BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Forever Rocofan op 09 February 2011, 20:06:38
-
Hallo allemaal,
Na veel passen meten en puzzelen met beschikbare ruimte heb ik besloten niet verder tegaan met de bouw van Vlaardingen centrum. Hiermee wacht ik tot ik in de toekomst meer ruimte heb om het station uit te kunnen beelden.
Omdat er pas een paar sporen gelegd waren en de onderbouw voor de rest nog leeg is, kan ik nu nog switchen naar een fictieve baan naar Nederlands voorbeeld. Deze baan zal de uitstraling krijgen van de NS in de jaren 90, toen er nog heel veel soorten treinen te zien waren. Dit sluit niet uit dat er in de toekomst ook treinen zoals de SLT of andere Nederlandse treinen van na de jaren 90 te zien zullen zijn.
Degenen die mij gaan volgen bij het nieuwe project wens ik veel plezier met dit draadje over mijn nieuwe project. Ik zal mijn best doen om regelmatiger updates te plaatsen. De bouw van Buitenwijk begint op 12 - 2 - 2011.
Groeten Ruud B.
-
Leuk! Dit draadje ga ik volgen
-
Erg leuk om dit te lezen en de jaren 90! (y)
Ik ben benieuwd naar de eerste updates ervan.
Groetjes,
Antal
-
Hallo Antal en Mave ( kees ? )
Leuk dat ik volgers heb voor mijn nieuwe project. Dat geeft altijd net een tikkie meer plezier dan domweg bouwen voor mezelf.
De geplande treinen op mijn nieuwe baan zijn o.a. DDM 1, 1100 botsneus, 1200, DE2, 2200, 2400, 6400 en later de plan V en T van Roco aldeze NS treinen zullen af en toe bezoek krijgen van ACTS 6700 en werktreinen. Als de baan half zo mooi wordt als ik nu gepland heb wordt het al echt heel leuk.
Tipje van de sluier; groot station met bovenleiding en echte NS uitstraling, een stuk dieselspoor en veel details................................
Groeten Ruud B.
-
Hoe staat het met deze baan ervoor? :)
Groetjes,
Antal
-
Hoi Antal, ( and others )
Helaas heeft de opruimronde voor de nieuw te plaatsen keuken ( schaal 1:1 ) behoorlijk wat kolenbakken met roet in mijn eten gegooid. Er moet zoooooveel uitgezocht, opgeruimd en weggegooid worden dat het knutselen op modelspoorgebied helemaal stil ligt.
Ik hoop wel snel wat te kunnen gaan doen aan buitenwijk want mijn handen jeuken. Het grootste gedeelte van mijn verzameling treintjes staat stofdicht ingepakt bij mijn ouders op zolder :(
Zodra er tussen alles door even geknutseld kan worden geef ik wel een gil.
Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
First things first. ;)
Ik zie over een tijdje dan wel de update verschijnen.
Veel succes met de bouw van de keuken.
Groetjes,
Antal
-
Hallo allemaal,
Hier het nieuwe baanplan voor mijn spoorbaan " Buitenwijk ". Zoals altijd weer gemaakt in paint.
Klik >>> (https://images.beneluxspoor.net/bnls/buitenwijk_V_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/buitenwijk_V_2.png)
Ik hoor het wel als jullie vragen of opmerkingen hebben.
Groeten Ruud.
-
Die twee kopsporen (linksboven) bij Buitenwijk Centrum, waar zijn die voor bedoelt? Als dat opstelsporen worden voor dat station dan zou ik hem met een engels wissel, ik heb deze in jouw tekening aangepast. Ook het gedeelte voor goederenvervoer (containeroverslag, tankterminal denk ik dat het zijn) heb ik wat aangepast. Ik heb de hoofdbaan hier om heen getekend, zodat er niet op de hoofdbaan gerangeerd hoeft worden (dit gebeurt in het grootbedrijf niet of zo min mogelijk, maar daar ben je zelf natuurlijk vrij in ;).
(http://i451.photobucket.com/albums/qq234/ErwinV/buitenwijk_V_2voorstel1.png)
Ik zie wel wat je er van vindt ;)
-
Hoi Nederduitsemeester,
Bedankt voor het meedenken. De sporen die je onderaan het baanplan hebt getekend kan ik niet kwijt ( breedte van de baan op dit punt is te smal )
Bij de container terminal komt de trein binnen op het laadspoor en kan de loc omlopen naar het andere eind van de trein. Deze treinen worden korter als de echte containertreinen, dus ik hoef niet over het hoofdspoor te rangeren. Ik ben niet iemand die uren en uren besteedt aan het plannen van een baan met uittekenen en printen. Ik maak in mijn hoofd een baanplan en ga dit op de tafel uitwerken met schuiven met sporen en gebouwen tot ik tevreden ben. Dus er staat nog niets in steen gebeiteld.
Er komt geen werkende containerkraan op de baan. Ik wil gewoon een leuke omgeving om met mooie treinen te kunnen rijden. Ik vind bouwen en detaileren belangrijker dan containerkranen die echt werken of auto's die kunnen rijden. Zoals eerder gezegd vind ik Haaksomhoven een inspirerende baan en heb nog een paar banen uit Railmagazine waar ik leuke ideeen door heb opgedaan die ik in mijn baan wil verwerken. De totale uitstraling van Nederland tussen jaren 90 en nu staat voorop.
Groeten Ruud B.
-
Het was ook maar een opmerking 8), maar we volgen je bouwverslagen wel hier. Succes ermee (y)
-
Hallo Ruud,
Leuk baanplan en het ziet er zo leuk uit.
Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat maken en hoe het eruit gaat zien.
Voor mij is Haaksomhoven ook een inspiratie bron dus dat is wel leuk om hier te lezen dat jij dat ook heb.
Veel succes en zet hem op met het verwezenlijken van de treinbaan. ;)
Groetjes,
Antal
-
Hallo N.D.M, Antal en anderen,
Ik heb nu grofweg een baanplan gemaakt, maar moet alles tijdens passen meten en bouwen nog gaan maken zodat ik de meeste mogelijkheden en de mooiste uitstraling van de baan krijg....dus wie weet valt er wel opeens een flyover uit de lucht of waaien er zomaar wat sporen een stukje een andere kant op ;D kan dus allemaal nog. Ben nog aan het piekeren over eventuele hoogteverschillen op de baan ( afwegen van voor- en nadelen hiervan )
De komende weken ben ik nog bezig met uitzoeken en wegsmijten van een hoop troep en andere oude zooi ( nee jongens en meiden geen treinen en toebehoren ) en rond 23 april wordt er als het goed is begonnen met de eerste keukens hier in de flat. Ik kijk uit naar mijn nieuwe keuken, want de planken in de keukenkastjes hebben een ronding die wat op een artitec bootje begint te lijken, maar ik zie wel erg op tegen alle stof die er bij het uitbreken van de oude kastjes en tegels vrijkomt ( ergste nachtmerrie van elke modelspoorder toch ???? )
Maar de inspiratie is er en ik kan niet wachten om los te gaan met mijn nieuwe baan.
Fijne avond allemaal,
Groeten Ruud B.
-
Leuk draadje Ruud, deze ga ik volgen.
Vraagje: hoeveel ruimte heb je ter beschikking ?
Succes met de keuken verbouwing, brengt altijd een hoop rommel mee hé zoiets.
Groetjes,
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
De kamer die ik heb voor de spoorbaan is 4.26 x 2.70. Eigenlijk net te klein dus om een spoorbaan te maken waar je ook met reizigerstreinen uit de voeten kunt ( met reizigerstreinen bedoel ik dan geen plan V in zijn eentje, want dat lukt natuurlijk prima in zo'n kamer, maar een plan V gekoppeld met een plan T of een complete dubbeldekker wordt al moeilijker....
Was het een koophuis geweest had ik de muur tussen de spoorkamer en de woonkamer lang geleden al 1,5 meter opgeschoven, maar helaas is het een huurhuis.
Heb nagedacht om dan maar een baan te bouwen met alleen industriele dieseltractie, maar om mijn reizigerstreinen in dozen te laten zitten tot ik ooit een huis heb met meer ruimte voor modelspoor zie ik ook weer niet zitten. Zeker niet nu er zoveel Nederlands reizigersmaterieel uit komt bij Artitec en LSModels.
Dus ik zal een paar kunstgrepen moeten toepassen om toch de volgende zaken van mijn verlanglijstje in de baan te kunnen verwerken;
groot station met perronsporen en opstelsporen voor niet gebruikt materieel
een gedeelte industrie waar ik me kan uitleven met de diesellocs
tussen de sporen ruimte houden voor gebouwen en scenery
Groeten Ruud B.
-
Voor een flat is dat geen verkeerde ruimte toch ? Ik heb zelf een ruimte van 6 bij 2 meter tot mijn beschikking (ook flat).
Daardoor heb ik ook beperkte ruimte voor een baan (om een idee te krijgen van mijn baan kan je op het wereldbolletje klikken bij mijn naam.
Groetjes,
Jeroen
-
maar ik zie wel erg op tegen alle stof die er bij het uitbreken van de oude kastjes en tegels vrijkomt ( ergste nachtmerrie van elke modelspoorder toch ???? )
Ervan uitgaande dat je je modellen / je baan in een aparte kamer hebt; wat let je om vóór aanvang van de breekwerkzaamheden de deur rondom grondig af te tapen?
Vergeet daarbij vooral niet de buitenramen dicht te doen (per ongeluk ingeslopen kat richt ravage aan), de deurkruk eruit te halen (*kleverig gekraak* "Oeps, sorry meneer, ik dacht toch echt dat ik hier die ouwe kastjes even kon neerzetten' :'( ) en zowel krukgat als sleutelgat af te tapen.
-
de deurkruk eruit te halen (*kleverig gekraak* "Oeps, sorry meneer, ik dacht toch echt dat ik hier die ouwe kastjes even kon neerzetten' :'(
Spreek je uit ervaring? ::)
-
Hallo allemaal,
Omdat er nog geen grote Nederlandse stations te koop zijn ben ik van plan om station " Neustadt Weinstraße " te gebruiken op mijn baan. Dit station een tijd geleden al gekocht en staat nu gebouwd en wel te wachten tot er iets mee gedaan wordt. Vond dit al een tijd een geweldig station en moest hem gewoon hebben. Compleet zelf bouwen van een groot Nederlands station zie ik niet zitten, eerlijk gezegd ben ik niet handig genoeg met hobbymesjes om dit voor elkaar te krijgen. Ik bewonder dan ook de mensen die zelf al hun gebouwen maken voor hun spoorbaan ( hoe doen ze dat toch ? )
Natuurlijk is het niet correct om een Duits station te gebruiken op een Nederlandse baan, maar ik ben wel van plan om het station een wat meer Nederlandse uitstraling te geven.
Ik hoor jullie reacties en tips voor het gebruiken van dit station graag.
Voor degenen die station Neustadt weinstraße niet kennen nog even een foto;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinstrae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinstrae.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Hier even een klein oproepje;
Wie heeft er nog scenery materiaal liggen specifiek voor een Nederlandse baan ? bijvoorbeeld relaiskastjes van Artitec, gebouwtjes van Artitec, HOlland scale of huisjes met Nederlands uiterlijk die Faller af en toe gemaakt heeft, bestelauto's met Nederlandse reclame ( jaren 80 tot nu ) seintjes en overwegen van Henckens en dat soort materiaal.
Ook recente goederenwagens met Nederlandse uitstraling en ander klein spul is nog welkom.
Ook zoek ik nog een locloods met een aantal sporen die wat moderner is als het meeste wat door de fabrikanten aangeboden wordt. Dit zijn vaak loodsen voor stoomlocs en hier kan ik niets mee.
Eventueel iemand die handig is met zelfbouw mag ook reageren ( alleen moet iemand wel willen bouwen voor een leuk bedrag per gebouwtje, het moeten geen huisjes worden die de Philotrain onder de gebouwtjes zijn, want daar heb ik gewoon geen geld voor )
Groeten Ruud.
-
Ik vind die toch een aardige moderne locloods moet ik zeggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5765.jpg)
Vollmer 5765
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/120217_1.jpg)
Faller 120217
-
Hoi Albertus,
Bedankt voor de tip ! Ik denk dat ik voor de Vollmer loods ga. Deze is betaalbaar en met wat aanpassen kan ik daar wel een leuke NS werkplaats van maken.
Volgende week maar eens kijken in de winkel. Oei oei nu jeuken mijn handen alweer harder om te gaan bouwen. ;D
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Ik ben behoorlijk aan het denken geweest hoe ik een mooi groot station, industrie en een " paradetraject " kan bouwen. Heb net een oplossing bedacht die volgens mij of knotsgek of geniaal is ;D
De afmetingen van mijn spoorkamer zijn 4.26 x 2 .70, dat is dus een kamer waar je een paradetraject wel kunt vergeten ( zeker omdat de bochten nog van de beschikbare lengte afgaan )
De oplossing is die ik heb gevonden is de volgende. Ik maak een kleine boogvormige opening tussen de spoorkamer en de woonkamer. In de spoorkamer maak ik een viaduct tegen de muur die ik af kan sluiten, als dan de modulebaan niet opgebouwd is kunnen de treinen niet naar beneden vallen.
Aan de andere kant van de muur kan ik dan een modulebaan van 6 meter kwijt die ik neer kan zetten op dagen dat er geen visite is, of als ik een rijdag ga houden met andere modelspoorders.
Door het luikje maak ik ook een doorvoer voor de kabel van de Rocomaus zodat ik in de spoorkamer één muis heb en één in de woonkamer. De modulebaan in de woonkamer kan ik dan een landelijk uiterlijk geven met veel groen en een klein station waar ik stoptreinen kan laten stoppen en de langere treinen ( intercity's ) kan hier door laten rijden. De baan krijgt aan het einde een keerlus waardoor de treinen vanzelf weer richting spoorkamer gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenwijk_V_2___uitbreiding.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenwijk_V_2___uitbreiding.png)
Op de dagen dat de modulebaan er niet staat komt in de woonkamer een schilderij te hangen...luikje weg.
Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit idee vinden ( zouden jullie dit ook doen als jullie dezelfde mogelijkheden zouden hebben ????
Groeten Ruud B.
-
Goedemorgen Ruud,
Je bent er vroeg bij op de zondag ochtend, de hele nacht liggen brainstormen over de baan :)
Ben het wel en niet met je idee eens, de ruimte die je tot je beschikking hebt is in mijn ogen redelijk normaal om daar een fijne treintafel te bouwen, waarom niet werken langs de wanden in de huidige kamer, je paradebaan is dan te creeën langs de andere muur als je overige deel, en hoeft ook niet diep te zijn, maar aangezien je kamer 270cm breed is lijkt me dit breed genoeg.
Het luikje, ik neem aan dat het luikje niet al te hoog komt maar op werk hoogte, dit zou betekenen dat als je daar een schilderij op hangt het op 80cm van de grond hangt, beetje laag ?
Bijkomend probleem, de vrouwelijke wederhelft thuis :D ;) Wat vind zei van het idee om zowel de hobby als woonkamer op te offeren voor de modeltrein, de eerste jaren zal het toch een onafgewerkt deel zijn waar jullie tegen aan zitten te kijken.
Ikzelf heb een kamer van 2m breed en 6m lang en ook met het idee gespeeld om eventueel de gipsmuurnaar de naastgelegen kamer (die leeg staat 2 bij 4 meter) te voorzien van een tunnelportaal of iets in die aard om zo de rijlengte te verlengen, al met al niet uitgevoerd aangezien die plannen voor mij persoonlijk te "groot" waren in eens, wellicht maar goed ook, mijn bouw is bezig vanaf Nobember 2009 en nog altijd niet ver gevorderd :) Kijk eens bij het wereldbolletje bij mijn naam.
Groetjes,
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Het probleem met de spoorkamer is dat de totale lengte 4.26 is. Als je daar 2 x 100 cm van afhaalt voor de bochten hou je 2.26 over. als je daar weer de lengte van de wissels met tegenbogen afhaalt krijg ik alsnog een perron waar je een loc met 4 rijtuigen kwijt kunt. Al mijn rijtuigen zijn exact 1.87, dus voor een beetje trein heb je al gauw 2 meter perron nodig ( een trein die maar net langs een perron past ziet er ook niet erg realistisch uit natuurlijk. Om het maar niet te hebben over een station dat net tussen de bochten van een kamer past............
Ik net even naar jouw baan gekeken en zie dat jij een plan V rond hebt rijden als reizigerstrein en een 5 delige benelux lengteschaal 1:100 ( 5 x 26.4 = 1.32 ) . Daarvoor heb je niet een echt lang perron nodig, maar als je denkt aan een 1600 met 5 rijtuigen exact 1:87 plan W, ICR, of stam dubbeldekkers dan komt er een aardig stuk bij ( 6 x 30,3 = 1,81. als je een recht stuk kamer of zolder hebt van 6 meter hou je zat over als de bochten er af gaan, maar 4.26 wordt echt proppen.
De spoorbaan staat op 1.30 dus het luikje komt niet zo laag in de muur als jij dacht. en als je een flink schilderij neemt komt het ook nog een stuk boven het luikje uit.
Verder hoef ik me niet druk te maken om gezeur van mijn vriendin, ik ben al weer bijna twee jaar single. Dus nu een baan bouwen zoals ik hem wil en als ik dan weer een vriendin krijg dan staat het er al en kan ze moeilijk protesteren ;) De modulebaan komt er alleen te staan als er geen visite is, bijvoorbeeld in het weekend.
Groeten Ruud B.
-
Ik ben weer even verder gegaan met de planning van het reizigersspoor. Dit is een simpele tekening van een mogelijkheid hoe ik het spoor kan laten lopen waar de reizigerstreinen komen te rijden. Alle rangeer en opstelsporen heb ik even weggelaten net als het industiespoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenwijk_V_2_reizigerssporen___met_modulebaan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenwijk_V_2_reizigerssporen___met_modulebaan.png)
De lus die je ziet kruisen met de rechte sporen in het station komen in werkelijkheid op twee niveaus te liggen en raken elkaar dus niet echt.
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels al weer een paar baanplannen ontworpen en toch ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe ik het station het bete in kan passen. Kopstation of doorgaand station. Met een kopstation hou je meer lengte over voor perrons, maar kun je maar vanaf één kant treinen binnen laten komen en vertrekken. Dan is het belangrijk dat de treinen ergens naartoe gaan ( schaduwstation ) bij een doorgaand station kun je treinen laten binnenkomen en vertrekken in twee richtingen, maar dit gaat weer tenkoste van de lengte van de perrons.
Kort samengevat ik ben nog steeds aan het piekeren hoe ik een mooi station met omgeving en stuk industrie kwijt kan in mijn spoorkamer.
Als er mensen mee willen denken; alle treinen zijn in lengte exact 1.87 dus een perron van twee meter is wel het minimum. Ook ben ik nog aan het twijfelen of ik een gat in de muur naar de woonkamer moet maken om af en toe de spoorbaan te kunnen verlengen met een modulebaan die ik op kan stellen als ik daar zin in heb. Belangrijk is dan dat de rijmogelijkheden ook interessant moeten zijn als ik de modulebaan in de woonkamer niet opgesteld heb.
Groeten Ruud B.
-
Ruud, kun je iets van de gedachte achter je plan geven? Dan is het mogelijk goede reacties te geven. Vragen die ik bijvoorbeeld heb, zijn: is het een kopstatin waar twee dubbelsporige hoofdbanen beginnen? Neem aan dat je het rondlopend karakter gaat 'verdoezelen', zodat het ook twee verschillende lijnen lijken? Ga je niet met loks rijden? Er is geen enkele omloopmogelijkheid in je station. Heb je gedacht aan een verbinding tussen de twee lijnen links voor doorgaande goederentreinen, zoiets als de verbindingsboog bij station Haarlem?
Groet, Frank
-
Hallo Frank,
Alvast bedankt voor het meedenken. De treinen die ik wil laten stoppen en vertrekken vanaf het station worden de volgende;
1100 met reizigerstrein bestaande uit 5 x plan W
1200 met reizigerstrein bestaande uit 6 x ICR
1600/1800 met DDM stam ( 5 delig )
Plan V & T ( eventueel gekoppeld )
DE-II
Verder wil ik nog opstelsporen voor niet gebruikt materieel en zal er af en toe ook een goederentrein over het hoofdspoor moeten rijden. Als station heb ik " Neustadt an der Weinstraße " waar ik de dakopbouw nog van wil veranderen om het station een meer Nederlands uiterlijk te geven.
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Het maakt mij niet uit of het een kopstation of een doorgaand station wordt. Maar een station met twee sporen vind ik echt te saai. Ik hou vooral van grote stations waar ook altijd wat te zien valt als er geen treinen op de hoofdsporen klaar staan voor vertrek. Ik ben vandaag al een keer of 10 de spoorkamer ingelopen en ik weet gewoon echt niet waar te beginnen. Complete inspiratieloosheid is voor mij ook nieuw ( misschien omdat ik al meerdere banen heb gehad in 4 verschillende woningen )
Ik heb al vaak gelezen dat je misschien de wensen wat bij moet stellen als je geen grote zolder tot je beschikking hebt. Maar ik wil geen industriegebied bouwen waar ik alleen met diesellocs en goederentreinen ga rangeren, daarvoor vind ik reizigerstreinen te mooi ( en ik heb ze nou eenmaal al gekocht )
Gewoon een baan bouwen op één niveau of met hoogteverschillen gaan werken kan allebei nog. Dus als jullie willen meedenken dan graag.
Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
doe je opstelsporen eens in het schaduw station en dit op een lager niveau dan je eigenlijke modelbaan, let wel even op het klim percentage deze mogen niet te groot worden.
Verder een kop station of een doorrijd station, dat bepaal je zelf. En ja, je hebt gelijk als je zegt dat de perrons bij een kopstation langer kunnen zijn. ;D
Succes met je nieuwe modelspoorbaan.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Cristoph,
Ik heb de opstelsporen juist in het zicht liggen omdat ik, net als bij een echt station, de treinen die staan te wachten op de volgende inzet of waar een andere loc voor komt mooi vind om te zien.
Als ik mijn opstelsporen in een schaduw station zou leggen dan hou ik alsnog een station over met maar een paar sporen.
De spoorbaan "Haaksomhoven" die in Railmagazine 220 heeft gestaan vind ik erg mooi en een goed voorbeeld van een echt Nederlands station. Ook op deze baan kun je de treinen op de opstelsporen en de werkplaats naast het station zien. Zo wil ik het dus ook, alleen heb ik niet de ruimte die de bouwer van deze baan ter beschikking heeft.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Misschien is zoiets waar ik mee bezig ben ook iets voor je? Een dubbelsporige hoofdlijn op niveau 0. Daar takt een enkelsporige lijn af naar een kopstation op niveau 1. Op niveau 2 heb ik dan nog een klein schaduw(kop)station.
Ik bouw in N op 3 meter bij 0,75 meter. De perrons in het kopstation worden ca. 70-90 cm lang. Jij hebt een meter meer dan ik heb en je ik heb voor mijn station nog een recht stuk vrije baan. Je kunt dan toch wel op 2,5 m perron komen. Da's ruim voldoende in H0, denk ik zo.
Mijn 0-niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Huiskamer_7_2m90_met_2e_schaduw_andere_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Huiskamer_7_2m90_met_2e_schaduw_andere_keerlus.jpg)
Het bovenniveau met klein schaduwstation:
(http://members.casema.nl/w.cats/Huiskamersporenplan.jpg) (http://members.casema.nl/w.cats/Huiskamersporenplan.jpg)
Je kunt hierop veel met treinen variëren. Ik heb er voor gekozen om op het 0-niveau met lange treinen te kunnen rijden, op de zijlijn met kortere treinen. Misschien kun je voor jouw plan de zijlijn ook dubbelsporig maken, want als je met getrokken nederlands elektrisch materiaal gaat rijden, is een enkelsporige lijn niet zo realistisch.
Het is maar een idee. Of het helemaal uitvoerbaar is in H0 weet ik niet. Het zal plaatselijk wel wat krapjes worden, maar volgens mij zijn er wel mogelijkheden. Een aandachtspunt is wel dat ik een duitse baan bouw, dus wat makkelijker mijn hoogteverschillen en bochten weg kan werken in een berg. Voor een nederlandse baan moet je daar iets op verzinnen. Maar ook dat moet wel kunnen.
En als je toch nog het gat in de woonkamer wilt maken, kun je aan de rechterkant van het plan nog een keerlus maken.
Groeten,
Wim
-
Hallo Wim C.
Bedankt voor het meedenken. Ik zal kijken of ik iets kan met het baanplan dat je me hebt gestuurd. Ondertussen komen er misschien nog meer reacties/baanplannen binnen en dan kan ik evt. ook een combinatie maken van het beste van de plannen die ik toegestuurd krijg.
Op dit moment ben ik 1100 loc's aan het omnummeren voor mijn baan. Toch een beetje knutselen zoalng ik niet aan de baan aan het bouwen ben.
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag besloten dat het gat in de muur tussen woonkamer en spoorkamer er toch moet komen. Als de complete modulebaan die ik wil bouwen er niet komt te staan kan ik achter het gat ook een keerlus maken, zodat af en toe een trein in de woonkamer te zien is in de hoek van de kamer. Ik heb net afgetekend waar het gat moet komen. Nu even bij mijn vader een zaag lenen en dan gewoon doen.
Het breidt de rijmogelijkheden ernorm uit. lengte van baan in spoorkamer + modulebaan bij elkaar komt op 10 meter !!! Dus dan kan ik eindelijk met lange treinen gaan rijden, wat tot nu toe onmogelijk was.
IK zal een foto plaatsen als ik het gat in de muur heb gemaakt, dit is gelijk de start van de bouw van Buitenwijk.
omdat ik nu een Nederlandse baan ga bouwen heb ik nog wat Duitse treinen en toebhoren te koop en nog enkele Nederlandse rijtuigen in 1:100 en 1:87, stuur me een PB als je een lijst wilt ontvangen met alle te verkopen artikelen
Groeten Ruud B.
-
Nou dan kan je toch wel Station Vlaardingen na gaan bouwen met een gat in je muur! :P
-
En voor jou een makkie aangezien je er op nog geen 200meter vandaan woont.
Groet Reeks77
-
@ NS-Mikey en Reeks77,
voor station vlaardingen heb je behalve veel rijlengte ook behoorlijke breedte nodig ( 1.50 mtr. ) om het station en alle rangeer sporen kwijt te kunnen. De modulebaan krijgt niet deze breedte. Dus voorlopig ga ik lekker een fictief station bouwen dat helemaal naar mijn zin is en het plan om station Vlaardingen na te bouwen moet maar wachten tot ik ooit een huis met zolder of grote schuur heb.
Ik hoop dat jullie de bouw van een fictieve baan ook leuk vinden om te volgen.
Groeten Ruud B.
-
Nou met een fictief station is niks mis! Ik vind het super om te volgen, en vanaf nu ga ik dat ook zeker doen!
Gr,
Mathyn
-
Hoi Mathijn,
Leuk dat je me gaat volgen. Ik ben nu bezig met het gat tussen spoorkamer en woonkamer. Ondanks dat het gat in een gipsmuur moet komen en niet in beton valt het niet mee zeg. Knetterhard is die muur. Ik zaag me een ongeluk. Gelukkig dat er maar één luikje hoeft te komen voor 3 sporen, anders was het makkelijker geweest om de hele muur er uit te rammen en een nieuwe neer te zetten ;)
Zodra het gat er is komt er weer een foto. Maar of het vanavond nog gaat lukken........mijn spieren voelen nu al als spaghetti die drie dagen te lang in de koelkast heeft gestaan.
Zover ben ik nu; ( klik maar )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_28.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Als je nou die hele muur eruit gooit heb je nog meer ruimte ;)
Nu even zonder dollen, je gaat goed, en ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat bolwerken.
Gr,
Mathyn
Ps: is die zaag wel scherp?
-
ben ook benieuwd hoe het verder gaat.
ziet er zeer belovend uit.
gr,theo
-
Hoi allemaal,
@Mathijn,
De zaag wás scherp, maar is iets minder geworden nadat ik ook een luikje door baksteenmuur bij mijn ouders op de zolder heb gemaakt. Maar ik geef niet op...ik ben de baas, niet de muur.
@Theo Kersten,
Leuk dat je me ook gaat volgen. Even door het harde stuk heen bikkelen en dan kan ik eindelijk iets gaan doen dat met modelspoor te maken heeft......de eerste rails van de nieuwe baan leggen en me uitleven op het groen op de baan.
Groeten Ruud B.
-
sucses ermee en geen last van spierpijn hoop ik.(teveel spierpijn)
(y) (y) (y) (y)
-
Ruud,
Weten je ouders dit :o
Haha, ik ga deze volgen.
Ben wel niet meer zo actief.
Tijdgebrek en dergelijke ::)
Maar ik heb er echt wel weer zin in, bouwen in de zomer!
Inspiratie op doen bij deze fantastisch goede hobbyïsten. ;)
Mvg, Waylon.
-
Hallo allemaal,
@ Theo Kersten,
Nee hoor, de spierpijn valt wel mee. De schade is beperkt gebleven tot 2 ontvelde handpalmen :D
@ Waylon,
Ik heb alleen gevraagd of ik twee zagen mocht lenen, maar heb er niet bijverteld dat het was om een gat in één van de muren te maken. Ik woon alleen in dit huis, maar ik huur het wel. Dus als ik ooit ga verhuizen moet ik even een gaatje dichtplamuren.
@ iedereen,
Het is me toch vanavond nog gelukt..." de boortunnel " is klaar !!!!! Nu alleen nog even puinruimen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_26.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Kijk aan dus het is gelukt (y)
Maar ze zijn nog wel laat aan het werk met puin afvoeren ;)
Dat stuk wat uit de muur is gekomen gewoon bewaren dus je die zo weer erin plakken met wat gips als je het huis gaat verlaten :) of je vraagt als de volgende huurder een chinees kan worden dan heeft die het luikje vast klaar "10 minutjes meneer" ;
-
Hallo Robert Jan,
Stond in de planning om het stuk muur te bewaren voor als ik ooit ga verhuizen. Ik woon 3 hoog, dus een chinees restaurant zal het niet worden :)
Het moeilijkste karwei is nu gedaan...dus vanaf nu kan ik lekker bouwen aan de spoorkamer en de modulebaan zelf.
Ik hoop morgen weer wat te kunnen doen. Heb lang moeten wachten, maar nu kan ik weer helemaal los ( hopen dat het niet al te warm wordt hier onder het platte dak, want dan zit ik liever buiten in plaats van in een snikhete spoorkamer )
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Hier het laatste nieuws uit Buitenwijk.
De bouwvakkers hebben ongeloofelijk hard doorgewerkt. De ruwbouw van het viaduct in Buitenwijk-industrie is klaar. Er staat een vrachtwagen van de firma v.d Vlist bij het viaduct die de eerste stukken spoor komt brengen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_123.jpg)
Klikt u maar !
Komende nacht zullen de spoorleggers aan de gang gaan met de eerste meters spoor. Morgenavond zal ik een foto plaatsen van het resultaat van de nachtploeg die met het spoor gaat beginnen. Jammer dat ik er niet bij kan zijn vanacht, want er zal wel een grote kraan aan te pas komen. Maar ik ga zo slapen omdat ik morgen gewoon moet werken. Morgenavond zal ik weer naar het viaduct lopen om nieuwe foto's te maken.
Groeten Ruud B.
-
Leuke update en ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien! :)
Ik hoop dat op den duur de rails wel roestig uit gaat zien. :D
Groetjes,
Antal
-
Hoi Antal,
Komt allemaal goed met die roestige rails. Oude locs moeten eigenlijk ook smerig en roestig...maar ik ga echt niet verf op mijn Trix 1211 lopen kliederen. Dus moet nog even nadenken over dit het wheateren van dit soort juweeltjes...ik denk dat de 1211 altijd net uit een grote revisie komt op mijn baan. Maar de details op de baan ( zoals roestige rails ) zullen zeker niet vergeten worden.
Hier nog even foto als voorbeeld van oud, roestig en smerig. Foto komt uit een oud draadje van mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_met_tankwagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_met_tankwagen.jpg)
klik maar weer.
Groeten Ruud B.
-
Heey Ruud,
Helemaal geweldig en dat beloofd wat. ;)
Overigens is het een prachtige foto van wat lekkere viezigheid. ;)
Groetjes,
Antal
-
Hallo allemaal,
Ik heb helaas geen foto's kunnen maken bij het viaduct van Buitenwijk omdat er wordt gewerkt met veel zwaar materieel :) Er wordt nu spoor gelegd, dus het was nogal een chaos op het emplacement, dus ik ga morgenavond weer kijken of ik foto's kan maken.
Wel gezien dat er 3 sporen onder het viaduct door komen te lopen. Twee hiervan krijgen bovenleiding en één spoor is voor dieseltreinstellen en goederenvervoer. Het stationnetje Buitenwijk industrie krijgt een eilandperron met een simpele wachtruimte heb ik gehoord. NS heeft wel plannen om het station op te fleuren met groenvoorzieningen...wat ik me daar bij voor moet stellen ???
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Klinkt allemaal goed, ben benieuwd naar de resultaten.
Het gat in de muur is iig al goed gelukt (y)
Jeroen
-
En Ruud, de chaos al minder?
of zijn de preissertjes actie aan het voeren voor behoud van hun natuur? en hebben de bouwers nog niets kunnen uitvoeren.
Groeten,
Christoph
-
Hier snappen de preisers dat een spoorlijn veel minder ruimte inneemt dan een autoweg, dus hier wordt eerder feest gevierd ;D.
-
Hallo allemaal,
De chaos wordt alleen maar erger, niet alleen op de baan maar ook in het echte leven....zooooooo veel te doen en zooooo weinig tijd...zucht. Maar ik hoop toch elke dag iets aan de spoorbaan te kunnen doen en een update te plaatsen.
Nu even eten en naar iemand toe om iets op te halen ( nee geen treintjes ) en vanavond nog even knutselen aan de baan en foto maken.
Tot straks !
Groeten Ruud B.
-
@ iedereen,
Zoals jullie hebben gemerkt zijn mijn plannen met bouwen en updates plaatsen een beetje ontspoord. Erg drukke week gehad op mijn werk en nu gelukkig weekend ( eindelijk )
Zaterdag wordt er 27 graden verwacht, dus ook dan waarschijnlijk geen modelbouwactiviteiten. Ik woon onder een plat dak, waar ik erg dicht onder zit als ik op de spoortafel aan het werk ben. Volgende week een paar avonden collecteren voor het astma fonds....dus wanneer er weer gebouwd gaat worden is voor mij ook een vraag ! Ik geef wel een gil hier als er toch vooruitgang wordt geboekt.
Fijn weekend allemaal,
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Tot nu valt het nog mee met de warmte in huis, dus ben toch nog even aan de spoorbaan bezig geweest. Hier even een overzichtsfoto waarop te zien is hoe de sporen lopen op het eerste gedeelte van Buitenwijk-industrie.Op de voorgond van de foto zie je nu een langwerpig wilt stuk waar geen kurk ligt. Hier lag het goederenperron van station Vlaardingen centrum nog steeds. Dit heb ik vandaag net voor het maken van de foto weggehaald. Het gat wordt weer opgevuld met kurk ;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_140.jpg)klik
Hier een close-up foto van de goederenloods die op de baan komt te staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods_2_1.jpg)klik
Ik weet dat de goederenloods van Artitec mooier is, maar ik gebruik mijn eigen loods op de spoorbaan om de volgende redenen;
* De loods van Artitec kost behoorlijk wat geld en 2011 wordt al duur genoeg voor de NS rijder met al het moois dat er aan zit te komen.
* Mijn eigen goederenloods was het eerste gebouw dat ik heb gekocht en gemaakt nadat ik een aantal jaren gestopt was met de modelspoorhobby. Dus voor mij is het meer een monument dan zomaar een loods.
De loods zal nog aangepast worden om hem meer op een Nederlandse spoorbaan te laten passen. De daken worden veranderd en hier en daar zal er nog wat aan de loods geschilderd worden. Als dit klaar is zal ik een voor en na foto van de loods plaatsen. Ook komt er nog een goederenperron naast de loods.
Tot zover deze update. Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
goed te lezen dat je toch bezig bent, binnen is het lekkerder dan buiten op dit moment.
Ik had even een vraagje, van welk merk is deze goederenloods? en welk nummer?
Groeten,
Christoph
o, ja voor ik het vergeet. Alvast bedankt voor het antwoord.
-
Hallo Cristoph,
De goederenloods is van Kibri en is verkocht onder nummer 39462 en B-9462. Ik heb zelf ook even moeten Googlen voor het nummer. Ik heb deze loods meer dan 13 jaar geleden gebouwd.
Deze loods komt nu niet meer voor in het programma van Kibri. Dus als je deze loods ook wilt hebben goed zoeken op de beurs in Houten en andere beurzen. Misschien dat hij ook via Marktplaats
nog te vinden is, ik heb al even gekeken, maar nu staat hij er niet op.
Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
Dat ziet er geweldig uit en dat zijn leuke vorderingen.
De loods vind ik er geslaagd uitzien en doet erg Nederlands aan! :)
Je hebt ook prachtig materiaal waarmee je kan rijden.
Ga vooral zo door en ik heb van deze update genoten en de loods komt hier ook op het lijstje.
Groetjes,
Antal
-
Hallo Antal,
Leuk dat er mensen zijn die ondanks de prachtloods van Artitec toch geinspireerd zijn door mijn Kibri loods. Ik hoop dat degenen die de loods ook willen hem kunnen vinden op een modelspoorbeurs of internet. Geen idee hoelang deze loods uit het programma van Kibri is verdwenen.
Wat betreft de Nederlandse uitstraling van mijn loods wil ik nog opmerken dat ik nu maar gelijk begonnen ben met de restauratie van mijn loods. Hier een overzicht van de dingen die ik aan de loods ga doen om de loods nog meer Nederlands en doorleefder uiterlijk te geven;
de rand onderaan de loods was plastic kleur beige. wordt nu betonkleur.
deurtjes zijn grijs en moeten groen worden met beschadigingen in de verf ( deuren bij een loods als deze hebben natuurlijk heel wat te verduren )
dak wordt aangepast naar bitumendak ( gemaakt van stroken schuurpapier )
de ornamenten waar de dakspanten op steunen moeten ook nog een lichte kleur grijs worden ( nu ook plastickleur beige )
de loods nog verder verweren en onkruid er omheen laten groeien.
goederenperron maken.
loods en perron aankleden met kleine details.
Groeten Ruud B.
-
Dat klinkt groots maar het zal er een stuk mooier uit te komen zien.
Zo heb ik dat ook eens met Holland scale huisjes gedaan die zodanig zijn opgeknapt dat ze tot 1 van de leukere huisjes behoren op mijn baan. (in de categorie dorps woningen :P)
Veel succes en graag foto's van de updates van de loods.
Groetjes,
Antal
-
Ziet er al mooi uit!
Ik blijf dit zeker volgen!
Groeten Jordy
-
Hello again,
Hier alvast een paar foto's van de loods tijdens de restauratie;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_141.jpg)klikbaar
Een gedeelte van de onderrand van de loods is al donkergrijs geverfd. links is nog een stukje van de beige kleur te zien zoals het was.
Omdat je het toch haast niet kunt zien heb ik bij de bouw gelijk een kantine in de loods gemaakt. Ook Preisertjes hebben wel eens lunchpauze tijdens het werk........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_128.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_128.jpg)klikbaar
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
De loods is nog verder gedemonteerd om zo een stukje van de onderplaat af te kunnen zagen. Dit is gedaan omdat ik wil dat de steentjes van het goederenperron doorlopen tot aan de loods. Beetje raar als je een heel stuk met steentjes hebt dat de laatste paar centimeter opeens overgaat in een glad vlak dat doorloopt tot aan de loods. Ook ben ik nu gelijk van de stoepranden af die dwars over het perron liepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_106.jpg)klik
Nu alleen nog even bedenken hoe ik het goederenperron precies op de zelfde hoogte kan krijgen als de rand van de loods........
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Zoals beloofd nog even een foto van de loods " voor en na de renovatie " ;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods_voor_en_na_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods_voor_en_na_2.jpg)klik
Er moet nog heel wat gebeuren voor de loods klaar is, maar het begin is er. Zoek zelf de verschillen maar op de 2 foto's :D
Groeten Ruud B.
-
Schitterend gedaan Ruud !!
Groetjes,
Jeroen
-
Ruud,
Dit ziet er allemaal zeer netjes uit. :D
En, sorry van mijn opmerking.
Ik heb blijkbaar 2 personen door elkaar gehaalt.
Waardoor ik miszien had dat u 17 was. ::)
Ben benieuwt naar de sporen bij de tunnel.
Mvg, Waylon.
-
Geeft een groot verschil. (y)
Johan.
-
Fraai gedaan Ruud en dat ziet er meteen stukken beter uit! (y)
Ga vooral zo door. :D
Groetjes,
Antal
-
Hallo allemaal,
Ik heb net de oprit naar het laadperron gemaakt. Het voordeel van een laagje kurk op de ondergrond van de baan is dat je overal waar het nodig is een stukje uit de ondergrond kunt halen om een bij voorbeeld een oprit te kunnen verzinken in de bodem. Uitleggen is moeilijker dan maken, daarom nog even een foto als voorbeeld;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_129.jpg)klik
Dit knutselwerkje heeft nog geen 10 minuten geduurd, inclusief opmeten zagen en snijden. Een latje onder de oprit voor stevigheid en onder en boven even de naden dichtsmeren met houtlijm en het wordt echt een sterke verbinding, die zelfs niet loskomt als ik even op de spoorbaan moet zitten om er aan te werken.
Gewoon even een kleine tip voor mensen die ook een spoorbaan aan het bouwen zijn of willen gaan bouwen. Als iemand nog meer vragen over ruwbouw of scenery heeft mag je me altijd een PB sturen.
Groeten Ruud B.
-
Hallo modelspoorders,
Ik heb net even op internet gezocht naar oude foto's van de Goederenloods van Buitenwijk. Ik heb een leuke foto gevonden. Helaas weet ik niet welk jaar het is, maar denk dat het ergens eind jaren 50 is. Er is niet veel veranderd aan de loods in de jaren na deze foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_48.jpg)klik
Groeten Ruud B.
-
Geweldige foto en dat straalt een heerlijk sfeertje uit! :)
Groetjes,
Antal
-
Hoi Antal,
Fijn dat je het een leuk sfeertje vind....maar je weet dat ik geen jaren 50 baan ga bouwen he ? Dit was inderdaad even voor de sfeer van toen....nu razendsnel weer naar de jaren 90 op mijn baan ;D
Groeten Ruud B.
-
Heey Ruud,
Dat weet ik ja. ;)
Toch vind ik het geinig om zo een stukje geschiedenis te zien wat je super kan gebruiken in verhaal vorm. (toen en nu)
En nu wil ik weer veel 90's materiaal zien.
Groetjes,
Antal
(ook zo'n 90's gek :D (y) )
-
Hoi Antal,
Kijk uit met wat je zegt he...als je vraagt om veel materieel van jaren 90 tot nu dan heb ik het een en ander voor op de foto.............
Dan zit je morgen bij de oog arts met pijn in je ogen van al het grijs geel en blauw. ;D maar ik ga niet echt al die foto's plaatsen hoor ( nog niet ) ben nu veel te lekker aan het bouwen aan mijn loodsje.
Groeten Ruud B.
-
Er is niet veel veranderd aan de loods in de jaren na deze foto.
Zelfs in model proef je de sfeer van een oud gebouw (y)
onlangs nog oude modellen gekocht om in te zetten in Tiel.
Gr Koen
-
Hoi Koen,
Heb je foto's van die oude modellen voor Tiel ? Je maakt me erg nieuwsgierig. FF kort berichtje, want mijn eten staat op tafel ( gemarineerde kip, aardappelschijfjes en boontjes in saus ) mmmmm
Groeten Ruud B.
-
Heey Ruud,
Laat maar komen ik zit er klaar voor! :D
Overigens heb ik hier nog zat 90's goederenwagens met gelijkstroom assen. :)
Ik spreek je nog wel! :D
Groetjes,
Antal
-
Dat is een hele mooie foto Ruud.
Je gaat super!
Gr.
Mathyn
-
hello to all of you, model railroaders,
@ Antal,
De foto's komen echt nog wel, maar een hoop van mijn treinen staan in dozen bij mijn ouders op zolder in verband met de aankomende keuken verbouwing. Maar alles tegelijk op het net gooien is ook niet slim...ik moet later kunnen varieren om mijn draadjes levend te houden.
@ Mathijn,
Ik wacht altijd af tot de inspiratie begint te borrelen...en dan gaat het bouwen het allerbest ( bij mij wel in ieder geval ) Beter gezegd, nooit met tegenzin aan je baan werken dan wordt het resultaat veel minder als wanneer je precies weet wat je wilt bouwen en er ook 100% zin in hebt.
@ iedereen,
Zometeen komen er nog een paar foto's van het goederenperron...dus blijf nog even standby als je kunt.
Groeten Ruud B.
-
Ik wacht altijd af tot de inspiratie begint te borrelen...en dan gaat het bouwen het allerbest ( bij mij wel in ieder geval ) Beter gezegd, nooit met tegenzin aan je baan werken dan wordt het resultaat veel minder als wanneer je precies weet wat je wilt bouwen en er ook 100% zin in hebt.
Dat heb je mooi gezegd!
Gr.
Mathyn
-
Hallo modelspoorders,
Ik heb net even op internet gezocht naar oude foto's van de Goederenloods van Buitenwijk. Ik heb een leuke foto gevonden. Helaas weet ik niet welk jaar het is, maar denk dat het ergens eind jaren 50 is. Er is niet veel veranderd aan de loods in de jaren na deze foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_48.jpg)klik
Groeten Ruud B.
Grapjas, vishaken zaten toen alleen nog maar aan hengels ;D
-
@ spoorzeven,
Hee het is modelbouw hoor.....gaat om de totaaluitstraling van het plaatje. Ik heb geen NS goederenwagens zonders NS logo's. En nee ik ga ze niet met een wattenstaafje en terpentine er af halen omdat ik een jaren 50 foto wil maken.
Geniet gewoon van het verhaal en de foto's en ga niet op elke slak zout leggen. Het ging me even om de sfeer van de loods in het verleden. Ik probeer gewoon de geschiedenis van Buitenwijk te creeeren......
Groeten Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Hier alsnog de beloofde update van het goederenperron; ( alle plaatjes zijn aanklikbaar )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_130.jpg)
Het perron en de oprit zijn nu voorzien van steentjesplaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_122.jpg)
Langs de rand van het perron heb ik een messing hoek profiel gelijmd om de rand van het perron te beschermen als er een vrachtwagen tegen wordt gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_107.jpg)
Deze strip wordt eerst zwart geverfd en daarna nog voorzien van een laagje roest ( het is metaal en het perron is oud...dus roest maakt het wel echt )
Tot zover de vooruitgang aan het goederenperron. Ik hoop dat er snel weer een update komt, maar het wordt een drukke week, dus kan ook wat langer duren.
Groeten Ruud B.
-
Je gaat als een trein Ruud !
Jeroen
-
@ spoorzeven,
Hee het is modelbouw hoor.....gaat om de totaaluitstraling van het plaatje. Ik heb geen NS goederenwagens zonders NS logo's. En nee ik ga ze niet met een wattenstaafje en terpentine er af halen omdat ik een jaren 50 foto wil maken.
Geniet gewoon van het verhaal en de foto's en ga niet op elke slak zout leggen. Het ging me even om de sfeer van de loods in het verleden. Ik probeer gewoon de geschiedenis van Buitenwijk te creeeren......
Groeten Ruud B.
kom op Ruud, lekker laten lu**en. Het oude plaatje is fantastisch dus laat je niet opnaaien.
Groeten,
Christoph
-
Het goederen perron ziet er mooi uit!
Komt Er ook nog wat op te staan?
Groeten Jordy
-
nou ruud,gewoon lekker doorgaan.
als je er maar schik in het bouwen hebt.
daar doen we het toch voor.
gr.theo
-
Ik zeg ook, lekker doorgaan zoals jij het wilt, het is jou baan en niet de baan van iemand anders :)
Kortom als je zelf tevreden bent dan is dat het beste resultaat wat je kan halen.
Jeroen
-
Nou Ruud, ik zal maar niet vertellen wat ik op mijn baan rij ::)
Ik vind het super mooi, en lekker zo door gaan, het is jouw baan, jouw wereld, en jouw fantasie.
En zo te lezen vinden heel veel mensen dit top (y)
Gr,
Mathyn
-
Tjonge, het was maar een geintje, vandaar die ;D
Natuurlijk is het leuk! Vooral zo doorgaan, Ruud.
-
Hallo allemaal,
bedankt voor alle reactie's. Zoals eerder gezegd heb ik nu even een drukke week waarin wat minder gebouwd wordt aan de baan. Ondertussen kan ik wel vast wat dingen bedenken die ik ga bouwen als het stukje rondom de goederenloods af is ( ik heb geen baanplan getekend, ik bouw altijd op het oog. Net zoals in de echte wereld een stad of industriegebied onstaat gaat het bij mij op de baan ook. Eerst een aantal sporen plannen en dan het creatieve brein de rest laten doen. Dus ik kan nu nog niet vertellen wat waar komt op de baan....gewoon passen meten schuiven met gebouwen en lekker knutselen en dan onstaat er vanzelf een stad om je heen.
Voor sommigen misschien een ware nachtmerrie om niet alles volgens een vast plan te kunnen bouwen, maar voor mij werkt dit het best. Ik zie hier dus juist de uitdaging in.
@Jordy,
Vanzelfsprekend komt er nog wat op het goederenperron te staan, pallets, heftrucks, laadgoed, personeel alles erop en er aan, maar ik zit nu nog in de ruwbouwfase en dan moet je nog niet met al die piepkleine dingetjes beginnen op de baan. Dat gaat dan alleen maar kapot of kwijt.
Fijne avond allemaal,
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Momenteel heerst er absolute stilte in Buitenwijk. Woensdag 25 Mei komen de Bob de bouwers mijn keuken slopen en nieuwe plaatsen. Alle treinen en huisjes moeten ingepakt worden om ze te beschermen tegen de stofwolk die volgende week door het huis gaat.
Het leek me handig om dit even te melden, omdat jullie anders misschien denken dat ik helemaal niet meer verder ga met de spoorbaan. Nu is het gewoon even inpakken en opruimen, maar zodra de nieuwe keuken klaar is ga ik weer met volle kracht doorbouwen aan de baan !! Mijn handen jeuken en er zijn plannen genoeg gemaakt waar ik weer mee verder kan als alle bouw-ellende achter de rug is ( ja ik zie er enorm tegenop ) :-\
Groeten Ruud B.
-
nieuwe keuken?
Nou, 't is toch ook fijn als je met je eigen gebakken bitterballen naar je baan kan kijken? FF door 't stof bijten ;D (y)
Gr Koen
-
Hoi Koen,
Met zelfgebakken bitterballen naar de treinen kijken kon al. En ik kan wel door het stof heenbijten...maar de treinen en huisjes enzo he, daar maak ik me zo druk over. Heb nog 4 dagen om alles in te pakken voor ze gaan beginnen gelukkig.
Het moet allemaal wel gebeuren, maar ik zou toch liever elke avond aan de spoorbaan werken in plaats van alles inpakken.
Maar over ruim een week is het klaar en kan ik weer modelbouwen zo veel ik wil ( en ik wil veel bouwen )
Groeten Ruud B.
-
Goed alles in krantenpapier pakken en in goede dozen, dan overleeft 't wel. Straks alles met een kwastje alles schoonmaken.
O, ik maak nog tzt een fotootje van die gebouwen van mij, nog geen baan, maar wil er wel wat mee doen alvast. Nu ook geen tijd over ivm schilderen buitenkant huis :P.
Rustig aan ;), Koen.
-
Eigen recente ervaring, het stof komt echt door de kleinste kiertjes door je hele huis.
Als je de mogelijkheid hebt, pak alles in in dozen en zet die onder een ruim afdekzeil in een afsluitbare kamer.
Tape vervolgens alle deuren naar deze kamer helemaal af (dus rondom alle kieren tussen deur en kozijn) en vergeet niet op de deur te zetten dat die niet geopend mag worden.
Zelfs dan zul je nog wel wat last van stof houden, maar blijft te behappen.
Succes met de verbouwing. ;D
Huub
-
Hallo allemaal,
Het zit me nog niet erg mee helaas. De keuken is nog niet eens voor de helft af. De Bob de verbouwers stonden hier met de verkeerde bovenkastjes. Nu twee weken na het begin van de verbouwing nog steeds niet de goede bovenkastjes gekregen >:(. Ook heb ik mijn rug op één of andere maniet verdraaid of overbelast, dus bouwen aan de baan zit er ook nog niet in. Dus veel verder dan eten drinken tv kijken en internetten kom ik nog niet op dit moment. Zometeen maar weer in een loeiheet bad en morgen naar therapie.
Ik hoop echt snel dat ik weer verder kan zonder keuken en ruggedoe......
Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
Wat vervelend allemaal, hopen dat het snel beter gaat met je rug en dat de keuken snel klaar is zodat je verder kan met de bouw van de baan.
Jeroen
-
Hallo allemaal,
Ik heb nog geen tijd om aan de spoorbaan verder te bouwen. Maar ik heb wel een lijst met te verkopen artikelen bij de e.b.h.o. geplaatst. Dit zijn nog overgebleven treinen en onderdelen van mijn vroegere Duitse HO baan en artikelen die ik heb overgenomen van voormalig modelspoorwinkel.
Kijk even in de lijst want weg is weg !!!!
Groeten Ruud B.
-
Hoi Modelspoorders,
De keuken is in grote lijnen klaar, moet alleen zelf nog wat kleine dingetjes doen. De Bob de verbouwers zijn weg en kan nu weer verder aan de baan. Moet eerst een waar slagveld opruimen. Heb alle treinen en huisjes plus alle andere toebehoren in de spoorkamer moeten prakken tegen stof......hier een foto van het slagveld ( zoek de goederenloods ) ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_150.jpg)
wou dat ik een sprongetje in de tijd kon maken ( vooruit ) en dat alle troep aan kant was en ik gewoon zo vaak kan modelbouwen als ik wil.
Een beetje rare update misschien, maar dan weten jullie dat ik mijn draadje over Buitenwijk niet vergeten ben.
Groeten Ruud B.
-
Ah, geen last van de rug meer dus of je trekt je er niets meer van aan ;D. Ben benieuwd naar het vervolg 8)
-
Die foto komt me bekend voor. ;D
Nog eventjes en jij kan ook gaan bouwen. ;)
Succes met de laatste loodjes van de verbouwing en dan zal het beloond worden. ;)
Groetjes,
Antal
-
@ Erwin ( NDM ),
Gewoon in beweging blijven, dan heb ik het minste last van mijn rug. En mijn geduld is op...ik wil bouweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen ( sorry voor het schreeuwen )
@ Antal,
Tegen jou zeg ik niks...jij hebt voorkennis ;) Oeps toch wat gezegd he...haha
@ de anderen,
Ik ga zo even snel eten en dan kijken of ik nog wat kan doen aan de troep op de baan. Misschien vanavond nog een leukere foto online ?????? Beloof niks maar ga het proberen....
Groeten Ruud.
-
Hallo allemaal,
Mijn rug is gelukkig weer in orde. Helaas de laatste weken weinig ( geen ) tijd gehad voor de modelspoorhobby. Ik heb mijn garage opgezegd en deze moet dus leeg. Verder heb ik nog een hele partij dozen met spullen die ik in de loop der jaren heb gekregen en gekocht en waar nu heel veel van weg moet. Als dit klaar is kan ik eindelijk net zoveel aan de spoorbaan werken als ik wil.
Ik schrijf dit stukje even om jullie niet te laten denken dat ik helemaal geen zin meer heb in mijn spoorbaan...integendeel. Wel zin maar nog even geen tijd helaas. Ik hoop tussen al het opruimen door toch af en toe wat aan de baan te kunnen doen en updates met foto's te kunnen plaatsen.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Veel opruim werk dus nog :)
Succes, ermee.. Ik blijf je draadje volgen dan zie ik de updates vanzelf komen.
Groetjes,
Jeroen
-
Hallo allemaal,
Even een bericht aan iedereen en speciaal degenen die de bouw van mijn spoorbaan trouw volgen; Ik heb gisteren een brief gehad van mijn verhuurder dat na het plaatsen van een nieuwe keuken ( eindelijk helemaal klaar ) nu de ramen geschilderd moeten worden en dat de klapraampjes en sluitingen van deuren en ramen vervangen wordt voor sluitwerk dat inbrekers buiten moet houden. Op alle ramen en deuren komen anti inbraak strips.
Natuurlijk is het fijn dat er iets wordt gedaan tegen inbraak in alle woningen in het complex waar ik woon. Maar het betekend ook dat de spoorkamer helemaal leeg moet. Dus voor September moet ik de spoorbaan helemaal afbreken ( alweer ja ) :'( Omdat de monteurs nu niet bij het raam kunnen komen kan het niet anders....
Dus voorlopig kan ik helemaal niet verder met mijn plannen voor Buitenwijk. Misschien als ik over deze tegenvaller heen ben dat ik een paar modules ga bouwen voor ik helemaal opnieuw ga beginnen in de spoorkamer. Maar het kan ook zo zijn dat ik er zo de balen van heb dat ik maar een mooie grote slaapkamer ga maken in wat nu de spoorkamer is. Even kijken wat mijn vriendin er van vind. Ik weet het allemaal even niet meer....
Ik laat jullie in dit draadje wel weten wat er nu verder moet gaan gebeuren......ik dacht dat na het plaatsen van de keuken ik wer verder kon met de modelspoorbaan, maar nee dus.
Groeten Ruud B.
-
Tja, dat is balen. Maar om er misschien en positieve draai eraan te geven: Was er nog iets dat je had willen veranderen aan je baanplan? Misschien is dat dan nu je kans hiervoor ;). Op naar Buitenwijk versie 3.... hoop ik
-
En misschien een mooi moment om iets meer modulair te gaan werken? (y)
-
Hoi Erwin,
De huidige baan is wel opgebouwd uit " modules " maar deze zijn een paar tikkies groter als de standaard modules van 1.20 x 60 waar normaal mee gewerkt wordt. Ik heb nog echt geen idee of er wel een Buitenwijk versie 3 komt in de kamer die nu als spoorkamer in gebruik is.
De enige voordelen die ik nu kan bedenken zijn dat mijn treinen niet slijten zolang ze niet kunnen rijden en dat ik heel wat bedenk tijd heb van nu tot eind September ?? wanneer de volgende lichting Bob de verbouwers weer klaar zijn.
Normaal doet de woningstichting niet gek veel aan de flats maar dit jaar hebben ze nogal zin in woningverbetering.....
Groeten Ruud B.
-
Das balen man! :'(
Hopelijk komt er een versie 3! :-X
;)
-
Heey Ruud,
Dat is balen maar beter dat ze alles goed doen dan dat alles onveilig en of defect is. ;)
Veel succes met de volgende bouwronde en hopelijk begin je na de "verbouwing" gewoon met wat leuks. ;)
Groetjes,
Antal
-
@ Johan,
Is zeker balen...maar het is niet anders. beter zelf de spoorbaan maar weghalen dan Bob de verbouwers die alles naar de Kl*** helpen ;)
@ Antal,
Ik ga alleen iets leuks bouwen als jij me erbij komt helpen...zover is het toch niet van Lunteren naar Vlaardingen ? ;D
Groeten Ruud B.
-
Het zit je ook niet mee he Ruud, maar goed fijn dat er ook iets gedaan wordt aan de anti inbraak.. je moet er toch niet aan denken dat je dure treinverzameling zomaar wordt gestolen... :(
Je kan het ook anders doen uiteraard, ze willen toch zelf strips zetten.. dan zien ze maar hoe ze erbij komen, desnoods vanaf de buitenkant ;D.... maar ja dat zal wel geen optie zijn...
Groetjes,
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
de strips kunnen vanaf de buitenkant gemonteerd worden, dus dat is geen probleem. De klapruitjes die boven mijn normale ramen zitten moeten vervangen worden door ventilatie-panelen en aan de binnenzijde moeten er anti inbraak raamsluiters gemonteerd worden. En het verfwerk gaat ook niet lukken omdat de baan voor het raam staat. De baan onder het niveau van het raam bouwen was ook geen optie want dan kan ik er met mijn 1.88 niet meer onderdoor ( ik heb mijn rug al eens geschaafd toen ik 's morgens de spoorkamer in wilde )
Groeten Ruud B.
-
En alleen het deel weghalen waar de bouwvakkers bij moeten? Is dat geen optie? Als jouw baan toch modulair opgebouwd is is dat misschien een mogelijkheid. Wel het overgebleven deel afdekken ivm het stof, maar dat had je zelf ook al bedacht waarschijnlijk.
Misschien worden die stoere bouwvakkers dan ook wel enthousiast 8)
-
Hoi Erwin,
Helaas is een deel weghalen geen optie omdat de platen van de baan wel modulair zijn maar de dragers eronder lopen van muur naar muur, dus alles moet weg....
Kan helaas echt niet anders.
Groeten Ruud B.
-
Dan zou je kunnen proberen om ter hoogte van de eerste scheiding van de plaat die weg moet poten aan die dragers (ze zijn van hout?) te bevestigen, en dan die dragers daar doorzagen. Als dan de verbouwing klaar is, monteer je weer die dragers ertegen. Is misschein wat werk, maar minder dan een hele baan opnieuw opbouwen.
-
Hoi Erwin,
Geloof nou maar van mij dat afbreken de enige optie is. Ik ken de constructie.....
Maar als iedereen me genoeg moed inspreekt komt er wel een nieuwe baan...
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Gisteren even wezen wandelen met mijn nieuwe vriendin. We hebben even naar binnen gekeken bij MTE en ze vond het (TT) landschap dat ze in de etalage zag geweldig. Dus als het aan mijn vriendin ligt komt er een Buitenwijk versie 3 !
Ze begrijpt nu dat het niet alleen om het verzamelen van treinen gaat maar dat het ook een creative hobby is. In ieder geval is er een sprankje hoop voor de nieuwe baan...................
Groeten Ruud B.
-
Heey Ruud,
Ten eerste erg leuk dat je een relatie hebt en dat ze de treinen ook leuk vind. (en inziet dat het dus meer is dan alleen maar rijden en verzamelen)
Ik ben benieuwd naar je versie 3 van Buitenwijk en bovenal wat je vriendin kan betekenen in de hobby. ;)
Groetjes,
Antal
-
Hoi Antal,
Een vriendin die de hobby niet wil zien verdwijnen betekend al veel voor me....... ;)
Nu nog even de moed verzamelen om de huidige baan af te breken ( alweer.....4e x in dit huis...zucht ) en dan te gaan bouwen aan de nieuwe baan. Heb nog geen idee hoe het moet worden. Maar kan pas na September verder bouwen dus heb nog genoeg bedenktijd. Misschien kan ik ondertussen alvast wat gebouwen maken ofzo.
Groeten Ruud B.
-
Jeetje man, wat een pech..... Gelukkig heb je wel een vriendin die je er dus goed
in kan steunen, en een verstandige beslissing kan maken, door gaan!
Veel sterkte, en neem nou van mij aan, ik spreek uit ervaring, je zit nu in een dip,
maar ga doorbouwen, anders wordt je alleen maar minder vrolijk, ik heb ook al vaak
genoeg bedacht in een jaar tijd van; ik kap ermee, maar ik hou nog steeds vol en ik
heb al één module van onderbedding voorzien ;D ;D Over een jaar ligt hopelijk de rails
vast, en over 2 jaar dan is de eerste scene.... uhh nee ik hoop sneller, en ik hoop voor jou
dat je ook weer heel snel kunt gaan bouwen!
Gr,
Mathyn
-
Hoi Mathyn,
Bedankt voor je support. Ik heb net het draadje over de nieuw te bouwen baan geopend...Buitenwijk versie 3 komt er !!!!!
Dus vanaf heden kan iedereen dit draadje gaan volgen zodat jullie de nieuwe baan vanaf het eerste begin kunnen gaan volgen...dus vanaf een lege kamer tot volwaardige Nederlandse spoorbaan.
Iedereen die dit draadje gevolgd heeft bedankt voor alle reactie's en ik hoop jullie terug te zien in het nieuwe draadje.
Groeten Ruud B.