BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marcelg op 12 February 2007, 17:43:50
-
ben van plan op zolder een baan te beginnen. echter wil ik alleen langs de wanden een "smalle" baan maken van zo'n 50cm (spoor-N) en aan weerzijde van de toegangsdeur keerlussen of spiralen naar een baan erboven
heeft iemand dat al en/of zijn daar foto's van?
voor een dubbelsporig spiraal hoeveel ruimte is daarvoor nodig?
graag tips
-
Hoi Marcel,
ik heb zo'n baan, mijn breedte is 61 cm om dodelijk precies te zijn. Heb ook aan een kant een spiraal. Daar heb je toch al snel 1 m2 voor nodig. Foto's zijn er genoeg, ik beschrijf mijn projectje nl. in een topic hier op Beneluxspoor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2449.0
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee, en als je nog vragen hebt dan hoor ik/horen wij dat wel.
Groeten,
Jeroen
-
Beste Marcel,
50 cm is wel smal, dat wil zeggen dat keerlussen spiralen en andere 180 graden bochten er eigenlijk niet in zitten. (zelf proefondervindelijk ondervonden. :-[)
Voor een strek (nagenoeg recht stuk spoorlijn met e.v.t. een klein station o.i.d.) is 50 cm wel te doen! Een achtergrond in de vorm van een b.v. door je zelf geschilderd paneel, doet je meteen geloven dat het een hele wereld is, terweil de baan dus maar 50 cm breed is.
Maar dus in bochten en plekken waar je spiralen wilt toepassen zal je wat breder moeten gaan werken.
Eén vierkante meter heb je dan nodig. (net wat Jeroen zegt)
Niet omdat dat de krapste boogstraal is, maar omdat dat de krapste boogstraal is die je ook nog om hoog kan laten lopen zonder dat treinen er in vast komen te zitten door te veel wrijving en te weinig power. ;)
m.v.g.
Mark
-
Mark,
Ik heb natuurlijk wel hellingen op mijn 60 cm breedte. Ik gebruik voor de 180 graden bocht de R1+R2 van Fleischmann, (uiteraard) verborgen in tunnels. Deze liggen horizontaal. Daarna begin ik pas met de helling. Stijgen en dalen in de scherpste bochten is wat mij betreft uit den boze.
Marcel, op 50 cm breedte is een spiraal dan niet mogelijk, maar je zou wel ovalen kunnen maken, met lange rechte stukken voor 't stijgen/dalen en dan in de bochten (R1/R2) een horizontaal stuk. Met lange treinen lijkt me dit geen goede oplossing, maar mogelijk is het wel, kijk maar op de site over Modelbaan Churwalden. -> http://home.planet.nl/~hmbakker/
In de link van mijn baan op zolder vind je misschien wat ideen. Mijn schaduwstation is ook 60 cm breed, en bevind zich op 40 cm hoogte onder het schuine dak. Je hebt er geen last van, en het kost alleen maar nutteloze ruimte. Ik weet niet of jouw zolder een schuin dak heeft. Zo ja, dan moet je maar even kijken hoe ik dat heb opgelost. Wie weet is het een ideetje voor jou.
A propos,
heb FF gekeken voor je. De R1 van Fleischmann heeft voor een 180 graden-bocht ongeveer 40 cm nodig. Dus 50 cm is wel heeeel krap. Kies dan liever voor 60 cm.....
-
Ik heb een spoorbaan in aanbouw langs de wanden van een kamer. Diepte is 50cm. Geen keerlussen of spiralen, de spoorbaan gaat gewoon voor de deuropening langs.
Voor het sporenplan en verdere informatie zie mijn website.
-
bij de keerlussen/spiralen wil ik wel de baan breder maken.
aangezien ik vooral ns modellen heb,gaat de baan nederlands worden.
1 van me ideeën is om 2banen boven elkaar te maken. waarbij de bovenste een stedelijk deel is met 1 hoofstation met ongeveer 4perrons. aftakkingen voor industrie en een doorgangstation zoals a'dam lelylaan/helmond brouwhuis(2sporen).
onderste baan wil ik iets doen met hogesnelheids lijnen.
heeft iemand een voorbeeld hiervan?
hoofdperrons moeten de lengte van de thalys/eurostar aankunnen(1meter?)
-
Anderhalve meter dan minimaal :)
-
Anderhalve meter
Bij spoor-N mag het dacht ik wel wat minder zijn....
Groet Jaap
-
Maar er schijnt een Thalys in te moeten en die is toch bijna 1.5 meter in N. ;)
-
Hoi ,heb nu een railspiraal van rond 80 cm en al mijn loks komen er goed op naar boven .
De hoogte is totaal 20 cm die hij overbrugt.
Met een sleep van 6 rijtuigen of een stuk of 12 eanossen moet ik hem zelfs afremmen zodat het niet te hard gaat.
@ Jaap je hebt gelijk.
mvrg Sjaak
-
Voor wat betreft treinlengtes in spoor N bij 26.4m rijtuigen, TGV's hebben 20m rijtuigen:
6 bakken = 160m = 1m
8 bakken = 212m = 1.34m
10 bakken = 247m = 1.68m
Ik heb hier een lijst van gemaakt( wordbestand) voor diverse schalen met alle lengtes vanaf 2 rijtuigen tot 2 TGV atlantic stellen die dan samen 480m lang zijn. Intresse stuur een PB met mail adres en hij komt naar je toe.
Groetjes Michiel
-
ik heb nu de kato eurostar en de arnold ice, ben van plan binnenkort de thalys te halen(iemand goedkoop adresje)
kato's zijn 10delig is dat 1,5meter?
-
De Thalys is 200 meter in het echt, dus 1.25 in N en dan nog een stukje perron aan beide zijden zodat het er mooier uitziet. Komt neer op zo'n 7 ICR rijtuigen in N.
-
Aan Marcel,
De Kato Thalys staat bij mij, en die is hier 1.28m. ;) (Aan Rick: misschien is het hier wat warmer dan zet hij natuurlijk uit! ;D) Maar een 20 delige Eurostar is wel even een stuk langer!
Bovendien raad ik aan om je perrons minimaal 10 cm langer te maken als je langste trein. puur om het beter over te laten komen.
Aan Jeroen,
Zo'n ovaal maken werkt helaas niet helemaal :-|
Ik dacht dat dus ook wel even te doen. Nu zijn we een jaar verder en ik denk dat ik 'm met een grote boog in de container gooi! Want zelfs Wadlopers hebben moeite met de R1 bochten voorafgaand aan een stijgend recht stuk en gevolgd door een stijgend recht stuk (en dat zijn toch niet echt lange treinen.)
Aan jeroen en Marcel
Dus als ik mag adviseren begin aan een spiraal die je maakt van draadeinden die je zoals gebruikelijk bij draadeinden lekker makkelijk kan afstellen op hoogte met moertjes want ovalen maken op een baan van 50 cm breed is 1 grote elende. Sorry maar dit was even een jaar frustratie.
m.v.g.
Mark
-
ff voor de duidelijkheid een TGV/Thalys is ruim 15m langer als 7 ICR rijtuigen.
Groetjes Michiel
Ps; Mark was me net voor
-
Aan neudalhausenstadbahn,
7 X 16.75 = 117.25 117.25 + 11 = 128.25cm. Voor een ICR of ICK + 1700 loc. Incl koppelingsruimte van normale N spoor koppelingen.
Thalys van Kato 127.60cm. Met Kato kortkoppel mechanisme dat standaard is aangebracht.
Ik heb het staan, en hoe het in het echt is weet ik ook niet. Maar dit is voor model zo het geval.
m.v.g.
Mark
-
Oke maar jij rekend de loc er dan bij, ja dat doe ik dus nie ;D, ik reken gewoon het aantal rijtuigen ;), als ik de ruimte voor een loc moet uitmeten dan reken ik een rijtuig extra, dan heb je namelijk wat speling ;).
groetjes Michiel
-
Ja zonder loc is het ook zo lastig rijden in een ICR ;D
En aangezien ik een stam aan het maken ben van 11 rijtuigen en het allemaal maar net past binnen de 2 meter van mijn in aanbouw zijnde vitrine, reken ik de loc niet voor een extra wagon want dat scheelt al vlug 5 cm ;)
m.v.g.
Mark
-
een spiraal maken dmv draadeinden lijkt me een goed plan, maar moet ik dan extra isoleren ivm met ijzer resonantie?
op een ruimte van 1vierkantmeter is wel een goede spiraal te maken?
-
.... maar moet ik dan extra isoleren ivm met ijzer resonantie?
Wat zou je willen isoleren, en waarom?
op een ruimte van 1vierkantmeter is wel een goede spiraal te maken?
In schaal N wel.
-
Maar er schijnt een Thalys in te moeten en die is toch bijna 1.5 meter in N. ;)
maar wat heeft de lengte van de trein, nu met de diameter van de spiraal te maken. Niets toch! Of weet je het verschil niet tussen een spiraal en een keerlus?
Mvg
Wim.
-
Lees de tweede post van Marcel nog eens goed na.
-
bedankt voor alle reactie's tot nu toe al.
ik zal binnenkort een paar tekeningen maken van me plannen.