BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erik_lima op 21 June 2006, 14:30:07
-
Hallo,
ik ben al lang gefascineerd door de modeltreinenwereld. Een eigen baan lijkt mij het einde.
Al van mijn kindertijd heb ik een voorraadje lima materiaal, voldoende voor een dubbel ovaal (+- 2 x 1 m) met wat rangeersporen. Ook 3 locs, waarvan 1 total loss en 2 die al jaren niet meer gereden hebben.
Ik puzzel al lang aan een baanplan en volg(de) beneluxrail en -spoor en modelbaanmagazine en zowat alles wat er op internet te vinden is over modelspoor.
Dit najaar wil ik aan mijn baan beginnen. Nu vraag ik me echter af of het zinvol is om al dit oude materiaal opnieuw te gebruiken en er een analoge baan mee op te bouwen, wat me wel wat euro's zal kosten aan onderhoud (nieuwe motoren voor mijn locs...) en installatiemateriaal (bijkomende trafo's, schakelaars...)
Voor relatief weinig geld (< 250€) koop je nu echter een digitale startset van roco of piko waar al 2 treinen inzitten en voldoende sporen om mee te starten.
Ik wil om budget- maar vooral om tijdsredenen mijn baan niet groter maken dan de hogervermelde 2 x 1 m. Ooit moet ze wel eens af raken. Maar om daar iets deftigs op te krijgen zou ik misschien beter in schaal N starten. Weet er iemand of er in schaal N ook startsets te vinden in een prijsklasse zoals deze piko of roco dingen?
Eigenlijk weet ik het niet zo goed meer: de oude spullen proberen op te waarderen of met een schone lei volledig opnieuw starten.
Misschien nog dit: ik vind tijdperk III-IV het mooiste. Grote electrische en diesellocomotieven van DB en NMBS. Meer goederentransport dan reizigers op de baan.
Wie geeft raad?
Erik
-
Goede raad hoeft niet duur te zijn.
Zet je oude spullen op marktplaats en koop een niewe digitale stratset voor zo rond de 200 tot 300 euro. Neem bv Piko ice of goederentreinset met 2 locs en wissels etc ;)
Welokm in de club van modelspoorders.
PS je kunt je ook aan sluiten bij een van de vele spoorweghobbyclubs in nederland . Je leert er erg veel en het is bijzonder gezellig.
-
Ik denk dat schaal N een betere keus is voor een oppervlakte van 2x1m dan heb je ook nog plek om een leuk rangeerterrein aan te leggen en ruimte voor scenery. Schaal H0 is op die ruimte krap, ben zelf zo begonnen maar de mogelijkheden zijn beperkt.
Kijk anders op internet naar voorbeelden van banen van die oppervlakte in zowel schaal H0 als N
mvg,
Matthijs
-
Ik denk dat N een goede keus voor je is. Het oude materiaal zal waarschijnlijk niet heel veel opbrengen, maar je kunt het inderdaad op Marktplaats zetten.
Kijk eens rond in wat modelspoorzaken wat ze te bieden hebben in schaal N.
-
Als je simpel wilt beginnen met alledaagse treinen, dan is N op dit formaat zeker wel aan te raden. Met een stationnetje voor je personentrein(en) en een aantal rangeersporen voor je goederentreinen kun je al een hoop doen op dit oppervlak. Ook een veelvoorkomende maat is de 4x8' dus 4 bij 8 foot oftewel 122 bij 244 cm, dit is ook de standaardmaat voor plaatmateriaal. Voordeel hiervan is dat je aan de randen net een paar centimeter meer hebt, je minder restmateriaal overhoudt en dat hier op internet al een hoop baanplannen voor te vinden zijn. Google bijvoorbeeld eens op '4x8 track plans'
Veel succes'
Grtn Coert
-
Bedankt, dit zijn al heel wat tips.
Hoe komt het dat er in schaal N niet zulke uitgebreide, betaalbare startsets te vinden zijn als in HO? (bij minitrix of fleischmann ga je toch eerder naar een 600€ of meer voor iets wat te vergelijken is met de piko of roco sets van pakweg 200 €)
Is N over 't algemeen duurder, of moeten we de HO startsets eerder beschouwen als speelgoed?
Bijkomende vraag hierbij: is een HO startset dan wel een goede start of geldt ook hier het principe "goedkoop is duurkoop".
't Zijn misschien veel vragen, maar een oordeel van ervaren mensen kan veel ellende achteraf vermijden.
Bedankt voor de tips,
Erik
-
Een startset kan zeker een goede start zijn als je deze later verder uitbouwt.
Denk dus eerst heel goed na over je start wat je wilt en welke schaal hier bij past.
Als je een startset koopt met de ICE 3 en je wilt toch later naar goederenvervoer toe dan is het wel duurkoop natuurlijk (al kan je ze ook 2e hands nog steeds goed verkopen hoor)
Wil je gewoon een enkelsporig baantje met 1 of 2 wissels dan kan dit zeker goed met schaal HO op de bij jouw beschikbare ruimte.
Wil je meer spoor dan is schaal N toch een betere keuze.
-
Voor mensen die (opnieuw) starten met de modelspoorhobby is het verstandig wat achterliggende theorie te bestuderen voor aleer men de eerste euro's uitgeeft. Helaas is onze hobby niet altijd goedkoop, maar een zorgvuldige voorbereiding zorgt er dan wel voor dat e.e.a. betaalbaar blijft - en op z'n minst, dat je geen dingen doet die veel geld kosten, maar uiteindelijk net niet dat opleveren wat je ervan verwacht...
Voor (her-)beginners is informatie te vinden in onze encyclopedie.
Met name de volgende rubrieken kunnen interessant zijn:
E100 - Inleiding:
- http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec16
E200 - Grote en kleine treinen:
- http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec17
E300 - Een realistisch ontwerp:
- http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec34
E400 - Ontwerp baanplan:
- http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec19
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Ook ik zou u Schaal N aanraden en misschien ook wel digitaal. b.v. een lokboss van fl* omdat je daar wel eens waar niet zo heel veel trenen digitaal mee kan besturen maar op uw opp passen er ook niet zo heel veel ;) De lokboss is iets minder duur als de twincenter of andere zeer volledige systemen.
Overigens zijn er ook wel startsets met periode III treinen! (digitaal en analoog) dat zou je dus het voordeel van een startset opleveren en dan hoef je later niet je ICE of iets te verkopen.
Kortom eerst maar even kijken wat de wensen zijn en dan is er vrijwel zeker een systeem dat daar heel goed bij past! ;)
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ik denk dat schaal N een betere keus is voor een oppervlakte van 2x1m dan heb je ook nog plek om een leuk rangeerterrein aan te leggen en ruimte voor scenery. Schaal H0 is op die ruimte krap, ben zelf zo begonnen maar de mogelijkheden zijn beperkt.
Kijk anders op internet naar voorbeelden van banen van die oppervlakte in zowel schaal H0 als N
mvg,
Matthijs
Dat ligt eraan of je een baan voor het rijden wilt of voor het decor, ikzelf heb een vrij kleine baan in H0 maar in 2 meter bij 1 kun je met wat creativiteit een best mooie baan maken waar je goed op kunt rijden, de enigste beperking is dan de lengte van treinen.
-
Minitrix heeft de mooiste periode III / IV startset met een V221 en 03 stoomloc geloof ik en met een behoorlijk groot railparcour. (150 bij 50 cm)
http://www.suter-meggen.ch/Spur%20N/minitrix/neuheiten_2005/startset/11120.htm
Je kan deze set analoog krijgen en digitaal met een trix mobile station. Daar kan je veel meer mee dan met een lokboss van Fleischmann.
Prijs 350 of 460 euro voor de digitale set. Prijzen Totaltrain. Als je beide loks los nieuw moet kopen ben je 300 tot 325 euro kwijt.
Daarvoor hadden ze een analoge / digitale startset met een V200 en br 41 stoomloc.
-
Ik wil om budget- maar vooral om tijdsredenen mijn baan niet groter maken dan de hogervermelde 2 x 1 m. Ooit moet ze wel eens af raken. Maar om daar iets deftigs op te krijgen zou ik misschien beter in schaal N starten. Weet er iemand of er in schaal N ook startsets te vinden in een prijsklasse zoals deze piko of roco dingen?
Een paar dingen ter overweging.
Een spoor n baan van 1 bij 2 meter kost in beginsel niet heel veel minder tijd en geld dan een HO baan van pakweg 1,5 bij 4 meter. Er staat immers net zo veel op. In de praktijk zal het wel iets goedkoper zijn, omdat spoor n modellen toch wel iets minder kosten. Verschil in tijd is er in ieder geval niet, behalve bij het bouwen van de tafel.
Het is niet verplicht met een startset te beginnen. Je kan ook voor een paar tientjes een Trix mobile of een Roco Lokmaus scoren en daar dan wat spulletjes bij kopen. Voor een paar honderd euro ben je in n een heel eind en je hebt precies wat je graag wil hebben.
-
Hey,
Ik lees veel over dat misschien N-spoor iets is.
Maar in Ho kun je op jou oppervlakte ook iets anders maken dan een ovaaltje met wat scenery.
Bijvoorbeeld een rangeerpuzzle, de timesaver.
Op http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ vindt je zoiets, je bent toch wel even bezig, en kan er een kleine fiddle-yard( schuiflade met enkele sporen naast elkaar(kan ook rond-draaiend zijn)) aan 1 van de uiteinden.
Wat scenery erbij en wat fabrieks gebouwen en het ziet ook leuk uit.
En digitaal goed te bedienen, in combinatie met kadee of andere automatische koppelingen.
mvg, marcel
-
In H0 heb in ook veel meer keuze aan locomotieven en gebouwen. En fabrikanten.
Marcel.
-
en mocht je toch overwegen je aan te sluiten bij een club, dan kan je misschien wat met modules doen....
Mooi afgebakende elementen, goed te overzien, leuk te koppelen aan de modules van anderen, enz.
-
Ik zou ook schaal n doen. Maar welk merk,ja moet je eigenlijk zelf bepalen. Want ze kunnen wel zegge dat merk A heel goed is, terwijl je merk B zelf goed vid, en toch voor merk A gaat. En dan ben je met je baan bezig, ben je toch niet tevreden. Dus je moet altijd van jezelf uitgaan
-
Het merk maakt eigenlijk helemaal geen donder uit, tenzij je een merkenfreak bent (die zijn er ook).
Sowieso is het aanbod in N dusdanig bepekt voor de niet-Duitse markt, dat het onverstandig zou zijn om je tot één merk te beperken. Ik ben niet echt bekend met het aanbod van NMBS-materieel in N, maar het zou puur toevallig zijn als dat allemaal door één fabrikant gemaakt zou worden.
- Peter
-
Als je alleen kijkt bij de grote merken dan is het aanbod inderdaad erg beperkt. Toch heb ik het idee dat het aanbod Nederlandse modellen veelzijdiger is dan in h0. Belgische modellen zijn ook zat te vinden, kijk maar eens op beurzen.
Er zijn voor alle merken typen en schalen voor en nadelen. Vaak kun je op je gevoel al een hele goede inschatting maken, dan kun ja daarna gaan kijken hoeveel argumenten je kan vinden om toch voor de andere te kiezen. Als je die allemaal kunt weerleggen, dan heb je de goede schaal gekozen.
Grtn Coert
-
Als je alleen kijkt bij de grote merken dan is het aanbod inderdaad erg beperkt. Toch heb ik het idee dat het aanbod Nederlandse modellen veelzijdiger is dan in h0. Belgische modellen zijn ook zat te vinden, kijk maar eens op beurzen.
Coert, de kleinseriemodellen zijn er natuurlijk ook voor H0. Vermoedelijk zul je niet zo snel een Mat. '34 of een 09-3X (Stopexpress) in N aantreffen.
Mijn betoog was niet zozeer dat het aanbod in N beperkt is (wat het ten opzichte van H0 zeker is), maar dat je geen reden hebt om je tot één merk te beperken.
- Peter
-
Ik doel niet specifiek op kleinseriemodellen, maar ook op fabrikanten buiten de grote 2 à 3. Er zijn heel veel kleine merken die in redelijk grote oplages leuke N-modellen op de markt brengen. In kleinserie is alles te vinden, maar bij kleine fabrikanten is ook een hoop te vinden.
Grtn Coert
-
Ja ok.. maar ikbedeolde het merk van de rails :P
-
Schaal N is heel mooi op een kleiner oppervlak, is er ook nog wat leuks van te maken ipv alleen een simpel ovaal.
Aanbod voor NMBS is beroerd dan hebben de SNCF en NS rijders het makkelijker.
-
Ja ok.. maar ikbedeolde het merk van de rails :P
Je kan Kiezen tussen minitrix, Fleischmann Piccolo (N), Peco N, enz. In principe maakt wat voor je rails je ook kiest niets uit. Alle merken N treinen rijden erover.
-
Nog een ander pluspunt voor N-spoor is dat alle merken met de standaard koppelingen gewoon aan elkaar gekoppeld kunnen worden
-
@ davy
Qua rails heb je bijna helemaal gelijk. Peco 55 rails is erg realistiche rails. dus lage rails. De hele oude trein modellen hebben wielen die daarover niet kunnen rijden. (te hoge opstaande rand)
Verder kan je rail keuze flink wat gaan uitmaken in je portomonee! Niet alle rails kost het zelfde, en niet alle systemen hebben de zelfde mogelijkheden, als het gaat om het maken van een baanplan.
Ja met alle merken kan je een ovaal maken maar bij ingewikkelde station emplacementen merk je het wel wat de verschillen tussen de merken betreft. Toch zou ik geen merk kunnen nog willen aanmerken als zijnde slecht.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Mark,
Dat probleem met hoge wielen is volgens mij een H0-probleem en geen N-probleem, maar ik kan me vergissen.
Mvg,
RJ
-
Erik,
Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijkheden aan te geven dat je door de bomen het bos niet meer ziet en in het slechtste geval helemaal afhaakt.
Maar om compleet te zijn wil ik je nog wijzen op H0-smalspoor: Bemo is de belangrijkste producent maar er zijn er meer...
De schalen worden aangeduid als H0m en H0e.
Bemo heeft een paar startsets.
Of schaal TT schaalverhouding 1:120 belangrijkste producent: Tillig.
Nadelen van beide schalen: Slechts beperkt verkrijgbaar hier ten lande.
Smalspoor H0, bij Bemo althans, vooral naar Zwitsers, Oostenrijks en Duits voorbeeld.
Bij TT is het bijna allemaal Duits wat de klok slaat.
Tillig heeft leuke startsets, sinds enige tijd ook digitaal!
Toch hebben beide schalen hun specifieke voordelen tegenover H0 en N.
Zo heeft een smalspoorbaan in de werkelijkheid ook scherpe boogstralen: dat is ruimtetechnisch voor jou dan weer gunstig.
TT is niet zo priegelig als N-spoor wat bij het bouwen, zeker als het op details aankomt toch een vaste hand vereist.
Tegenover H0 biedt het ruimtewinst en kun je met goed fatsoen nog een regionale trein met 4-5 stuks 4-assige rijtuigen laten rijden.
Dit word nl. bij 2x1 meter in H0 al een lastige zaak!
Ben je er nog Erik? Hopelijk wel.... :)
Er bestaat nl. ook nog N-smalspoor (schaal Nm) en spoor Z.
Schaal Nm wordt bij mijn weten door kleinserieproducenten gemaakt en is daarom duur.
Spoor Z wordt vrijwel alleen door Marklin gemaakt, is nog moeilijker te hanteren dan spoor N. Bovendien biedt Marklin (nog) geen digitale modellen en geen standaard kortkoppeling.
Op 2 x 1 meter kun je wel een behoorlijke modelbaan opbouwen en met langere treinlengtes werken.
Succes bij het maken van een juiste keuze!
-
Wauwie, 2 bij 1 meter! Ik zou willen dat ik dat had met een beperkte 198 cm bij 98 cm! Wat een ruimte zou dat zijn ;D!
Ik wil niet zeggen of je N of H0 moet nemen, ik zeg alleen dat H0 mij prima bevalt op de ruimte die ik heb. Ik rij BR01.10's met 4 sneltreinrijtuigen en BR50's met 10 of 12 goederenwagens. Het staat mooi in verhouding en het is absoluut niet zo dat het front van de trein het eind al in zicht heeft. Ik heb op m'n baan een depot, een 2 sporig station (één spoor is kopspoor), een passeerspoor en ik heb een industriespoortje. Mijn baan is een bos rijk, een dorp en een ruime boerderij. De kerk is voorzien van begraafplaats en een hoek is ingericht als park(je). Auto's kunnen tanken bij een echt Esso tankstation terwijl een windmolen over het zonnebloemenveld uit draait. En daar rookt dan ook nog eens een trein doorheen. Het is allemaal mogelijk. Kijk maar eens op m'n WWW.
-
Hallo Vincent,
mooie foto's van jouw baan.
Heb jij ook een baanplan beschikbaar, want het overzicht van het geheel mis ik een beetje.
Groeten,
Erik
-
Hallo iedereen,
Ik rij zelf ook met H0. Zoals al eerder gezegd kan je op een kleine ruite tog heel wat kwijt. Ik zelf ben van plan om alles nog helemaal uit te werken. Na al te hebben gekeken kan ik zelf het volgende kwijt: een dorp met station, een klein stationtje in de middel of nowhere, een kleine container overslag op schepen. En het dorpje mag je gerust een dorp noemen. Dus zoals al eerder vertelt je kan veel op 1 bij 2 meter. En ik vind het mooie aan H0, dat je de details op bepaalde punten egt kan zien. Niet dat je er in het geval van N-spoor een loep moet pakken. Ik wil hiermee niet de N-spoorders beledigen, maar dit is mijn mening.
Veel Plezier ermee,
Edwin
-
En zo heeft iedereen dus een andere mening, zeker als het om de keuze tussen H0 en N gaat. Ik denk dat je dus moet uitgaan van wat je zelf wilt op jouw modelspoorbaan. Bij mijn eigen keuze bleven al heel snel H0 en N over als opties, waarbij N het voordeel had dat ik meer kwijt kon op mijn 195 x 90 cm en H0 naar mijn idee vooral het voordeel had van een groter aanbod aan materieel, gebouwen, auto's, enz. Een ander voordeel van H0 was de beschikbaarheid van goedkopere modellen van bijvoorbeeld Piko of Mehano, maar inmiddels zijn dit soort modellen ook in N beschikbaar van Minitrix en Hobbytrain.
Andere schalen heb ik meteen laten vallen als optie: TT is groter dan N met minder aanbod en Z vond ik te klein met eveneens minder aanbod en de beperking van slechts één merk voor materieel en rails. Zoals je ziet was de 'priegeligheid' van N voor mij helemaal geen argument, omdat ik niet vind dat N te klein is om in te bouwen (terwijl anderen dus aangeven dit wel te vinden).
Uiteindelijk heb ik voor N gekozen, omdat ik graag een modelspoorbaan in de tegenwoordige tijd naar Duits voorbeeld wilde bouwen. Het aanbod is dan groot genoeg in N (er zijn nog steeds meer modellen die ik zou willen dan ik ooit zal kunnen kopen) en het biedt me de mogelijkheid om lange treinen op een dubbelspoors traject te laten rijden, met nog steeds voldoende ruimte voor een stad en landschap. Ik zie nu zeker ook nog nadelen aan N, zoals het beperktere aanbod aan gebouwen (vrijwel geen kermis attracties) en vooral het veel beperktere aanbod aan automodellen.
Ik denk dat je nu van allerlei kanten heel wat argumenten hebt gehoord voor bepaalde schalen. Vooral voor H0 en N zijn er heel wat voor en nadelen genoemd, maar ook TT, Z en de smalspoor opties zijn voorbij gekomen. Het is helemaal aan jezelf om te bedenken wat je wilt gaan uitbeelden op jouw modelspoorbaan en daarvoor dan de beste keuze te maken...