BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: NS 1100 op 21 June 2006, 15:08:35
-
Wie oh wie zou mij meer kunnen vertellen over de Roco NS Tds (blauwe klapdekselwagen), met artikelnummer 46419? Wat werd er allemaal vervoerd in deze wagens en klopt het model enigzins met het grote voorbeeld?
Groeten,
Erwin
-
Type wagen wordt gebruikt voor los te storten goederen met een lage densiteit. Bij NS werd meestal gebruikt voor kunstmest en granen.
Wagen is geheel corect gemaakt. Ik heb begrepen dat de lostrechters op NS wagens niet aanwezig waren dus die hoef je niet te monteren.
-
Ik heb ook zo'n wagen van dsm meststoffen. Kan dit of is dit een ander type?
Het nummer van de wagon (fabrieksnummer van Roco) is 46424.
Marcel.
-
Die wagen van DSM-Meststoffen is inderdaad ook een Tds, het zelfde type dus. Zal wel nepstront hebben vervoerd. :P
Maarja, leuk dat deze wagens dus goed kloppen! Ik heb er eentje van te koop gezet op marktplaats, omdat ik deze niet erg goed vond passen bij de andere Tds'n. Ik kan nu met een gerust hart nog op zoek gaan naar een paar Tds'n voor m'n unit-cargo trein. :)
-
Die van mij heeft zelfs lading. Gelukkig geen geureffect. Er staat op DSM meststoffen. ;D
Marcel.
-
kunstmest ruikt niet zo heel erg hoor.. ;)
-
Reden deze wagens met het zwenkdak open of dicht??
Marcel.
-
Marcel,
Het zwenkdak is ervoor om de goederen die erin vervoerd worden, die niet nat mogen worden, niet nat te laten worden .... dus ....
groet,
marco-
ps: en zoals Floris al aangaf, ik gok ook dat de DSM niet in echte stront handelt ... ;) - mocht je wel een lekker luchtje willen dan raad ik je aan om een 4711 na te bootsen ...
-
Wat vervoerde die dan??
Marcel.
-
De '4711 express' (genoemd naar het Keulse bedrijf dat nog steeds gevestigd is aan de Glockengasse - ondanks de naam een tamelijk brede straat - nummer 4711, dat handelt in Keuls Water, oftewel Eau de Cologne) is de VAM afvaltrein. Die ruikt meestal niet zo prettig.
- Peter
-
Deze trein reed vroeger naar de Vam in Nuenen, in Eindhoven werd lok gewisseld. E-lok eraf en diesellok (meestal 2400) ervoor. In de begin 70er jaren werden deze vamwagens bediend met luchtdruk (later veranderd).
Door een fout van de rangeerder werden de verkeerde slangen aangesloten en prompt werd de hele trein gelost op het emplacement.
Alles moest daarna met de hand opgeruimd. Het heeft nog weken gestonken. Noem de trein 4711 bij de oude spoormensen en ieder ligt nog in een deuk van het lachen.
Groeten van Jan.
-
Ok bedankt. Heb inderdaad wel eens een andere vam trein geroken. Minder prettige ervaring.
Marcel.
-
Jan,
jij maakt van 2 verhalen 1 verhaal teminste dat begrijp ik uit jouw verhaal als verklaring voor '4711'. Als dat niet zo is, toch even voor de duidelijkheid:
De 4711 werd al in de jaren 30 zo genoemd en later kreeg deze trein zelfs het treinnummer 4711 (leeg terug 4712).
Het 'los verhaal' heeft te maken met het feit dat de oude wagens pneumatisch gelost werden. Tijdens het wisselen van een locomotief werd per ongeluk die leiding op de remleiding van de locomotief aangesloten en bij de remproef ging het op het verkeerde emplacement mis ..... ;)
groet,
marco-
-
Hoi,
Nog even wat aanvulling: Roco heeft van deze blauwe zwenkdakwagens in totaal 4 nummervarianten uitgebracht: 21 84 573 0 340-0, 300-4 ( NS- embleem boven op schuine rand) 332-7 en 868-0 ( NS- embleem op dezelfde rij als de opschriften). Hierbij is de 340-0 uitgebracht in een iets lichtere kunststof dan de overige modellen. Tenslotte is er nog de DSM-versie, deze draagt het nummer 872-2.
Wat info uit eigen waarneming, jaren geleden: ( Sorry, ik heb er geen foto's van ) Buurtgoederentein Veendam- Onnen nam geloste zwenkdakwagens uit Musselkanaal mee ( kunstmest), soms met geladen zwenkdakwagens afkomstig van toen nog Billiton (Nu Nedmag) met Dead Burned Magnesia. Het onderscheid tussen de wagens was, dat de wagens voor DBM als Depotstation Onnen hadden.
Trouwens, het staat me bij dat een aantal wagens ook Vlaardingen als Depotstation hadden. Dit voor het vervoer van fosfaat? Ik hoop, dat iemand hier nog wat meer info over heeft.
Zijn overigens prachtige wagens, ook in DB uitvoering of in de bruine uitvoering van de NS. :D
Groetjes, Gert
-
De deksels van de containers op de ACTS-II wagens worden ook met lucht geopend en gesloten! Was naar mijn weten bij alle VAM wagens, bij de ACTS-II wagens bevinden zich aan de bovenzijde en onderzijde ieder 2 ventielen voor openen en sluiten.
Voor de rest is de 46419 een mooi wagentje, wel opassen met alle fijne losse onderdeeltjes trouwens.
-
Voor de rest is de 46419 een mooi wagentje, wel opassen met alle fijne losse onderdeeltjes trouwens.
Heb je er ervaring mee Arjan? ;) Moet eerlijk bekennen, ik wel. ;D
Groetjes, Gert
-
Tenslotte is er nog de DSM-versie, deze draagt het nummer 872-2.
Volgens de opschriften op dat Roco-DSM-model (nr. 46426) is het geen Tds maar een Tbs. Drukfout, of is een Tbs ook een geldige aanduiding (ik heb de betekenis van die letters niet bij de hand)?
Freek.
-
Nee, het is een Tds 248 - ik heb overigens een A4 foto van die wagen, die zit in de brochure 'voor elke vervoer een wagen'. Exact die wagen heeft Roco nagemaakt .... en het is inderdaad de 46426 en niet 46424 zoals eerder in het draadje vermeld werd.
groet,
marco-
-
Nadeel van deze -leuke en mooie- wagens vind ik de losse onderdelen. Met name de lostrechters en de remblokken heb ik nooit echt goed gemonteerd gekregen, zodat ik de wagens weer van de hand heb gedaan. :-|
Groeten,
Gert van den Berg
-
Je kunt die onderdelen natuurlijk ook gewoon in de doos laten:P.
Marcel.
-
Nadeel van deze -leuke en mooie- wagens vind ik de losse onderdelen. Met name de lostrechters en de remblokken heb ik nooit echt goed gemonteerd gekregen, zodat ik de wagens weer van de hand heb gedaan. :-|
Groeten,
Gert van den Berg
;D Heb je ze verkocht omdat je de remblokken niet goed kon monteren lol
Beetje lijm helpt altijd wel voor de remblokjes.
Voor de rest dienen de lostrechters NIET op de wagens gemonteerd te worden omdat bij NS de wagens geen trechters hadden.
-
Dit gaat niet meer over de Tds, maar over een bijna gelijksoortige wagen, namelijk de Uds-y, art. no. 46248.
Is deze Uds-y ook comform de werkelijkheid, of zijn er belangrijke zaken die niet kloppen bij dit model? Dit omdat ik deze wagens nog niet heb, maar wel graag wil toevoegen aan m'n collectie. Maar dan moeten ze wel juist zijn. ;)
-
Hoi, Erwin,
Wat de blauwe versie, zoals jij bedoelt, kan ik weinig zeggen, die heb ik nl. zelf niet, heb wel de bruine Uds-y voor rasoriet vervoer. Als ik dit model vergelijk met een foto uit het boek ,,Spoorwegmaterieel in Nederland" kan ik niet anders concluderen dat het model erg goed getroffen is. ( Enig verschil: foto in bewuste boek is een wagen voor soda, maar is van hetzelfde type.) De blauwe Uds-y heb ik jaren geleden wel eens in Amersfoort gezien. Dit is een overgeschilderde Uds-y. Persoonlijk denk ik, dat je dit model zeker kunt gaan aanschaffen. ;). Het is een echt Nederlands model!
Groetjes en succes, Gert