BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: erik luppens op 15 February 2011, 20:42:39
-
Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik mijn rolbrug van marklin aansluit op decoder viessmann 5213 ( ik denk dat dit het juiste nummer is, equivalent voor marklin k 84)
Ik heb sinds kort de nieuwe mobile station. met de k 83 decoders stuur ik de wissels, dat gaat goed. maar snap niet hoe de rolbrug aan te sluiten op de decoder. ( k 84/ viessmann)
op het oude kastje van besturing zat een 2 aderig draad die naar de 16 v gaan gaat en 3 draden die naar de rolbrug gaan.
dus heb ik ook zo bij de decoder gedaan. van rolbrug naar rails en de 3 draden van rolbrug naar decoder. maar hoe aan te sluiten op 16 v
wie kan mij helpen?
-
Dat is niet zo moeilijk:
http://trenes.gclientes.com/digital/B6.html
(vreemde taal, maar een tekening spreekt alle talen)
scrol naar beneden:
eerst zie je de aansluiting conventioneel en eronder digitaal.
Digitale aansturing: denk eraan dat je de twee dioden omgekeerd tov elkaar aansluit zoals afgebeeld (deze kun je eventueel uit de conventionele aansturing halen).
Werking: de rolbrug is uitgerust met een gelijkstroommotor (NIET 16 volt!!!), de dioden zorgen voor plus of min naar de motor.
Succes.
-
De wisseldecoder sluit je volgens mij op je spoor aan toch. Dan lijkt het mij dat je die rolbrugdecoder ook aan de rails moet koppelen. Anders kan hij niet eens communiceren met het MS. Maar ik ken het Motorola systeem niet... Dus misschien is het onzin wat ik zeg.
Gr,
Mathyn
-
Zo staat het toch ook getekend ?
Ze hebben alleen een massa contact geplaatst voor de meerdere aansluitingen (rood en Bruin)!
-
ik heb inmiddels vam mijn modeltrein winkel een schema gekregen van hoe de rolbrug aan te sluiten op een k 84 decoder. Die vonden het schema in een al wat ouder marklin boek.
Dus dat ga ik nu proberen.
-
Als het niet lukt gewoon vragen, hier een duidelijke foto van de aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_2011_021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_2011_021.jpg)
Toelichting:
de dioden (zie ook een origineel op de foto) moet in tegengestelde richting worden aangesloten op de k84 decoder. Let erop dat je ook de k84 decoder aanstuurd. de gele draad van de trafo zet de wisselspanning om (via de diode) naar + of -
Zelf alles aangesloten volgens onderstaande schema en werkt perfect.
Succes en als het nog niet lukt, gewoon vragen, misschien met eventueel een foto van de huidige aansluiting.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rolbruig_1.jpg) dit schema lijkt er volgens mij op, ik had het zo precies aangesloten maar werkt niet, ik heb wel de vergelijkbare viessmann decoder en bediening met nieuwe mobile station
-
Zelf gebruik ik ook de Viesmann decoder en niet de Marklin. Hoor je de decoder wel schakelen (klik, deze is hoorbaar!!!), sluit er anders eens een lampje op aan. Misschien heb je de decoder een ander adres gegeven en werkt hij om die reden niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat een draad niet goed in een bus is geschroefd. Maw, loop alles eens rustig na, ook waar je van denkt dat zeker klopt.
-
ik zal toch alles dubbel controleren, ik hoor de relais wel schakelen. ik heb dan niet die diodes maar rechtstreeks om gelijkrichter.
-
Ik zie toch duidelijk verschil in beide schema's
Weet niet zeker maar denk dat de gelijkrichter beter kan worden omgezet naar twee dioden.
-
zijn de diodes het enige verschil in beide diagrammen? ik kijk waarschijnlijk over de verschillen heen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rolbruig_1.jpg) dit schema lijkt er volgens mij op, ik had het zo precies aangesloten maar werkt niet, ik heb wel de vergelijkbare viessmann decoder en bediening met nieuwe mobile station
Deze kan volgens mij niet werken, beide toevoerleidingen naar de rolbrug zijn gelijk gepoold op deze manier.
(Ik kan me natuurlijk vergissen)
bart
-
Als het niet lukt gewoon vragen, hier een duidelijke foto van de aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_2011_021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_2011_021.jpg)
Toelichting:
de dioden (zie ook een origineel op de foto) moet in tegengestelde richting worden aangesloten op de k84 decoder. Let erop dat je ook de k84 decoder aanstuurd. de gele draad van de trafo zet de wisselspanning om (via de diode) naar + of -
Zelf alles aangesloten volgens onderstaande schema en werkt perfect.
Succes en als het nog niet lukt, gewoon vragen, misschien met eventueel een foto van de huidige aansluiting.
ik kan het proberen met wat jij noemt diodes. Wat moet ik dan kopen? type diode? ik heb daar geen verstend van.
-
ik zag net dat het type nummer van de diode op de foto staat.
-
Beide schema's zijn gelijk, afgezien dat er in de een een gelijkrichter wordt gebruikt. (Compleet nutteloos zoals hij daar gebruikt is, de bruinde draad aan de gelijkrichter zit er "voor jan ***").
Uitgaande van dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beneluxspoor_2011_021.jpg)
zeg ik zo uit me hoofd:
De onderste contacten zijn voor spoor zelf, in de andere tekening zijn het drie contacten maar denk dat het dan linker stoorstaaf, puntcontacten, rechter spoorstaaf betreft. Alleen maar van toepassing voor her rijden van de treinen, niet voor het rollen.
Het bovenste contact (grijs) is om de rolbrug in beweging te zetten als de rolbrug op een stopstuk zit. Middelste (groene plugje op tekening) is dezelfde kant van de motor van de rolbrug motor maar zorgt er voor dat de brug door gaat naar stop positie. En de onderste (bruin plugje) is de andere kant van de rolbrug motor, de retour/bruine draad.
De diodes (of de gelijkrichter) zorgen er voor dat er of (enkel gelijkgerichte) positieve spanning of negatieve spanning op de motor staat (voor de twee richtingen). Die uitgang van de decoder bepaalt dan ook alleen de richting. De andere uitgang zorgt er voor dat de brug werkelijk in beweging komt als hij op een stop positie staat. (Eigenlijk dus het belangrijkste om de brug te laten bewegen :D )
Timo
-
@Erik,
diode, deze zitten ook in de blauwe handschakelaar (eventueel even eruit solderen) al is het voor het testen.
Het is juist wat Timo aangeeft dat je aan EEN uitgang aanstuurd of de brug VOOR of ACHTERUIT moet lopen. Met de tweede uitgang stuur je de motor daadwerkelijk aan en of uit. Staat de brug op zijn einde geheel links en of rechts dan eerst de richting ompolen (uitgang met aangesloten dioden) en dan weer de tweede uitgang aansturen.
Hopen dat het nu lukt ;)
-
bedankt voor alle adviezen, rolbrug werkt, stopt bij elke aansluiting.
maar gek wordt ik wel van die rolbrug., loopt goed nu, maar nu heb ik geen stroom voor de loks op brugf en aansluitrail.
je zou zeggen dat die aansluiting simpel is, iemand idee waarom stroom niet op rolbrug staat ( alleen op doorgaande rail positie) heeft de rolbrug stroom
-
Het is normaal dat alleen de rail die in verbinding staat met de brug wordt voorzien van stroom/spanning (dit is ivm analoog bedrijf). In analoog bedrijf zouden indien dit niet zo geschakeld wordt alle treinen reageren en niet opgesteld worden.
In digitaal wil je eigenlijk dat gewoon overal, ongeacht of de rail met de brug in verbinding staat, van spanning wordt voorzien. Tevens kunnen dan alle opgestelde frontseinen van de loks branden. Simpele oplossing is om iedere rail vanaf de rolbrug afzonderlijk te voorzien van een RODE (middenleider) aansluiting, dus 10 rails verbinden.
Let er wel op dat de loks de rolbrug kunnen oprijden, zonder dat deze in een lijn met het spoor staat.
Verder heb je nog de mogelijkheid om een functie decoder in te bouwen, het voordeel hiervan is dat je eventueel een dwergsein op de brug kunt aansluiten (en ook daadwerkelijk van signaal kunt veranderen) en of verlichting kunt plaatsen in het bedieningshuisje (schakelbaar). Als je verlichting niet wilt schakelen kun je deze ook direct op de rail spanning (constant bij digitaal) aansluiten.
Zelf heb ik deze ombouw gedaan en het was destijds ook de bedoeling hierover een verslag op Beneluxspoor te schrijven. Uit tijdgebrek is het er (nog) niet van gekomen. Maar heb je vragen stel ze gerust.
Wordt je gek van het geluid is er ook een alternatieve motor te koop, wat hiervan het grote nadeel is mag ik niet meer op het forum vermelden!!! ;D
-
De drie aansluitbussen aan de Linker kant zijn niet voor Linker- Midden- en RechterRail.
Maar voor Bovenleiding, Middenrail en Massa = dus beide Rails op de Brug!
Alexander.