BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ChristianCasteels op 14 February 2011, 14:55:10
-
Ik heb het volgende probleem. Mijn treintjes rijden niet meer door. Keer op keer vertrekken ze voor een stukje, vallen stil (ook de verlichting valt uit) en starten opnieuw. Er is een vast tijdsinterval. Ik rijd analoog met Fleischmann Piccolo op een grote baan met zes trafo's. Mijn spoorbaan is nog in aanbouw, ik ben nu bezig met het plaatsen van seinen en reedcontacten. Per blok worden deze verdeeld over de trafo's.
Ik vraag mij af wat er aan de hand is. Kan iemand mij helpen? Ik heb heel de vraagbaak nagezocht (oef, dat kost tijd zeg), maar hierover niet wijzer geworden.
-
Dat doet mij denken aan een overbelaste trafo.
die telkens uitschakeld en inschakeld.
Johan.
-
Ja, zoiets, of een onbedoelde verbinding.
Is het met alle treintjes?
Is het bij alle trafo's?
-
Het is met alle treintjes. Nu is het wel zo dat al mijn transfo's (Fleischmann 6735 exemplaren) zowel seinen, als wissels, als locs aandrijven. Is dat misschien de oorzaak? De transfo levert wisselstroom aan de schakelaars en gelijkstroom aan de treintjes. Als hij overbelast geraakt bij de wisselstroom, zou dat dan gevolgen hebben op het gelijkstroom-gedeelte?
-
Ja !
In het geval van overbelasting wel.
Groeten
Ferry
-
Makkelijk te testen natuurlijk. Even de wisselstroomdraden loshalen en met één loc een rondje rijden....
Groet Jaap
-
Dank u wel voor de tip. Het werkt. Wat ik niet begrijp is dat het aansluiten van 5 seinen, 7 reedcontacten en 5 wissels, toch niet zoveel dacht ik, al tot overbelasting leidt.
-
Daarvoor zijn er trafo's in de handel zonder regelaar. Licht trafo.
Als vuist regel kan je aan houden:
Beginset trafo kan een trein besturen.
Grotere losse gekochte trafo's maximaal 3.
Groetjes
Wil
-
Toen ik analoog reed had ik een aparte trafo voor aansturing van de magneet artikelen.
Je schakelt tenslotte telkens maar een wissel, eventueel met een sein erbij.
Zorg wel det je reed relais zwaar genoeg zijn om dit te schakelen.
Anders gaan deze kleven en zorgen zo voor kortsluiting, omdat wissel/sein gewoon geschakeld blijven.
Een reed relais is een mooie manier van schakelen, neem ze echter niet te licht.
Er gaat meer stroom door dan je denkt.
Johan.
-
Je begint met het melden dat er 6 trafo's worden gebruikt.
Dat houdt in dat je waarschijnlijk 6 stroomkringen hebt. Gebeurt het stilvallen van een trein toevallig bij het overgaan van de ene stroomkring naar de volgende?
-
Interessante vraag. Dat gebeurt inderdaad ook wel eens, zonder aanwijsbare oorzaak dat ze inderdaad stilvallen in de overgang van het ene blok naar het andere. Waaraan ligt dat?
Op de 6735 transfo's rijden drie treinen vlot. Je hebt alleen dat er een significant snelheidsverschil is tussen de locs. Ik heb nog enkele Lima-locs en die zijn tergend traag. Roco-locs rijden stil en sneller. Fleischmann en Arnold Rapido-locs zijn snelheidsmonsters op volle kracht.
Wat ik nu begrijp is dat je best alle seinen, wissels en reedcontacten op één zware transfo zet. Ik ga mijn installatie hierop aanpassen.
-
Overbelasting is heel goed mogelijk, zoals de anderen reeds aangeven.
Toch zou ik de baan ook eens nalopen op een (sluimerende) kortsluiting.
Nog niet zo lang geleden kwam er bij mij rook en stank uit het puntstuk van een Fleischmannwissel (HO, Messing rails) Ondanks dat de trafo hier niet op reageerde, is dit dit wel een forse belasting, ga je dan ook nog stroom extra verbruiken, kan het net te veel zijn, en spreekt de beveiliging aan.
Overigens bleken de railsen in het gegoten kunststof puntstuk elkaar zeer ligt te raken, mede door wat vuil/slijpsel.
-
Als je met meerdere trafo's werkt dien je natuurlijk goed op te letten op de polariteit van de rails. Het kan zelfs zo zijn dat je door een bepaalde wisselstand een kortsluiting veroorzaakt die je niet zo snel in de gaten hebt.
Is er een sporenplan beschikbaar?
-
Van kortsluitingen is geen sprake meer, dat is ondertussen opgelost. Een volledig sporenplan is er nog steeds niet, ik behelp me met een plan in potlood getekend, dat ik aanvul met mijn vorderingen.