BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Eelco Storm op 15 February 2011, 09:11:23

Titel: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 09:11:23
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.

Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062

Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?

Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341 Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.

Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?

Eelco

PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...  ;)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 15 February 2011, 09:32:27
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c  ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.

enne je hebt pb.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 15 February 2011, 09:41:59
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 10:00:42
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...

@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?

Eelco
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 15 February 2011, 10:18:50
zoiets, met of zonder remmershuis;
(http://www.tkb-net.org/projektdateien/modellbahn/H0-00/images/windberg.jpg) (Foto; TKB net. de)

Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 15 February 2011, 12:10:50
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

Nog steeds afmaken. Hoewel...

(http://www.belderok.net/mitropa/nsc10cinspee_9.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/nsc10cinspee_9.jpg)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 12:31:49
Dat is een philotrain...?
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Weerd op 15 February 2011, 12:33:13
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

In februari 1934 werd het laatste twee-assige C5-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.

Gerard
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 15 February 2011, 12:37:23
Dat is een philotrain...?

Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 12:40:35
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 15 February 2011, 12:45:23
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.

(http://www.belderok.net/mitropa/nsc10cinspee_3.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/nsc10cinspee_3.jpg)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 12:46:40
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval  (y)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Hans Reints op 15 February 2011, 13:08:01
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0738_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0738_1.jpg)
C6400
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 15 February 2011, 13:16:39
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Hans Reints op 15 February 2011, 13:18:11
Je mag drie keer raden ;D
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 15 February 2011, 13:25:50
Gezien de dunne wandjes (1) een Philo, (2) een Gerco-plot of (3)een zelfbouw ding (wel strak!), in elk geval geen industriemodellen.
Gevolg; uiteindelijk heeft Eelco daar niks aan (zie titel van het draadje), want Philo kwam niet in beeld, Gerco plot voorlopig niet meer en aan zelfbouw was hij nog niet toe.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2011, 13:34:26
Die C6400 van Sobat is inderdaad op basis van een plot van Gerco. Al lijkt het me ook een aardig beginnersmodel om zelf in elkaar te zetten. Het zijn vrij strakke bakken.

Zelfbouw van NS-materieel moet even wachten. Ik ga mijn kunsten eerst even uitproberen op een paar Nederlands Indische bakken in een net iets grotere schaal.

Totnutoe bedankt voor alle tips!  (y)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Hans Reints op 15 February 2011, 13:36:10
@Gert2 en NS8714; Het is inderdaad een Sleutelspoor productie. Het model is gebouwd door Thonis van der Weel. zie ook www.sleutelspoor.nl

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4852_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4852_1.jpg)
Van de door Floris aangehaalde serie coupe rijtijgen van Liliput is dit het postrijtuig. Is nog gebouwd in mijn Bollespoor periode naar een tekening van Frank Kouwenhoven in de Railhobby van 1979 of 80. Een kleine 30 jaar geleden dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4853_2.jpg)
Liliput ombouw

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4854_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4854_1.jpg)
Deze ook

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4855_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4855_1.jpg)
En als het dan niet leukt, of je bent het zat, kan je er ook nog dit van maken. Rongewagen is een messing bouwpakket van Jos Blatter.
SK
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: RutgerSHM op 15 February 2011, 15:46:21
Dan komt mijn vraag er bij, aan welke hoef je het minste te doen (behalve spuiten dan) ?

Wat ik zit ook te denken om zo iets te doen, en dan zijn verschillende rijtuigen wel mooi.

Waar zijn de Piko ruitgen op gebasseerd?

Groeten,
Rutger
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: prutser op 15 February 2011, 17:09:53
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/001-kopie3-4.jpg)

Door TDS overgespoten Fleischmann rijtuig NS 6010.

Als ik het goed gevonden heb in "De Erfenis" een rijtuig uit een serie van 4 ABc's (NS 6009-12) bestemd voor buurland verkeer met Duitsland, vandaar de lichtkap.
Na 1934 nog 3 resterend en vernummerd naar B 6101-03.
Geen idee of deze de jaren 50 gehaald hebben en volgens mij is de raam-deur indeling ook niet juist en of het remmershuisje erop hoort weet ik ook niet.

Nog t/m 1951 reden er echter ook Duitse rijtuigen in Nederlandse treinen mee, misschien is dat wat.

Stephan.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Weerd op 15 February 2011, 18:53:56
@ Stephan
Een rijtuig van de serie AB 6009 - 6012 heeft 1949 gehaald, de andere drie waren voor die tijd al afgevoerd.
Zie ook http://www.seinarm.nl/Staat/Vierassers.aspx (http://www.seinarm.nl/Staat/Vierassers.aspx).

Gerard

Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Foto Joop op 15 February 2011, 19:28:16
Hoi Eelco,

Had je deze van Piko al eens bekeken? Die heeft in de Classic-serie namelijk ook iets dat er op lijkt, of misschien wel helemaal is.

http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53218 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53218)

en de uitvoering met remmershuis http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53219 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53219).

Deze http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53310 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=53310) hoort ook nog in die serie thuis.

Of als duo-set http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58032 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58032) en http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58048 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58048) of http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58078 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=58078)(vermoedelijk met andere nummers, in ieder geval volgens Piko een gelimiteerde speciale serie).

En tot slot heb ik deze nog voor je gevonden http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=95307 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=13&child_id=3&id=95307).

Ze zijn allemaal in NS uitvoering van tijdperkt III, maar ik ben niet zo op de hoogte of de details ook kloppen.

Groeten,

Joop
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 15 February 2011, 22:26:56
Die Piko's zijn leuk als je niet al te moeilijk erover doet, maar ze kloppen natuurlijk voor geen meter omdat ze niet als Nederlandse wagens bedoeld zijn.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: roadster36 op 15 February 2011, 22:34:21
hallo Stiggie
We hebben niet allemaal een arsenaal philo`s op een hoop liggen;D
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: prutser op 15 February 2011, 22:35:21
Die Piko's zijn leuk als je niet al te moeilijk erover doet, maar ze kloppen natuurlijk voor geen meter omdat ze niet als Nederlandse wagens bedoeld zijn.

Vooral de 3de klassers zijn alleen van grote afstand te pruimen omdat er gewoon deuren missen, welke door de klasse nummers wel gesuggereerd worden.
En over die klasse nummers; in de jaren vijftig waren ze volgens mij al hooggeplaatst dit i.t.t. alle Piko varianten.

Maar het is leuke baanvulling, betaalbaar een lekkere lange sleep neerzetten.

Stephan.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 15 February 2011, 23:46:44
na eindeloze bonje met fotokotsemmer (HIER OPETEN voor wie Steen kent) en wat gescharrel in oude schijven hier wat plaatjes van de omgebouwde liliputrommel die ergens bij mn ouders op zolder ligt te rotten. Veel bouwfoto's heb ik helaas niet... Heeft ook eens in de RM gestaan met een 5800 erbij... Daarin stond ook t een en ander over de bouw van die dingen, t komt er in t kort op neer dat je de ramen groter vijlt en handgrepen en klassebordjes eraf ragt en zelf nieuw maakt (ja, dat is een klotewerk) en voor tweede klasse of hoger moet je de coupé's verlengen (ja, ook dat is een klotewerk), ook zijn die liliput-bakken precies 10 coupé's lang en wagens van die lengte waren er in nederland nou net niet dus moet er minstens een plee bij tussen gefrot worden, de hele zaak mot dus aan stukken. Beetje van drie wagens twee maken en lekker puzzelen. Inderdaad, klotewerk. Bij veel vierassige staatsspoorbakken (behalve de AB7c) kun je een plan E-dak als basis voor het dak nemen, gewoon kaalraggen en ventilatoren (messingmeuk van piet), watertankdeksels en schoorsteentjes erop.
BC9c in aanbouw...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/BC9c_in_aanbouw.jpg)
dat was dus een knap ingewikkelde bak. C10c is simpeler.

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/BC9c1.jpg)
maar t wordt wel geinig...

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C10c.jpg)
SS C10c

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C10c_HSM_3.jpg)
HSM-C10c in aanbouw... let op: andere raamvorm (rechte hoeken) en ander dak

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C10c_HSM_1.jpg)
liliput-draaistel (pruissisch) enigszins verknipt om op een engels HSM-draaistel te lijken wat t vrij redelijk doet zo...

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C10c_HSM_2.jpg)
stukkies... Ja, alles heeft natuurlijk (eenvoudig) interieur

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/HSM_C10c.jpg)
en zo ongeveer zpuitklaar... ik bouwde er destijds twee, een met gaslicht, een met electrisch licht

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/HSM_C10c3.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/HSM_C10c2.jpg)
geinige bakkies toch?

Dan een HSM C8 op basis van 2 piko-windbergbakkies en een roco pruissisch drieassertje (2e klasse met traglasten, de ramen van dat wagentje passen nagenoeg in de deurramen van de piko-bak, staat wel sjieker dan alleen een lap sheet erachter). het onderstel van de roco moest wel flink verlengd worden...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/exHSM_C8_1.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/exHSM_C8_2.jpg)

Dan nog een paar staatsspoor-D-treinbakken op basis van pruissische liliput-D-treinbakken. Veel onderdelen komen van een roco Hechte-AB (ramen, interieur, zwanehalsdraaistellen), de daken zijn zelf nagegoten van een kaalgeragd en aan de koppen een beetje in de vorm gevijld jouef CIWL-dak (ja, die hele goedkope scharrige 1:100-CIWL-dingen bedoel ik), achteraf had ik beter gewoon 2 daken kaal kunnen raggen want die gietmeuk leverde alleen gezeik op (krimp, topzwaar etc)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/SS_ABs_1.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/SS_ABs_2.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NS_ABD_7007_koppeling.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NS_ABD_7007.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NS_AB_7505.jpg)

Nouja, dat, dus. Al voor de oorlog reden die D-treinbakken ook mee in binnenlandse sneltreinen ter comfortverbetering, na de oorlog gebeurde dat nog meer (in de internationale dienst waren de ovaalramers en bolkoppen toch meer geliefd), vaak ook gedeklasseerd en/of zonder vouwbalgen, er werd wel het een en ander heen en weer gerommeld met draaistellen (de zwanehalsdraaistellen waren comfortabeler dus als een bak gedeklasseerd werd kreeg ie ook weleens andere draaistellen als ie eerder als AB zwanehalsdraaistellen gekregen had)
Wie weet ken je dr wat mee...
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 16 February 2011, 08:12:46
 (y)
Dat is mooi spul. Ik kan de half afgebouwde C10c van pagina 1 overnemen van Stig, dus daar ga ik eerst maar eens mee beginnen. Daarna eens zien wat ik kan fröbelen aan de hand van de foto's van Floris!
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Beached op 16 February 2011, 08:50:23
*Kwijl*
Ik voel een paar vierassers aankomen (y)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 16 February 2011, 09:00:20
het mooie van die ouwe liliput-zooi is dat t niks hoeft te kosten, die bakken heb je voor minder dan een tientje per stuk (2 voor een tientje was voor mij gangbaar), de kosten zitten m vooral in de ventilatortjes (tientje per rijtuig ofzo?)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 16 February 2011, 09:07:50
Dat klinkt als een excuus om weer eens lekker de bakken door te snuffelen in Houten. Alleen niet komende zaterdag helaas. Maar ik heb heel wat ideeën opgedaan dankzij dit draadje  (y) En mocht Gerco weer gaan plotten, dan zal ik 'm benaderen voor een C6400. Die hoort toch ook wel in een jaren 50 trein.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 16 February 2011, 14:51:50
je kan je anders ook wel even op t puntje van oog in al vervoegen, t zou zomaar kunnen dat er nog wel ergens wat van die reut ligt in een of andere meukbak. Wel bier meenemen in dat geval.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 16 February 2011, 15:02:32
 ;D
Gaat goed komen  (y)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: janw op 16 February 2011, 17:08:49
Inderdaad zeer inspirerend dit!
In karton kan het ook:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5201.jpg)
SS C10c

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5119.jpg)
HSM AB8c

Van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8639.0.html
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: prutser op 16 February 2011, 17:17:50
Die Italiaanse en/of DR Roco coupébakken zijn toch voor een C10c te kort of niet?

Ik vind ze trouwens aan de prijs en tweedehands zie ik ze nergens.

Stephan.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: JSRail op 16 February 2011, 18:39:58
 Leuk draadje om te volgen  :)  

 De Italiaanse Centoporte rijtuigen van Roco zijn 205 mm  Volgens seinarm.nl zijn de C10c rijtuigen 18700 mm, is omgerekend zo'n 214,9 mm. Dus zo'n kleine 10 mm te kort.

 In de 2011 catalogus van Roco staan de 'Centoportes' voor 47,90 Eur/stuk. Is idd geen koopje.

In een 'grijs verleden' heeft Liliput ook een serie blauwe NS coupé rijtuigen uitgegeven inclusief een post-rijtuig. Deze waren waarschijnlijk ook gebasseerd op Duitse wagens?

(http://nsinmodel.com/liliput/291.jpg)  

(http://nsinmodel.com/liliput/2923.jpg)

(http://nsinmodel.com/liliput/292.jpg)

(foto's nsininmodel.nl)

 Ik hou het zelf nog maar even bij de Piko wannabee NS coupé rijtuigen   ;D
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Eelco Storm op 16 February 2011, 19:34:40
Die centoportes zijn inderdaad te kort. En aan de prijs. Maar dat probleem heb ik niet meer dankzij stig.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 16 February 2011, 22:31:09
(http://www.belderok.net/benelux/ns-c10c-vergelijk_P2965.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/ns-c10c-vergelijk_P2965.JPG)

Onder de Philo (waarvan ik maar uitga dat die kwa lengte enzo klopt. Boven de Rivarossi. De vorm zit er goed in nietwaar? Het dak lijkt hoger doordat de Philo schuin ligt op z'n treeplanken.

(http://www.belderok.net/benelux/roco-abteilwagen_P2969.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/roco-abteilwagen_P2969.JPG)

Het Roco abteilwagentje welke je nodig hebt voor de deurramen om in die Pikobakkies te stoppen, heeft ook een remmershuisje welke kwa vorm bijna geheel overeen komt met die op een C10c van philotrain. Kijk maar...

(http://www.belderok.net/benelux/remmershuisje_P2968.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/remmershuisje_P2968.JPG)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 16 February 2011, 22:54:21
Duit in t zakkie, ik heb een heel aantal coupérijtuigen, zowel van HSM als van Staats-origine;

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos-modellen/06mrt035.jpg)
Een ex-HSM-er uit twee windbergbakkies.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos-modellen/Afbeelding002.jpg)
Een C11 uit heel veel stukkies styreen want
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/nov07063.jpg)
zo zagen ze ( 2 stuks) er eerst uit. De viltstiftbuis op de voorgrond is gevuld met lood en gaat dienstdoen als gastank.

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos-modellen/juni147.jpg)
Een C8c uit Windbergbakkies, het drie-as onderstel zuigt  >:( .

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/nov07008.jpg)
En dan heb je zomaar een heel emplacement vol. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: roadster36 op 16 February 2011, 23:28:13
Die foto is vast genomen in de zomervakantie.
zoveel bezoekers voor ouwehands.
gr Jan
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 17 February 2011, 00:31:32
En wie dan na een paar vertimmerde liliputten iets ambitieuzers wil: uit de oude hoop kwamen nog wat plaatjes tevoorschijn. Helaas niet van de C12c die ook nog ergens moet liggen kloeken maar wel allerlei ander spul. Zo'n bak zelf bouwen is niet echt wezenlijk moeilijker dan zo'n liliput vertimmeren vind ik, je kan alles ineens zo maken als je t hebben wilt in plaats van eindeloos naden wegwerken en ander gezeik waar geen hond trek in heeft. Gewoon zijwandjes uittekenen, uitsnijden, strippies erop, coupéwandjes en bodemplaat snijden, beetje plak dr tussen en de bak staat al grotendeels. Als het dak redelijk vlak is is dat ook prima zelf te maken, anders wat goedkoops zoeken met de goeie dakvorm...
Ter inspiratie:
NCS-AB (draaistellen liliput, dak roco behelfswagen)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NCS_AB2.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NCS_AB5.jpg)

SS-AB (eerste of op 1 na eerste SS-vierasser, helemaal zelfbouw)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NS_AB_6001_2.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NS_AB_6001_7.jpg)

heel oud SS-C'tje
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C3101_2.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/C3101_5.jpg)

NCS-D (ja, die is stiekem totaal anders dan die fleischmann- of liliputbakken)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NCS_D.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/NCS_D3.jpg)

en natuurlijk de ovaalramer. Draaistellen roco, dak jouef
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/ovaalramer_2.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/ovaalramer_3.jpg)

hier om het ombouwdraadje niet teveel te vervuilen wat meer plaatjes...
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/

excuses voor de eigenlijk best wel abominabele kwaliteit van veel foto's, het toestelletje dat ik vroeger had was een beetje een reetafveegding, maar je wist niet beter, je had niks... Misschien duikt er nog wel meer op als ik wat dieper in de archieven ga graven, nog iemand specifieke wensen? ;)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: prutser op 17 February 2011, 00:41:41
Over die strippies, zijn dat kant en klare of zelf gesneden?; ik krijg moeilijk stripjes van steeds dezelfde maat dus snij ik er veel en zoek ze dan uit.
Hoe lijm je ze op de wanden?; Erop houden en dan met MEK o.i.d. erlangs of insmeren en erop leggen?, bij mij werden de dunne stripjes al snel zo zacht als snot door de lijm.

Stephan.
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Floris Dilz op 17 February 2011, 00:47:10
evergreen, vooral 0,25 bij 0,5... soms met kitverdunner gelijmd (zoiets als MEK) en vaak ook gewoon met revell-lijm (dunne, uit n naaldflesje)
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: roadster36 op 17 February 2011, 01:18:15
nou gewoon nog meer van die mooie plaatjes
ze zijn echt wel een inspiratie bron
gr jan
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 22 February 2011, 00:03:16
Dan een HSM C8 op basis van 2 piko-windbergbakkies en een roco pruissisch drieassertje (2e klasse met traglasten, de ramen van dat wagentje passen nagenoeg in de deurramen van de piko-bak, staat wel sjieker dan alleen een lap sheet erachter). het onderstel van de roco moest wel flink verlengd worden...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/exHSM_C8_1.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/wagenmeuk/exHSM_C8_2.jpg)

Dit draadje heeft me eindelijk geinspireerd eens aan die piko's te zagen. Op m'n werk het dak eraf gefreesd. Man, wat een bult plastic zeg...  >:(

Anyway, heb nu 8 coupeetjes op een rijtje, en voor de stevigheid maak ik dan ook maar een interieurtje. Nu kijk ik in het 1924 rijtuigenboek en meen ik 2 wandjes te zien. 1 die het rijtuig in 2 deelt, en nog een tweede wandje direct ernaast. Zou dit een vrouwencoupe kunnen voorstellen? En dat dan de overige 3 en 4 coupe's niet-rooken en resp. rooken zijn? Of omgekeerd? Of ben ik abuis?
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Deetrein op 22 February 2011, 00:25:45
Nee hoor dat ben je niet, want
A. Buis zat in de Sarisgang......

Erich
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: stig op 22 February 2011, 01:22:09
Sisarijs of Sarisgang he. Laten we wel wezen... (y)

Voor mijn tijd overigens...
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: Johan Schalken op 22 February 2011, 10:18:36
Aha ook Dordtenaren  ;D
Mijn vader heeft vroegah bij Buis gewerkt en ik heb bij de dochter van Ab op school gezeten... de wereld is klein..
Titel: Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
Bericht door: prutser op 26 February 2013, 20:31:37
Naar aanleiding van het zelfbouw C10c draadje effe een oud draadje reanimeren met een inmiddels alweer oude verbouwing.
 
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/S6000946.jpg)
Op basis van een Fleischmann (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31631.msg482763.html#msg482763) rijtuig.

Stephan.