BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JohnKet op 22 February 2011, 21:08:21
-
Hallo allemaal,
Ik ben tot nu toe vooral lezer geweest hier op het forum. Maar nu ben ik ook een doener geworden.
Deze week heb ik vakantie en heb ik mijn kelder ( vochtvrij en temp. vast) opgeruimd en plaats gemaakt voor een modelbaan.
Ik ben ook in wintrack aan het tekenen. Ik Heb beschikking over een ruimte die 290 op 220 is. Er is echter in de linkerhoek een trap. Onder deze trap heb ik tussen de muur en de trap nog 90cm over.
http://img11.imageshack.us/i/ruimtey.jpg
Hierin heb ik dus de mogelijkheid om een vaste baan te ontwerpen.
http://img255.imageshack.us/i/treinplan.jpg
Dit is een ontwerp dat ik heb gemaakt. Ik ben er zelf niet zo tevreden over maar dit is momenteel het beste dat ik heb.
Ik ben vooral niet tevreden van het opzet van de baan. Je krijgt hier nogal snel het gevoel dat je de treinen vaak zit.
Wat is de bedoeling van de baan.
Eerst en vooral is het voor een plezierbaan. Er zal veel verschillend materiaal rijden ( ICE3,Belgisch passagier, Stoomtrein, Goederen, ...) Mijn idee van baan waar ik uiteindelijk naar wil evolueren. Ik zal de situatie even voorstellen.
Een groen boerderij landschap. Her en der een beekje.
Wat is er zichtbaar ?
Een dubbele spoorlijn die het landschap doorkruist. Een stuk of 2 kleine stations waar de treinen door rijden en eventueel kunnen stoppen (buiten ICE3) In het kleine station is er ook een goederen station waar er in beperkte maten rangeer mogelijkheden zijn.
Wat is er niet zichtbaar?
Ik weet nog niet hoe ik het onzichtbaar ga maken maar de bedoeling is om aan weerzijde een soort schaduwstation te maken. Dit zou zonder niveau verschil zijn. Ik heb al uitgemeten dat een keerlus onder de trap zou moeten gaan. Ultieme droom is om aan beide kanten een keerlus te hebben. Zoals je kan zien heeft mijn baandroom totaal geen gelijkenis met mijn huidig baanplan. Ik kan je echter honderden baanontwerpen geven die ik al gemaakt heb.
Ik denk persoonlijk dat het voor mij leuker gaat zijn als ik aan beide kanten een "schaduwstation" maak. Zo kan een trein het station binnen rijden en lijkt het of hij lang weg is. Wat dan weer het realisme ten goede komt.
Ik hoop van jullie wat feedback te krijgen en te verbeteren waar mogelijk.
Ik gebruik marklin C-RAILS en rij met een mobile station.
Groeten John
-
Beste John,
Ik heb je verhaal gelezen en wil op het volgende reageren. Je geeft aan dat je een ruimte heb van 290x220. Ook geef je aan dat je 2 stations wil. Nu ben ik zelf ook aan het bouwen (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31767.0.html) en ben ik er achter gekomen dat ik voor mijn kleine kopstation, 2 sporig, een ruimte nodig heb van ongeveer 360. Ik wil je hiermee niet echt ontmoedigen, maar als jij op de oppervlakte 2 stations wil plaatsen, rijdt hij de ene station uit en de andere in. Toch valt er met jouw oppervlakte ook wel wat moois te maken, al zul je meer moeten denken aan een kleine halte aan een enkelsporige traject. Je zou er voor kunnen kiezen om een smalle baan 50 cm langs de muren te maken, hier creeer je meer ruimte om iets te bouwen/na te bootsen en krijg je meer rijlengte.
Heel veel succes met je ideeen en het maken van je modelbaan.
Groet,
Marcel
-
Hallo,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad begonnen met een baanplan van 50Cm uit te tekenen. Ik zal zien hoe ver dit vordert en zal het dan hierop zetten.
-
Ik heb me nog even bezig gehouden.
En dit lijkt me wel iets.
http://img831.imageshack.us/i/treinplan2.jpg
Het rode gedeelte is het bovengrondse gedeelte. Het bevat een kopstation ( wordt mogelijk nog vergroot) en een klein station. Aan het kleine station heb ik een inhaalspoor gemaakt. Het groene gedeelte is een helling aan de achterkant van de baan. Deze zakt tot ongeveer 8cm en zal dan een kopie van het kopstation beschikbaar maken ondergronds.
Wat deze opstelling leuk maakt is dat doordat ik redelijk wat locomotieven heb, het mogelijk is om de trein uit het kopstation te laten vertrekken richting het kleine station ( hier komt mogelijk nog een goederen halte bij) om daarna door te rijden tot in het schaduwstation. Als daar dan de wagons losgekoppeld worden kan een andere loc deze ophalen. ( zo krijg je meer diversiteit in het goederen verkeer) Men ICE die ik hiervoor gebruikte om het hoge snelheidsverkeer te simuleren wordt zo wel een beetje overbodig. maar niks belet me om af en toe de trein hier eens te laten verdwalen. Het enigste wat me een beetje zorgen baart is de daalsnelheid voor de trein. Ik heb het op 3% gezet. Doordat ik met relatief korte treinen ( 6 wagons goederen, 3-4 passagiers) ga rijden denk ik dat 4% wel haalbaar zal zijn.
Als jullie nog ruimte zien voor verbetering of een beter idee hebben voor een baanplan laat maar komen!
-
Dag John,
Als ik het zo bekijk heb je een meter of vijf lengte om te dalen. Met 3% (3cm daling / meter) kun je dan 15 cm dalen. Maak daar maximaal gebruik van!
Want 8cm tussenruimte - daar gaat de plaatdikte met evt ondersteuning nog vanaf - is errug weinig hoor, voor H0 zeker....
En misschien kun je proberen om in het bovenste gedeelte van je tekening flexrails te gebruiken, dan vermijd je die onnatuurlijke bochten, en kun je gemakkelijker je kopstation ietsje draaien. Dan ligt'ie niet zo standaard recht op je bak. Bijvoorbeeld een graadje of 3 -5 van rechtsonder naar linksboven...
Gerard