BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Jojo op 20 February 2011, 21:31:22
-
Op de beurs in Houten heb ik mij ontfermd over een aantal Hollandsche trams die je gerust als mislukte gietsels mag omschrijven. Zeker niet representatief voor wat de maker normaal giet, laten we dat even voorop stellen. Maar in modern managersjargon is het een uitdaging om er wat mee te doen, in dit geval dus Materiaaltransportwagen M5 van het GVB.
Dit is 'm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_01.jpg)
en dit moet 'm worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H2_01.jpg)
Niks meer aan doen dus, een likkie oranje en vooral zo laten. Klaar.
Ik heb helemaal niks met de stad die ze 020 noemen, maar in het verleden hebben ze wel degelijk leuke trams gehad, waaronder de drieasser. Waarschijnlijk een mislukte aankoop en lang niet zo bekend als de tweeassers daarvoor en de gelede trams daarna. Van de motorwagens is er in 1974 één stuks verzaagd tot werkwagen met een kraanarm op het achterbalkon en dat monstertje trof ik een aantal jaren geleden aan op het TMA-kerkhof te 020-Noord. Deze prachtervaring [dank aan hen die me lieten fotograferen!] gekoppeld aan een diepte-investering van 2 euro gaat dus een leuk model opleveren. Toch ?
De bedoeling is dat ik er lekker vlot doorheen fiets en dat ik tegen de tijd dat er een aandrijving bedacht moet worden, niet thuis ben. Uit ervaring weet ik dat dat laatste stukje bij mij rustig een paar jaar kan duren, dus wacht daar maar niet op. Het onderstel wordt in ieder geval zeker niet 3-assig want zo pervers ben ik niet.
Tot zover het intro.
-
Gelukkig is tenminste de achterkant van het monstertje wel ongeschonden, hier is niks wat de cirkelzaag niet kan oplossen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_03.jpg)
Maar ik moet mij eens rustig indenken hoe de kraan er in 3D precies uitziet, of althans visueel acceptabel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H2_02.jpg)
Het lijkt warempel wel een echte werkplaats waar rotte delen vervangen moeten worden door nieuw materiaal. De witte lijnen geven ongeveer aan wat er bijgemaakt moet worden. Intussen ben ik reeds begonnen om met de cirkelzaag er wat meer rechte lijnen in te brengen. De rode cirkels geven aan waar er luchtbellen in het materiaal zaten, deze zijn inmiddels van binnenuit met milieuvriendelijke putty volgespoten. Troep om mee te werken maar voor dit specifieke doeleind ideaal.
Oh, enne....de linkerkant van de wagen is niet veel beter....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_08.jpg)
-
Tja, witte lijnen, rode cirkels....moet je wel het plaatje meesturen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_05.jpg)
-
Verder gaand met Ye Olde Terambulator zijn er wat nieuwe wanddelen geplaatst, waarna de cirkelzaag de wielkasten mocht vrijmaken. Achteraf gezien een beetje omslachtige handeling maar ditmaal eindigde de cirkelzaag niet heel diep in m'n vinger, dus wat zal ik klagen ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_11.jpg)
Ik heb de zijwanden eerst gedaan om het nieuw te plaatsen stuk neus wat meer grip te geven.
-
Een trambouwert uit 010? ;D
Leuk project, beetje duur betaalt, trammetje had denk ik niet meer mogen kosten als 0.80 Eurocenten, maar goed de gietert heeft er toch werk aan gehad ;)
Ik ben ook niet echt 020 georienteerd, alhoewel die bolneuzen dan wel weer wat hebben natuurlijk, maar volgens mij waren de wielen van de middelste as kleiner. Ik zou een paar spoor N wielen zijdelings verschuifbaar onderhangen, desnoods met afgeschuurde flenzen aan de onderkant.
Succes
Ries (010)
-
Erger nog, een trambouwert uit 035.
De middelste as van een 3-asser is inderdaad een klein opsodemietertje waar je ook nog eens weinig van ziet onder de wagenbak, dus ik voel me niet bezwaard om het weg te laten. Dan blijft hij ook nergens onderweg hangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3asser.jpg)
Ook de analfabetische instructies op de aspotten worden wat klein om na te bootsen.
-
035 waaro leg dat dan ;D
Dat benne dan alleen heele ouwe trammetjes (buiten die sneltram dan) die jij bouwt, zal Marty die gozert ut Utrech leuk vinden.
Enne met zulke kleine spelde knoppen als wielen, ben je geexcuseerd wat mij betrefd ;)
-
035 is de Parel van Het Gooi, waar we ooit een moordlustige tram hadden.
Mijn tramvoorkeur is vrij divers maar aan de huidige Combino/Citadis-generatie kan ik maar niet wennen. Dat zal ongetwijfeld met die lelijke kleuren te maken hebben.
-
Parel??? Man in dat Dorp hebben ze het éénrichtingsverkeer waarschijnlijk uitgevonden om die moordlustige tram te ontlopen. Alleen was de gemeenteraad vergeten dat die tram er allang niet meer rijdt. ;D
(O ja, ik heb er ook nog een jaar of 6 gewoond. ::))
Maar het projectje ziet er leuk uit!
René.
-
Yep, een dorp is het en zo zien wij dat graag, alleen de diverse megalomane gemeenteraden denken er anders over.
Het monstertje heeft weer een neus gekregen en ziet er weer een beetje appetijtelijk uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_13.jpg)
Ook het achterdek schiet al aardig op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_14.jpg)
-
Langzaamaan begon er een idee te broeien over de aandrijving, toen zomaar ineens de kwestie van de koplamp opgelost werd. Vers uit Hong Kong kwam een warmwit LEDje met platte kop, ideaal voor dit soort frontverlichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_15.jpg)
-
Leuk om te volgen. (y) Ik ben benieuwd welke andere "misbaksels" je op de kop hebt getikt.
Binnenkort ga ik zelf ook eens beginnen met wat knutseltrams die nog op zolder liggen.
-
De andere misbaksels waren een ZGT en een gelede Schindler. Of die laatste geleed blijft is maar de vraag, hij zou zo maar als motorwagen kunnen eindigen want het ene dak is een stuk krommer dan de ander.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trams_1.jpg)
-
Ah ok, dacht al dat de kappen uit die hoek kwamen...
Hou ons op de hoogte, ik volg het met belangstelling.
-
Mooi toch, een AHM tramonderstel (Jawel, de Boeing-tram) onder de ZGT of de Schindler (kijken of het sowieso wat lijkt) en dan langzamerhand opwerken tot een volwaardige werkende tram. Maar de voortgang is nu al goed!
-
Ik denk dat een Boeing-tram veel te breed is, maar ik zal het eens uitmeten.
Ik zat wel in die hoek te denken voor het monstertje, en wel zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_16.jpg)
Als de twee daaistellen aan elkaar gelijmd worden en daarna de binnenste wielen verwijderd worden, ontstaat er iets dat wel eens zou kunnen werken.
-
onder een Z(eer)G(rote)T(eleursteling) :-X gaat dat niet lukken gezien de zwevende geleding.
maar ik ben wel benieuwd hoe de m5 zal worden.
hier hebben ze mooie aandrijvingen en de gieter heeft ook een bodemplaat waar er een inpast (http://www.halling.at/modelleisenbahnen/index.php?g=Antriebe)
-
Mooie aandrijvingen maar voor dit no-budget model een beetje teveel van het goede. Eerst maar eens kijken of dit werkt.
-
Ik heb de complete set met kraantje, bodemplaat en onderstelzijkanten. Het motortje van Halling (54mm) klik je in de bodemplaat en die klik je in de kap. Het middenwiel zit op de onderstelzijkant gegoten en is iets zwevend gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_a_1.jpg)
*
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_b_1.jpg)
*
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_c_1.jpg)
-
Aha, was dat de bedoeling....Ik zie ook nu pas dat er de tekst "Materiaaltransportwagen" op stond, glad overheen gekeken. Of me dat gaat lukken is echter nog de vraag. De rest van de opschriften gaat wel lukken.
-
Nou ging ik de derde as niet aanbrengen, maar nu er op Roco's Unimog een bruikbaar onderdeel blijkt te zitten, kan ik nog van mening veranderen. Over een paar jaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_18.jpg)
De eerste evrf zit al op het monstertje en ook de LED zit er al in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_19.jpg)
-
Het idee om de aandrijving uit te voeren door oude Mehano-delen aan elkaar te zetten werkt prima. Nadeel is echter dat het geheel maar op één as is aangedreven en [natuurlijk] maar van twee assen stroom afneemt. Dus alle reden om er een goede motor in te zetten en wel een Faulhaber. Normaal gesproken het duurste deel van dit projectje maar eerlijk is eerlijk: hij komt van het Waterlooplein, ook leuk vanwege de 020-connectie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M5_20.jpg)
-
dat schiet al op