BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wicher op 21 February 2011, 22:12:39
-
Geheel tegen mijn verwachting in is de (mijn eerste) digitalisering van een oudere Hornby stoomlocomotief zonder problemen verlopen.
Isoleren chassis, ander punt voor spanningafname, nem-contraplug gemaakt, vuurhaardlampje uit de loc gehaald, lokpilot basic (52690) aangesloten en gaan ... als een raket.
Daar heb ik feitelijk mijn eerste probleem met dit project. Wie kan en wil me verder helpen met het temmen van de motor?
Het gaat hierom:
Analoog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hornby_motor_ana_IMG_0284.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hornby_motor_ana_IMG_0284.jpg)
Digitaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hornby_motor_dig_IMG_0290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hornby_motor_dig_IMG_0290.jpg)
Er zat dus een condensator op de motor.
Ik heb een voorbeeld van Hornby (digitaliseren oudere Flying Scotsman) waar de condensator wel blijft zitten.
Wat is de betere oplossing wel of geen condensator?
Ik heb niet veel ervaring in het 'spelen' met CV-waarden.
Lastregeling (CV49) is uit. Dat geeft al een hele verbetering m.b.t. stotteren.
Laatst zag ik dacht hier nog een verwijzing naar een website waar voor allerlei motoren CV-waarden staan opgesomd. Wie weet welke ik bedoel?
Ik gebruik een MultiMaus.
CV1 = 22
CV5 = 40
CV49 = 0 (geeft de meeste verbetering tot nu toe)
de rest is inmiddels weer fabrieksstandaard.
- de lok reageert pas bij ver 'open' draaien
- de lok bereikt al heel snel een hoge snelheid
Hoe bereik ik een gelijkmatige snelheidsregeling over het gehele bereik van de knop van de MM?
Wicher.
-
http://www.esu.eu/support/faq/lokpilot/lokpilot-basic-v10/
Daar vind je wat info over je decoder.
CV2 hoger instellen dan gaat je lok eerder rijden bij stap 1.
verder CV 53 , 54 en 55 om je motor beter in te stellen.
info over CV 53, 54 en 55 vind je in de esu handleiding, waarschijnlijk staat deze niet in/op je basic verpakking maar vind je die op de site van esu bij bijv de Lopi.v3:
Kijk op onderstaande link bij: "Die Fahreigenschaften sind ungenügend: Der Motor RUCKELT ungleichmäßig bei Langsamfahrt!?"
http://www.esu.eu/support/faq/lokpilot/lokpilot-v30/
Daar vind je ook die tabel die je waarschijnlijk bedoelde.
-
Bedankt!
(zo'n beetje overal gezocht, behalve bij ESU zelf)
Snelle conclusies:
- Geen condensator.
- Met ingeschakelde lastregeling verder werken en 'spelen' met de parameters.
Dat laatste wordt dan wel morgen in de loop van de avond.
Wicher.
-
Ik heb ook een decoder in een paar van deze Hornby aandrijvingen ingebouwd en verwijder altijd de condensator.
Leen.
-
Doe deze maar eens:
CV 49 op 1 Last regeling aan
CV 53....heeft een lopi basic niet, dus niets mee doen
CV 54 op 12 Feedback motor
CV 55 op 3 Feedback motor
CV 5 op 30 of lager Max voltage motor
Succes! Hans
-
@Allen
Bedankt voor de reacties en tips. (y)
Ik heb eerst de waarden van Hans Sprinter gebruikt. CV 5 staat op 10.
De loc is nu beheersbaar. Rijdt vooruit iets beter dan achteruit. Reageert goed op F3.
Straks eerst eens noteren wat ik gedaan heb voor verdere fijnafstelling.
Verlichting en andere aansluitingen komen later aan de orde.
Over CV 53: ESU beweert dat er basic's zijn, al naar gelang de variant, met en zonder CV 53 (vrije vertaling uit het Duits).
Ik heb twee basic's; op beide verpakkingen wordt CV 53 vermeld. De decoder reageert niet merkbaar op veranderingen in de waarde voor CV 53.
Zal er dus inderdaad niet op zitten.
Nogmaals bedankt en groet,
Wicher.