BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: bigboynl op 06 February 2011, 15:28:36
-
Ik moet nog een aantal hindernissen nemen voordat een 3700 op mijn baan kan rijden: waar vind ik het budget, hoe vervang ik de R1 bogen op mijn baan en waar plaats ik een draaischijf? Maar goed, als er dan eindelijk een 3700 rijdt wat hang ik er dan achter?
Natuurlijk levert Artitec zelf de kolenbakken maar wat hebben andere modelspoorfabrikanten te leveren? Zo laat de Stalen D van LS Models nog altiijd op zich wachten. En altijd de vooroorlogse Rheingold rijtuigen er achter hangen gaat ook vervelen.
Hans
-
Houten rijtuigen. Die van Philotrain zijn natuurlijk het mooiste, maar ik begrijp dat je budget niet onuitputtelijk is. Misschien de Nederlandse (compromis-) modellen van Piko?
Grtz,
Ton
-
In die periode kunnen natuurlijk ook de groene bolkoppen, in combinatie met andere stalen en houten rijtuigen. Voor die bolkoppen is Roco een best goede optie.
Sander
-
Oké, stalen D, "andere stalen en houten rijtuigen" en de Artitec kolenbakken kunnen bv achter een 3700. Maar... ik neem aan dat die slechts achter enkele 37XX uitvoeringen zouden passen.
Wagens van Philotrain zullen waarschijnlijk het mooiste zijn, maar door het prijskaartje van, de schaarste én de exclusiviteit zullen slechts zeer weinigen zo een realistische stam kunnen samenstellen.
Nu Artitec het voor meerderen mogelijk maakt om een 37XX in model aan te schaffen (uit diverse perioden en in diverse uitvoeringen) zou het wellicht fijn zijn als er in dit topic iets specifieker ( door de "specialisten") zou kunnen worden ingegaan op de vraag, wat is er in model verkrijgbaar (van de talloze fabrikanten) wat uit realistisch oogpunt goed achter deze mooie Nederlandse stomers te hangen is.
M.a.w: Welke wagens uit welke periode, van welke fabrikant kunnen (zonder het schaamrood op de kaken te krijgen) worden ingezet achter de toekomstige...
20.219.01 SS 731, appelgroen, 3-assige tender met bel (1911-1921)
20.219.02 SS 752, appelgroen, 3-assige tender met bel (1913-1921)
20.220.01 SS 755, appelgroen, 3-assige tender met bel (1918-1921)
20.220.02 NS 3737, grasgroen, 3-assige tender met bel (1921-1931)
20.220.03 NS 3753, grasgroen, 3-assige tender met bel (1921-1931)
20.220.04 NS 3756, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel (1931-1936)
20.220.05 NS 3759, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel (1931-1936)
20.221.01 NS 3714, grasgroen, 4-assige tender oud model (1923-1931)
20.221.02 NS 3707, olijfgroen, 4-assige tender oud model (1931-1936)
20.222.01 NS 3758, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel (1937-1940)
20.222.02 NS 3762, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel (1937-1940)
20.223.01 NS 3708, olijfgroen, 4-assige tender oud model (1937-1940)
20.223.02 NS 3720, olijfgroen, 4-assige tender oud model (1937-1940)
20.224.01 NS 3737, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel (overgedragen in 1958)
20.225.01 NS 3755, olijfgroen, 3-as.tender zonder bel, grijze dom, oorlogsdetails (1940-1945)
20.226.01 NS 3713, olijfgroen, 4-as.tender nieuw model, grijze dom, oorlogsdetails (1940-1945)
20.225.02 NS 3721, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel, groene dom (1945-1949)
20.225.03 NS 3734, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel, groene dom (1945-1949)
20.225.04 NS 3760, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel, nieuwe Werkspoorbordjes (50-58)
20.226.02 NS 3706, olijfgroen, 4-assige tender nieuw model, Beyer Peacock-bordjes (50-58)
??
Wellicht dat er naast speciaal voor de Nederlandse markt gemaakte wagens, ook nog wagens zijn, die met een kleine aanpassing te "ver-Nederlandsen" zijn?
Het lijkt mij, dat het velen zou kunnen helpen, bij het maken van een keuze voor een specifiek model uit een bepaalde periode, als ze weten wat de mogelijkheden zijn om tot een realistische trein-samenstelling te komen.
Bij voorbaat dank én met vr. groet,
Patrick
-
20.225.04 NS 3760, olijfgroen, 3-assige tender zonder bel, nieuwe Werkspoorbordjes (50-58)
20.226.02 NS 3706, olijfgroen, 4-assige tender nieuw model, Beyer Peacock-bordjes (50-58)
Als je even vergeet dat deze loc's gesloopt werden in 1954, kunnen daar achter: bolkoppen, plan D, plan E, plan K, coupérijtuigen.
-
Houten rijtuigen. Die van Philotrain zijn natuurlijk het mooiste, maar ik begrijp dat je budget niet onuitputtelijk is. Misschien de Nederlandse (compromis-) modellen van Piko?
Tja, koop je een 3700 voor een prijs waar de laatste dagen al een hele discussie over is geweest, en dan gaan we er low budget piko's achterhangen. Wordt het toch hoog tijd dat Artitec ook maar gelijk een mooie set passende rijtuigen erbij gaat maken, van mij mag het.
-
Ik denk dat het het uitbrengen van een 3700 door Artitec de drempel voor fabrikanten als Kleinspoor of MK wat kleiner is geworden om bijvoorbeeld een C6400 of ovalen ramer uit te brengen. Of een zooi coupérijtuigen.
-
Ik verwacht in de toekomst van artitec zelf ook wel wat voor achter de 3700, ze boren voor zichzelf nu natuurlijk een nieuwe markt aan.
Sander
-
Of je hangt er een goederentrein achter...
Zowel voor als na de oorlog werden de locs ook gebruikt op goederendiensten. Dus hang er een hele sleep grijze goederenwagens achter. Ik ben bang dat je dan wel een Dg (goederentrein bagagewagen) zelf moet (ver)bouwen. MK heeft een transfersetje waarmee je op basis van een bestaand Fleischmann drieasser makkelijk een NS drie as D kan maken. De goederenwagens zelf worden al door diverse fabrikanten geleverd.
-
En ze hebben ook gereden met vooroorlogse VAM treinen, dus dat is ook een optie..
-
Of in Houten naar Dhr. Molenkamp voor een paar Philotrain kits van coupérijtuigen. Kan je nog lekker zelf bouwen ook.
En als je daar geen zin in of geld meer voor hebt, kan je altijd nog zoiets als dit (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/160566) nemen.
Grtz,
Ton
-
Tijdens "NS 150" in 1989 heeft de NS 3737 ook even met een stam Plan E rijtuigen gereden.
Zie: http://www.nicospilt.com/Loc3737.htm (http://www.nicospilt.com/Loc3737.htm)
-
Even? Dat was de vaste stam voor ritten tijdens NS 150, de 3737 heeft er herhaalde malen voor gestaan. Het was zelfs nog historisch correct ook (met dien verstande dat de 3700'den die een sleep E aan de haak hadden, er niet echt uitzagen als de 3737...).
-
En turquoise plan D's, al moet je dan wel de daken even vervuilen..
-
Gewoon het zelfde als er nu al achter mn DJH hangt. ;D
C.I.W.L rijtuigen van Rivarrosi vind ik het mooist.
Of
De euromodel grijze Vammetjes en Gerko`s plot DGtje
Of
FF wachten op de stalen D met roco groene bolkoppen + evt Warmestoof
Of
Piko coupebakken en fleischmann/Lilliput bagagerijtuig (maar dan alles wel ff verlagen)
Gr Jan
-
Een stoomverwarmingsrijtuig achter een 3700 hangen.... ;D
-
je heb gelijk die mot achter mn electrike meuk ;D
jan
-
klik Cynische mode aan: Achter de 3755 komen zeker veewagentjes? klik cynische mode uit
-
De NS A7001 van Zes-en-een-Kwart uiteraard! Of de trein van General der Flieger Christiansen. Of een trein met afgeladen coupé-rijtuigen vol NSB'ers die na Dolle Dinsdag hun heil in Duitsland zochten...
-
Blauwe blokkendozen van roco......
Groene blokkendozen van roco ( museumtrein zoals men dat 10 jaar geleden voor ogen had, 3737+ groene stam VSM blokkendozen )
Mocht je helemaal op de museum tour willen gaan, er zijn zat foto`s waar ze met de zlsm rijtuigen gefotografeerd is ( de 3737 machinisten hebben daar hun "praktijk opleiding " genoten....
Ik heb ooit een foto gezien van een 3700 met een coupe rijtuig en een ( nu ben ik niet zeker, plan-d of plan e-rijtuig ) in de stoptreindienst ( ik meen Amsterdam - Alkmaar ).
CIWL rijtuigen ( leuke stam, de Amsterdam - Parijs etoile du nord bestond doorgaans uit niet meer dan 4 ( Pulmann ) rijtuigen ). Echter i het wel zo dat dit eigenlijk een dienst was voor de NS 2100 serie.... )
Postrijtuigen... En in hun nadagen deden ze zelfs buurtsuper en korte goederen treinen
-
Da's toch veel later allemaal dan 1937 - 1940 ?
Groet,
Jeroen
-
die had ik over het hoofd gezien..... zeg en schrijven 1950-2000 ;-)
-
Dus blijven wat kant en klaar personenmaterieel alleen 1 groenebolkop (de AB versie) en de niet kloppende Piko rijtuigen, welke ik met een prijs van rond de €45,- niet bepaald low budget vind, over.
En turquoise plan D's, al moet je dan wel de daken even vervuilen..
En rij je jaren vijftig mogen de turquoise plan d best brandschoon zijn, ze hebben splinternieuw achter 3700'en gehangen.
-
Wat te denken van een sleep paars-creme Mitropa salonrijtuigen van en naar Duitschland? Uiteraard waren die diensten doorgaans voor de serie NS 3900, maar ik heb wel foto's gezien met een NS 3700 vooraan.
Of een aantal Duitse stalen rijtuigen (1928) met een Mitropa WR en WL ertussen, stalen D erbij en het is historisch aardig correct.
-
even wat anders, ik dacht dat ik een (apart) draadje had gezien over wat er achter een 3700 kon hangen maar kan dit niet meer vinden. De vraag was eigenlijk of de Piko wagons C 6154 en C 6042 enz. in tijdperk III achter de 3700 hebben gereden en of dit verantwoord is. Heeft iemand hier misschien foto's van? ???
gr Eric
-
De piko wagens kloppen sowieso niet met de werkelijkheid. Als je dat door de vingers ziet kan het wel, want het zijn gewoon houten couperijtuigen en ik denk dat daarvan ieder type (van de 4-assers) wel achter de 3700 gehangen heeft.
Sander
-
Deze rijtuigen lijken van een afstandje wel min of meer, maar de indeling en dakopbouw zijn onjuist. Aangezien echter bijna niemand uit z'n hoofd weet hoe dergelijke rijtuigen er in detail precies uitzagen, is het voor de meesten een aanvaardbaar en vooral betaalbaar alternatief. Ja, ik heb ook een stammetje....
-
Jammer dat er geen lookalike bagagerijtuigen zijn, die zijn onontbeerlijk.
-
De aloude Liliput D7571? Ik heb er voor bij de piko's 1 verbouwd met KK mechanieken en andere draaistellen. Vervolgens een beetje gesuperd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D3_1.jpg)
(hij was op deze foto nog niet helemaal klaar)
-
Die kan je toch alleen "inzetten" bij internationale treinen?
-
Nee hoor, kan gewoon in een Nederlandse reizigerstrein. En anders neem je deze, ook op basis van een Flm-bak:
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m250.htm
-
Dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=11533.0) kan ook achter een 3700. Wel met antislip bandjes?
mvg,
Ivo
-
Misschien heb je iets aan deze link
http://www.seinarm.nl/
Of anders zou je, met een knipoog, de oude beige/gele Rheingold door een 3700 kunnen laten trekken. Normaal trok een 3900 deze luxetrein, maar wat nou als de dienstdoende lok defect was, en een 3700 warme reserve was...
Dat levert je dan een mooie trein op. De oude liliputversie is vaak op beurzen te vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSC_0228_1.jpg)
Ik gebruik het iig graag als excuus in Plankendam.
Hendrik Jan
-
Weet ook dat de 3737 ooit op Terug naar Toen te gast is geweest. En dat de loc ooit een proefrit bij de SHM heeft gereden na de restauratie aldaar, met de oostenrijkers er achter.
Mijn plan in iedergeval is: De 3700 te laten rijden met mn stam blokkedozen. Mocht ik het financieel ruimer hebben en ik dan een schaduw station gebouwd heb dan ga ik eeen apparte stam maken, de piko coupe rijtuigen maken dan grote kans.
Groeten,
Rutger
-
Of anders zou je, met een knipoog, de oude beige/gele Rheingold door een 3700 kunnen laten trekken. Normaal trok een 3900 deze luxetrein,
Er is mij ooit eens verteld dat die Rheingold ook in NL werden getrokken door Duitse BR 18 (ex S3/6)locs. Dat klopt dus niet?
Is misschien ff off-topic, maar ik ben wel nieuwsgierig...
Mvg,
Henk
-
Nee, daar stond gewoon een 3900 voor. Soms een 3700.
-
Voor degene die niet weten wat ze er achter moeten hangen, hieronder beeld materiaal uit 1974/75 Tilburg-West naar Schaluinen.
Heb de Loc wel eens bewonderd in Tilburg-West als kleine jongen van 6 jaar.
SSTT huurde dece loc met rijtuigen voor de wekelijkse ritten.
http://www.youtube.com/watch?v=h4v27yYs78ohttp://
Groet,
Maarten
-
Ik heb er twee besteld als voorspan voor de Koninklijke Trein van Etchmodels. Zal er gelikt uitzien want de Duitse Keizerlijke Trein van Marklin/Trix rijdt bij mij met een NBDS 1300 en 3500 in het blauw in voorspan.
Gr.
Jonas
-
de oude Rheingoldrijtuigen bestaan in het echt trouwens ook nog.
Anno 2011 kun je dus NS3737 met een sleep Rheingoldrijtuigen evengoed op de baan zetten als in 1937!
In Keulen zit een club die dat spul rijvaardig houdt.
Overigens krijgt het Rheingold sinds de crash van die tanker bij de Lorelei wel een vreemd riekende bijklank...
Hendrik Jan
-
de Duitse Keizerlijke Trein van Marklin/Trix rijdt bij mij met een NBDS 1300 en 3500 in het blauw in voorspan.
Gr.
Jonas
foto ;D
-
Anno 2011 rijd de 3737 dus niet :-P Maar we snappen wat je bedoelt!
Groeten,
Rutger
-
Je bent het vast met me eens dat de Oude dame in heur 100ste jaar zou MOETEN rijden, toch?
Hendrik Jan
-
Nee hoor, hoeft niet.
-
Inderdaad, hoeft niet, zou mooi en leuk zijn!
Groeten,
Rutger
-
De meeste suggesties voor wat er achter een 3700 is te hangen, zijn toch min of meer suggesties voor de wat latere NS modellen of de 3737 museumloc. Zijn er in model ook leuke zaken achter de eerdere (de eerste) locs te hangen... die uit de SS periode?
Vr. groet, Patrick
-
Internationale sneltreinen, coupérijtuigen en sporadisch een goederentrein. In het boek over de serie 3700 staan wel een paar voorbeelden. Ik heb twee foto's van SS 700'den in mijn verzameling, helaas met maar een klein beetje materieel er op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS705_Utrecht_Damlust.jpg)
SS 705 met (volgens mij) een coupérijtuig aan de haak (Utrecht Damlust, tussen 1911 en 1914)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_712.jpg)
SS 712 met een bagagewagen aan de haak (locatie en jaar onbekend)
Eelco
-
SS 705 met (volgens mij) een coupérijtuig aan de haak (Utrecht Damlust, tussen 1911 en 1914)
Zou het geen postrijtuig zijn, lichtkap doorlopend in het remmershuisje?
-
Ja, nu je het zegt. Dat is natuurlijk ook een optie. De foto laat helaas niet veel meer zien...
-
bij coupérijtuigen met lichtkap was de lichtkap eigenlijk altijd lager dan het remmershuisje. Moet dus wel een postbak wezen.
-
foto staat ook ( groot ) op flickr, postbak met schoorsteentje voor de kachel, wagen nr x279 waarvan ik van de x en de 2 niet zeker ben.
-
Klopt, 's mijn flickr-account www.flickr.com/spoorwegarchief. Die x waar je niet zeker van bent is volgens mij een D. Ik heb er D279 van gemaakt.
-
ah juist wilde net de link plaatsen er naar toe leuke serie met veel info!
http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/4821870242/in/photostream/
hier de afscheidsrit houten rijtuigen.
-
De fotograaf die die foto's heeft genomen, heeft (begrijpelijkerwijs) vrijwel alleen aandacht voor de 3737. Maar de rijtuigen die er achter hingen, geven wel een heel goed beeld van wat er zoal achter een 3700 past. Als ik me niet vergis heeft de NVBS voor deze rit geprobeerd van elk type houten wagon een exemplaar in deze trein te krijgen.
-
Klopt, van elk type houten rijtuig dat toen nog bestond zat er minstens één in de trein. Door het inschakelen van "bevriende relaties" waren sommige rijtuigen speciaal voor deze trein "in dienst gehouden", d.w.z. niet afgevoerd, hoewel ze niet meer werden gebruikt.
Na afloop gingen ze dan ook snel naar de sloop.
Wat er nog van over is, naast der NS 3737 natuurlijk, is het C11 rijtuig C 5055 en de twee eindcoupé's van elk een SS en HSM rijtuig die in het Spoorwegmusem aanwezig zijn.
Een paar losse opmerkingen over rijtuigen achter een 3700:
Een stoomverwarmingswagen natuurlijk niet, dat is al gezegd.
Plan E tijdens de jubileumritten, maar dat kun je nauwelijks "autentiek" noemen. In de jaren 50 reden de rijtuigen Plan E en K niet achter stoomlocs. Plan D natuurlijk wel.
Wel in de laatste jaren Blokkendozen, zelfs nog voor ze tot getrokken rijtuig werden verbouwd in militaire treinen.
Tenslotte: volgens mij werd de voorloorlogse Rheingold als regel niet door ene 3700 maar door een 3900 gereden.
-
Plan E tijdens de jubileumritten, maar dat kun je nauwelijks "autentiek" noemen. In de jaren 50 reden de rijtuigen Plan E en K niet achter stoomlocs. Plan D natuurlijk wel.
Plan E ook hoor, als ik het boek van vd Poll doorlees. Het zal niet veel zijn voorgekomen, maar ze hingen er wel degelijk achter.
Voor wat betreft de rit van de NVBS, hier staat de complete samenstelling van deze jubileumtrein: http://www.seinarm.nl/Staat/Vierassers.aspx
Eelco
-
de combinatie van 3700 met Plan E kan welk degelijk. De inzet zal nooit structureel zijn geweest (stoom liep al op laatste benen/wielen en Plan E heeft elektrische verwarming nodig), maar er zijn wel degelijk foto's van (verlofgangerstrein op de Rietlanden, Luud Albers) en zelfs filmbeelden (DVD Stoomtractie bij de NS, Ton Pruissen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_met_Plan_E.jpg)
Wie eind jaren '50 rijdt kan er ook heel goed een set geelbanders (vierdeurswagens) achterhangen, tot in 1957 reed de snelgoederentrein Goes-Den Bosch zo achter een Jumbo. Hier trouwens met vierassige tender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_met_geelbanders.jpg)
Qua goederenmaterieel kan er eigenlijk alles achter wat (EUROP/RIV) tot eind jaren '50 in dienst was, zo is een combinatie met Kbs56-rongenwagens eveneens authentiek.
zie snapshot: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_met_Kbs56_1957_Rsd.jpg)
Blijft wel de wens voor de 'laat NS-stoomtijdperk 3 rijders" dat er nog een variant met Austerity-tender wordt aangekondigd ooit...
Kortom veel is mogelijk, in model al helemaal.
Maar verdorie, wat missen we nu onderhand steeds meer de modellen van de stalen coupérijtuigen C12c resp B12 6400 en Ovaalramers toch!
grtz,
Wim
meer inspiratie kun je vinden in genoemde film en boeken als Stoomtractie bij de NS 1944-1957, diverse boeken Uquilair etc.
-
Een 3700 (dubbeltractie)
-
dubbeltractie kan niet bij stoom, voorspan of opzending wel ;D
-
Tja, daar heb je uiteraard gelijk in ;D
-
Maar verdorie, wat missen we nu onderhand steeds meer de modellen van de stalen coupérijtuigen C12c resp B12 6400 en Ovaalramers toch!
Ach, er moet toch iets te wensen overblijven voor 2012 en verder.
Bovendien kan niet iedereen zich veroorloven om alles tegelijk te kopen.
En voor degenen die dat wel kunnen: Philotrain heeft ze al jaren geleden uitgebracht; Molekamp had ze zaterdag staan in Houten.
Grtz,
ton
-
Een 3700 (dubbeltractie)
20 3700'en als loccentrein :-X
-
Plan E ook hoor, als ik het boek van vd Poll doorlees. Het zal niet veel zijn voorgekomen, maar ze hingen er wel degelijk achter.
Ik heb het boek van Van Poll nog even doorgebladerd. Ik kwam geen 3700 met plan E tegen, wel een 3900 met een plan E aan de haak.
Toen in 1988/1989 bekend werd dat de 3737 zou gaan rijden met een stam plan E, verscheen er in Railhobby een foto van een 3700 die daadwerkelijk een stammetje E trok.
Eelco
-
Ik heb wel een filmpje waar een ns3700 plan E's trok. Vr. gr. Andre
-
En wat te denken van de testritten tussen Hoorn en Zaandam? De revisie vond plaats in de loods bij de SHM in Hoorn. Dit waren een grote sleep blauwe NS Eanos'n (Roco,Fleischmann) met een rode sbb cff restauratierijtuig van de SHM aan de haak. In 1988 als ik mij niet vergis. Een vrolijke combinatie.(foto volgt nog)
Heeft iemand enig idee in welk jaar de schaarbeweging op de grote wielen van rood gekleurd naar zwart gekleurd ging?
Jeroen
-
Toen in 1988/1989 bekend werd dat de 3737 zou gaan rijden met een stam plan E, verscheen er in Railhobby een foto van een 3700 die daadwerkelijk een stammetje E trok.
Eelco
Ik heb de RH van 87 tot 90 nagekeken maar kon alleen onderstaande plaat vinden (of ik moet er overheen gekeken hebben)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_6.jpg)
SK
-
Nee, dat was 'm niet. Ik geef toe, het is heel lang geleden dat ik 't gelezen heb, maar ik weet zeker dat ik 'm in railhobby heb gezien. Was in het bijschrift sprake van dat de betreffende trein op het punt stond te driehoeken.
Ik heb zelf geen RH's liggen, dus ik kan het helaas niet zelf verifiëren.
Eelco
-
Ook heeft de 3737 proefritten gereden over de hoofdlijn met de creme-bruine Oostenrijkse 2 assers van de SHM.
Groeten,
Rutger
-
Ik heb de Railhobby voor je terug gezocht tot 1979 maar komt het bedoelde plaatje niet tegen. Nergens is ook maar iets van een 3700 met Plan E te bespeuren!
SK
-
potver3... Dan speelt mijn herinnering me parten. Of ik heb 't elders gezien.
Dank voor je naspeuringen in elk geval (y)
-
Mischien in de railmagazine..
Ik kan mij nog een artikel herrineren over het leven van de 3737 dat heette "de jumbo die niet wilde sterven" oid.
Dit stond in de RM ten tijde dat de 3737 in Tilburg een nieuwe ketel kreeg..
Hier in stonden zeker een 4 tal foto's van de 3737 met een stammetje plan E's
Helaas kan ik mij het nummer zo 123 niet herrineren.. maar mischien heb je er wat aan..
Ik vanavond nog eens zoeken.
Groet Bas
-
RM 134, "Museumlocomotief 3737 - De "Jumbo" die niet wilde sterven".
Bij de foto's met een stam Plan E's gaat het steeds om de ritten die in 1989 werden gemaakt ter gelegenheid van NS150.
Grtz,
Ton
-
Staan diverse foto's van op de site van Nico Spilt.
voorbeeld (http://www.nicospilt.com/dia/19890727_5826.JPG)
-
Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen, 1944-1958 door H. van Poll, Uitgeverij: De Bataafsche Leeuw;
blz 193: 3740 met militaire trein 11116 Ede - Roosendaal. Direct achter de lok een plan E, verder oudere rijtuigen. 01-09-1956
Plan E is trouwens ook achter een 3900 te hangen (blz 190 in het zelfde boek)
Raymond v/d Hoven
-
In speciaalnummer 10 van Rail Magazine, De verbindende schakel, over de spoorlijn Tilburg - 's Hertogenbosch - Nijmegen.
Staan 2 foto's van een stoomlok met plan E rijtuigen.
Pagina 32, Bovenste foto, de 3902 met een militaire trein waarin 1 Plan E rijtuig zit met een aantal blokkendoosrijtuigen
Onderste foto: de 3710 met een militaire trein bij Vucht waarin minimaal 2 plan E rijtuigen zitten samen met Plan D, coupérijtuigen en blokkendozen.
Beide foto's zijn van de zomer van 1956.
-
Nee, dat was 'm niet. Ik geef toe, het is heel lang geleden dat ik 't gelezen heb, maar ik weet zeker dat ik 'm in railhobby heb gezien. Was in het bijschrift sprake van dat de betreffende trein op het punt stond te driehoeken.
Ik heb zelf geen RH's liggen, dus ik kan het helaas niet zelf verifiëren.
Eelco
dat driehoeken gebeurde met een ledig materieel van of voor een verlofgangerstrein voor de jantjes naar/van Den Helder, op zondag op de Rietlanden, we hebben het dan over 1956/'57.
Deze trein reed tot zomerdienst '56 nog met oude houten rijtuigen, daarna met Plan E.
In overige verlofgangerstreinen, zoals gememoreerde 3900-foto, reed in die jaren een 1e klasser Plan E mee voor de hogere rangen, terwijl de manschappen veelal in B6400 of Blokkendozen moesten vertoeven.
grtz,
Wim
-
Experts,
Die Plan E rijtuigen achter de museum 3737, zijn dat Plan E rijtuigen zoals ze in de tijd van (tijdperk IV) de museum ritten ook nog in gewone treinen meereden? Of waren dat Plan E rijtuigen die quasi terug in de tijd naar jaren vijftig (tijdperk III) gezet waren (andere nummers etc.).
Anders gevraagd welke Plan E rijtuigen van Artitec (bestel nummers) moet je hebben om die museum trein na te kunnen bootsen?
Jint
-
Die rijtuigen hadden oude nrs gekregen en 3e klas bordjes en de reclamebanen waren verwijderd.
gr Ed
-
Ok, bedankt. Dus Artitec 20.170.01 tot en met 20.172.07.
Zie de lijst hier http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?id=477638&r=1&tbl_archief=0& (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?id=477638&r=1&tbl_archief=0&)
Jint
-
Nog niet voorbij zien komen volgens mij:
Lloyd rapide (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/163359)
-
Ook leuk voor achter de 2100 overigens. (y)
(http://trains-worldexpresses.com/100/106-02m.jpg)
http://trains-worldexpresses.com/100/106.htm
-
In de jaren dertig reden de Lloyd Rapide en de Nederland Express om en om wekelijks.
In die tijd vertrok er wekelijks een schip van Nederland naar Indië, de ene week de "Maatschappij Nederland", vlaggeschip het ms "Oranje" de andere week de "Rotterdamsche Lloyd" met het vlaggeschip ss "Willem Ruys".
Om de vertrekdatum een paar dagen uit te stellen en zo de lange saaie zeereis te bekorten was het mogelijk om niet alleen in Amsterdam of Rotterdam aan boord te gaan, maar om de reis rond Europa en langs Gibraltar af te snijden door per trein naar Marseille (Rotterdamsche Lloyd) of Genua (Mij. Nederland) te reizen per luxe trein.
D.
-
Klopt, mijn oma reisde (bijna) altijd via Marseille, dat scheelde enorm. En aangezien ze toch maar beperkt "vrij" hadden.
-
Je kunt achter een 3700 ook een nakkentrein hangen. Zag vandaag nog een foto van een 3700 met een sliert kolenbakken in 1956.
Verder plan E, daar zijn genoeg foto's van een 3700 met een stam turkooise plan D's.
Je kunt ook uitgaan van wat de NS eerst als doel had: stoom tot 1962. Het werd dus 5 jaar eerder, 1957.
Er zijn zelfs foto's van een 3700 met een BR-03 in voorspan.