BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Ernest op 11 February 2011, 21:36:40
-
Ik heb vandaag mijn Mashima 18x33 onvangen die mijn Roco 1000 moet gaan voortbewegen.
Het binnenwerk van de loc is zonder al te veel ingrepen aan te passen.
Wat ik niet helemaal zie is hoe ik de vliegwielen van mijn oude Roco motortje afhaal en weer op de Mahima monteer zonder e.e.a. te forceren.
Is hier een truc of een tooltje voor ?
Bij voorbaat......
Ernest
-
Ernest.
Wat ik doe in dit soort gevallen is een stalen spijker die dunner is als het asje van de motor plat slijpen.
Het vliegwiel inklemmen in een kleine bankschroef zodanig dat de motor vrij kan bewegen.
Dan voorzichtig met de spijker de as uit het vliegwiel kloppen / drijven.
Succes en we horen wel of het gelukt is,,,, (y)
Groet,
Wullem NS
-
Hi Wim,
Als er toch iemand betrokken is geweest bij het herstel van deze 1000......
OK losmaken begrijp ik nu en ga ik proberen.
Kan ik de vliegwielen met een klein bankhamertje zo op het asje tikken (als het andere eind van het asje ergens op steunt) ?
Ernest
-
Bij Peter Peetoom van GM&S een poelietrekker kopen, hij staat ook in Houten.
Groet, Marc
-
Ernest,
Ja ,,,, ! dat kan als je het heel voorzichtig doet en niets krom maakt.
Succes,
Groet, Wullem NS
-
Hi All,
Bij goede motoren zijn de vliegwielen en het anker dynamisch uitgebalanceerd. Dat betekent dat er draaiend geen onbalans in zit. Zeker bij hoogtoerige motoren is dat een must voor een soepele loop en een enigszins lang leven van je motorlagers. Als je het vliegwiel van de as haalt, zeker als je het vliegwiel daarbij inklemt in een bankschroef, is het geheel natuurlijk niet meer gebalanceerd. Je zou dat dan opnieuw moeten doen, maar daarvoor heb je weer speciale spullen als balansbanken (zoiets als ze bij de Profile Tyrecenters hebben) nodig.
Moraal: Ik zou er niet aan beginnen.
-
Dirk, je denkt toch niet echt dat in de seriefabricage bij Roco elke motor-vliegwielcombinatie apart gebalanceerd wordt?
Bij een vliegwiel is het belangrijkste dat het in één opspanning gedraaid wordt, en verder is het gewoon een kwestie van vliegwiel op de motoras persen en gaan met die banaan.
-
Ernest,
Even Googlen op "walkera gear puller"
Die doet zijn werk prima.
Kost weinig en een verkoop adres vind je ook wel via Google.
-
Hallo Klaas,
Ik verkeerde wel in die veronderstelling. Ik zou toch even een merkstreepje zetten als het vliegwiel wordt verwijderd, zodat als het terug wordt geplaatst, het er weer op dezelfde manier op komt. Bij een nieuwe motor is het dan een kwestie van geluk om hem er op exact de goede manier op te krijgen.
-
Dirk, als de vliegwielen in combinatie met de motoren gebalanceerd zouden worden, dan zouden er putjes in het vliegwiel geboord moeten zijn. Dat is de gebruikelijke manier om zulke onderdelen te balanceren.
Maar ik heb in een modeltrein maar één keer een vliegwiel gezien met zulke balanceerputjes. Die had ik zelf geboord, om een onwillig vliegwiel in het gareel te krijgen.
Dat balanceren kreeg ik niet voor elkaar, en daarom heb ik de gemakkelijke weg gekozen: een nieuw vliegwiel draaien. Was in één keer goed, balanceren niet nodig.
-
Hallo,
Hier een voorbeeld van het gebruik van de Poelie, welliswaar bij een N spoor trein.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34352.msg518806.html#msg518806
Greetz,Jeroen
-
@ Ernest,
"walkera gear puller"
Deze gaat hoogstwaarschijnlijk niet passen.
Er zit nog geen 11 millimeter tussen de poten en daar gaat een vliegwiel van een H0 loc niet tussen passen. :-\
-
Of anders het vliegwiel met een hetelucht/gasbout snel verhitten, dan klop je de motoras er zo uit. Niet te lang wachten, dan wordt de as ook heet en zet dan zelf ook uit.
Ik heb op deze wijze meermalen wielen op assen gemonteerd en vliegwielen geplaatst waar deze niet aanwezig waren..
-
Allen bedankt voor de adviezen.
Ik heb op dit forum ook wel gelezen dat de verwachtingen van een vliegwiel niet al te hoog gespannen moeten zijn.
Wat raden jullie aan; Mashima mét of zonder vliegwielen plaatsen.
Zonder in ieder geval geen last van onbalans.
-
Als er ruimte voor is zou ik altijd (een) vliegwiel(en) plaatsen.
Daarbij moet je bedenken dat diameter belangrijker is dan lengte. De diameter telt namelijk kwadratisch voor het effect.
-
Dank,
Dan ga ik het gewoon proberen vlgs de methode van Wullem.
Als ik zover ben laat ik wel horen hoe het resultaat was.
Groeten,
Ernest
-
Hallo Klaas,
Ik zou toch niet snel een vliegwiel loshalen. We blijven daar op een verschillende manier over denken.
-
Het loshalen lijkt me in dit geval eigenlijk niet het meest kritische. Aan het roco motortje valt niks meer te vgerprutsen want dat is al stuk.
Ik ga proberen de vliegwielen op een Mahima te persen/drukken. Dat is vlgs mij het meest kritische punt.
Ernest
-
@Dirk, soms moet je wel. Zoals in het geval van Ernest waar het hier over gaat.
Ik zie het probleem niet. Wellicht denk jij nog steeds dat motor en vliegwiel als combinatie gebalanceerd worden.
Nou, daar geloof ik geen bal van. En dat geloof ga ik pas voor een ander inwisselen als jij met zekerheid kunt vertellen dat ze dat wel doen. 8)
-
Hallo Klaas en Ernest,
Ik neem zonder meer aan dat het kan, maar ik blijf mijn twijfels houden of het eindresultaat net zo goed is als het oorspronkelijke. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het resultaat van Ernest.
-
Ik laat het weten maar het kan wel even duren.
Het is één van mijn projecten en ze hebben nog niet eens allemaal met modelspoor te maken.
Groeten,
Ernest
-
Hoi Ernest,
Er is natuurlijk geen haast bij. Ik wacht rustig af. Dat er meer dingen, waaronder hobbies zijn, waaraan je je tijd moet besteden, komt me bekend voor.
-
Hallo Klaas en Ernest,
Ik neem zonder meer aan dat het kan, maar ik blijf mijn twijfels houden of het eindresultaat net zo goed is als het oorspronkelijke. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het resultaat van Ernest.
Ik heb diverse Roco 2200'en voorzien van nieuwe motor met vliegwiel, Piko hondekop aandrijving aangepast ed. Ben nog nooit tegen problemen aangelopen dat een aandrijving merkbaar slecht(er) liep na de verbouwing.
Voor de 2200'en kocht ik standaard vliegwielen bij GM&S die op een Mashima 18x33 'passen' De passing is zeker geen H7/g6 passing, maar gewoon met Loctite borgen en het loopt prima.
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=106685&g2_serialNumber=2)
Voor de Hondekoppen demonteerde ik het vliegwiel (wegens gebrek aan een pulleytrekker gewoon voorzichtig met een schroevendraaier, het is een kunststof vatting in het vliegwiel die klem op de motoras zit... het kunststof zegt dus al genoeg over de nauwkeurigheid) Deze heb ik netjes weer op de nieuwe Mashima motor geperst , in een kleine machineklem. Ook hier geen trillingen of andere indicatie dat eea niet zuiver zou lopen.
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=197791&g2_serialNumber=2)
Kortom: ik ben er niet van overtuigd dat er een noodzaak is tot balanceren. Pas zodra ik waarneembare trillingen zou krijgen, of dat het vliegwiel altijd naar eenzelfde stand wil draaien in rust, zou ik me een beetje zorgen gaan maken maar dat is nog nooit voorgekomen.
-
heel simpel: gewoon proberen, als t niet goed is hoor je t vanzelf en haal je t ding er gewoon weer af.
-
Hi All,
Iedereen bedankt voor de praktische info. Als het zo voorkomt, zal ik me er ook eens aan wagen.
-
Eeven een kleine up-date.
Ik heb het vliegwiel op Wullems manier vrij eenvoudig van het Roco motortje gehaald.
Twee dunne staafjes tussen het vliegwiel en het motorhuis gewurmd en dat op de bek van een bankschoefje laten rusten.
De zaak even met schilderstape gefixeerd en toen met met een dreveltje de as omlaag getikt en vervolgens met een dun platgevijld spijkertje er helemaal uit.
Het vliegwieltje verpolgens voorzichtig op het Mashima asje getikt door het vliegwiel op een plankje te laten rusten waar een 5mm gaatje zit waar het asje in kan zakken.
Nu alleen nog even monteren. Moet wel een klein beetje vijlen aan het gegoten binnenwerk van de 1000. Het Mahimatje is een fractie te breed.
Wordt vervolgd.
Ernest
-
Zo zie je maar dat de oude vertrouwde bankwerkers methode altijd werkt.
Met een beetje gevoel en een flinke hamer !!
Goed !!! gedaan jochie (y)
Ben benieuwd hoe hij rijd met de nieuwe motor,,,, en we verwachten een filmpje !!
Groetjes, Wullem NS