleidelijk het binnenste van de kabine bouwen.
Wil eind volgende maand klaar zijn met de eigenlijke bouw ervan,heb dan nog ruim de tijd(2maand) om te schilderen en te verouderen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/83ffffab.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/9d2a8457.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/2292c0c1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/e680133c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/1e99f3ba.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/7d9f0d5f.jpg)
-
Momenteel is het vooral onderdelen bouwen die niet korrekt of aanwezig zijn in de kit.
Hier zie je de bevestging voor de kompressor,en een onderdeel voor op de boiler(is een belgische wijziging)
Ook een beetje boujes ed geplaatst die ik steeds uitstelde,maar nu wil ik hem vooral klaar krijgen voor de grondverf.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/95f07731.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/0caba0fa.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/8fe08add.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/a84b4765.jpg)
En natuurlijk kom je al eens een ongevalletje tegen,weer werk minder aan het verwoesten. :D
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/51dc006c.jpg)
-
Het begint al een aardige rotzooi te worden. (y)
-
En dan was ik zo nieuwsgierig naar de passing en het totale beeld geworden,dat ik me niet meer kon inhouden.
Het past allemaal redelijk goed,er is inderdaad teveel speling op de binnenste steunen,maar daar is reeds dikwijls voor verwittigd,we gaan dat met enkele vulblokjes moeten aanpassen.
Nadien de ganse boiler in de grondverf gezet.Mijn gedacht om de 2 delen gescheiden te houden tot na het verven zal niet lukken,er zijn nog teveel onderdelen die beide delen raken.
De leidingen ed zal ik ook maar monteren voor het schilderwerk,anders gaat dat niet meer lukken bij mij.
Dus het schilderwerk zal zeer leuk worden.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/0ee97066.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/4888871d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/1bd8bce9.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/1e13510f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/c745a83b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/09ed0881.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/d0cd7455.jpg)
-
Echt veel is er nog niet veranderd op het eerste zicht.
Eens gezien hoe het er uitziet nu hij in de grondverf staat.
En begonnen aan de aanpassingen van de steunpoten,en voornamelijk verf verwijderen om te samen te kunnen lijmen.
Doordat ik steeds een hechtingslaag onder der primer aanbreng,is het niet zo simpel die grondverf te verwijderen,hangt er keihard aan vast.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Boiler%20br52/0c17311c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/79e7e721.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/ea1b76f8.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/7673e16e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Chassis%20BR52/b8d92f54.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/1437e542.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/2aad15e3.jpg)
-
Na het monteren van de boiler op het onderstel wat toch nog meer problemen gaf dan gedacht,was het tijd om een begin te maken van het plaatsen van de overige resterende onderdelen.Dit zijn de stapplaten,treden,begin van leidingen enz.
Allemaal dingen waar enorm veel tijd en aanpassingen in kruipen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/30245166.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/0985072f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/b6636e2d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/156cef0c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/9feee498.jpg)
-
Het wordt mooier en mooier....!
-
En eindelijk was het zover,heb een beetje de rest van de onderdelen kunnen afwerken en monteren.Vooral de kompressor en zandleidingen waren nog erg veel prutswerk.Heb gekozen om de kompressor van de kit te gebruiken en deze een beetje zelf op te leuken.Er bestaan zoveel verschillende versies ervan ,dat deze manier van werken het simpelste was.Doordat ik geen beplating langs de boiler kon plaatsen,kwamen er nog extra leidingen erbij.Nadien alles in de grondverf gezet.Het binnenste van het stuurhuis,zal ik tussendoor maken,ondertussen kunnen we beginnen schilderen aan de loc en tender.De binnenkant van het stuurhuis moet toch iets anders aangepakt worden van kleur.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/2340f7c0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/3af0d63f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/8f1782fa.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/c157e32a.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/1232a23b.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/9f3d102e.jpg)
-
Was eigenlijk vergeten dat het stuurhuis nog een beetje aankleding vroeg,dus daarmee een beetje gedold.Ga er niet teveel werk instoppen,je ziet er bijna niets meer van ,wanneer de tender er achter staat.
De eerste laagjes verf zitten erop,nu nog verder uitwerken.Nadien de onderdelen proberen te monteren,dit zal wel een beetje problemen geven,doordat het stuurhuis reeds dicht is,en je er maar erg moeilijk meer bij kan.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/d727d7f7.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/351665c4.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/60ed3b56.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/85991e08.jpg)
En dan een paar kleurstudie's gemaakt,kwestie van te weten wat kleuren tegenover elkaar uitspoken,is reeds van in men schooltijd dat ik het nog eens deed,wat worden we vlug oud.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/44746772.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/df1b6415.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/05257fa1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/5321ea03.jpg)
-
Vergeet geen gebroken glas in sommige (mano)meters te zetten :)
-
ja en haal er gerust wat onderdelen uit zoals peilglazen en dergelijke, zo'n wegroestende loc is vaak allang niet meer compleet, allerlei onderdelen zijn al naar langer doorrijdende zusjes gegaan...
-
Was eigenlijk vergeten dat het stuurhuis nog een beetje aankleding vroeg,dus daarmee een beetje gedold.Ga er niet teveel werk instoppen,je ziet er bijna niets meer van ,wanneer de tender er achter staat.
De eerste laagjes verf zitten erop,nu nog verder uitwerken.Nadien de onderdelen proberen te monteren,dit zal wel een beetje problemen geven,doordat het stuurhuis reeds dicht is,en je er maar erg moeilijk meer bij kan.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/d727d7f7.jpg)
Ik heb niet zo veel verstand van die zwarte oren dingen, maaaar ...........
Ik heb de indruk dat je de manometer en regulateursleutel van plaats hebt verwisseld. Misschien even sjekken, zou zonde zijn van de prijzenswaardige hoeveelheid werk die je in dit model stopt (y)
PS boeiend bouwverslag!
-
@Paul: Zo staat het volgens mij wel op de bouwtekening van het model.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21366.msg321031.html#msg321031
Linkje naar een paar foto's van mijn model. ook daar zit de regulateursleutel op deze plek.
Eelco
-
en t hoort ook gewoon zo... http://i258.photobucket.com/albums/hh272/jeancorbeau/diversen/BR52Fuhrerhaus1.jpgtis wel n aparte constructie, veruit de meeste locs hebben m midden boven maar ik heb al meer uitzonderingen gezien.
-
Heb het een beetje gebouwd naar de bouwbeschrijving,ken er ook niet veel van. :(
Die stukjes glas in die pijlglazen zal niet echt lukken,veel te klein.
Misschien wel in de ramen enz.
(y)
-
Niet veel veranderd,enkel de onderdelen van het stuurhuis verder afgewerkt.
Ze zijn klaar voor de montage;
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/1b2a309d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/39412bde.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/ddab9fa8.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/4312dd76.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/4eb21f83.jpg)
-
Verroest, wat mooi. (y)
-
Voorzichtig begonnen met de trein en tender in kleur te zetten.
Het is nu de bedoeling om alles in een basislaag te krijgen waarop ik later kan verder werken.
Dat betekend meer diepte en oplichtende vlakken schilderen.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/2340f7c0.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/3866895c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/ec70b3fb.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/790d1d1a.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/5c411c61.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/5c3ec8f3.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/5adf7edf.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/79c4c950.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/240622d4.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/f4c26572.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/4d453403.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/ced6adfd.jpg)
-
Dat wordt gaaf! ;D
-
Ja, dat wordt echt een lekkere roestbak. Weer eens wat anders dan alles in nieuwstaat (y)
-
Beetje tijd gevonden om het stuurhuis verder uit te werken.
Op het einde van de schilderwerken ga ik de kleuren en zo nog een beetje verder aanpassen.
Nu ga ik eerst na een paar goede tips de trein een beetje verwoesten en doorroesten op sommige plaatsen.
Het valt wel op dat in mijn uitgebreide dokumentatie van die verroeste trein geen enkele foto aanwezig was waar er doorroestschade was aan het plaatwerk.
Nu kreeg ik gisteren enkele leuke foto's van een medebouwer waar je ze wel ziet doorroesten.
Deze trein stond wel aan het andere eind van de wereld in een zacht ,warmer zeeklimaat,terwijl mijn foto's bijna allemaal van europa en het oostblok waren.
Blijkbaar speelt het klimaat een grote rol hierin.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/99560b13.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/2868281c.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Open%20wheelhouse%20br52/cb36d378.jpg)
-
De loc ziet er goed uit (y) Vergeet niet nog wat half afgebladderde verf aan te brengen, en een dikke laag vet, roet en stof aan de onderkant. Door die laag vet en rommel roest de onderkant niet echt, behalve rond de aspan, want as zorgt ook voor een hoop roest.
-
Een paar dagen terug ben ik in Koscierzyna geweest, waar een hoop Ty2's zitten te wachten op liefde (lees: staan te roesten). Ik krijg gelijk die indruk die ik daar kreeg als ik zo naar je platen kijk! Ik heb daar overigens zelf wat platen geschoten mocht je willen dan kan ik ze binnenkort plaatsen.
mvg, Bjorn
-
Bedankt voor de reaktie's mannen.
Foto's zijn meer dan welkom!
-
De laatste tijd begon ik te twijfelen aan het geheel,dus het origineel ontwerp ter hand genomen,en begonnen met de trein te verwoesten voor we verder kunnen schilderen.
Nu had ik 2 mogelijkheden; ik kon het model bij de honden in hun mand leggen en afwachten wat er gebeurde,of het veiligste ,zelf een beetje aan de slag gaan.
Heb maar gekozen voor de 2é mogelijkheid,de bouviers zijn soms een beetje te onstuimig in hun aanpak.
Nadien voorzichtig begonnen met een beetje kleur op de drijfstangen te zetten,deze waren rood geschilderd met een zwart chassis.
Het is nu de bedoeling om voorzichtig en minimaal kleur aan te brengen,maar het roest moet domineren.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/c5ec5f20.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/8409bd4d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/15a64ccc.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/449ee978.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/842f48d6.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/5422303e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/2cf4e998.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/cbd94e66.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/884493b3.jpg)
-
Mooi (y). Nog effe, en dan zien we alleen nog een paar verroeste drijfwielen staan 8).
Hoe heb je die doorgeroeste plekken gemaakt eigenlijk?
-
Prachtig (y). Ik vind die (kogel)gaten echt gaaf (y).
-
Het originele plan was eingenlijk enkel nog een hoop roeststukken en een paar wielen.Maar durfde dat nog niet aan. ;D
Die gaten zijn gewoon met een dun freesje gedaan,gewoon doen en niet nadenken.
(y)
-
Ik vind het iig prachtig gedaan. Ik denk niet dat je viervoeters het beter kunnen. :)
-
Veel verandering zie je niet echt,vooral bezig geweest de vormen van de trein een beetje te benadrukken.
Nog een laagje met schaduwen en hooglichten nadien,en hopelijk zijn we dan ergens.....
Nadien is het de bedoeling om hem eerst op de rails te plaatsen,en dan zien hoe we een en ander gaan aanpassen/afwerken.
Het einde komt eindelijk een beetje in zicht.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/d17267eb.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/ee968cbf.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/379406b3.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/e807d22d.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/8fcc58be.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/3c0af274.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/50f33d74.jpg)
-
hmmm, nice, die grafitti erop enzo... Vaak zit er ook nog wel wat alg op zulke locs, zeker onderaan... en er ligt natuurlijk wat onduidelijke bladertroep onderin de tender, vermengd met wat lege flessen enzo.
-
Fraai.
Ik ben dol op die ouwe vieze zooi. Zal wel komen omdat ik niet van schoonmaken hou.
-
Was er zelf niet zo tevreden over en heb een beetje met de tender gespeeld.
Nu eerst op de rails plaatsen en dan een beetje afval erin gooien.
Graag uw mening en tips.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/fa08b05f.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/a3326639.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/4897143e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/db61babc.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/339357d7.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/973800c7.jpg)
-
die doorroestplekken en dat bleke hout zien er wel erg goed uit zeg!
-
Erg overtuigend. Doet me herinneren aan een plekje in Hermeskeil.
Groet,
Basilicum
-
Dat ziet er echt heel erg mooi uit Marc! (y)
Het is net echt!!
Greets Johan 8)
-
En dan nog vragen om tips ::). Ziet er geweldig uit (y)
-
We beginnen eindelijk het einde te naderen.
Ben voorlopig bezig de loco af te werken.
Wil deze in een andere soort roest hebben dan de tender,de tender en loco komen los van elkaar op een lijntje te staan.
nu nog enkele extra details een beetje verder uitwerken,en dan moeten ze op de sporen.
Eenmaal op de sporen is het gemakkelijker het geheel af te werken.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/74784349.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/d17a9dc6.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/b1d63001.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/29152d26.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/6f64224e.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/0a0d81cc.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/total%20assambly/ee383a54.jpg)
-
Geweldig mooi gedaan....!
-
In één woord: subliem!! (y)
Gerrit
-
We beginnen eindelijk het einde te naderen.
't is maar net hoe je het opvat ten aanzien van het model ;D
-
Mooi kunstwerkje (y) Vooral dat gebroken raam ziet er net echt uit.
-
De trein is eindelijk op zijn rustplaats toegekomen.
Stipt op tijd,de deadline was morgen.
Het is geworden waar ik vanaf het begin een beetje naar toe wilde werken,al bij al een leuk werkje.
Nu nog in de vitrine plaatsen en hij is verleden tijd geworden.
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/41338a94.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/83f25b32.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/9862c6bf.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/24828ddc.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/14cfc0f1.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/0cece4bf.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/db226f77.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/323eced2.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/02435912.jpg)
(http://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/Eindfotos%20BR52%20tender%20P8/7599dabf.jpg)
-
sfeertje! (y)
-
Heeeel mooi, heel realistisch!
Het is precies grootbedrijf, voortreffelijk weergegeven! (y) (y)
Gerard
-
Wát een bak roest! Fantastisch, helemaal bij zonlicht niet van echt te onderscheiden, ik ben onder de indruk. Ik zou wel wat meer willen weten over de verftinten voor het roestproces...ik ben in het verleden wel eens met plakkaatverf aan het kledderen geweest (want bladdert heerlijk af) maar dit ziet er nog 'n tandje strakker uit.
Groet, Bessel
-
Als op de laatste 4 foto's de witte maquette-rand niet zichtbaar zou zijn, zou je heel veel mensen voor de gek kunnen houden met de vraag: is dit echt of model.
-
SUPER SUPER SUPER (y)
groet stefan :)
-
:o :o :o (y) (y) :-X :-X
verbazingwekkend en geen woorden voor zeer zeer realistisch
groet Rudi
-
een woord(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQeE3k6HLMPkW9ZJAZsqED1N7lEFQ8Q6nKr9LsFbLNfYMzTFMiYVAXZIxKv)
normaal gebruik ik niet zulke plaatjes, maar dit is te gek!!!!!
-
In een woord prachtig gedaan. (y) (y)
-
He, ben ik weer in Koscierzyna beland? Wazdatdannouweer? ;D
Zonder nonsens: prachtig. Het is eigenlijk ook net weer alsof ik er bij sta. En het volgende? Een Ty45? ;D
mvg Bjorn