BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Reeks77 op 11 February 2011, 01:52:35
-
Hallo forumleden.
Ik wilde jullie mijn bouwplannen niet onthouden,dus ik zal een inleiding geven om er een begin van te maken.
Zomer 1984
Het is rond half 8 en ik zit tijdens de koffie bij familie in de achtertuin, met 27 graden en een licht briesje wind is het ondanks de warmte aangenaam.
In de verte hoor ik een scherp geluid waarvan ik niet kan thuisbrengen wat het is ,hoe meer het dichterbij komt des te harder moet ik praten om de conversatie met familie te verstaan.Als het eenmaal voorbij is , zegt een familielid , dat het graanboemel is ,die met hooguit 4 wagens ,een nalevering,zo blijkt achteraf de trein naar zijn eind brengt.
Het is tijd om naar huis te gaan en ik sta met mijn ouders bij de bushalte te wachten op de bus naar Den Bosch,vlak voordat de bus komt zie ik de lok met 1 gesloten wagen terug naar Boxtel gaan.
Hij heeft de brug zojuist gepasseerd en staat weer veilig voor het scheepvaart omhoog.
Als ik later op station Den Bosch ben zie ik dezelfde trein die ik een halfuurtje geleden zag voorbijkomen,Een lok van de serie 2200 heeft bij mij een grote indruk gemaakt en jammer dat ik op dat moment geen fototoestel bij me had.
Elke keer als ik zo´n lok zou zien denk ik aan die herrinnering terug.
Inmiddels is het 2011 , het lijntje ligt er nog , onnodige pompwissels na de buitendienststelling,brug aanwezig, het een en ander aan sporen weggehaald , en een nieuw omloopspoor wat nauwelijks is gebruikt .Het meest opvallendst is het stootjuk van de voormalige aftakking naar CHV wat al dan niet een zwervend bestaan lijdt.
De handbediende overweg heeft nog zelfs landelijk nieuws gehaald,en eveneens het getouwtrek over het wel en niet ingebruik nemen van deze verbinding.
Gelukkig komt deze verbing op een kleine oppervlakte weer terug in HO is en blijft het toch ´levendig´.
De periode beslaat voor mij vooral 1980-1988 die ik me het meest kan herrinneren.
CHV en N.V. Coenen & Schoenmakers komen er nog op voor en de brug is er ook bij.
Alles met een kleine knipoog maar wel zoveel mogelijk naar het echte.
Binnenkort laat ik jullie een voorproefje zien over mijn bowkunsten .
Groet Alexander
-
Hallo Alexander,
Ik zal dit draadje blijven volgen, ken de omgeving goed en het lijkt mij leuk om te zien hoe je het in beeld gaat brengen.
Er zijn nog wel meer details over gebleven denk ik. Overigens heb ik ooit een baan gezien van het station Vegel in oude tijden.
Veel succes
Bob
-
Hoi Bob,
Ik kan de omgeving ook wel dromen , mijn moeder komt er vandaan en bovendien heb ik verre familie in het station van Schijndel wonen .
Let wel, het wordt een knipoog naar Veghel .Over een aantal dagen zal ik een railplan laten zien , met daarop oa de Chv en spoorbrug.
Info en pics heb ik genoeg in huis en alle bekende pagina´s staan bij mijn favorieten.
Groet Alexander
-
Toen ik vanuit Heeswijk Dinther naar de middelbare school in Veghel fietste moest ik altijd over de spoorwegovergang. Een enkele keer heb ik er een trein gezien, maar inmiddels rijden er al jaren geen treinen meer. De laatste keer dat ik de spoorbomen zag waren ze ook al niet veel meer dan door weer en wind vernielde dingen, de gevaarlijke stukken verwijderd door de gemeente/spoorbeheerder/iemand.
Ik ben benieuwd hoe je baan wordt!
-
Hoi Alexander,
Zal dit draadje zeker volgen.
Ben zelf ook zeer geintereseerd in spoortrajecten uit vervlogen tijden ;)
De sfeer uit die tijd ben benieuw hoe je dit gaat weergeven! :)
Groet
Rudi c
-
Hallo DirkJan,
enkele keer heb ik er een trein gezien, maar inmiddels rijden er al jaren geen treinen meer
De laatste keer dat ik in een trein heb gezeten op dat traject was enkele jaren geleden in een Stoom trein van de VSM die was daar om het traject te promoten. Vanuit het Loosbroekse is dat niet zo ver.
-
Ik ben ook heel benieuwd. Kan me een een bezoekje herinneren uit de jaren 90 of zo met een eenvoudig emplacementje; hoofdspoor, 2 omloop/opstelsporen, spoor langs laad-/en losweg eindigend op een los- en laadplatform.
Ik weet dat er ook een paar jaar een blauwe Stalen D en idem gesloten wagen hebben gestaan waarin een modelspoorclub was gehuisvest. Vormen misschien een mooie blikvanger?
-
Ben benieuwd
Ik weet nog goed dat ik daar een paar jaar op vakantie ben geweest met men tante en oom naar de staan caravan.
Ik moet zeggen dat in die periode (2000) de boel wel een behoorlijk verlaten indruk maakte maar des al niet te min leuk project om naar te maken.
Groet,
Paul
-
Mooie foto's hoe de zaak er nu voor staat vind je op deze link, http://railtrash.fotopic.net/c1940104.html
Groeten Jan, die zelf nog op dit lijntje gereden heeft.
-
Hoi Alexander,
De titel is graan in Veghel maar ga je ook nog aandacht besteden aan de NBDS ?
Zoals je waarschijnlijk wel weet was dit "lijntje" eens de kortste route tussen London en Berlijn. Vele beroemdheden zijn over het staal daar verscheept.
En er reden eens ooit de zwaarste stoomlocomotieven van Nederland.
Mijn herhinderingen zijn 1 maal graanwagens met 2200en.
Succes met deze baan. (y)
Groeten, Alexander
-
Overigens heb ik ooit een baan gezien van het station Vegel in oude tijden.
Veel succes
Bob
Weet je zeker dat dit Veghel was? Van Uden hebben ze ooit het Station na gebouwd. Het station van Veghel is wel het zelfde gebouw alleen zat daar nog een wachters ruimte voor aan het station gebouwd op het perron.
Alexander, leuk dit ik woon zelf in Uden. Bijna mijn hele familie woont nog in Veghel maarja. Ons pap en mam hebben zelf nog bij de CHV gewerkt. Ik kom zelf vaak in Veghel. Ik zat eerst ook te bedenken om Station Uden na te bouwen maar dat is er niet meer van gekomen. Ik heb wel veel informatie gevonden over het duitse lijntje enz. Veel succes en ik ga je draadje volgen! (y)
Gr,
Wout.
-
Hoi Alexander,
De titel is graan in Veghel maar ga je ook nog aandacht besteden aan de NBDS ?
Zoals je waarschijnlijk wel weet was dit "lijntje" eens de kortste route tussen London en Berlijn. Vele beroemdheden zijn over het staal daar verscheept.
En er reden eens ooit de zwaarste stoomlocomotieven van Nederland.
Mijn herhinderingen zijn 1 maal graanwagens met 2200en.
Succes met deze baan. (y)
Groeten, Alexander
Alexander je hebt helemaal gelijk,
Alleen was de NBDS al in 1918 failliet en het grootste deel van het traject in 1980 al verdwenen.
-
dat hele bekende, dagelijks liggende lijntje, fantastisch!
het bedrijf waar ik werk ligt aan het "duits lijntje" en ik heb
her en der wat langs het lijntje gelopen .
jammer dat er niks mee mee gedaan wordt..
er waren plannen om een station in uden te bouwen en het lijntje weer
leven in te blazen maar de(helaas) meerderheid ziet hier niks in ..
erik
-
Mooi om te lezen. Ik heb tot vier jaar geleden in Veghel gewoond, 25 meter van het Duits Lijntje. Heb nog wel meegemaakt dat er goederenwagons tot over de overgang Vorstenbosscheweg werden gereden.
Besmet met het treinenvirus was ik toen nog niet; dat is veroorzaakt door de zoon van mijn ex-vriendin. Ben wel al lang een enthousiaste modelbouwer, en ben al een tijd bezig om a.d.h.v. oude foto's het station van Veghel te bouwen in H0.
Dit draadje blijf ik dus wel volgen!
Rick
-
Rick,
Het gedeelte wat ik ga maken is het gedeelte waar nu de zinloze omloopsoor ligt en de stootjuk zonder rails , plus de aansluiting die er aan de andere kant is geweest , je krijgt dan een soort van vork als railplan.De losruimte over het over het hoofdspoor komt er in halfrelief en moet het spoor ontrekken aan de achtergrond .
Er wordt wel zoveel mogelijk naar het origineel gewerkt , maar met de beperkingen , omdat ik niet een hele grote baan wil maken maar meer een minimale baan met 2 a 3 wissels erin.
Groet Alexander
-
Hoi,
De eerste route als chauffeur die ik leerde kennen was, Veghel e.o.! 1,5 jaar rondgereden hier. Lekkere Marsjes van de Marsfabriek, mjammjam.
Ga je ook de oude hefbrug over de Willemsvaart nabouwen?
En dat overslagje aan het kanaal bij CHV is ook interessant voor de baan, met zo'n graafmachine erbij. :)
Veel plezier met de bouw.
Gr Koen
-
Hoi Alexander,
Hoe staat het met de baan?
Zijn de eerste graan treien al onderweg?? :P
Groet
Rudi
-
@reeks77 je heb het op pagina1 de oude CHV aan de andere kant van het water een soort vork.
Ik heb hier een mooie tekening van.
Deze tekening is uit 03-01-1983
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan25052013151828_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan25052013151828_001.jpg)
Tevens ben ik erg benieuwd hoever je al bent met je baan.
Er is al eventjes niks meer op dit draadje gepost zag ik.
Mvg jamie diks