BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 20 February 2011, 09:23:38
-
Ik heb een vraag rondom de echtheid van een Allan vleugel. Ik ben door iemand anders namelijk aan het twijfelen gebracht.
Het verhaal achter de vleugel:
De vriend van de verkoper werkte vroeger bij de hoofdwerkplaats in haarlem en heeft meegewerkt toen aan de ombouw naar de DE2 nieuwe stijl. De mensen die meewerkte mochten destijds een vleugel kopen.
Vraag A: Kan dit verhaal kloppen of is dit onzin?
Ten tweede heb ik hier een link met foto's ter jullie beoordeling:
http://img715.imageshack.us/g/p9180027.jpg/
-
Hallo,
Ik heb geen antwoord op je eerste vraag. Maar als ik de foto's zo bekijk, denk ik dat dit wel een echte vleugel is. Ik heb er wel eens eentje gezien namelijk en die zag er aan beide kanten net zo uit. Kan natuurlijk niet zien wat voor materiaal dit is, maar in mijn herinnering horen de vleugels van aluminium of een legering te zijn. Misschien dat iemand anders dan aan kan vullen.
Groet,
Robert
-
Er werden bij sloop of ombouw vaker vleugels of emblemen verkocht of meegenomen door werkplaatspersoneel. Ook werden vaak emblemenopgehangen aan wpl muren
-
ik heb ze gezien in aluminium en in polyester
ik weet niet of het alletwee orgineel is
gr jan
-
Just my two cents: ziet er echt uit. Je hebt kunststof nagietsels (die ook door NS gebruikt zijn), deze zijn herkenbaar aan de afwezigheid van de naam Allan.
En dat werkplaatspersoneel die dingen kon kopen klopt wel. In de jaren 80 kon je bij NS voor bedragen tussen de tien en vijftig gulden van alles kopen dat niet meer gebruikt werd op treinen en lokomotieven: klasseborden, emaille nummerplaten, loknummerplaten, etc.
Eelco
-
Van de verkoop klopt wel.
Niet alles werd via NS verkocht.
De "wapenplaten" van de postrijtuigen en Pec's werden afgenomen en geregistreed.
Ze werden door de toenmalige PTT opgehaald in leidschendam en maastricht.
Ik bezit nog zo'n wapenplaat omdat mijn zus toen die zaken bij de PTT regelde en er 1 aan mij aanbood voor de prijs van 10 gulden.
En nu is het uniek, dadelijk een nederlandse plaat met " je maintendrai" erop tegen de gevel van een frans huis. ;D
Henk
-
Dat van die wapenplaten van de posterijen gaat niet helemaal op. Ik ken twee verzamelaars die er ook eentje hebben hangen. Dus ik denk dat tussen de regels door nog wel eens wat bleef hangen... ;)
-
Of eraf gehaald voordat PTT besloot om geen geld meer uit te geven aan replica's en ze er allemaal afliet halen.
Dat is ook gebeurd.
Er is ook zoiets bij de locplaten gebeurt, een bruine 2200 MET locplaten de Hoofdwerkplaats in en ZONDER, maar met het nummer in witte letters op de bak, weer de hoofdwerkplaats uit.
Henk
-
Henk, ik heb je naam even bij bedrijfsrecherche neergelegd... (y)
-
ik heb ze gezien in aluminium en in polyester
ik weet niet of het alletwee orgineel is
gr jan
Mag duidelijk zijn dat in de jaren 50, polyester natuurlijk niet origineel is ;)
-
toch wel
polyester is een uitvinding van eind jaren 40
in de jaren 50 werden er al auto`s van gemaakt : bijv. chevrolet corvette 1953
op mijn werk werd er begin jaren 50 overgestapt van gietijzerproductie naar polyester
gr jan
-
Ja geweldig, maar Allan gebruikte dus geen polyester ;)
En dan zowieso zo al geen gietmetaal én polyester naast mekaar gebruiken
-
Even een andere vraag:
Zijn er ergens ook overzichten te vinden van wanneer de 'oude' blauwe engelen zijn binnengenomen in Haarlem ter verbouwing? Ik heb wel een lijst waar de uiteindelijke afleverdatums in genoemd staan (komt uit Dieseltreinstellen in Nederland).
Helaas zijn dus nergens de datums te vinden dat de treinstellen in Haarlem zijn binnengenomen.
Alvast dank voor de hulp ;).
-
Just my two cents: ziet er echt uit. Je hebt kunststof nagietsels (die ook door NS gebruikt zijn), deze zijn herkenbaar aan de afwezigheid van de naam Allan.
Eelco
gewoon op foto`s kijken of er vleugels te zien zijn zonder Allan en je hebt je antwoord ;D
gr jan
-
Ja geweldig, maar Allan gebruikte dus geen polyester ;)
En dan zowieso zo al geen gietmetaal én polyester naast mekaar gebruiken
De nagegoten vleugels werden op de Engelen aangebracht als de echte Allanvleugel sneuvelde, bijvoorbeeld na een aanrijding.
In 1984 kocht je voor ƒ 5,-- een vleugel bij Inkoop & Magazijnen in de Katereinetoren. De koper had dan ook nog de keuze tussen een originele gietijzeren of een polyester uitvoering. Nummerplaten van de Engelen gingen voor ƒ 15,-- in de verkoop. Die zijn nu al snel zo'n 300 euro waard...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00970_7.jpg)
grtz,
Wim
-
Volgens mij zijn er bij de gietijzeren varianten ook nog verschillen. Er zijn exemplaren die aan de achterkant zijn opgevuld, en exemplaren die redelijk hol zijn aan de achterkant.
-
op de 21;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2131.jpg)
-
Deze vleugel is wel echt want bij de ombouw kon het personeel Wph Hlm zo'n ding inderdaad kopen maar het merendeel ging via de reguliere weg naar Inkoop & Magazijnen in de Katereinetoren (HGB-Ut) waar iedere particulier deze spullen kon kopen. Je kreeg daar keurig een aankoopbon bijgeleverd.