BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Romeo373 op 05 February 2011, 14:02:41

Titel: 40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Romeo373 op 05 February 2011, 14:02:41

Het is beroemde Nederlands / Zwitserse RAm treinstellen niet altijd voor de wind gegaan. Zoals bekend waren er oorspronkelijk vijf (identieke) stellen, drie eigendom van NS (1001-1003) en twee van de SBB (501-502). Werden zij in de eerste plaats ingezet op de vijflanden TEE verbinding Amsterdam – Brussel – Luxemburg – Straatsburg – Basel – Zürich, gedurende enkele jaren is ook de TEE verbinding Zürich – München “Bavaria” met deze stellen gereden.

Aan dat laatste komt op 9 februari 1971 een abrupt einde. Die avond rijdt het Zwitserse stel 501 TEE 56 van München naar Zürich. Het stuurstandrijtuig rijdt voorop, hetgeen om twee redenen desastreus zou blijken. Bij Aitrang in Beieren is een scherpe S-boog, die met maximaal 80 km/uur moet worden genomen. Waarschijnlijk als gevolg van ijsvorming in de remleidingen lukt het de machinist niet om (voldoende) af te remmen en neemt het stel de boog met een snelheid van 128 km/uur. Er waren al eerder met deze treinstellen remproblemen geweest bij voorop lopend stuurstandrijtuig. Het ook nog eens veel lichtere stuurstandrijtuig wipt uit de rails en belandt met de twee tussenrijtuigen naast het talud.
Het achterop rijdende, veel zwaardere, motorrijtuig belandt in het andere spoor. Tot zover een éénzijdig ongeluk.
Enkele minuten later echter rijdt in de duisternis een z.g. railbussenstel tegen de blinde, onverlichte kant van het motorrijtuig. Het motorrijtuig van de ramp-TEE heeft zich weliswaar gedetecteerd – de nog van niets wetende treindienstleider  ziet plotseling een onverklaarbare spoorbezetmelding – maar het is al te laat op de tegentrein op te houden.

Er vallen 28 doden en 42 gewonden. Onder de doden zijn beide machinisten. De aantallen wordt mede opgestuwd door het vervolgongeluk, het ontbreken van veiligheidsglas in de TEE-stellen en het los staan van het meubilair in het restauratierijtuig.
Een bizar verhaal is dat van één van de dodelijke slachtoffers, de modeltreinenwinkelier Neisser uit Zürich, Die reist met de ongeluks-TEE, omdat hij terugkeert van de Spielwarenmesse in Neurenberg, waar ……… zojuist door Marklin een nieuwe modelversie van juist dat TEE-stel is gepresenteerd. Zijn weduwe Margrit zou nog tientallen jaren de winkel aan de Birmensdorferstrasse in Zürich voortzetten, maar of ze met veel plezier deze modellen zal hebben verkocht ……..

Nadat de wrakken van de drie looprijtuigen ter plekke zijn gesloopt (het motorrijtuig zou later in Nederland worden gesloopt) , zou de “Bavaria”, mede als gevolg van het verlies van één treinstel,  voortaan worden gereden als getrokken trein, met als tractie een gasturbineloc van de DB serie 210, op den duur evenmin een succesnummer: na een ontploffing van één van de turbines worden uit alle 10 de locs de turbines verwijderd en heten de locs voortaan serie 218.9.

Opmerkelijk was, dat de naam “Bavaria” nog ruim 30 jaar na het ongeval in gebruik bleef, bij zware ongelukken als dit worden meestal ook naam en treinnummer afgedankt.  Juist meer dan 30 jaar duurde het, voordat een modelspoorfabrikant het weer waagde om een model van het ongeluksnummer 501 te voorzien.


http://www.youtube.com/embed/DHJ0TPDfjHY
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Bas, Dordrecht op 05 February 2011, 14:59:58
Vroeger woonde ik in Zürich, en als 20 jarige modelbaanliefhebber heb ik toen regelmatig bij Frau Neisser spullen gekocht. Als vaste klant mocht je na verloop van tijd achter de toonbank aan het tafeltje gaan zitten en kreeg je een kop koffie en kon je gezellig praten. Zodoende heb ik haar beter leren kennen en na verloop van tijd begon ik ook kleine reparaties etc. voor haar op te knappen. Met name oudere klanten hadden vaak problemen met alle toerustdelen van loks en wagens....job voor mij dus :-)...stapels dozen met voornamelijk Bemo rijtuigen en loks heb ik toegerust...mooie tijd was dat :-)

Ook heeft ze veel verteld over deze moeilijke periode voor haar met 2 kleine kinderen en de winkel. (die was toen nog niet aan de Birmensdorferstrasse) Maar ze heeft zich er goed doorheen geslagen.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: ONR op 05 February 2011, 15:13:13
Voor eenieder die grote interesse heeft in deze treinstellen is er een prachtige DVD te krijgen bij onze Zwitserse TEE Classics spoorwegfan's.

Een aanrader voor eenieder die iets heeft met deze prachtige treinstellen: ongeveer 1.5 uur lang de geschiedenis in beeld van TEE tot Northlander met verhalen van personeel en uitvoerig duidelijk beeldmateriaal.

http://www.tee-classics.ch/04/04c.html

 (y) (y) (y)
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Re 6/6 op 05 February 2011, 16:34:30
Ik heb die bij club al diversen malen een bestelling geplaatst, maar krijg nooit een reactie ???
Zodoende heb ik het maar opgegeven.

Groet,

Ron
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: ONR op 06 February 2011, 12:41:38
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd... ;)
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Re 6/6 op 06 February 2011, 13:38:20
Oke bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Groet,

Ron
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: SBBcargo op 06 February 2011, 17:00:50
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd... ;)

En een nederlandse bankrekening  (y)

Marius.
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Romeo373 op 06 February 2011, 17:24:34
 :-\ Hoezo Off Topic :'(
Titel: Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
Bericht door: Bob R. op 06 February 2011, 17:38:36
Heren, graag weer terug on-topic.
Het bestellen van een DVD kan ook via pb geregeld worden.