BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Servé op 08 February 2011, 13:01:55
-
Hallo,
Voor een project wil ik de S88-bus als databus gaan gebruiken.
Nu zoek ik echter een website waar de S88-bus wordt uitgelegd.
Het gaat er dan voornamelijk om wat er voor een signaal komt als een bepaalde ingang 1 of 0 wordt, en dan ook de verbinding met de computer. Ik wil namelijk +\- 600 drukknoppen bedienen, die weer in verbinding staan met een programma op een computer.
Weet iemand zo'n website?
Of misschien een ander voorstel i.p.v. de S88-bus?
Alvast bedankt!
-
voor een bedientableau?
-
Denk dat deze site je wel iets verder kan helpen: S88-N (http://www.s88-n.eu/index-en.htm) en ook deze site OpenDCC (http://www.opendcc.de/)
Groeten Ronald.
-
Is het voor modelspoor of voor iets anders?
Als je je drukknoppen in een matrix zet, kun je met bijvoorbeeld 20 ingangen x 30 uitgangen toe!
Voor dat soort oplossingen lijkt me S88 niet geschikt...
-
Ik weet niet hoe goed je duits is maar dit vind ik wel een aardige:
http://www.digital-bahn.de/info_tech/s88.htm
Verder weet ik niet wat je plan is maar ik denk dat 600 drukknoppen over S88 best vervelend gaat worden. Er zijn betere alternatieven op korte afstand bijvoorbeeld I2C.
-
Hier is met wat extra hardware de S88 bus voor te gebruiken.
Kijk inderdaad bij openDCC of google op S88 en modeltrein.
Het is een vrij simpel protocol.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi,
ik heb op mijn baantje wel eens gerekend, maar ik kom nooit boven de 40 knoppen.
Wat wil je met 600 knoppen?
groet,
Guus
-
even een beetje off topic
Hoe veel tijd heeft S88 nodig om te reageren? M.a.w. is het mogelijk dat als je slechts gedurende zeer korte tijd een melding geeft dit niet wordt opgepikt?
Ik vraag dit omdat als ik via Koploper het testprogramma aanzet om de melders te controleren, ik het idee heb dat de meldingen wat naijlen. Het is ook geen constante melding maar deze fluctueert soms ook. Ik heb hier en daar stukjes van een (wissel)lengte als meldpunt en ik heb soms het idee dat deze door Koploper over het hoofd worden gezien. In de simulatiestand werkt alles goed (de treinen kunnen eindeloos rijden zonder foutmelding of onjuiste routes), maar in het echt geeft ie SOMS het vorige blok niet vrij en krijg ik de melding van een ten onrechte stilstaande trein terwijl de trein al veel verder is (en meestal al ergens tegenop is gereden...)
Ik krijg mijn vingers er niet goed achter wat het is.
De melders zijn verbonden via een Ethernetkabel op een ECOS 2. In totaal 8 melders (x16 aansluitingen).
Herkent iemand dit?
Maarten
-
even een beetje off topic
Hoe veel tijd heeft S88 nodig om te reageren? M.a.w. is het mogelijk dat als je slechts gedurende zeer korte tijd een melding geeft dit niet wordt opgepikt?
Zie dit bericht van Karst Drenth: Lengte bezetmelder (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33720.msg513344.html#msg513344)
Groeten Ronald.
-
Hallo,
Ik wil dit gaan maken voor een simulatie, genaamd Post T Hengelo (en misschien later ook nog Post T Amsterdam CS).
Hierbij heb je allemaal begin- en eindknoppen, welke naar de computer moeten worden geleid om met het programma te communiceren. Ik denk dat het geen 600 knoppen zijn, maar in ieder geval wel heel wat.
Maar zouden jullie dus de S88-bus wel of niet aanraden?
De meningen zijn nogal verdeeld...
-
Het maximum bij s88 = 496 contacten
Bij 16 contacten per module is dat 31 modules,
600 gaat dus niet lukken, net geen 500 wel
Maar 31 modules lijkt me dan weer kostbaar,
je zou ook voor een microcontroller kunnen gaan die een matrix scan't en dan via een seriele bus - ala hsi88 - de meldingen doorgeeft aan een centrale
Guus
-
www.digital-bahn.de staat uitgelegd hoe de s88 bus werkt.
http://www.digital-bahn.de/info_tech/s88.htm
ik hoop dat je Duits goed is.
hoop ook dat je wat wijzer wordt.
groetjes ronald
-
Ronald,
Lees jij wel eens eerdere posts? 8)
Kijk eens om 13:51 (y)
Gr.
Eric
-
Serve, wat wil je met die Post-T knoppen gaan aansturen en wat voor software wil je voor de aansturing gebruiken? Gaat het alleen om een simulatie van het Post-T bord of wil je ook echt een treinenloop simuleren of besturen? Ga je zelf software schrijven of gebruik je een of andere standaard software? Om een zinnig antwoord op je vraag te geven zul je toch iets meer informatie moeten verstrekken.
-
@ Guus; Ik denk niet dat het 600 knoppen zijn, maar toch wel redelijk wat, ik heb ze nog niet geteld. Met matrixen wilde is sowieso al gaan werken
@ Hans; Ik wil met de knoppen op het tableau de knoppen op het beeldscherm bedienen. Er komt zelf geschreven software, maar ik zal ook een klein beetje medewerking nodig hebben van de programmeur zelf van de Post T Simulaties.
-
Woont die programmeur in Canada?
Guus
-
In dat geval zou ik geen S88 gebruiken voor het detecteren van die knoppen, dat is dan veel te duur.
Ik neem aan dat je een PC gaat gebruiken voor de aansturing, er zijn voor PC genoeg I/O oplossinge te vinden voor het detecteren van toetsen in een matrix.
Er zijn tegenwoordig goedkope SCADA achtige oplossingen die via USB op een PC aangesloten kunnen worden, is dat wat?
-
Even zoeken op PIC, AVR en keyboard matrix levert veel resultaten op.
o.a. deze :
http://www.8051projects.net/keypad-interfacing/connection-diagram.php (http://www.8051projects.net/keypad-interfacing/connection-diagram.php) of deze
http://extremeelectronics.co.in/avr-tutorials/4x3-matrix-keypad-interface-avr-tutorial/ (http://extremeelectronics.co.in/avr-tutorials/4x3-matrix-keypad-interface-avr-tutorial/)
Ze geven je een indruk van hoe e.e.a. er HW-achtig uit komt te zien.
In de software zul je dan de info naar de PC moeten sturen via USB.
Harry
-
Beste Servé,
Als je na alle deskundige adviezen nog steeds behoefte hebt aan een uitleg over de S88, dan stuur je me een PB met je e-mailadres en dan mail ik je een copie terug van de desbetreffende pagina's uit het Edits boek.
Groet, Anne W
-
Kijk hier es naar bij Conrad: USB-interfaceboard K8055 (bouwpakket) artikelnummer 191003 en verdere soortgelijke interface kaarten...
-
Allen erg bedankt voor de tips!
Ik zal alles eens op mijn gemak doorlezen.