BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Frederik9309 op 24 February 2011, 11:58:28

Titel: N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: Frederik9309 op 24 February 2011, 11:58:28
Forumgenoten,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben in het bezit van een spoor N trein. Ik had een baan van 2,00 x 0,80 meter. Zoals zovelen heb ik veel geleerd van deze eerste baan. Zeker wat niet werkt. Nu ben ik van plan een (compacte) baan te maken met de afmeting 1,20 x 0,80 x 0,30 meter. In de baan wil ik een helix plaatsen. Op het net staan voldoende beschrijvingen om er zelf een te maken. Waar ik op dit moment echter tegenaan loop is een inspiratie hoe het zichtbare niveau eruit moet gaan zien. Ik besef maar al te goed dat ik op deze maat geen uitgebreid rangeerspel kan beginnen. Is ook niet mijn wens. Ik vind het laten rijden van de treinen het leukst en zal dan ook wat meer aandacht schenken aan de scenery hier en daar. Ook besef ik dat met mijn bochtenradius nogal gebonden ben.

Wat weet ik wel?
- het is een analoge baan waar ook een EMS-trein op rijdt;
- ik heb een pendelautomaat van VIESSMANN. Die zou ik ook wel willen gebruiken;
- ik zou graag een soort van tussenniveau maken waar de trein als het ware uit twee tunnels even tevoorschijn piept.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen en tips hebben. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Fred


Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: WimC op 24 February 2011, 18:15:32
Hallo Fred,

Welkom.

Is die baan niet een beetje klein voor een helix? Je helix zit dan altijd ook voor een flink deel boven het schaduwstation. Daar kun je dan lastig bij in geval van calamiteiten, want zoveel hoogte win je niet met een helix (per lus dan). Je moet er immers rekening mee houden dat je in de bocht niet zo'n grote stijging kunt maken.

Waarom wil je een helix maken en wat wil je op het baanniveau doen? Je zegt dat je het rijden het leukste vindt. Ik neem aan dat je wel iets van een station wilt hebben. Kan dat een kopstation zijn met ook een schaduwkopstation of wil je doorgaande treinen hebben?

Groeten,
Wim
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: Frederik9309 op 24 February 2011, 19:46:41
Hallo Wim,

Ik heb geen idee wat kleine of grote maten voor helixen zijn. Ik ben ze op internet tegengekomen van 80 x 80 cm. Ook wel kleiner en zeker ook wel groter. Mijn idee was om een helix van 80 x 60 cm te maken. Om de 30 cm hoogte te overbruggen denk ik dat ik minimaal vijf ringen moet gebruiken. Immers, er wordt een minimale hoogte tussen de ringen geadviseerd van 5,5 cm. Ik gebruik overigens geen bovenleiding.

Op mijn baan zullen geen ellenlange treinen rondrijden. Mijn voorkeur gaat uit naar korte lokaalboemeltjes en railbussen. Het zal dan ook een station worden voor doorgaande treinen. Geen grote rangeerstations dus.

Mijn oude baan had een afmeting van 2,00 x 0,80 x 0,10 meter. Dat was pas lastig bij calamiteiten...... Maar ja, zoals gezegd; al doende leert men.

Overigens heb ik in mijn boekenverzameling een (duitstalig) boer van Hermann Peter; Kompakte Anlagen raffiniert geplant. Hier staan een aantal compacte banen in beschreven. In een van de banen (1,35 x 0,80 zitten zelfs twee (!) helixen verwerkt.

Ik lees de reacties wel.

Groet,

Fred
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: loclion op 24 February 2011, 22:37:38
Hoi Fred,

Kun je uit boven genoemd boek geen delen van voorbeelden aan elkaar plakken, zodat je een geheel nieuwe opzet krijgt?
Je kan overigens de hele plaat opp. gaan gebruiken om een klimspiraal te maken. B.v.langs de achterwand een baan laten stijgen die verscholen zit achter een bergwand, dan rechts een rondje klimmen in een berg en schuin oversteken naar de hoek links achter, waarbij de trein over een ravijn gaat. In deze linker hoek weer naar beneden in een berg en met een kronkel of zoiets weer naar rechtsachter om dan met een rechtse bocht terug te komen bij het beginpunt.
 Overal,ook bij de spiraal, kun je het zo maken dat er stukken bergwand weggelaten worden waarbij de trein even in het zicht komt. Dan zullen er dus ook bruggen en tunnels moeten komen. Een bergwand kun je zo maken, dat deze weer gemakkelijk weg te halen valt, zodoende is alles bereikbaar.
Je rijdt met het EMS systeem en ik begrijp dat je dan het liefst meerdere banen naast/door elkaar wilt. Ik geloof dat je er het beste aan doet om gewoon maar de banen uit te leggen (zo groot is het nou ook weer niet) en kijken waar de knelpunten komen.

 gr Leo

Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: Frederik9309 op 25 February 2011, 09:43:48
Hallo Leo,

Bedankt voor je reactie. Ik was dat boek eigenlijk een beetje vergeten. Het stond dan ook wel ver weg in mijn boekenkast.

Inmiddels was ik zelf ook al tot het besluit gekomen om een van deze banen eens wat nader te gaan bekijken en uit te werken tot een werkbaar geheel. Zoals ik het nu kan bekijken worden er vooral bochtenradiussen 1 en 2 gebruikt. M.i. prima voor de korte treinstellen waarmee ik wil rijden.

Laat niet onverlet dat ik nog steeds opensta voor handzame en werkzame tips.

Dus mochten mede-forummers nog tips en/of ideeen hebben, dan lees ik dat graag.

Groet,

Fred
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: ModelBaanBert op 25 February 2011, 10:58:12
Hallo Fred,

zou je misschien een scan kunnen maken van die baan in je boek met de dubbele helix? En die scan (of een schetsje) hier op de site plaatsen? Ik ben wel heel benieuwd hoe ze dat gedaan hebben (en dan nog ruimte over hebben ;-)

Dankjewel!
Bert.
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: Frederik9309 op 25 February 2011, 12:49:31
Hallo Leo (en andere geinteresseerden),

Bijgevoegd drie afbeeldingen van de baan Durch die Frankische Schweiz.

Zoals te zien op de Steckbrief is de afmeting 135 x 80 cm.

De schaduwbanen geven de mogelijkheid tot twee helixen (gleiswendel) óf een keerlus. Maar mijn kennis van electronica gaat niet zo ver. Misschien dat een keerlusautomaat van bv. Viessmann soelaas biedt?

Ik hoor of lees het graag van jullie. Overigens geeft het boekwerk nog twee banen in spoor N in dezelfde maten.

Groeten,

Fred



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_1_1_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwbanen_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/steckbrief_1.jpg)
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: loclion op 25 February 2011, 17:11:18
Hoi Fred,

Interessante afbeeldingen, bedankt voor het plaatsen ook al vast namens Bert  ;D 

Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: ModelBaanBert op 25 February 2011, 19:47:17
Hai Fred,

dank, interessant ontwerp zeg! Dank voor je snelle (re)actie. Ik vind het altijd knap hoe men op een beperkt oppervlak zo'n interessant ontwerp voor elkaar weet te krijgen!

Zou je zelf hier niet op kunnen voortborduren?

Groet,
Bert.
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: Frederik9309 op 26 February 2011, 09:51:07
Hallo Bert,

Alhoewel de afbraak van mijn oude baan nog wel wat tijd in beslag zal nemen, wil ik zeer zeker op een plaat(je) hout de ruwe vormen eens gaan proberen.

Laat niet onverlet dat ik toch graag nog wat extra informatie over het rijden in verschillende blokken zou willen hebben. En dan heel graag in Jip en Janneke taal. Mijn kennis van de electra en electronica gaat bijna niet verder dan het steken van een stekker in het stopcontact......

Eigenlijk zou ik alleen maar met opwindtreinen mogen rijden  ;)

Ik lees het wel weer.

Fijn weekend,

Fred
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: WimC op 26 February 2011, 10:42:35
Hoi Fred,

In de encyclopedie hier kun je al veel informatie vinden. Ik leer er in ieder geval al veel van, over wat mogelijk is. Net als jij ben ik net weer begonnen.

Voor een automatische keerlusschakeling moet je volgens mij digitaal rijden.

Groeten,
Wim
Titel: Re:N-baan afmeting 1,20 (l) x 0,80 (b) x 0,30 (h) meter
Bericht door: loclion op 26 February 2011, 11:53:28
Hoi Fred,

Door die ene stekker in het stopcontact te steken laat je toch twee treinen onafhankelijk van elkaar rijden met het EMS systeem en hierin zit 'm nou net de mogelijk- en onmogelijkheden. Je voedt de baan nu met twee verschillende stroom soorten en hier mag geen derde stroom in gebruikt worden, om bv. apparatuur te schakelen met die derde stroom via de motor vd loc.
Ook als je de rijstroom gebruikt voor het aansturen van bv relais, mag deze stroom geen diode tegen komen (bv optocoupler), anders zou deze alleen reageren op de analoge loc en niet op de EMS stroom. Uiteraard zijn er andere mogelijkheden (bv reed relais) die je niet beperken met het maken van keerlussen en/of pendelbewegingen e.d.

gr Leo