BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Michael ! op 22 February 2011, 11:39:41
-
Voordat ik aan het bouwen sla, wil ik eerst zorgen dat al het materieel goed loopt.
Deze trein doet helemaal niets!
Er staat ook geen merk op. Herkennen jullie misschien deze uitgave?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010014_1.jpg)
De draden naar de stroomafnemers waren los, dus die heb ik al met een soldeerbout vastgemaakt.
Maar nu gebeurt er nog vrij weinig.
Wie helpt?
-
Dat is een Piko apparaat, uit de tijd dat de makers ervan nog met rokende Trabantjes naar de fabriek kwamen.. afhankelijk van de versie heeft hij óf in elk draaistel een motor, of 1 motor- en 1 loopdraaistel. Stroomafname is erg kritisch, de wielen moeten schoon zijn en afhankelijk van het bouwjaar lopen er draadjes naar de motor of zijn er diverse contactstrips in gemaakt waar contactjes van het draaistel tegenaan lopen (en soms dus ook niet...)
Als het ding eenmaal rijdt, verwacht dan niet te veel subtiliteit; de trekkracht is redelijk.
-
Het lijkt mij een zeer bijzonder exemplaar. Ik zie een NS logo op een loc die niet tot de Nederlanse modellen behoort. Hij doet van heel ver en zonder bril een beetje denken aan een 1100 met botsneus maar daar heb je veel fantasie voor nodig. Fantasiemodel uit de jaren 80?
Uit elkaar nemen en controleren waar de fout zit zou ik zo zeggen.
-
Werd destijds ook in NS geel (http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/420760803-piko-ns-locomotief.html)geleverd.
Niet echt bijzonder dacht ik.
Zijn de wielen goed schoon ?
-
met gore wielen moet ie toch iets doen, al is het sputterend. Maak de loc eens open en zet es direct stroom op de koolborstelhoudertjes? (kun je die niet vinden, dat zijn metalen (meestal messing) dingen aan de motor, kom je er niet uit, maak dan maar ff een fotootje van beide kanten van de motor en plaats dat hier, dan wijs ik ze wel aan) ;)
-
Lijkt al wel aan geknoeid te zijn.
Gezien de verlengingen die op de panto's gesoldeerd zijn.
NS teken is geen originne op deze loc.
Johan.
-
Bedankt voor jullie reacties.
Hier wat foto's van het binnenwerk.
Ik heb de motor opengemaakt, maar kon geen koolborsteltjes vinden. In ieder geval geen koolborsteltjes zoals ik die uit mijn Fleischmann loc's ken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010021_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010021_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010020_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010020_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010022_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010022_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010023_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010023_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010025_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010025_5.jpg)
-
Als ik de 2e foto zo bekijk hadden daar de koolborstels moeten zitten.
Je weet dan ook gelijk waarom de lok niets doet. Geen koolborstels.
Het is wel erg moeilijk te zien. Gr. Hans
-
NS teken is geen originne op deze loc.
Johan.
Ja hoor...Piko smeet overal de NS vishaak op. Er is zelfs een dieseltreinstel van de DR in NS geel met haken. Net zoals deze E44 dus.
Bas
-
De koolborstels ontbreken aan de diep naar binnen stekende veertjes te zien. Geen wonder dus dat er ook niets gebeurt ;)
Wat betreft dit lokje: knip de stroomafnemer-oogjes af onder het niveau van het chassis, anders zijn kortstondige kortsluitingen zeker je deel. De stroomafname sowieso verbeteren lijkt me geen overbodige luxe: probeer de stroomafnemers eens aan de binnenkant van de wielen te laten drukken in plaats van op de wielen: zo worden de stroomafnemers minder snel vuil van vuil op de rails en/of wielen.
Het beste is om het gewicht meer te verdelen: in plaats van een groot blok in het midden het verdelen tussen het te lichte draaistel en te lichte motorblok.
-
Nu die toch uit elkaar ligt kun je de motor gelijk ontdoen van vuil en stof. Een wattenstaafje met alcohol doet daarbij wonderen. Vooral de collector schoonmaken kan geen kwaad.
Aan het soldeerwerk te zien is er al meer aan geprutst. Misschien gelijk even die draden opnieuw solderen. Vooral de zwarte draad bij de stroomafname is er wat ieltjes aan.
-
Heren bedankt!
Ik begrijp dat er dus ergens koolborsteltjes moeten komen, maar waar precies?
Er zijn twee ronde uitsparingen, maar als ik in een van de twee een koolborsteltje zet, dan loopt het tegen het tandwiel.
Dat lijkt me dan niet de juiste plaats. Of heb ik ander soort koolborsteltjes nodig?
Op het moment heb ik even twee koolborsteltjes uit een FLM loc gehaald voor het experiment.
Groeten,
Michael
-
Iets heel anders: zou je nog wel tijd en energie steken in deze oude Piko? Locs van deze tijd rijden zoveel mooier en soepeler en hebben een veel betere stroomafname dan dit oude Oost-Duitse spul. Je kunt op beurzen voor redelijke bedragen tweedehands echt goeie locs kopen.
Groet,
Ruud
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koolborstels.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koolborstels.jpg)
De koolborstels zitten in de rechthoekige messing houders en drukken in de richting van de pijlen op de collector.
-
Bedankt voor de aanwijzing René.
Nu vraag ik me nog af of de koolborsteltjes die ik nodig heb gelijk zijn aan die van FLM.
Gezien de bevestiging...
Gr. Michael
-
Ik zou met het motortje naar een treinenwinkel of elektowinkel gaan en dan kijken welke koolborstel past.
-
Mogelijk vind ge hier geen koolborstels meer voor.
Het DDR tijdperk licht al lang achter de rug.
Mischien nog van Gudshold, maar heb zo mijn twijfels.
Heb hier nog wel een Piko motordje liggen uit het DDR tijdperk met maar een uurtje of twee looptijd.
Als je de verzending betaald wil ik ze wel in een envelopje opsturen.Voor de borsteltjes hoef ik niets.
We zijn er om elkaar te helpen ,nietwaar!!!.
Johan.
-
Ik heb wel eens van Märklin geloof ik koolborstels gezien die misschien passen, maar dat weet ik niet zeker: Fleischmann's moet je in ieder geval niet gebruiken, want die zijn rond, en jij hebt rechthoekige nodig: let wel op, want er zijn 2 verschillende maten.
Verder ga ik mee met Ruud K: ik weet niet of je dit lokje wel wil digitaliseren: er moet behoorlijk wat aan gebeuren om het goed rijdend te krijgen, en digitaliseren moet je echt pas doen als de lok analoog ook goed rijdt.
-
Zoals Ruud en Menno vermeld.
Beter geen onkosten maken voor deze loc.
Maak gewoon de panto's proper en zet deze loc ergens neer op je baan.
Wil je deze toch laten rijden, telt mijn aanbod nog steeds.
Persoonlijk vind ik het ook verloren kost.
Johan.
-
Dag heren,
Vanmiddag ben ik in de stad geweest, maar daar konden ze me ook niet verder helpen.
Op zich was en is het niet mijn bedoeling om deze loc digitaal te maken. Maar omdat mijn opa de loc eens voor me heeft gekocht leek het me leuk om 'm weer aan de praat te krijgen.
Maar zoals jullie kenners mij aanbevelen: het museum in. Dus reden voor mij om een museum loods te gaan knutselen en daar de loc te laten rusten.
Allemaal erg bedankt!
Fijn om zo geholpen te worden.
Groeten,
Michael
-
Wat je natuurlijk altijd kan doen is 'm optisch een beetje aanpassen, maar dat hangt natuurlijk ook van de emotionele binding die je hebt met het model af of je dat doet of niet.
-
Stuur anders je adres ff in een PM, ik heb wel wat koolborstels voor je. Ding aan de kant zetten is leuk en aardig, maar er soms mee karren gewoon omdat t leuk is om met van die ouwe raasbakken rond te raggen is leuker. ;D (vooral wedstrijden herrie maken tussen ouwe jouef- en piko-locjes bijvoorbeeld)
-
Floris,
Vergeet de niet gesmeerde Lima's niet.
Johan.
-
Nou het is al weer een tijdje terug, maar dankzij Floris rijdt hij weer! :)
Draadje mag dus gesloten worden ;)
Michael