BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sneek op 07 February 2011, 00:18:06

Titel: sluiting op overloopwissels
Bericht door: sneek op 07 February 2011, 00:18:06
Mijn digitale baan is/wordt opgebouwd als een hondebot; hoewel de treinen 1 lang enkelspoor berijden en elkaar dus volgen, komen ze elkaar hier en daar dubbelsporig tegen.

De rechter rail heeft een bruine voedingsdraad (en is op verschillende geïsoleerd voor de bezetmelders), de linker staaf is aan de blauwe draad aangesloten. Dit is op de gehele baan aangehouden, het station bestaat dan ook rijrichtingtechnisch uit 2 delen.
Op de overloopwissels in het station (zie tekening) gaat het nu dus mis, met sluiting tot gevolg. Heb al even op het forum gekeken en er zal dus ergens een keerlusmodule moeten worden ingebouwd.

Vraag aan de experts: voldoet 1 module en moet die dan bijvoorbeeld in 1 lang spoor in de lus voor het station worden ingebouwd, moet dit op beide zijden van het emplacement of is er een andere mogelijkheid?

Dank voor jullie reacties alvast.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diez_H0_overloop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diez_H0_overloop.jpg)

dat station is trouwens Diez aan de Lahntalbahn in Duitsland, na te bouwen in tijdperk 3

grtz,
Wim
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: Karst Drenth op 07 February 2011, 00:22:38
Hoi Wim,

Als het goed is heb je aan de beide uiteinden van je hondebot een lus.

In beide moet je een keerlusschakeling opnemen, waarin je langeste trein past.

Gtzz,

Karst 
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: sneek op 07 February 2011, 00:28:11
tnx Karst, en dan kan ik verder op de baan gewoon doorgaan met aansluiten zoals aangegeven, of moet ik dan ergens de aansluitkleuren gaan veranderen?

grtz,
Wim
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: Karst Drenth op 07 February 2011, 00:45:20
Eigenlijk is het beste de hele baan identiek en in dezelfde 'richting' aan te sluiten.
Je hebt bij digitaal geen 'rijrichting' meer, zoals vroeger bij analoog.

Alleen bij de lussen 'keert' de bedrading om.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: sneek op 07 February 2011, 19:03:10
tot zover kan ik het volgen  geloof ik  ???, nee toch te dom voor dit:  :-\ maar het conflict ontstaat pas bij de overloopwissels. Moet ik dan in het spoor voor en na het station al een keerlusmodule zetten  (het enkelsporige blok voor en na de eerste wissels), zoals hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31957.msg487469.html#msg487469
of moet bijvoorbeeld het totale emplacement van de vrije baan worden geïsoleerd (waarbij de aansluitingen van beide banen dezelfde aansluiting hebben ipv tegengestelde 'richting' aan elkaar) en moet daar een keerlusmodule in?

Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting. Het is tenslotte 1 grote enkelsporige lus met overloop in het getekende station en ook nog verderop een enkelsporige brug in de dubbelsporige lijn. Daar ontstaat dus ook een probleempje...


grtz,
Wim
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2011, 19:17:01
Zolang de treinen op de vrije baan rijden hebben ze allemaal dezelfde rijrichting.
Zoals Karst al zei, bij digitaal heeft de polariteit op de baan niks meer met de rijrichting te maken. Daar moet je dus niet naar kijken.
Wat wel belangrijk is, is dat de polariteit van parallelle sporen gelijk is, juist in verband met overloopwissels.
De oplossing moet je dan zoeken in de lussen. Waar je dat het beste kan doen is alleen maar goed te bepalen als het complete sporenplan bekend is.
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: sneek op 07 February 2011, 19:20:49
bedankt Klaas,

Dan ga ik alle sporen in het station in ieder geval dezelfde aansluiting geven.
Titel: Re:sluiting op overloopwissels
Bericht door: Alex Langenkamp op 07 February 2011, 20:40:27
Hey Wim,

Het hele baanvak met het station kan gewoon gelijk worden aangesloten, onafhankelijk van de rijrichting van de sporen. Polariteit heeft inderdaad niets meer met de rijrichting te maken. Er staat immers een constante spanning op de gehele baan. Op het punt waarbij de trein de uiteindelijke lus maakt, waardoor hij dus weer in tegengestelde richting gaat rijden op het parallelle spoor, dien je een keerlusschkeling toe te passen. Puur om ter plekke een polariteitsconflict op te lossen. Dit is dus een apart blok waar de langste trein in moet passen. In dit blok wisselt de polariteit terwijl de trein gewoon door blijft rijden. Waarschijnlijk is dit bij jou het best in te passen net na een schaduwstation als ik het baanplan goed in mijn geheugen heb.

Groeten Alex