BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 15 February 2011, 19:40:45
-
Dit haalde ik van de PZC.
Aan de Houtkade in Goes woedt een uitslaande brand in een loods van het Gemeentelijk Nijverheidscentrum. De brand brak even voor 18.00 uur uit. De rook is tot in de verre omgeving te zien.
De brandweer is met groot materieel uitgerukt. De politie houdt het publiek op afstand vanwege mogelijk ontploffingsgevaar en het vrijkomen van het asbest.In het Gemeentelijk Nijverheidscentrum worden mensen met een uitkering klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. In de loods werd onder meer gewerkt aan de restauratie van een locomotief van de stichting Stoomtrein Goes-Borssele en een bootje van de scouting.
Een historisch schip dat wordt voor enkele tonnen wordt opgeknapt bij de naastliggende scheepswerf is door de brandweer in veiligheid gebracht.
Meer weet ik ook nog niet SK
-
Het betreft een goederenwagen uit 18?? meer weet ik ook (nog) niet.
Erik.
-
In RM 281 stond vermeld dat men daar werkte aan de CHD 7601 uit 1882.
Ik hoop dat die wagen niet verloren zal gaan.
Grtz,
Ton
-
Dat hopen wij ook. Maar meer dan dat kunnen we op dit moment ook niet doen.
Sommige bronnen zeggen dat er alleen boten binnen stonden, maar ja aangezien andere bronnen het over locomotieven hebben kan je zelf wel nagaan hoe goed deze bronnen in de materie zitten/
Morgen zullen we denk ik wel meer weten.
Groeten,
Martin
-
net op pzc:
Bij de brand in het Gemeentelijk Nijverheidscentrum (reïntegratiecentrum) aan de Houtkade in Goes is vermoedelijk een unieke goederenwagen uit 1882 verloren gegaan.
De gesloten goederenwagen van de HSM (Hollandsche Spoorweg Maatschappij) was de enige nog bestaande in zijn soort en had om die reden een A-status in het Nationaal Register Railmonumenten. De wagon zou worden opgeknapt met een restauratiesubsidie van de Mondriaanstichting en het VSB Fonds.
-
Alles van waarde is weerloos. Helaas.
-
Is de stalen constructie ook niet meer te redden dan?
Mvg, mark
-
Volgens teletext is de botenloods helemaal verwoest
Harm
-
Dat is inderdaad niet meer te redden... :(
http://twitpic.com/405psm (http://twitpic.com/405psm)
Twitpic van daankempeneers
http://yfrog.com/h3ygtcej (http://yfrog.com/h3ygtcej)
Foto: weet ik even niet
(http://farm5.static.flickr.com/4094/5448666726_fa833a6e49_z.jpg)
En een fillempe:
http://www.youtube.com/watch?v=jcgL2KsIosE (http://www.youtube.com/watch?v=jcgL2KsIosE)
http://www.youtube.com/watch?v=roDRH2wQNpU (http://www.youtube.com/watch?v=roDRH2wQNpU)
Groetjes,
Antal
-
De situatie een half uur geleden was dat de brand is geblust maar dat het terrein nog niet mag worden betreden wegens asbest. De CHD stond onder een luifel tegen het uitgebrande gebouw, waardoor de SGB er momenteel 90% van uit gaat dat de wagen verloren is gegaan. De betrokken ambtenaar gaat daar ook van uit.
De SGB had ook drie rookkappen van het Tractiegebouw in restauratie gegeven aan het Njverheidscentrum. Eén daarvan stond vermoedelijk in de uitgebrande loods en is waarschijnlijk verloren, de andere twee stonden in een ander gebouw en zijn waarschijnlijk behouden.
100% zekerheid zal de SGB op z'n vroegst morgen krijgen.
Groeten,
Reinier (SGB)
-
Jammer :'(
Mvg, Mark
-
Toen ik de eerste foto van de toestand van de CHD zag was mn eerste gedachte :das brandhout :-[
gr jan
-
@Roadster36
Is die foto van voor of na de brand?
Mvg, Mark
-
voor
http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0002LI&nmmd_obj=1687&nmmd_action=data
niet rottig bedoeld hoor voor de mensen van de SGB maar was echt mn eerste gedachte toen ik deze foto voor het eerst zag.
-
Het houtwerk moest toch vervangen worden zullen we maar denken...
Mvg, Mark
-
ja, alleen toen waren de maten van het houtwerk er nog...
-
zal nu toch ook wel gearchiveerd zijn ???
-
De restanten van het metalen skelet zijn ook niet meer zo interessant na een beetje serieuze hitte.
Maar ja, zo te zien betrof het toch voor 90 procent nieuwbouw.
-
@ roadster: dat zou leuk zijn. Wetende hoe de dingen meestal gaan in het leven waarschijnlijk te leuk.
-
Of de oude plankies er nog waren en wat de toestand was is niet zo relevant. Feit is dat er budget was om de wagen weer naar nieuwstaat te restaureren, maar als de resten van de wagen nu inderdaad verloren zouden zijn gegaan, bestaat er niets meer van de originele wagen en is de basis van het project dus weg.
90% nieuwbouw is nog steeds een restauratieproject, maar 100% nieuwbouw is een replica, en dat maakt verschil voor de subsidie.
-
Ik weet haast wel zeker dat er nauwkeurige tekeningen en fotos van de wagens bestaan. Ik en vele anderen hebben namelijk een model van deze wagen en/of de nauw verwante veewagen. De beschrijving van de wagen in het NMLD is erg herkenbaar voor iedereen die een MK HSM gesloten goederenwagen heeft gebouwd. In de beschrijvingen van andere wagens van de SGB kom je ook wel de naam M Kastelijn tegen.
Het is altijd jammer als zo'n stuk geschiedenis verbrandt. Hopelijk valt het stalen frame nog te redden en kan alsnog de wagen weer gerestaureerd worden.
-
Het lijkt er op dat de wagen niet helemaal verloren is:
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8163073/Unieke-goederenwagon-niet-volledig-verwoest-bij-brand-Goes.ece
-
Dat is goed nieuws, :)
Mvg, Mark
-
Wat bedoelen ze dan met het onderstel? Alleen de metalen vloeronderdelen? Of ws er een compleet chassis?
-
Mij is altijd geleerd; kijk eerst even rond voordat je vragen gaat stellen. Dus in de database van het NMLD. Bovendien zie je op het plaatje dat het gaat om een opbouw van een goederenwagen met weliswaar stelbalken, maar daaronder niks.
Antwoord; waarschijnlijk is alleen wagenvloer (de stelbalken en de bufferbalken en wat ertusseinin zit) behouden.
Wil je nóg meer en nog gedetailleerder antwoord; wacht tot de SGB-mannen terug zijn van hun inspectie, ze hebben waarschijnlijk een gewone baan en niet elk moment de tijd om vragen te beantwoorden.
-
Bis Bis.... ;D
-
Ik ben zojuist ter plekke geweest in verband met een interview door de pers. We konden tot voor de hekken komen, maar niet verder omdat het terrein bezaaid ligt met asbest, evenals een gedeelte van de openbare weg en het terrein van het buurbedrijf trouwens.
Van achter de hekken was te zien dat het stalen geraamte van de goederenwagen nog overeind staat. Het lijkt er op dat de onderkant (stelbalken, bufferbalken) nog recht is. Het staal van de bovenbouw lijkt iets ingezakt, maar hoe ernstig dat is zal later moeten blijken als we er bij kunnen. Al het hout is uiteraard weg, maar dat moest toch worden vervangen.
Kortom, wel schade en ongetwijfeld een enorme vertraging, maar waarschijnlijk niet voorgoed verloren.
Eén stalen rookkap van het SGB-Tractiegebouw stond ook in de afgebrande loods, maar deze kap staat nog steeds overeind en steekt boven de geblakerde omgeving uit. De andere twee rookkappen staan in een andere, niet getroffen loods.
-
Mooi om te horen. Er gaat al genoeg historie verloren, al dan niet door onwetendheid of, zoals in dit geval, door branden.
-
Sja, ook een stalen of ijzeren constructie kan uitgloeien en bezwijken, jammer maar niet het eind van de wereld. Mooi van die kappen, die zijn niet zo fotogeniek als een (inderdaad) unieke Nederlandse wagon. In elk geval heb je een hoop media-aandacht en een hoeveelheid publieke ooh's en ocharme's. Te hopen valt dat zich dat ook financieel vertaalt; vragen en toezeggingen in de Goesse gemeenteraad ;D .