BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Meppelspoor op 17 February 2011, 12:17:25

Titel: Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Meppelspoor op 17 February 2011, 12:17:25
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, bestaande uit Arriva,

Connexxion, Syntus en Veolia Transport, hebben Het Nieuwe Spoorplan

aangeboden aan minister van IenM Melanie Schultz van Haegen.

Volgens de vervoerders kan door aanbesteding het openbaar vervoer en met name het spoorvervoer beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler. Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of niet wordt aanbesteed.

Highlights uit Het Nieuwe Spoorplan

De vervoerders stellen voor om de opbouw van het treinsysteem in Nederland te

organiseren vanuit de formules HSL, Intercity en Stoptrein. Een formule indeling

per reizigersmarkt:

- Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk onderdeel

gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door Nederland, België en

Frankrijk.

- Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te delen in 3

logische geografische Intercitynetten, Centraal, Noord+Oost en Zuid +

separaat het HSL-net.

- Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen ontkoppelen van

de Intercity’s en uit het hoofdrailnet halen. Regionale stoptreinen

onderbrengen in volgende Regionetten: Net Noord Nederland (NNnet), Net

Overijssel – Twente (OTnet), Net Gelderland (Gnet), Net Noord Holland

(NHnet), Net Randstad (Rnet), Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).


Aanbesteden

Volgens de openbaarvervoerbedrijven kan dit het beste worden bereikt door de Intercity’s en de 7 Regionetten aan te besteden; de Intercity’s in zijn geheel als Intercitynet of in drie geografische Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net. Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding. Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het Randstad Regionet worden aanbesteed.

 

Resultaten

Volgens Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zal door het vereenvoudigen van het spoornetwerk de betrouwbaarheid en punctualiteit toenemen, met een hogere klanttevredenheid als resultaat. Daarnaast krijgt de Rijksoverheid geld geboden om de rendabele Intercity’s te mogen rijden. Met een deel van de verwachte hoge opbrengsten kunnen de niet rendabele stoptreinen worden gefinancierd.

Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Dpc Fo op 17 February 2011, 12:43:05
Stoptreinen loskoppelen van de Intercities en uit het hoofdlijnnet halen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Geen stoptreinen meer op Utrecht - Arnhem b.v.? Het geheel riekt naar verdergaande versnippering en vervallen van doorgaande diensten met als gevolg vaker overstappen, wisselende vervoersvoorwaarden en wat dies meer zij. Zo'n beetje de toestand van de 19e eeuw, met eigen vervoersregio's voor de verschillende maatschappijen en niet aansluitende, want concurrerende treindiensten.

Carlo
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Besselspoor op 17 February 2011, 12:46:33
Ik wacht eigenlijk nog op de eerste die weer breedspoor wil gaan aanleggen.. ;D

Maar verder zie ik alleen maar commercie roepen: de dienstverlening en veiligheid worden m.i. dan weer ondergeschikt aan de winsten en bonussen die de diverse directies moeten gaan realiseren, slecht plan dus
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: rene w. op 17 February 2011, 13:02:11
 :o
Alle lijnen worden dus 'geknipt' en reizigers gaan gewoon op grote stations (in de ogen van die directie's)
overstappen op een andere regiointercity, zelfde dus voor stoptreinen lekker overstappen in het zicht van je eindbestemming op een andere stoptrein.
Dat het personeel dus niet meer verder rijdt dan de regiogrenzen,
ach is toch niet erg vinden ze nu ook bij arriva/connexxion/veolia ook niet erg.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Maasdam op 17 February 2011, 13:04:08
Hmmm Britse toestanden krijg ik voor mijn ogen dit is niet goed. Ik vraag mij af hoe ze de stopdiensten eruit willen halen. Ik vraag mij af hoe zij anders de trein forenzen van en naar de grote IC stations willen vervoeren???? Nee ik ben het met Dpc Fo daar aan toe voegend dit gaat ons nog meer geld kosten. Ik ben zeer sceptisch.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Treinhobbijist op 17 February 2011, 13:05:13
Maar voor ons modelbouwers natuurlijk weer leuk, al dat oude (en nieuwe) ex NSR-materieel in regionale kleuren !
Een Mat 64 in Arriva kleuren, een SGMm in Connexxion kleuren, laat maar komen,
Nog maar snel een SLT gaan platen !!
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: rene w. op 17 February 2011, 13:10:31
Maar voor ons modelbouwers natuurlijk weer leuk, al dat oude (en nieuwe) ex NSR-materieel in regionale kleuren !
Een Mat 64 in Arriva kleuren, een SGMm in Connexxion kleuren, laat maar komen,
Nog maar snel een SLT gaan platen !!

je werkt vast niet bij NSR  :-X
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Marc tramt op 17 February 2011, 13:20:18
Wie heeft toch bedacht dat de dingen door een aanbesteding goedkoper worden?
Ik zie graag dat een aantal essentiële zaken in het moderne leven vooral goed geregeld wordt; gas, water, licht, post, openbaar vervoer.....  Ik heb liever dat het ik daar iets meer voor betaal en het gewoon betrouwbaar gebeurt dan dat 'de markt' het regelt.
 
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Yuri v L op 17 February 2011, 13:28:33
Ze lijken wel gek....

Het blijven commerciële bedrijven, dus het zogenaamde geld wat het gaat opbrengen verdwijnt naar de vervoersbedrijven....

Zie bijvoorbeeld Duitsland. Stoptrein diensten zijn daar aanbesteed. Volgens de Eisenbahn Kurier van deze maand levert dat DB Regio 6,85 miljard euro aan omzet op en resulteert dit in een winst van ongeveer 1 miljard euro op jaarbasis.......

Overigens... is Arriva niet een dochter bedrijf van..... de DB...... Dus kan de winst worden afgedragen naar de DB. Daar wordt geen Nederlandse reiziger beter van.

Het opdelen van het IC net in regio's is belachelijk. Dat betekend dat als je van Alkmaar naar Maastricht gaat in plaats van zonder overstap in eens een keer of 3 moet overstappen. Nee, daar worden reizigers echt gelukkiger van....

Ik ben het met Marc eens, regel het goed en dan maar iets duurder. De vrije markt is niet uit op het verbeteren van de diensten voor de reiziger, maar naar het behalen van maximale winsten.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: RutgerSHM op 17 February 2011, 13:30:43
Mensen we gaan gewoon weer terug naar hoe het begon.

Nu dan de bovengenoemde vervoerders waar we vroeger HSM, SS, NCS en NBDS hadden.

En natuurlijke de vele interlocale tram wegen etc.

Groeten,
Rutger
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Dpc Fo op 17 February 2011, 13:40:02
Leuk voor de historisch geinteresseerde hobbyist (zoals ik), maar minder leuk voor de dagelijkse reiziger (zoals ik). Natuurlijk kunnen kleinere eenheden flexibeler en alerter zijn, maar voor een grote systematische organisatie is ook veel te zeggen, zeker bij openbare taken. Nederland is niet zo groot dat daarin 10 a 11 spoorwegregio's een zinnige rol kunnen spelen. Liever een goed georganiseerd landelijk bedrijf. Helaas presteert dit landelijke bedrijf niet goed, waardoor deze alliantie van niet-NS bedrijven kennelijk bloed ruikt en bij de minister een wit wieltje probeert te halen.

Carlo
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Rick 91 op 17 February 2011, 13:45:01
Ik geloof er niks van dat dit werkelijk gaat gebeuren... De overige vervoerders, Syntus/Veolia/Conexxion etc. hebben helemaal de capaciteit niet om in heel Nederland het treinverkeer te gaan regelen. Zo'n stukje hierover had ik ook gelezen een aantal weken geleden in de Spits, daar stond hetzelfde in wat een expert op dat gebied had gezegd. Gewoon een onmogelijk plan. We zullen waarschijnlijk toch aan de NS vastzitten.

Gr. Rick
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Marc tramt op 17 February 2011, 13:50:30
Die omvang is inderdaad een goed argument tegen verder opknippen.
In Engeland zijn er concessies die in omvang net zo groot zijn als het hele Nederlandse spoorwegnet.
By the way, waarom zouden Syntus/Veolia/Conexxion de capaciteit niet hebben?
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Rick 91 op 17 February 2011, 13:59:17
Volgens mij hebben ze de capaciteit niet omdat het bedrijven zijn die alleen in een bepaalde regio opereren. Op spoorgebied enkel 1 á 2 trajecten. Heel Nederland is toch een stukje ingewikkelder en groter om te regelen. Mede omdat ze ook niet veel materieel hebben om te rijden en niet veel machinisten. Ze hebben zelfs geen conducteurs als ik me niet vergis... Dan moeten ze ook een heel plan op gaan zetten voor al die mensen op te leiden. Dit stond ook in het stukje in de krant. (Dit is mede wat ik denk waarom het niet zou lukken).

We zullen zien wat het wordt. Ik wacht het af, maar zie het niet positief in.

Gr. Rick
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: rene w. op 17 February 2011, 14:03:18
Denk eerder dat bestaand NSR personeel over moet naar de nieuwe eigenaar/consesiehouder tegen huidige CAO
na een jaar krijg je een keuze voorgelegd weg of blijven tegen nieuwe mindere arbeidsvoorwaarden.

ZIe je nu bij busvervoerders...
eerst iedereen tegen de oude vervoerder klagen,
komt de nieuwe vervoerder iedereen jubelen..
en wat blijkt gewoon hetzelfde personeel (soms ook bussen) alleen met een ander uniform aan.
Alleen wel met een andere uitgedunde dienstregeling want moest efficenter (lees goedkoper)

--Zie nu GVB,RET,HTM in de grote steden---
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: GD op 17 February 2011, 14:04:19
Ik snap de argumentatie niet. Door de verschillende soorten treinen uit een concern te halen ga je vertraging tegen. Maar, stoptreinen rijden op hetzelfde spoor als intercitytreinen. Dus, als bij wijze van spreken stoptrein van maatschappij x vertraging heeft, of defect raakt, heeft dat geen invloed op de treinenloop van maatschappij y die op hetzelfde spoor rijdt? En inderdaad, hoe vaak moet je straks overstappen? Stel, ik wil van Geldermalsen naar Delfzijl. Met mijn chipkaart blieb inchecken en in de stoptrein van maatschappij x naar Utrecht. Blieb blieb uitchecken bij maatschappij x en blieb inchecken bij maatschappij y voor de intercity van Utrecht naar Zwolle. Blieb blieb uitchecken in Zwolle en blieb inchecken bij maatschappij z voor de intercity naar Groningen. Blieb blieb uitchecken en blieb weer inchecken voor de stoptrein naar Delfzijl bij misschien wel weer maatschappij x of y. En je zult zien dat je ergens een keer vergeet te blieben. Leg mij maar eens uit wat hier beter aan is. En kan dat dan allemaal met 1 OV-chip of moet ik dan ook meerdere kaarten hebben?

Groeten,

Gerard
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Marc tramt op 17 February 2011, 14:09:50
Volgens mij hebben ze de capaciteit niet omdat het bedrijven zijn die alleen in een bepaalde regio opereren.

Ik zou me eens verdiepen in het hele concessie gebeuren... en lees dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Veolia_Transport) eens over Veolia.
NS zelf voert, middels Abellio, veel openbaar vervoer aan de andere zijde van de Noordzee uit. Waaronder grote concessies in Londen: KLIK (http://nl.wikipedia.org/wiki/Abellio). Bij dit soort aanbestedingen volgen de mensen het werk, ze gaan dus gewoon mee naar de nieuwe concessiehouder,.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Dennis83 op 17 February 2011, 15:30:13
Citaat
Bij dit soort aanbestedingen volgen de mensen het werk, ze gaan dus gewoon mee naar de nieuwe concessiehouder,.

Ja maar dus wel onder diens voorwaarden. En daar zit ik persoonlijk als machinist bij NSR niet op te wachten.  :-X

Laten we van harte hopen dat dit plan er niet door komt. Misschien dat het inderdaad goedkoper is maar dat gaat zeker weten ten koste van de (sociale)veiligheid op het spoorwegnet en wat dachten jullie van service. Ik verwacht dat die dan zeer ver te zoeken valt. Voor de reiziger zal het er allemaal niet duidelijker op worden met zoals hier boven bijvoorbeeld al genoemd wordt, het telkens weer in en uit checken.

Tevens vind ik het al heel appart dat deze bedrijven samen een front vormen tegen de NS. Je zou bijna gaan denken aan onderlinge afspraken die niet ten goede van ons (de reiziger) zullen komen en ons alleen maar geld kosten en de hoge juppen een dikkere portemonnee bezorgen. Want zo zit helaas de huidige economie in elkaar. Hoe kunnen we zoveel mogelijk geld in onze eigen zakken stoppen terwijl we de klant zo min mogelijk bieden. En inderdaad Arriva is een onderdeel van de DB, en Veolia, is ook niets Nederlands aan. Kijk nou eens naar het Nederlandse bedrijfsleven, hoeveel "echte" grote Nederlandse bedrijven bestaan er nu eigenlijk nog, alles verdwijnt in buitenlandse handen waar de Nederlander geen haar beter van wordt.

Je zult mij nooit horen zeggen dat de NS (mijn eigen werkgever) het foutloos doet. Maar ik wil als al die plannen door gaan wel eens zien hoe de andere vervoerders het er vanaf brengen. Ik denk dat de Nederlandse treinreiziger maar wat graag de NS terug wilt. Misschien is NS niet de goedkoopste maar wel de veiligste, meest service gerichte en meest ervaren vervoerder.

Ik heb gesproken.  ;D (y)
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Jeronimos op 17 February 2011, 16:08:12
Hierbij een artikel met daarin de link naar Het Nieuwe Spoorplan : http://www.treinreiziger.nl/actueel/vaknieuws/regionale_vervoerders_komen_met_landelijk_spoorplan-143387

Dat een dochterbedrijf van de NS hier aan meedoet laat wel zien dat de NS wel een graantje meepikt.

Waar ik bang voor ben is dat de regering dit goed gaat keuren omdat, als men deze plannen doorrekent, het uiteindelijk blijkt dat het goedkoop is. En dat de reiziger hier bijna niets over te zeggen heeft. Er is nu weliswaar een vakbond die ook nee zegt, maar of daar iets van wordt aangetrokken?

En hoe zal het overstappen gaan? Heb je voldoende tijd? Is de overstaptijd krap of relatief ruim? Waar komt de trein binnen op het station  en waar staat de vertrekkende trein? Aan hetzelfde perron of moet ik vliegen van de ene kant naar de andere kant van het station?
Ongetwijfeld wordt hier aan gedacht maar dat kan middels de planning van de spoorbeheerder?

Zo maar wat vragen.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: martijn v m op 17 February 2011, 16:22:45
dus dan krijgen we tig vervoerders moet ik tig keer overstappen om van Arnhem in Den Haag te komen en ben ik totaal niet blij met het ov en ga ik als ik 18 ben een auto kopen omdat ik dan tenminste wel in een keer op mijn bestemming kom.

Het voordeel is wel als de concessie veranderd komen er regelmatig (omde 7 jaar ongeveer) nieuwe treinen en dat is dus geen gezeik over oud materieel. (y)
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: NS2465 op 17 February 2011, 16:24:33
Nou eerst maar eens een andere auto kopen  ;D

Rob
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Rinus H0 op 17 February 2011, 16:38:25
De vrije marktwerking schiet duidelijk te ver door. Inderdaad wel heel leuk voor de modelspoorbouw en de modelspoorbouwFABRIKANTEN. En dus voor ons allemaal. Vertragingen niet alleen meer op de weg maar nemen ook verder toe op het spoornetwerk in de toekomst. Allemaal op de electrische fiets naar het werk!  (y)
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Hans Reints op 17 February 2011, 16:43:57
Nou eerst maar eens een andere auto kopen  ;D

Rob

Dat heb ik ook gedaan. Het hele reizigersvervoer kan mij gestolen worden. Ik moet er dik voor betalen maar ziet er niets voor terug. Heb ooit eens geprobeert om met het openbaarvervoer naar mijn werk te gaan. Ben niet eens mijn dorp uit gekomen. :-\
SK
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: 2010 op 17 February 2011, 16:51:22
bulachuluk :o

Volgens mij wordt het een grote klerezooi, als al die bedrijven zich op elkaar af moeten stemmen met één zo'n plan wat ook nog eens radicaal anders is dan het huidige.

Weg er mee!!!!!!!!!
Ik wil NS!!!!!

Gr Timo
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Arnold op 17 February 2011, 16:55:05
70 E vragen voor 2 retourtjes 1ste klas Arnhem-Den Haag met nog niet eens een rechtsstreekse verbinding of koffie in de trein vraagt toch wel om meer klantgerichtheid. NS is zelf absoluut niet vernieuwend bezig. Grote groepen laat men overstappen op een station wat al uit de voegen knalt (Utrecht CS).  De A12 wordt drie rijbanen tussen Arnhem en Den Haag. Ik zit voor  70 E maar te boemelen en over te stappen.  

Ach ja met dit nieuwe plan schieten we ook niks op. Stop met concessies en privatisering...
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: GW op 17 February 2011, 16:55:42
Dat heb ik ook gedaan. Het hele reizigersvervoer kan mij gestolen worden. Ik moet er dik voor betalen maar ziet er niets voor terug. Heb ooit eens geprobeert om met het openbaarvervoer naar mijn werk te gaan. Ben niet eens mijn dorp uit gekomen. :-\
SK

Treinen zijn om na te bouwen, niet om te gebruiken. De laatste keer dat ik met de trein ben geweest kan ik me alleen maar heugen omdat we weer eens een keertje naar het spoorwegmuseum wilden en dat in stijl, jaja, met de trein hebben gedaan. Maar behalve dat? >30 jaar geleden. Doe mij de eigen auto maar!

En wat betreft de marktwerking: die kan per definitie niet doorschieten. Marktwerking betekent juist dat een gebied uit de maatschappij niet meer door de overheid wordt gedaan, maar door marktpartijen. De makke is dat marktwerking geen marktwerking meer is, omdat de overheid er zich de ganse tijd tegenaan blijft bemoeien.

Laat het aan de bedrijven over zeg ik, dan stemmen de klanten wel met hun voeten en komt de kwaliteit (na verloop van tijd) vanzelf! Niet dat halfbakken gedoe van consessies, regel- en bemoeizucht. Verkopen die handel. De NS heeft nu lang genoeg bewezen dat ze het niet kunnen...
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: martijn v m op 17 February 2011, 17:02:23
ik zeg maak de NS weer de NS dus geen zelfstandig bedrijf.
Rot op met die concessies en kom terug met het nationale ov.

 
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Rick 91 op 17 February 2011, 17:13:22
Geef mij ook maar NS! Maak er maar weer een staatsbedrijf van, zoals het vroeger was, tenminste minder problemen. Prorail ook meteen weg en bij de NS voegen. Opgelost. Hopelijk krijgen we dan weer meer getrokken materieel!

Met al die verschillende bedrijven wordt veel te ingewikkeld. Gewoon de NS laten bestaan.

Gr. Rick
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Tjalling op 17 February 2011, 17:15:17
......
Misschien is NS niet de goedkoopste maar wel de veiligste, meest service gerichte en meest ervaren vervoerder.

Ik heb gesproken.  ;D (y)

Waar baseer je deze stelling op?
Ik voel me veel beter op m'n gemak in het boemeltje op de betuwelijn, waar ik bij iedere halte een conducteur of machinist zie dan in het boemeltje naar Utrecht, waar ik helemaal niemand zie. ::)
Mijn beperkte ervaring zegt wel dat de treinen van de andere vervoerders netter en schoner zijn, en dat vaker alles gewoon meteen werkt.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: martijn v m op 17 February 2011, 17:29:43
knip tenminste minder problemen. Prorail ook meteen weg en bij de NS voegen. Opgelost.
nee niet Prorail bij de NS.

liever een spoorbeheerder en een vervoerder die niet met elkaar verbonden zijn.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: W. Thomas op 17 February 2011, 17:36:28
als git gebeurd zullen nog meer mensen de auto pakken.
En dat terwijl de trein het alternatief moet zijn voor auto rijden.

groeten, wesley
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: sik250 op 17 February 2011, 17:58:32
Je zult mij nooit horen zeggen dat de NS (mijn eigen werkgever) het foutloos doet. Misschien is NS niet de goedkoopste maar wel de veiligste, meest service gerichte en meest ervaren vervoerder.
Ik heb gesproken.  ;D (y)

Dennis dit meen je toch niet echt he. Het woordje "service" komt echt niet in het woordenboekje van NS voor. Let wel ik praat hier niet over de goedwillende machinisten en conductuers, maar over het bedrijf NS. Letterlijk NoService wat ze heel hoog in het vaandel hebben staan. Of vindt jij het normaal dat je als sardientjes in blik wordt vervoert. Ook de prijs is absurt hoog. Jaren is voorgehouden dat als je met de auto met meer dan 3 personen ergens naar toe gaat de auto goedkoper is. In een trein kunnen heel wat meer mensen, maar de prijs voor een kaartje kunje vergelijken met 1 persoon in een auto. Kortom wederom geven onze Zwitser het goede voorbeeld. Heel veel maatschappijen en heel veel service.
Laat maar komen dus of en dat zou ik nog harder toejuichen.... terugdraaien van de privatisering en weer een staatsbedrijf. Plichten naar de reiziger op de allerhoogste prioriteit.
Johan
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Dennis83 op 17 February 2011, 17:59:08
Waar baseer je deze stelling op?
Ik voel me veel beter op m'n gemak in het boemeltje op de betuwelijn, waar ik bij iedere halte een conducteur of machinist zie dan in het boemeltje naar Utrecht, waar ik helemaal niemand zie. ::)
Mijn beperkte ervaring zegt wel dat de treinen van de andere vervoerders netter en schoner zijn, en dat vaker alles gewoon meteen werkt.

Groet,
Tjalling

Meest ervaren: Lijkt me logisch, ik denk niet dat ik dat hoef uit te leggen.

Meest service gericht: Kijk alleen al eens op de perrons van bijvoorbeeld station Leeuwarden. Het enige wat ik daar aan Arriva personeel zie lopen zijn de machinisten.
Aangezien ik zelf bij NSR werk weet ik wat er allemaal aangedaan word qua service en dan niet alleen voor de schermen.

Meest veilige: Oke, je ziet misschien niet altijd een conducteur, maar hij/zij is er altijd. Minimaal 1. Dat is al heel anders dan bij Arriva en Syntus, waar alleen maar een machinist op zit. En wat dacht je tegenwoordig van de Service en veiligheid teams, ook NSR. Machinisten moeten tegenwoordig elk jaar naar het simulatorcentrum in Amersfoort, daar worden diverse situaties gesimuleerd om Machinisten te trainen op de meest gekke situaties. (jaja, zelfs een zwevende 1700  ;D, maar ook serieuzere dingen zoals een (tunnel)brand, aanrijdingen, gestrande treinen, seinstoringen, overwegstoringen enz enz enz enz.

En zo zijn er voorbeelden zat die ik nog niet eens opgenoemd heb.

Dat de andere treinen netter en schoner zijn wil je nog wel gelijk in geven. Kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar de graffity. Maar aan de andere kant. De andere vervoerders hebben kleinere materieelparken wat het al een stuk overzichtelijker maakt om een schoonmaakbeurt te plannen. Ook rijden ze vaak in de regio's waar aanzienlijk minder sprake is van o.a graffity. Dat verschil merk je ook gewoon aan het materieel van NSR. Vergelijk de VIRM's (die toch veel in het westen rijden) eens met bijvoorbeeld DM90 of de mat64 op de Emmerlijn en dus ook met de stellen van Arriva in het noorden en Syntus in het oosten.

Dit is geen aanval naar jou Tjalling maar gewoon een onderbouwing van mijn verhaal.  ;)
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Henk Uijterwaal op 17 February 2011, 18:05:32
Eerlijk gezegd vind ik het een prima plan. Er zijn al jaren problemen met de NS (NSR, of hoe het dan ook precies heet). Wat ze ook doen, ze kunnen de problemen niet structureel oplossen. Dan worden er weer treinen gekocht die niet geleverd kunnen worden, dan kopen ze weer treinen die niet tegen sneeuw kunnen, dan is er weer iets anders mis. Het lijkt mij dus tijd om een ander het maar eens te laten proberen.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Arnold op 17 February 2011, 18:27:12
Een prima plan op 2 A4tjes. laat mij niet lachen.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Henk Uijterwaal op 17 February 2011, 19:08:50
Ja, 2 kantjes is inderdaad wat lang.  Als het principe niet op een vel papier kan uitleggen, dan is er iets mis.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Tjalling op 17 February 2011, 19:58:00
Dennis, bedankt voor je antwoord.
Achter de schermen gebeurd er blijkbaar een hoop om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Het punt is dat die inspanning pas meetelt op het moment dat er resultaten zijn.  ::) Die resultaten worden niet echt gezien ::)
En dat is erg jammer voor iedereen die vreselijk zijn best doet zijn (of haar) werk goed te doen.

Als we even kijken naar wat de NS gezegd heeft (niet volledig, uitsluitend van het afgelopen half jaar ofzo):
- We houden een test om te kijken of we klaar zijn voor de winter
- De test is een groot succes!
- Wij zullen geen last van vallende blaadjes hebben (zoals de voorgaande jaren)
- En toen vielen de blaadjes.... (en het aantal treinen dat op tijd reed viel ook dramatisch...)
- En toen ging het vriezen en reden de treinen niet
- Nieuwe treinen kunnen niet rijden wegens vorst/ dooi/ winterweer
en zo verder en zo verder.

Ondanks alle inspanningen (die voor een deel ook uit bovenstaande opsomming blijkt) zijn er nog steeds heel erg veel problemen.
Dat de concurrentie denkt dat dit een goed moment is om met een tegenvoorstel te komen lijkt me niet meer dan logisch.
De NS heeft alle mogelijkheden en kansen gehad om dit soort problemen te boven te komen, waar zijn de resultaten?
Het gaat er niet om hoeveel maatregelen genomen worden, of hoe hard iedereen zijn best doet, het gaat juist om die resultaten. En de concurrentie denkt dat ze die wel kunnen leveren. In het debat daarover heb ik nog geen tegengeluid gehoord dat men denkt dat de concurrentie dat niet kan.

Dus laat maar komen, dat plan van 1 A4tje.
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: erik1 op 17 February 2011, 20:14:12
waarom niet alles weer bij de staat. zo wel het onderhoud aan het spoor en het bouwen er van. kun je de mensen in den haag de schult geven.

M.v.g erik
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Tjalling op 17 February 2011, 20:24:44
Erik,

De concurrentie heeft met dezelfde zaken te maken, daar zit niet het verschil. Wat ik probeer aan te geven is dat de NS (in de ogen van de reiziger dan toch) niet goed functioneert. De NS heeft een aantal zaken beloofd, en kon die niet waarmaken. Probleem van de NS.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Aanval op de NS?? Begin van het einde van de NS??
Bericht door: Edde op 17 February 2011, 20:50:16
Als we daardoor weer koffie e.d. kunnen kopen in grafiti-vrije treinen
en lagere tarieven,ben ik voor (y) (y)

gr Ed.