BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MC op 11 February 2011, 11:22:48
-
beste medespoor genoten,
ik ben met een nieuw plan bezig met Fleischmann Ho profirails
Pagina 6 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33142.75.html)
maar nu wil ik graag mijn bochten wat groter gaan maken.
minimale bocht in de snelheidsgebieden wil ik de 6125 gebruiken
dat wordt dan de binnenste bocht.
ik dacht dat de 6138 de opvolgende bocht zou zijn die evenwijdig zou lopen. maar helaas dit blijkt niet zo te zijn...
de 6120 en 6125 zijn echt opvolgers maar helaas deze 38 kan niet naast de 25 liggen.
weet iemand hoe dit op te lossen?
mvg Mark
-
6120 en 6122 is R1
6125 en 6127 is R2
6131 is R3
6133 is R4
6138 is nog ruimer.
Je hebt 5 stuks 6131 nodig voor een kwart cirkel, datzelfde geldt voor 6133.
Deze bochten zitten niet in standaard sets, zijn los te koop, op beurzen vaak wel te vinden.
-
Mark als het lukt ga dan voor je hoofdbaan gedeelte over naar 6131 en de buitenboog naar 6133
Treinen rijden er mooier doorheen en ook al wagons en treinstellen ook in 1:87 nemen deze bochten probleemloos.
Volgens de meeste fabrikanten kunnen hen producten goed door boog R2, maar ik had er zelf toch wel wat problemen mee, buffers die achter elkaar blijven haken en rijtuigen die ontsporen.
Omdat ik ook nog in opbouw / test fase zit gebruik ik nu voor mijn hoofdbaan alleen maar vanaf 6131.
Uiteraard kun je in goederenlijntjes en/of opstelsporen best die R2 bogen gebruiken.
Eric
-
balen, kan niet naar de zeelandhallen die dagen :S
anders had ik daar kunnen kijken.
binnenkort naar Goes dan maar naar vissertoy's
zijn er ook modellen van om goede ideetjes op te doen?
zelf zie ik soms wel wat staan in de catalogus van Fl* en bij Anyrail.
maar op internet is er weinig te vinden buitenom de gewone boogstralen van basispaketjes.
mvg Mark
-
@Eric
okee dat is natuurlijk ook nog een idee.
ga eerst kijken wat alles per stuk kost.
binnenkort verkoop ik mijn brommertje. dus dat komt wel in orde, kan ik van die centjes mooi iets gaan kopen!
-
Ik zag toevallig nog een advertentie op Marktplaats staan van een partij Profi-Rails, een hele lijst waar de 6131 en 6133 ook op stonden, ook los te koop, 2 euro per stuk.
Nieuw zijn ze volgens mij ongeveer 3,50 per stuk.
Succes :)
-
okee bedankt!
we zullen zien.
eerst nieuwe baan gaan opzetten stations opzetten volgens plan.
bochten moeten kunnen passen op de brete van de wisselstraten dus komt goed! :D
even een overzichtje gemaakt van de rails.
ik zie nu echt dat de 38 buitensporig is
echt alleen bedoelt voor het rechttrekken van de rails na een wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tracks.jpg)
-
TIP:
Schrap de boog 6125 en kleiner. Krijg je alleen maar gedonder mee wat doorgang van materieel betreft.
Begin bij 6131, dan de andere bogen en eindig met flexbogen.
Geeft veel meer plezier! En al je materieel gaat er zonder problemen door.
mvg,
Sander
-
okee jah rij al jaren metdeze bochten maar nog geen problemen ondervonden
maar de 20 is idd niet mooi, net een vrachtwagen die schaart.
maar zoek nog steeds ideeen boekje plannen etc voor ideetje voor me baan
-
weet iemand de straat van de 31 en 33. mischien kan ik dan beide leggen met flex rails.
bijvoorbaat dank
-
MC,6131 r 483,5 buitendiameter 1000mm
6133 r 547 buitendiameter 1127mm
groet Bram.
-
...mischien kan ik dan beide leggen met flex rails.
Het is waarschijnlijk niet helemaal wat je wilt, maar je kunt er ook voor kiezen om alles met flexrail te leggen. Dan ben je helemaal vrij in de keuze van de boogstralen.
-
Ik heb nog z'n 17 railstaven flex rail
vandaar dat ik even kijk hoe ik goed en goedkoop kan uitkomen.
ben zelf niet helemaal voor flex maar soms ist wel handig.
bij het baanplan: 2e baanplan lagemeren is er iets meer duidelijkheid met wat ik wil.
soms denk ik dan te makkelijk en maak dan onnodige fouten.
vroeger deed ik dit samen mijn vader, helaas kan dat niet meer dus ik ben echt soms zoekende naar hulp
in ieder geval bedankt voor het mee denken.
-
helaas kan dat niet meer dus ik ben echt soms zoekende naar hulp
Daarvoor zijn we toch? ;)
vandaar dat ik even kijk hoe ik goed en goedkoop kan uitkomen.
ben zelf niet helemaal voor flex maar soms ist wel handig.
Het is inderdaad wat lastiger in de bochten/bogen, maar uiteindelijk biedt het totale vrijheid in het leggen. En dat is ook wat waard. Gewoon proberen netjes te werken en in de bogen is het vaak gemakkelijker om alvast de volgende flex aan de vorige te solderen. Enkele bielsjes verwijderen en dan solderen. Ook het versprongen leggen van beide staven (= dat ze niet precies naast elkaar in de boog zitten) helpt om ook de bochten netjes te leggen. Tip; een klein spijkertje of schroefje naast de staaf aan de buitenzijde voorkomt dat deze naar buiten wil springen.
Succes, en laat ons weten of het gelukt is ;)
-
Je weet toch hoe je een passer kan maken.
Zo teken je elke radius die je zelf wil.
Velen richten zich op het midden van de rail en richten de nagelgaatjes uit op de getekende lijn.
Persoonlijk teken ik de binnenzijde van de rail en leg de buitenzijde van de biels mooi met de lijn mee.
Eens je een flex gelegt hebt is het niet moeilijk om de andere bogen er naast te leggen.
Dat gaat met een simpel zelf te maken hulpmiddel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_005_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_006_2.jpg)
Door schuiven van het blokje over de vastgelegde rail trek je de naastliggende flex mee mooi rond.
Het potloot hoeft niet.
Johan.
-
Ook het versprongen leggen van beide staven (= dat ze niet precies naast elkaar in de boog zitten) helpt om ook de bochten netjes te leggen. Tip; een klein spijkertje of schroefje naast de staaf aan de buitenzijde voorkomt dat deze naar buiten wil springen.
wat bedoel je met versprongen leggen?
@ Matheus:
ik denk dat ik jouw techniek ga gebruiken. uitgaande van de 6125 en dan naar groter gaan. moet wel lukken vogens mij
bedankt voor de tips!
eerst wacht ik even reacties af op de baanplan idee
klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35246.msg533174.html#msg533174). om verder te gaan.
daarna zien en horen jullie het resultaat!