BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: RalphL op 22 February 2011, 16:12:25
-
Hallo,
Het is zover. We zijn verhuisd en nu heb ik de ruimte om verder te gaan dan de 80 bij 40 module waar ik mee geoefend heb.
Op zolder een mooie ruimte gevonden waar ik me kan uitleven.
De baan zal in H0 worden uitgevoerd en ik ben nu uitgegaan van Piko A-rails.
Voor mij is scenery en het bouwen daaraan net zo belangrijk als rijden met de treinen.
Ruimte is beperkt dus ik zal met relatief korte treinen gaan werken.
Ik maak er een NL treinenpark van en het landschap zal redelijk passen (afgezien van die berg dan want die hebben we in NL niet)
Het idee is twee lagen waarbij mijn schaduwlaag zowel parkeerplaats wordt als een extra station ondergronds (alla Schiphol)
Ik wil een spiraal maken waarbij het ondergrondse station aftakt op -10CM en de spiraal vervolgens tot ongeveer -50CM gaat om goed bij die treinen te kunnen.
De vorm die ik heb voor de tafel wordt ingegeven door de zolderruimte en is niet echt aan te passen dit is wat het maximaal kan/zal worden. Breedte is 330CM totaal en de lengte links 300CM, lengte rechts 350CM.
Mijn schaduw laag gaat niet rond maar is een in en uit over een enkelspoors spiraal. zoals ik al aangaf ik hoef geen 5 treinen tegelijk te zien op mijn baan maar wissel liever in en cyclus af plus al mijn treinen die ik wil laten rijden zijn stellen met voor en achterkant. Behalve de goederen dan en daar kan ik nog wel een oplosing voor gebruiken. (wellicht een rangeer iets in mijn schaduw station)
Het geheel zal digitaal worden aangestuurd met interface zodat ik mijn schema goed kan invullen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag.jpg
In de zichtlaag wil ik een pendel instelen van stoptrein materiaal (sprinter, lint, mat64 etc) en een korte intercity (Koploper, IRM, ICE etc.) tussen CS en het ondergrondse station. zo nu en dan zal er dan ook een containertrein naar de container terminal/haven rijden vanuit het schaduwstation en terug.
Het linker gedeelt wil ik op een verhoging van 5CM plaatsen met een verhoogd eindstation (alla Rheden). Het hoogteverschil zal vanaf de wissel helemaal bovenaan al beginnen zodat het een mooie kleine klim is. Uitgang uit de berg bij het station is dan op 5CM.
Het spoor naar schaduwstation zal ook direct gaan dalen na de wissel om ook daar de daling/klim zo minimaal mogelijk te houden.
De rest is op gelijk nul niveau.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw.jpg
In het plaatje van het schaduwstation is het een beetje lastig te zien. Groen is het naar beneden gaande spoor met een verloop van 10CM (volgens het programma 2,6 graden). Na de bochtwissel gaat oranje door als spiraal en paars naar het station.
Wellicht dat ik nog meer sporen in mijn schaduwstation maak daar is ruimte zat voor en kan geen kwaad als mijn treinen park nog eens gaat groeien.
Uiteindelijk zal aan het uiteinde van de containerterminal een mobiel opstel-/programeerspoor komen
eerste opzet dus hulp is welkom.
G,
Ralph
-
Wil niet storend werken.
Maar op deze oppervlakte kan best rondgereden worden.
Waarom dan maar gewoon van A naar B en terug.
Of heb ik in mijn gehaastheid iets over het hooft gezien?
Johan.
-
ook kunnen de bovenste sporen bij het station bij de aldi naar het station links.
of de trein moet blijven keren dan kan het wel.
persoonlijk vind ik het station bij de aldi raar liggen. treinen kunnen er niet komenm, alleen door overmatig te keren.
-
Om met locomotieven voor goederen treinen in het schaduw station op twee manieren te rangeren is onderstaande optie misschien een idee.
Op de zwarte stukjes spoor staan bv 2 locs te wachten, die een lange goederen sleep kunnen overnemen wanneer de binnen komende loc is ontkoppelt (de twee bovenste banen) en onder heb je nog een korte opstel baan met omloop spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw_1.jpg)
gr Leo
-
Bedankt voor de eerste inzichten.
Op zich heb ik er geen problemen mee om de trein steeds terug te laten rijden. In principe is alle personen vervoer met treinstellen. Die kunnen makkelijk, zeker digitaal, keren in een eindstation en toch een realistisch beeld geven. Denk aan Den Haag CS wat ook een groot eindstation is. Ook mijn voorbeeld voor het tweede station, Rheden is een eindstation.
Het CS op mijn baan is 1 station met een kort spoor voor het lokale treintje en 2 langere sporen voor de intercity's en ICE
Mijn eerste plan had een rondje erin maar dat bracht niet veel extra's want dan is het maar gewoon een rondje. Logistiek op de baan werd het wel allemaal een stuk krapper met minder ruimte voor bouwwerken of scenery. Ik wil niet de hele baan vol hebben met huisjes of rails.
De uitbreiding voor mijn schaduwstation zal ik eens verwerken in het programma en kijken hoe dat eruit komt. Heeft er iemand ervaring met het volledig automatisch rangeren van een lok?
G,
Ralph
-
Nog even aan het tekenen geweest voor mijn schaduwstation. Volgens mij heb ik nu een aardige oplossing voor het rangeren te pakken door gebruik te maken van de ruimte in de rechter tak. Op deze manier kan ik nu met 4 locs en 2 sets wagons uit de voeten en enigszins gevarieerd rijden. Zwart is de opstel- of afkoppelplaats voor de locs.
Terwijl ik bezig was ook nog maar wat extra sporen gemaakt voor treinstalling. Beter een spoor over dan na een paar maanden die mooie nieuwe trein niet kwijt kunnen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw02_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw02_1.jpg
Ik zit nog aan de tekentafel dus schroom niet om verbeteringen aan te brengen of je tips te delen.
G,
Ralph
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baab_biesel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baab_biesel.jpg)
paar wissels bijgeplaatst, dit geeft zoveel meer mogelijkheden voor het rijden.
u moet maar kijken wat je er mee wilt doen natuurlijk.
mvg Mark
-
@Mark, Bedankt voor de suggestie. Al heb ik hem niet helemaal overgenomen heeft het me wel op het idee gebracht om ook in mijn zichtlaag een rangeermogelijkheid in te bouwen.
Daarnaast ben ik eens gaan denken over het indelen in blokken van mijn zichtlaag om een digitale aansturing in te richten.
Blijkt toch weer lastiger dan ik dacht. Veel enkelspoor dus grote blokken.
Volgens mij is hier nog wel wat hulp welkom ik weet namelijk niet of mijn logica klopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag_Railplan_02.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag_Railplan_02.jpg
Blauw = Wisselstraat
Groen = Blok
Zwart = Locplaats voor rangeer
Oranje = Container terminal
Paars = Station
Rood = Ontkoppel stuk
G,
Ralph
-
Hoi Ralph,
een vraagje, met wat voor treinen ga je rijden?
ik zie dat je een stukje hebt waar de treinen de wagonnen over kan nemen van een binnenkomende trein.
Dus neem aan dat je zonder 2e stuurstand gaat rijden?
dan zie ik een probleem bij je eind station...
daar kunnen je treinen niet meer omlopen. en zouden dan zonder zicht naar achteren moeten rijden....
mvg Mark
-
@MArk,
Alleen voor het container gedeelte zal ik met locs en wagon rijden. Ik had in gedacht om ervoor te zorgen dat er altijd een loc staat te wachten als er een trein het containerterrien op komt. Op die manier kan dan de uitgaande trein worden voorzien van een nieuwe loc.
De originele loc kan na vertrek dan de plaats in nemen als wachtende loc voor de volgende trein.
Op die manier kan ik maximaal 8 locs en twee wagon combinaties laten rijden. (in het schaduwstation zit eenzelfde constructie)
Maar altijd in paren dus 2 loc, 4 locs , 6 locs of 8 locs nodig voor dit plan.
Ik heb er nog maar twee die geschikt zijn dus daar kan ik me nog mee uitleven :)
Voor het personen vervoer (paars is station) heb en wil ik alleen maar met stellen gaan rijden met voor en achter. (bijv. Mat64, sprinter, Koploper of ICE)
G,
Ralph
-
Hoi Ralph,
Het onderste spoor van het midden station, gaat die naar de spiraal?
Als dit niet zo is, kun je weinig kanten uit wanneer je van het linker station komt en in dat geval is het idee van Mark voor die extra wissel combinatie bovenaan het plan misschien wel de oplossing.
gr Leo.
-
Ha Ralph, daar is ie dan!
Mooi plan met niet te veel overkill aan sporen, met alles wat jij wil in de modelbaan. (uiteraard jammer dat ik je niet heb kunnen overtuigen om N te gaan rijden ;D).
Toch zou ik het volgende willen voorstellen. Je wil met treinstellen rijden, als ik het plaatje goed lees komt een treinstel bijvoorbeeld uit de spiraal en gaat naar CS. Vervolgens moet het treinstel naar het andere kopstation en dan weer terug naar CS, waarna het weer de spiraal in kan. eigenlijk is dit voor treinstellen de enigste route die mogelijk is.
Je kan het speelser maken door een tweede mogelijkheid te creƫren voor het in/uit rijden van de spiraal. Bijvoorbeeld rechts bovenin, dus na CS. Nog beter zou zijn aan de linkerkant na het station met bijvoorbeeld een Engelse wissel. Dat spoor zou dan onderlangs kunnen lopen naar de rechter kant en dan aansluiten op je spiraal. Je hebt dan wel een keerlusmodule nodig, maar dat is geen probleem lijkt me. Verder is het idee van Leo en Mark prima voor meer mogelijkheden.
Greetz, jeroen.
-
okee nee nu snap ik wel waarom je verder geen omloop sporen wilt gebruiken.
al zou ik dat wel doen aan het einde (gelemaal links) gebeurt in het echt ook vaak.
succes
ik ga je volgen
-
@Leo. Dat klopt de wissel bovenin het midden in mijn schaduwlaag is dezelfde wissel als in mijn zichtlaag.
-
Ik ben eens opnieuw gaan tekenen en dacht dat dit plan wellicht beter het beste van twee werelden behelst. Zo kan ik toch en trein rondjes laten rijden voor wat continue beweging op de baan maar ook mijn scenery kwijt. Het schaduw station moet ik nog ontwerpen voor dit nieuwe plan maar die sluit natuurlijk aan op de cirkel die je ziet.
Het dunne gedeelte onderin wordt verwijderbaar omdat we anders geen logees meer kwijt kunnen. Dat is namelijk de doorgang naar de zolderkamer :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_optie3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_optie3.jpg)
Nog twee weken en dan gaat de verbouwing van de zolder beginnen en dan kan ik eindelijk echt aan de slag met mijn baan.
-
Wat mij wel opvalt is dat een trein die met de klok mee rijdt niet naar beneden kan zonder richtingswisseling.
Maar verder leuk en eenvoudig (in de zin van elegant) plan . (Alleen hoop ik dat de scenery in het echt minder hoekig wordt :) )
-
Klopt van die rij richting. Hoofd richting zal dan ook tegen de klok in zijn.
Dat hoekige is wat met anyrail makkelijk kan en geeft meer een gebied en idee aan dan de werkelijke bouw.
-
De verbouwing van de zolder is nog onderweg. Dus nog niet begonnen met bouwen. Het einde van de verbouwing komt nu eindelijk in zicht. Dus het gaat dit jaar nog gebeuren dat ik de eerste rails ga plaatsen
Weer aan de slag geweest met tekenen maar dan de schaduwlagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__1_Zichtlaag_v06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__1_Zichtlaag_v06.jpg)
Dit is -1 zoals ik het noem. 12cm onder de zichtlaag met een ondergronds station (zoiets als schiphol) en de start van mijn spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__2_Zichtlaag_v06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__2_Zichtlaag_v06.jpg)
En dit is -2 op iets van 50cm onder de zichtlaag met het schaduwstation zodat ik er goed bij kan.
-
Update van mijn plannen. Ik heb besloten om niet voor een haven te gaan maar voor een kleine olie terminal. Geeft wat meer mogelijkheden voor het goederen vervoer op mijn baan. Nu kan ik containers en ketelwagens afwisselen.
Tevens de lengte van mijn spiraal vergroot zodat er minder percentage klim is. Uiteindelijk zullen de treinen vanaf niveau -2 namelijk zo'n 65 cm moeten stijgen en ik dacht hoe vlakker de helling hoe makkelijker dat wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_0_Zichtlaag_v07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_0_Zichtlaag_v07.jpg)
Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__1_Zichtlaag_v07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__1_Zichtlaag_v07.jpg)
Niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__2_Zichtlaag_v07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD__2_Zichtlaag_v07.jpg)
Niveau -2
-
Het gaat gebeuren binnenkort. Ik kan beginnen. De ruimte waar ik ga bouwen op zolder is klaar. Paar foto's toen het net klaar was en leeg. Het staat nu weer vol omdat we nog een kamer in moeten richten en daar er nog vloerbedekking in moet en wat afwerking. Maar ik ga nu toch aftellen want in April moet de zolder klaar zijn en kan ik beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder3.jpg)
-
Het heeft iets langer geduurd dan gewenst maar uiteindelijk toch echt begonnen. Ik hou mijn voortgang bij via een website. Daar zitten nog wel wat foutjes in maar de basis is er.
Opmerkingen etc mogen hier of via de site.
biesdelsebaan.nl
-
Ralph!
Leuk dat je weer iets van je laat horen, en dat je toch weer wat doet met modeltreinen (al is het Nederlands en geen N-Spoor ;D).
Ik ga het volgen, greetz, Jerome
-
Een wijziging van de baan doorgevoerd. I.p.v. all mijn goederen locs te voorzien van elektrische koppelingen ga ik toch ontkoppel plaatsten maken met de Roco ontkoppel set.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141231_Bestelling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141231_Bestelling.jpg)
Is een stuk goedkoper en ik denk minder storingsgevoelig.
-
Na het vele plannen en een tijdje rustig aan doen ben ik weer bezig aan mijn baan. Via mijn site (zie website, wereldbolletje onder profiel naam) is het meeste te volgen maar ik zal ook hier updates doen.
Het baanplan en eerste opzet is hier te vinden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35500.0.html
Alle tips en trucs zijn welkom want ik leer elke dag weer bij maar voornamelijk door te doen en fouten te maken :-)
-
Ben weer wat verder met de baan.
Sterker nog de eerste trein heeft gereden. Kort filmpje opgenomen.
Kom gerust kijken op mijn site. Klik op het wereldbolletje in mijn profiel.
g,
Ralph
-
Hoi Ralph,
Aangezien je begonnen bent met bouwen, heb ik je beide draadjes samengevoegd. Ze staan nu bij "banen of diorama's". 2 Aparte draadjes werkt alleen maar verwarrend.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Update van mijn plannen. Ik heb besloten om niet voor een haven te gaan maar voor een kleine olie terminal. Geeft wat meer mogelijkheden voor het goederen vervoer op mijn baan. Nu kan ik containers en ketelwagens afwisselen.
Heb je juist bij een haven niet meer mogelijkheden? Containers voor de container schapen. Ketelwagens voor de olietankers. Loose onderdelen in welke wagen dan ook voor kleinere schepen. Zand/stortgoed b.v. kan dan ook?
Zelf nooit een haven gemaakt maar wel altijd iets wat interessant is. Tijdens plannen wel over gedacht, maar heeft het nooit gehaald in de uiteindelijke ontwerpen. Mijn zoon had wel een kleine haven op zijn baan.
Maar de vrijheid is natuurlijk aan jezelf.
Roelco
-
hallo,
Ik kijk nog even naar het rangeerterein haven/olie.
Ik zie daar geen omloopmogelijkheid voor de loc.
Ik las dat je dan een andere loc klaarzet.
dat lijkt mij een oplossing die weinig met de praktijk te maken heeft.
Voor die paar wagens stellen ze echt geen loc.
Daarbij geeft een omloopspoor mooie rangeermogelijkheden.
je zou 1 van die kopspoortjes in het lichtgroen kunnen doortrekken naar boven.
succes jandcargo
-
In de eerste ontwerpen was er wel een haven. leek me namelijk best leuk om te bouwen en geeft inderdaad meer mogelijkheden. Echter de ruimte werd dan wel heel beperkt. Het is niet zo breed daar.
Maar ik ben het met jullie eens dat de zichtlaag goederen nog iets nodig heeft. Een omloopspoor zou wel iets kunnen zijn. Een beetje hulp kan geen kwaad. Hoe zou dat eruit zien?
G,
Ralph