BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Danny V. op 20 February 2011, 19:27:14
-
Hallo,
Een tijd geleden ben ik bezig geweest om mijn baanplan te ontwerpen, ik heb toen een kopstation gemaakt. Bij nader inzien kom ik hier toch op terug omdat het beperkingen geeft met goederen vervoer. Zie het vorige topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28317.0.html
Nu heb ik een doorgaan station gemaakt en een apart goederen gedeelte met 4 sporen (2 voor de containerterminal en 2 voor andere goederen treinen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Danny.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Danny.jpg)
Ben benieuwd naar de opmerkingen, suggesties, etc.
Danny
-
Hoeveel ruimte is er tussen de kruisende sporen linksonder?
-
Ik dacht aan 8 cm, dat moet voldoende zijn toch? De ene bundel moet dan 4 cm zaken (rechter bundel), de andere bundel moet 4cm stijgen (linker bundel). Er is dan sprake van een stijgingspercentage van 4%, dat is toch wel redelijk?
-
Hoi
4% is toch vrij veel ik heb een baan thuis van 3.50 meter lang bij 1m10 diep en ik maak een helling van maximaal 2.5 tot 3%.
4% zou ik zeker niet doen omdat de loks eerder gaan slijten.
Mvg
Erik-Jan
-
Hallo,
Het stijgingspercentage is aan de hoge kant, zelf hou ik 2,75% aan.
Bij een lange sleep gaat dit waarschijnlijk problemen geven.
Als ik jou was, zou ik proberen om het wat minder stijl te laten lopen.
-
Bedankt, ik heb de linker bundel aangepast, hierdoor is er langer om te stijgen. Ik ga ook de andere hellingen nog eens kritisch bekijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Danny_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Danny_1.jpg)
-
Je hebt een giga ruimte tot je beschikking, zelfs meer dan menige treinclub denk ik. Dan zou ik toch nog eens nadenken of dit het baanplan is wat je ook in je eentje kunt uitvoeren.
Kun je geen baanplan bedenken wat je in fases kunt bouwen ipv ineens alles.
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.
-
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.
Bedankt voor de feedback! Ik denk door rechts onderin de ruimte niet te vullen met scenery, maar daar een mogelijkheid te maken om bij de treinen te kunnen al een groot deel van dat probleem tackelt.
Je geeft aan dat er meer in zit. Heb je suggesties?
-
Even wat dingen die me opvielen:
Als je komend vanuit het station via A het rondlopen gedeelte inrijdt, kan je daar niet meer uitkomen zonder achteruit te rijden, tenzij je onder de baan nog een verbinding hebt naar het niet uitgewerkte deel bovenin bij de polder.
De wisselstraat onderin bij de uitgang van het station lijkt mij erg ingewikkeld en kan denk ik ook wel met wat minder wissels opgelost worden.
Bovendien bevindt die wisselstraat zich op het punt waar de helling begint. Dat zal in de praktijk de kans op ontsporingen nogal vergroten.
Zo te zien kan je met treinen van ongeveer 2 meter gaan rijden (ong. de perronlengte). In dat geval is een stijgingspercentage van max 2,5% het matje. Niets is vervelender dan dat je later moet ontdekken dat sommige loc's het niet gaan redden.
Overall ziet het baanplan er aantrekkelijk uit.
Gerrit