BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Mark Verheulen op 11 February 2011, 21:34:31
-
Is er ooit iemand geweest die dit gebouwd heeft?
Mvg, Mark
-
Mark,
Volgens mij wel maar ik weet het niet zeker , ik dacht zelf aan dat er iets in de Modelkroniek heeft gestaan.
Maar niemand houd je daarin tegen om het na te bouwen.
Het is een aantrekkelijk station met vele mogelijkheden , en ook aan het Duits lijntje of Boxteler Bahn.
succes met bouwen en ik zal dit zeer zeker blijven volgen.
Groet Alexander
-
Ik ben ooit wel eens met het idee bezig geweest, maar het is er nooit van gekomen omdat het lastig in te passen is in een modelbaan. Twee spoorlijnen ongeveer haaks op elkaar nemen nogal wat ruimte in beslag.
-
Hoi Mark,
Zo'n 20 jaar geleden heeft onze modelspoorvereniging http://www.maasbuurtspoor.nl/ als eerste clubproject kruispunt Beugen gebouwd.
Volgens mij staan er op onze site geen afbeeldingen meer van dit project. Maar als je via onze site contact opneemt zal er nog wel informatie te krijgen zijn.
Zoals al gememoreerd nam dit project veel ruimte in. Als clubproject was het zeer geslaagd en heeft jaren dienst gedaan mede vanwege de mogelijkheid om aan 4 zijde modules aan te sluiten.
Onze club heeft destijds op diverse modelspoortentoonstellingen o.a. Rail Den Bosch met dit project akte de presence gegeven en we hadden veel bekijks.
Groet,
Coen.
-
Ik ben ooit wel eens met het idee bezig geweest, maar het is er nooit van gekomen omdat het lastig in te passen is in een modelbaan. Twee spoorlijnen ongeveer haaks op elkaar nemen nogal wat ruimte in beslag.
Dat leent zich dan uitstekend voor een hoek van een kamer; geen doorgaand verkeer op de beide kruisende lijnen, maar wel het "interchange" verkeer.
In de dienstregeling van 26 mei 1968 t/m 31 mei 1969 was de helft van het verkeer van de NBDS-lijn (2 van de vier vier treinen ;) ) juist van/naar die verbindingsboog.
Trein 4.5527 (ma-vr) kwam vanuit de richting Nijmegen (drgl. mij niet bekend) bij Beugen asl. km 1.282 (dus de aansluiting op de Maaslijn; Bga) 9.36/38, Beugen (Bug km 43.925) 9.48/11.58, Gennep (Gnp km 48.900) 12.20.
Trein 4.5556 (ma-vr) Gnp 15.36, Bug 15.58 Bga 16.03/06.
Het andere treinpaar was feitelijk dezelfde trein, die van Beugen naar het westen tot Mill op en neer reed, volgens de dienstregelingsgrafiek staat trein 4.5527 echter in de tussentijd stil in Beugen.
4.5518 (ma-vr) Bug 10.00, Haps (Hs km 41.146) fac plusminus 10.10, Mill (Mil km 35.245) 10.20
4.5513 (ma-vr) Mill 11.10, Haps 11.23/38, Bug 11.48
Verder werd de NBDS lijn planmatig alleen vanuit Boxtel tot Uden (Ud km 23.809) bediend; tussen Ud en Mil lagen twee aansluitingen voor de vliegbasis Volkel (Volkel I 28.437 en Volkel II 30.590).
Als je het slim arrangeert, kun je misschien zelfs direct na de onderdoorgang onder de Maaslijn "de lijn naar Mill" buiten zicht naar rechts laten wegdraaien en daar achter het talud een omloopspoortje maken.