BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: euregio op 06 February 2011, 16:52:43
-
Goede middag,
Mss een stomme vraag; hoe kan ik de "oude" koninklijke trein nabeelden? De begeleiders reden in een plan K rijtuig, das op te lossen met een roco bolkop, maar de SR8 en de SR9 ( welke nu in het spoorwegmuseum staan ) zijn moeilijker, dus hier komt de vraag:
Welke modellen kunnen voor de SR8 en de SR9 gebruikt worden, en bestaan er ombouwkits?
Alvast bedankt voor de moeite,
Bart
-
Volgens mij zijn die rijtuigen omgebouwde rijtuigen uit de serie AB7521-7555. Daarvan heeft Philotrain een kit geproduceerd. Deze kom je op de beurzen nog wel regelmatig tegen. De verbouwingen zullen zelf gedaan moeten worden want er bestaat voor zover ik weet geen ombouwkit voor.
Sander
-
De plan K kun jer gaan maken met als basis de plan D 8-ramer en de binnenkort te verschijnen kapset van Kleinspoor voor een plan K ...
-
Zit het Plan K Setje dan in de nog te verschijnen nieuws 2011?
-
Yep,
samen met een Blokkendoos ABec en de houtwagen voor de ongevallentrein. ;D (y) ;D (y)
-
ik had liever van ls-models de actuele koninklijke trein. Die van Märklin is te kort en gaat binnenkort in de verkoop
-
ik had liever van ls-models de actuele koninklijke trein. Die van Märklin is te kort en gaat binnenkort in de verkoop
En wat heeft dat te maken met dit draadje? Het gaat hier om de "oude" koninklijke trein, zoals Bart vraagt.
Jeroen
-
had ik ook aan gedacht, maar volgens het onderwerp is het niet duidelijk. Toch heb je gelijk en mijn bijdraag kan verwijdert worden. Trouwens hoeft citeerden ook niet, indien de bericht waar je op antwoord direct erover staat :P
-
@Bart,
De koninklijke rijtuigen SR 8 en 9 zijn met wat werk uit een roco plan D te bouwen.
Van de plan D zijn de zijwanden, draaistellen en het middendeel van het dak te gebruiken De koppen van de wagen moeten nieuw gebouwd worden.
Ook de draaistellen moeten aangepast worden, maar de basis is goed.
Ik ben er nog mee bezig, maar is nog niet ver gevorderd.
Voor de plan K zou ik dan weer naar de elotrains plan K gaan kijken.
Groeten Arjen
-
Of een nieuwe plan K kap van Kleinspoor ;D (y)
-
van het weekend in Houten een koninklijk rijtuig van Marklin gescoord,dit was naar ik begreep de SR10.
Al even gegoogled om te zien hoe het rijdt.
Zie foto's van 1 loc (16/1700) met enkel dat rijtuig,maar ook van loc-icr-SR10-ICR-Loc en loc-icr-SR10-loc
Hoe zit dat en wat is doorgaans de samenstelling van de koninklijke trein (in het begin toen ie net opgeleverd was),1 loc met het rijtuig dat zouden conditieritten zijn geweest.
En heeft het behalve met 16/1700en ook nog wel eens achter een 11/12/1300 gehangen?
-
Volgens mij was de samenstelling
loc-icr1e-sr10-icr1e-loc
dit was als het rijtuig binnenlands gebruikt werd met koningin aan boord.
tegenwoordig zijn de 1eklas rijtuigen ook in dezelfde kleurstelling gespoten/aangepast
-
Waarom hang je het niet achter de Alpen Express (http://nos.nl/koningshuis/artikel/474682-prinselijk-paar-per-trein-naar-lech.html)? :)
Groeten,
Peter
-
Hoe zit dat en wat is doorgaans de samenstelling van de koninklijke trein (in het begin toen ie net opgeleverd was),1 loc met het rijtuig dat zouden conditieritten zijn geweest.
En heeft het behalve met 16/1700en ook nog wel eens achter een 11/12/1300 gehangen?
Voor de inzet en samenstelling van de koninklijke trein met de Sr10 zie: klik (http://martijnhaman.nl/koninklijk_gebruikkoninklijketrein_p2.htm)
De Sr10 heeft voor zover ik weet bij officiële ritten nooit met een 11/12/1300 gereden.
Martijn
-
Waarom hang je het niet achter de Alpen Express (http://nos.nl/koningshuis/artikel/474682-prinselijk-paar-per-trein-naar-lech.html)? :)
Omdat het rijtuig niet achteraan hing, maar direct achter de loc werd geplaatst? ;)
mvg,
Gert
-
Alleen op de heenreis van de familie hing het rijtuig direct achter de lok. Zowel bij de lege overbrengingen naar Nederland, de lege overbrenging naar Oostenrijk als de terugreis met de familie terug naar Nederland hing het rijtuig achterop.
Martijn
-
Hing op de terugweg, afgelopen weekend, achteraan en in de weg lees ik hier:
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=5161
Groeten, Alexander
-
Oke, dat wist ik niet. Ik dacht dat men uit veiligheidsoverwegingen het rijtuig nooit helemaal achteraan liet meelopen, maar kennelijk is dat dus niet zo. Dank voor de informatie.
mvg,
Gert
-
Weet je dat zeker Martijn? Volgens mij ging ledig naar Oostenrijk wel aan de loc. Alleen de ritten leeg en vol Oostenrijk naar Nederland was achterop volgens mij.
-
in mijn geval dus,de vroege 90er jaren uitbeeldend,is het dus loc 16/1700-iCR A-SR10-ICR A-Loc 16/1700
En in geval van een overbrenging kan ik m met wat fantasie in zn uppie wel achter een 11/12/1300 hangen zou je zeggen.
-
@rail4marcel: Je hebt helemaal gelijk, tijdens de lege rit op 22/2 naar Oosterijk hing het rijtuig achter de lok.
Martijn
-
Oke, dat wist ik niet. Ik dacht dat men uit veiligheidsoverwegingen het rijtuig nooit helemaal achteraan liet meelopen, maar kennelijk is dat dus niet zo. Dank voor de informatie.
Ik kan me voorstellen dat het rijtuig mèt kon. familie aan boord altijd direct achter de loc moet lopen uit veiligheidsoverwegingen en dat het bij overbrengingen òf helemaal achteraan òf helemaal vooraan is. Maar dat zijn aannames. 8).
-
Nou is nog steeds niet helemaal duidelijk of Willem Alexander en Maxima erin zaten afgelopen zondag. Maar er zaten wel leden in van de koninklijke familie en toch zat het rijtuig achteraan. Ik dacht ook dat hij altijd aan de loc had moeten zitten vandaar dat ik op pad ging om een foto te maken.
-
Hoe weet je dat er leden van het Koninklijk huis in zaten?
Als dat al zo was, dan is het zeer waarschijnlijk dat het prinselijk paar ook aanwezig was.
Ze zullen hun dochters immers niet alleen terug laten reizen uit Oostenrijk.
mvg,
Gert
-
Omdat ik aanneem dat ze het rijtuig niet voor de lol op en neer naar Oostenrijk zouden sturen? Het rijtuig is immers de week ervoor al leeg teruggekomen uit Oostenrijk. Maar in de stuifsneeuw met 100 km/uur kon ik zo snel niet echt ontdekken wie er in het rijtuig zat. Tevens waren bijna alle ramen geblindeerd.
-
Hebben ze dat rijtuig voor die paar dagen teruggehaald naar Nederland?
Wat onhandig. Het had toch best een weekje in Oostenrijk kunnen blijven?
mvg,
Gert
-
Jup hij is vrijdag met Maxima enz naar Oostenrijk gegaan voorop de trein, zondag leeg terug achterop de trein. Afgelopen vrijdag is die voorop weer naar Oostenrijk gegaan leeg, en afgelopen zondag achterop weer terug. Ik neem dus aan dat er wel mensen in zaten anders is het wel een beetje overdreven.
-
Inderdaad. Dan zat het prinselijk paar met hun dochters er dus in.
Heel merkwaardig dat ze dat rijtuig vier ritten laten maken, waar twee zouden volstaan.
Het moet toch mogelijk zijn om het rijtuig een weekje veilig weg te zetten in Oostenrijk?
mvg,
Gert
-
Wat dacht je ervan dat het rijtuig er gewoon niet tussenuit gehaald is, en gewoon er aan laten hangen.
Jos
-
Je bedoelt dat het rijtuig in Nederland gewoon in de Alpen Express is gebleven in de tussentijd?
Ja, dat zal haast wel.
mvg,
Gert
-
Ach, hoeveel kilometers maakt zo'n rijtuig nou? En ik kan mij voorstellen dat het spoorpersoneel dat speciaal op dit rijtuig zit, ook graag in de tussentijd wel thuis is. Kan tevens alles ververst worden in het rijtuig. Schoon beddengoed, etc. Mooi als dat thuis kan, toch?
-
Kijk eens in de blog van Sobat Kras. Staat een ombouw naar het SR rijtuig.