BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Besselspoor op 18 February 2011, 11:10:06
-
In voorbereiding op mijn module Schoonhoven-Gouda ben ik me vast aan het orienteren op het rijdend materieel. Deze stoomtram werd vooral getrokken door de 6700 en 6500 serie, in latere tijd de 8100's die uit rangeerdienst vrijkwamen.
Voor zover mijn informatie reikt is de 6500 het meest belangrijk geweest op dit traject: die gaan we bouwen.
Om de dimensies van het locje goed te visualiseren heb ik een mock-up van karton gemaakt: wat een klein ding eigenlijk! En ik had nog wel gehoopt de cabine open te kunnen laten..
De Anna-aandrijving wordt dus gewist, zaterdag in Houten geschikte wielen en een leuk stukje aandrijving opscharrelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mockup.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mockup.jpg)
Zo klein dus...
Bessel
-
Je had Floris' suggestie al gelezen?
... Ik had ooit een idee voor een 6500 dat geloof ik aardig werkt, namelijk een fleischmann-T3 achter de middenas afzagen, kleinere motor erop (dunne mashima) en zelf een kap versieren. Ben nooit verder gekomen dan frame mollen en motor erop tapen en het reed prima.
Ik geloof dat er dan nog wat verschil in de schuifbeweging zit tussen een T3 en een 6500, maar op deze wijze heb je 't moeilijkste al gehad.
-
Dat is het overwegen waard, ik heb nog wel een gemolde T3. Geen Fleischmann, wel met drijfwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T3_1.jpg)
Die zou eerst een 8600 gaan worden, maar voor die serie heb ik toch nog geen emplooi.
-
Gert, de gein is nou juist dat er bar weinig verschil zit tussen de schuifbeweging van een T3 en een 6500, allebei allan-stoomverdeling, behalve dat t bij een T3 natuurlijk allemaal wat zwaarder is uitgevoerd. De echte radicaal kan de fleischmann-stangetjes nog wat dunner vijlen ofzo maar dat was ik niet echt van plan voor de mijne, die ik toch nooit ga bouwen, maar ja, je mot toch wat ofzo...
-
Ow kijk, vage suggestie mijnerzijds; concrete invulling door Floor (y) ! Bedankt!
@Bessel; je kunt aan de gang! ;D
-
Met zo'n concrete instructie kan ik meteen de zaag erin raggen; laten we zeggen, zondagavond klaar? ;D
-
hou ik je aan.
ik vroeg me al af hoelang het ging duren voordat er een met dit ding aan de slag ging nu het boek verschenen is
ik heb ook al een aandrijving op het oog ;D
gr jan
-
Gerechtvaardigde doodslag: mijn T3 is onthoofd en onteerd. Nu kan het alleen nog maar een 6500 worden....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T25.jpg)
Wordt vervolgd.
-
Heb afgelopen zaterdag net een foto van de 6513 gemaakt van deze kant en laat daar toevallig nu net bijna het hele drijfwerk op zitten. Als ik tusen het kalkstof van de verbouwing door nog wat tijd en energie kan vinden om de foto te uploaden zal ik dat doen.
-
Ik kan in iedergeval zeggen dat he klopt. Echter is het 1 op 1 drijfwerk een stukje kleiner dan bij de T3 / Bello. Gaat dan vooral om de schaar etc.
Maar deze beredenering is natuurlijk perfect!
Groeten,
Rutger
-
dat gaat hem wel worden zo
hoop aleen dat je het motortje kwijt raakt
in de ketel word m niet ,die is denk ik rond 12 mm?
gr Jan
-
Ik ga het drijfwerk nog verfijnen, het is plastic dus dat moet te doen zijn. Ik heb ook nog wat delen uit een antieke M+F kit, dus dat komt wel goed.
Motorisch is inderdaad nog een uitdaging: de ketel is iets meer dan 12mm. Ik heb in mijn motorenverzameling wel kleintjes uit MiniDisc spelers en videocamera's, maar die zijn niet erg krachtig en bovendien voor 3-6 volt. Dat moet je dan ergens anders weer corrigeren.
Ik ga daarom voor ik de loc verder opbouw, eerst eens zoeken in de assortimenten van Mashima en concurrenten.
Verder heb ik besloten de loc niet uit styreen maar uit messingplaat en -profielen te bouwen. Dit moet het 1e keus stukje worden voor mijn Schoonhoven-project, dus ga ik er wat meer tijd en moeite in steken dan ik eerst van plan was. Nu ik meer informatie en support heb dan ik vooraf had verwacht ;) ga ik het geheel naar een wat hoger plan tillen. Misschien trek ik de wielen er ook nog af voor een maatje kleiner...
Bessel
-
k zou voorlopig niet veel meer aan wielen en drijfwerk gaan doen, eerst maar es zien de zaak goed rijdend te krijgen en te houden, daaraan beleef je op de lange duur meer lol dan of ie perfect klopt is mijn ervaring...
-
Bessel
ik heb mn 6900 al klaar ;D ;D
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30120.html
staat op ontraxs stand pim models
gr jan
-
Mooi drijfwerkje! Ik kende dit merk niet eens.
-
ik ook niet
is een neurenberg nieuwtje
verdere info per pb
gr jan
-
Toch nog even een toevoeging. Het is dan wel een neurenberg nieuwtje, maar wel van 1 of 2 jaar geleden, want ik heb al zeker driekwart jaar zo'n locje in huis. Fraai modelletje met goede rij-eigenschappen.
En nog even gemeten, de radstand is veel te kort voor een 6900 (omgerekend ca 2175mm voor het model, terwijl de 6900 2700mm is) , maar wel heel goed geschikt voor een 8100 (inclusief de wielmaat), dus dat is wat ik er ooit nog eens van ga maken. Het drijfwerk gaat dan de donorbak in voor een 7700/6900/6500
Sander
-
Sander je hebt gelijk
het model heeft een radstand van 2175 omgerekend 25,00
de 6500 1700 19,54
de 8100 2200 25,29
de 6900 2700 31,03
anna 3000 34,48
de 6800 heb ik geen radstand van kunnen vinden , Wie weet het ?
de radstand van de ss615, ns 8001 is 2200 omgerekend 25,28
deze komt er dus het dichste bij
is dus idd leuk ding voor verbouwing
ik koop hem toch en dan zie ik het wel
gr jan
-
De radstand van de 6800 was 3 meter, dus 34,5mm in 1/87
Ik heb van de Anna een 6900 gemaakt, maar die is eigenlijk te grof: ik denk dat ik het overnieuw ga proberen met een Anna basis en de T3 kap die over is gebleven.
-
Ziennnnn ;D
gr jan
-
Even een zondags uurtje een messingplaatje verknipt en in elkaar gebakken: Eens zien of we er een 6500-tje van kunnen fabrieken.
Lovende en vernietigende kritieken graag hieronder ;D Tips zijn ook welkom ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500b.jpg)
Bessel
-
Ziet er al leuk uit zo Bessel! Al ben ik wel benieuwd waarom je voor messing hebt gekozen en niet styreen bijvorbeeld?
Sander (die zo eens even naar de Karnemelksloot gaat fietsen voor wat referentiemateriaal voor zijn inbreng in het Gouda-Schoonhoven plan)
-
Omdat het zo'n klein prutslocje is, leek messingplaat me geschikter om de cabine natuurgetrouw fragiel te laten lijken en toch stevig genoeg om beet te pakken.
Styreen is geschikter als je meer ruimte hebt voor versteviging.
Maar het is voor mij ook een experiment: behalve bij de workshop van Ivo Tb heb ik nog nooit wat van messing gesoldeerd dus leek me geinig om ook eens te doen.
-
Besselspoor, ik had laatst gelezen dat je het boek van de 6500 hebt. Je weet hoop ik dan wel dat bij de locs die geschikt zijn gemaakt voor de tram dienst de achterkant van het Machinistenhuis dicht is gemaakt?
Groeten,
Rutger
-
Rutger,
hoe kom je aan die wijsheid
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYOOBMK7-D.jpg)
Gr Jan
-
Het staat in het boek, en zo is mij dat bij "mijn" SHM verteld, door de mensen die de 6513 restaureren.
Echter doet op dit moment de project pagina van de SHM site het niet, want daar stond ook een stukje er over op.
Zie in het boek over de 6500 vanaf pagina 33 over constructie wijzigingen en rijdende dienst. Op diverse afbeeldingen is het ook zichtbaar.
Trouwens, de loc van de foto is het niet he ;)
Groeten,
Rutger
-
Wat Rutger zegt klopt. Op alle bekende foto van halte Karnemelksloot die ik heb staat de 6500 met dichte achterwand. Is in model ook meteen makkelijker omdat je dan de motor veel beter weg kan werken.
Sander
-
ik heb geen foto van een 6500 op Ede - Wageningen
wel van een 6800 , 6900 en 8100
Hans jij mischien wel ?
gr jan
-
Besselspoor, ik had laatst gelezen dat je het boek van de 6500 hebt. Je weet hoop ik dan wel dat bij de locs die geschikt zijn gemaakt voor de tram dienst de achterkant van het Machinistenhuis dicht is gemaakt?
Dat klopt, ik heb het bovendeel van de achterwand nog niet af omdat ik de ruiten er niet lekker in kreeg. Zijn rechthoekig en bijna 2x groter dan de voorruitjes, en mijn messing wil niet meewerken. Het kan maar zo zijn dat ik de lok toch met styreen ga afbouwen: mechanisch bewerkt messingplaat blijft veel meer duwen en trekken dan etswerk :P
De motor heb ik, die staat ook op de foto: ligt plat in het machinistenhuis, dus met een zwarte cover erover en een figuurtje in de deuropening is deze haast onzichtbaar. Ook met de achterwand open.
Het 6500 boek geeft trouwens genoeg info mbt ombouwdata etc om zaken als buffers, Vicinaux Belges koppelingen, vacuumrem (met vaag schoorsteentje op de kap voor ontluchting) dus we kunnen een heel eind komen.
Wat nog wel een onzekerheidje is, is de toegepaste kleurstelling. Dat de lok in Staatsspoorkleuren z'n tramdienst begon is zeker: maar was het onderstel nou bruin, zoals bij de SS326 in het NSM, of rood met zwart en groene wielen, zoals de MBS 'Kikker' nr 657.
Maar voor de loc af is ben ik daar wel achter, zo snel bouw ik ook weer niet..
-
ik heb geen foto van een 6500 op Ede - Wageningen
wel van een 6800 , 6900 en 8100
Hans jij mischien wel ?
gr jan
Volgens de boeken waren voor deze lijn de 601, 603 en 607 aangepast (later resp. 6501, 6503 en 6507) en zijn deze in 1928 afgevoerd. Dus eerder dan in Schoonhoven.
In het 6500- boek staan afbeeldingen te Wageningen op pag. 20 en bovenaan pag. 24; als je dat boek niet hebt scan ik ze wel even voor je.
groet, Bessel
-
tuurlijk heb ik het boek.
ik bedoelde ook eigenlijk geen foto`s van een 6500 op mn pc ;D
gr jan
-
wat de kleuren betreft: http://mkmodelbouwstudio.nl/grootbed/kleurSSloc.htm
-
Oke Besselspoor dat is mooi. Dat schoorsteentje is niet heel vaag, zoals je in het boek kan zien was bij een bepaald aantal de positie van de schoorsteen van de vacuum rem in het midden i.p.v. aan de rechter kant.
Zoals de 6513 bij de SHM de baan op komt is zegmaar de periode dat het net van SS naar NS is gegaan, dus dat het nog in het SS groen reed.
Groeten,
Rutger
-
Dat schoorsteentje is wel duidelijk hoor, is goed omschreven bij de constructiewijzigingen.
Is alleen een apart gezicht op het dak zo..
De loc wordt dus SS groen en het frame rood, want binnenliggende frameplaten.
Om de overgangsperiode te benadrukken overweeg ik dan om het NS nummer geschilderd aan te brengen op de afdruk van het oude SS nummer, daar zijn duidelijke foto's van.
Op zoek naar onderdeeltjes kwam ik trouwens ook mijn tussentijds gestrandde 6700 weer tegen: die moet ik voor Schoonhoven ook maar afbouwen..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18725.msg281409.html#msg281409
-
ik heb geen foto van een 6500 op Ede - Wageningen
wel van een 6800 , 6900 en 8100
Hans jij mischien wel ?
gr jan
Nee jan, geen enkele foto met een 6500 in Wageningen :-\
-
Om de overgangsperiode te benadrukken overweeg ik dan om het NS nummer geschilderd aan te brengen op de afdruk van het oude SS nummer, daar zijn duidelijke foto's van.
Cool, dat ben ik nu dus ook aan het doen bij de meeste locs van mij. Vind het vroege, bonte NS-tijdperk 1c bijzonder aantrekkelijk. Bijkomend voordeel is dat je op die manier de grasgroene vroege NS-kleurstelling vermijdt (ik weet nog steeds niet of ik er mij toe kan zetten de 2100 in die kleur te spuiten of dat het toch HSM-groen met NS-nummerplaat en doorgestreept HSM-nummer wordt). ;)
-
Geinspireerd door de Annaslachterij van Jan B. deze maar weer uit de la gehaald;
Eerst maar eens zorgen dat er een goedrijdende basis komt, dat is vaak de bottleneck. Daarna kleed ik hem wel aan.
De oorspronkelijke aandrijving (met een minitrix-motortje) gaat via een wormwielkastje naar het tandwiel tussen de 2e en 3e as. Die zijn er af, en het kastje omdraaien werkt niet naar m'n zin, is bovendien te hoog.
Dus even aan het prutsen geweest met een plaatje blik waarop een klein motortje met een aandrijfas, en zelfs nog een summier vliegwieltje.
Een Roco worm drijft nu een tandwieltje aan wat aangrijpt op het tussenwiel tussen de 1e en 2e as.
Dan blijkt het vliegwieltje dus eigenlijk niets te helpen in deze constructie: ik overweeg deze dan gewoon weg te laten en de beschikbare ruimte met lood te vullen.
Mogelijk kan ik bij Piet Peetoom eens voor een kleine Mashima met vast vliegwieltje kijken, ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen of dat een zinvolle investering is
To be continued.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns6500_tractie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns6500_tractie.jpg)Groet, Bessel
-
Wat een leuk dingetje. Binnenkort zal ik eens gaan kijken wat er met een "nieuwe" Fleischmann Anna mogelijk is.
Andre
-
Daar is al iemand mee aan het stoeien, maar daarvan is de asafstand ongeschikt. Die is beter als basis voor een 6900 te gebruiken.
-
Bessel, het stoeien gaat best goed ;D
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYLBITLT-D.jpg)
-
Dan moet ik ook maar weer eens aan het werk, misschien moet ik ook een keer m'n poot breken voor wat meer vrije tijd, ik zit alweer vol tot oktober geloof ik ;D
Anyway, omdat de gebruikte tekening niet goed geschaald was, de opbouw in styreen ff overgedaan.. Keteltje sluit nu netjes aan en de aandrijving volstaat. Uit zwart verpakkingsmateriaal (volgens mij ook gewoon styreen o.i.d., plakt er best aan) een rookkamer en deurtje gemaakt, de veiligheid van een Anna beetje verbouwd en een tijdelijke schoorsteen aangebracht. Dit is even een tijdelijke (basis van een Anna, pijp van een afgebroken T3 schoorsteen) tot ik wat beters heb gevonden of gemaakt..
Cylinders een beetje versmald, dat de bovenkant niet helemaal correct is neem ik vooralsnog maar even op de koop toe.
Eerst de stroomafname in orde maken, dan kan ik het machinistenhuis dicht maken en me storten op het drijfwerkje..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6506.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6506.jpg)
To be continued..
-
Dit draadje eindigde zomaar. Wat is er van geworden?
-
Dit project liep vast op de slechte rij-eigenschappen door met name de wielen. Omdat mijn 8100 op een al goedrijdende basis is gebouwd en dus op tijd klaar was voor presentatie van de baan, kreeg die voorrang.
De huidige status is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6500.png)
Ik denk er over om, zodra mijn CAD vaardigheden dat toelaten, de lok uit etswerk te bouwen en intussen betere oplossingen voor het onderstel te zoeken. Natuurlijk kan ik hem ook als dummy afbouwen met een 'geisterwagen' er achter, maar dat is niet echt.
De optie van Roadster met een Fleischmann basis maakt de loc zo'n 20% te groot, dus dat is voor mij geen oplossing.