BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Treinfreak op 01 February 2011, 15:20:33

Titel: booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 15:20:33
Hallo mede hobby-isten,

Sinds kort weer begonnen met de mooiste hobby die er is, modelspoorbouw.
Maar in het digitale tijdperk, waarin ik ook wil meedoen, loop ik toch wel tegen een probleempje aan.
Gelukkig zijn er forums asl deze die me misschien verder kunnen helpen.
Het gaat om het volgende: Het aansluiten van een booster, tezamen met de IB lukt me niet, krijg alleen maar storingsmeldingen.
Mijn vraag is, moet de minus op de baan ook geisoleerd worden en apart aan de booster gelegd worden ?
Naar mijn idee kunnen alle minussen (GND) toch gekoppeld worden. De handleidingen zijn voor mij niet duidelijk hierin.
Wie helpt mij ?
Alvast bedankt.
m.vr.gr.
Izaäk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: henk op 01 February 2011, 15:37:43
En welke booster wil je aansluiten?
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 15:40:59
Het gaat om de digirail booster.
Het frappante is, dat als ik de minus van de railaansluiting aan de booster losmaak, de storing opgeheven is.
Naar mijn idee moet het dus ergens een minusfout zijn.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: henk op 01 February 2011, 15:53:01
Dan moet je inderdaad beide railstaven isoleren en beide boosteruitgangen aansluiten.

Er bestaan twee typen boosters. De common ground booster, zoals in de IB zelf, en de H-brug booster. Dit is een H-brug booster en dan valt er geen GND door te verbinden.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 16:01:27
Bedankt Henk, dat is duidelijk.
Ik heb ook nog een DB2 booster van Liftinsky liggen, is deze wel een common ground booster ?

m.vr.gr.

Izaäk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: henk op 01 February 2011, 16:09:00
Dacht het wel.
In de gebruiksaanwijzing staat in ieder geval dat het niet strikt noodzakelijk is de railstaaf voor de bruine aansluiting te isoleren.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 16:16:00
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: henk op 01 February 2011, 16:23:47
Als ik het goed begrijp is dat een soort ingebouwde keerlusmodule. Dan kun je bij een common ground booster beter ook maar beide spoorstaven isoleren.  ;D
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2011, 16:28:35
Even voorzichtig gesteld: de optie van fasedraaiing ben ik alleen maar tegengekomen bij H-brug boosters.
Vind ik overigens een vreemde optie. Als je alles gewoon rechtuit aansluit is die draaiingsmogelijkheid nergens voor nodig.

Over de boosteraansluiting zelf: het mixen van H-brug boosters en van common ground boosters is niet handig. Juist vanwege het probleem dat je signaleert.
Anderzijds moet het wel mogelijk zijn, want H-brug boosters hebben vaak een optocoupleringang, waardoor het ingangssignaal galvanisch gescheiden is van het vermogensdeel.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Karst Drenth op 01 February 2011, 16:33:18
Hoi,

De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Ik vermoed, dat de combinatie H-brug in Common ground niet lekker samenwerken omdat er bij het overbruggen van de sectiescheidingen vereffenigsstromen gaan lopen, welke bij een Commonground wel weg kunnen maar bij een H-brug niet  :-\ ( maar meer als een wilde slag in de lucht is dit niet ;) ) In theorie zou er echter niets aan de hand mogen zijn als beide op eigen trafo's verder geheel galvanisch van elkaar gescheiden zijn...

@treinfreak
Citaat
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?

Dat kun je dus niet stellen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 16:37:41
Simpel gezegd is het dus altijd beter om de minussen in de rail te scheiden, wat uiteindelijk ook mijn vraag was.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Karst Drenth op 01 February 2011, 16:41:00
Voor 2 rail wel, voor 3rail met massadetectie niet... Dat vereist juist common ground !

Grtzz,

Karst
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Eenerspoor op 01 February 2011, 16:41:43
De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Niet alleen daarvoor. In Loconetmode kun je de fase ook omdraaien, dat is nodig als je een "omgekeerde" Loconetkabel gebruikt. Doe je dat niet, dan volgt korsluiting als een loc van de ene naar de andere sectie rijdt, zoals ik tot mijn schade en schande heb ervaren. :-[

Als ik het van een medewerker van Digirails goed heb begrepen, kun je hun booster wel combineren met een IB (common ground dus), mits je beide railstaven van elkaar isloleert.
Of het ook goed gaat wanneer een loc of verlichte trein stilstaat op de scheiding van beide boostersecties, weet ik niet, maar gelezen de ervaringen van Izaäk, heb ik zo mijn twijfels. :-\

Mvg,

Henk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 16:44:30
Hoe hebben andere mede hobby-isten met een IB en een digirail en/of DB2 booster dit gedaan ?
Hebben zij nu de minnen gescheiden aan de railaansluiting of niet ? Ik zal toch niet de enige zijn die dit systeem voert.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Karst Drenth op 01 February 2011, 16:47:57
Simpel:

H-brug <--> H-brug        --> Beide rails isoleren
H-brug <--> CommonGnd --> Beide rails isoleren
CommonGnd <--> CommonGnd --> minimaal 1 rail isoleren, indien massadetectie met 3rail, dan alleen middenleider isoleren

Grtzz,

Karst
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2011, 16:49:20
In Loconetmode kun je de fase ook omdraaien, dat is nodig als je een "omgekeerde" Loconetkabel gebruikt.
Wat is het nut van een omgekeerde (gekruiste) Loconetkabel? Die horen toch altijd rechtuit te zijn?
Dat bedoelde ik met: als je alles gewoon rechtuit aansluit, dan is de fasedraaioptie niet nodig.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: nachbar op 01 February 2011, 16:50:51
Ik heb op het punt gestaan ook de digirail booster te gebruiken. Ik heb toen begrepen dat deze booster niet gelijktijdig gebruikt kan worden met de IB om delen van de treinbaan aan te sturen. Dat komt doordat de IB commonground boosters wil en de digirails een H-bridge booster is. Ik begreep toen dat je de digirailbooster wel kan gebruiken maar dan moet je de IB alleen maar gebruiken voor bv het aansturen van de wisseldecoders en niet als voeding voor je treinbaan. Ik begreep van de man van wie ik de digirail booster zou overnemen dat er kortsluiting ontstaat op de scheiding van de voeding secties. Hij had dat in eerste instantie niet gemerkt daar hij met een rotgang die sectie passeerde. Het is wel van horen zeggen. Ik heb later bij ANW bevestiging van dit verhaal gekregen.

Ik heb de digirailbooster uiteindelijk niet gekocht vanwege dit probleem.

groet,

Jeroen
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 17:01:52
Dank Jeroen,
Welke boosters gebruik je nu en heb de minussen nu geisoleerd of niet of rij je met GND.
Als je de digirail boosters dus alleen voor rijstroom gebruikt en de IB voor de schakelvoeding behoef je de minnen niet te isoleren ?
Groet,
Izaäk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Karst Drenth op 01 February 2011, 17:12:11
Simpel:

H-brug <--> H-brug        --> Beide rails isoleren
H-brug <--> CommonGnd --> Beide rails isoleren
CommonGnd <--> CommonGnd --> minimaal 1 rail isoleren, indien massadetectie met 3rail, dan alleen middenleider isoleren

Dus ook de minnen isoleren als er 'beide rails' staat....

Grtzz,

Karst
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Treinfreak op 01 February 2011, 17:16:18
Thanx,
Weet ik wat me te doen staat.

Groet,

Izaäk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: phdirk op 02 February 2011, 17:17:11
Hi All,

Een treinencollega van me rijdt met Märklin en heeft een IB en twee Digirailsboosters, die alle een deel van de baan van vermogen voorzien. Ik moet het even nazoeken, maar in het begin, toen alles recht-toe-recht-aan was aangesloten, ging het inderdaad mis bij de overgangen van de powersecties. We hebben toen een oplossing aangereikt gekregen van Digirails, waarbij, als ik me herinner de aansluiting net andersom was. Nu werkt alles goed. Het merkwaardige was ook dat er steeds een deel van de wissels niet werkte.
Alles is inderdaad wel volledig gescheiden.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Eenerspoor op 02 February 2011, 18:12:45
Wat is het nut van een omgekeerde (gekruiste) Loconetkabel? Die horen toch altijd rechtuit te zijn?
Dat bedoelde ik met: als je alles gewoon rechtuit aansluit, dan is de fasedraaioptie niet nodig.

Wat die dingen voor nut hebben, weet ik niet, maar het schijnt dat de fabrikant van deze boosters Loconetkabels maakt in 2 uitvoeringen: eentje met de aansluitingen gewoon rechtoe-rechtaan en een andere met de aansluitingen gekruist. Als je die gebruikt om de booster aan te sluiten, moet je de fasedraaiing in programmeren met LNCV 3. Dat is ook nodig als je de DCC boosteraansluitng gebruikt en daarbij C en D verwiselt. Zie blz. 18 van de handleiding (http://uhlenbrock.de/GERMANY/download/1/english/I96EEA64-046.apd/Bes63240e.pdf).

Mvg,

Henk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2011, 18:57:49
Henk, dat is wel een leuk verhaal, maar "het schijnt" zegt me niet zo veel.
Ik vind nog steeds dat Loconetkabels altijd rechtuit moeten zijn.
Als er gekruiste kabels bestaan dan is dat volgens mij gewoon een productiefout.
En als ze wel bewust gekruist worden, dan wil ik het hoe en waarom graag horen van iemand die zeker weet hoe het zit.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Eenerspoor op 02 February 2011, 19:01:07
Je hebt krijgt een PB.

Mvg,

Henk
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: dito op 02 February 2011, 23:02:50
Klaas
Bij de modules van HDL worden de loconet kabels allemaal gekruist.Waarom weet ik zelf niet
Dito
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 February 2011, 00:04:18
Dito, waar haal je dat dan vandaan?
In de handleidingen van Hans Deloof wordt juist uitdrukkelijk aangegeven dat de kabels niet gekruist mogen zijn.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: GW op 03 February 2011, 08:55:44
Wat die dingen voor nut hebben, weet ik niet, maar het schijnt dat de fabrikant van deze boosters Loconetkabels maakt in 2 uitvoeringen: eentje met de aansluitingen gewoon rechtoe-rechtaan en een andere met de aansluitingen gekruist. Als je die gebruikt om de booster aan te sluiten, moet je de fasedraaiing in programmeren met LNCV 3. Dat is ook nodig als je de DCC boosteraansluitng gebruikt en daarbij C en D verwiselt. Zie blz. 18 van de handleiding (http://uhlenbrock.de/GERMANY/download/1/english/I96EEA64-046.apd/Bes63240e.pdf).


Okay, dan ook even ietsje terug lezen:

"For connecting to the center a straight-through LocoNet cable should be used. For this Uhlenbrock LocoNet cables 62015, 62025, 62045 and 62065 are available. The device is equipped with straight-through cable 62045.

Note: If a crossed LocoNet cable (62010, 62020, 62040 or 62060) is used the polarity is exchanged in the booster’s electric circuit. If when crossing the track isolation between two track sections a short circuit occurs, Bit 5 of LNCV 3 can be used to swap the track polarity (see chapter 4.2.3).
"

Dus, ALS je een crossed cable gebruikt, DAN kun je die (foute) situatie oplossen met de genoemde bit.

Gerard
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Falkenberg op 03 February 2011, 09:30:14
Hi,

Voor het opbouwen van onze Fremo arrangementen, die uit een groot aantal boostersecties bestaat, gebruiken we een Pol-Ei http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=10&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=55 (http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=10&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=55), waarmee je kunt zien of boostersecties qua spanning goed in fase staan. Zijn ze niet in fase moet je of een Loconetkabel inzetten die kruist of je poolt van de ene booster de railspanning om. Nu is dit voor een thuissituatie misschien overkill, maar het helpt ons vaak in het vinden van de kortsluiting/problemen.

dirkjan
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: dito op 03 February 2011, 10:02:45
sorry Klaas.
Ik weet eigenlijk niet goed wat men bedoelde met gekruist zodat ik dacht dat dit een kruising voorstelde.
Dito
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: MarcelL op 09 February 2011, 18:01:06
Hallo,

Ik heb een IB, een Power3 booster en een Marklin gelijkstroombooster 6016. Klopt het dat deze laatste ook een H-brug booster is?

Ik heb het plan om met de IB en Power3 de baan van stroom te voorzien, en met de Marklin booster de wissels en seinen. Gaat dit wel werken, of krijg ik dan ook problemen?

Groet,
Marcel
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Remunj op 09 February 2011, 20:32:47
.....een Marklin gelijkstroombooster 6016. Klopt het dat deze laatste ook een H-brug booster is?.....
Marklin en gelijkstroom ?? Dat lijkt me een contradictie in terminus.

De 6016 is een DCC booster.
In een oud draadje bij de buren lees ik net dat het inderdaad een H brug is.

Gr.
Eric
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 February 2011, 23:55:35
Marklin en gelijkstroom ?? Dat lijkt me een contradictie in terminus.
Dit is weer een voorbeeld van de aloude spraakverwarring. Het motorolaprotocol in de oorspronkelijke uitvoering was polariteitsgevoelig, en daardoor niet geschikt voor 2-rail. Daarom liet Märklin, samen met Arnold, een nieuw protocol ontwikkelen door Lenz. Bij Arnold heette dat Arnold digitaal, bij Märklin heette het Märklin digitaal=, waarbij de = stond voor gelijkstroom. Maar digitaal heeft helemaal niks met gelijkstroom te maken. Deze terminologie stamt uit het analoge tijdperk, toen 2-rail synoniem was met gelijkstroom, en 3-rail met wisselstroom.
Het protocol van Lenz werd later door de NMRA het DCC protocol genoemd.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: MarcelL op 10 February 2011, 10:54:44
Maar nu nog het antwoord op mijn vraag; kan ik de baan met IB en Power 3 besturen, en de seinen en wissels met de Marklin booster?

Alvast dank!

Groet,
Marcel
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: henk op 10 February 2011, 11:00:11
Ja, als dat maar een gescheiden circuit blijft.
Lees wel goed in de handleiding van de IB hoe je de 6016 moet aansluiten. Die heeft namelijk geen standaard DCC-aansluiting. De draadjes zitten anders gemonteerd.
Titel: Re:booster aansluiting
Bericht door: MarcelL op 10 February 2011, 12:21:47
Henk,

Da's helder en duidelijk, bedankt!

Voor de aansluiting heb ik al een speciale adapter besteld die in de handleiding staat genoemd!

Groet,
Marcel