BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: peterha op 31 January 2011, 17:51:37
-
Na wat gespaar heb ik eindelijk een Rivarossi Mat 46 gekocht, de grasgoene met zandkleurige snorren.
Na aankomst het treinstel voorzichtig uit de doos gehaald en even lekker zitten bewonderen.
Daarna heb ik 't op een testrail gezet en de aloude transformator er op aangesloten om te testen of ie 't überhaupt wel doet.
Nou, keurig: het reed vooruit en achteruit en bij de richtingverandering wisselde ook de verlichting. Mooie sluitlichten en 3 punts verlichting aan de voorzijde. Perfect.
Uit eerdere draadjes had ik al gelezen dat het openmaken van de kap nogal op wat problemen kon stuiten. En ja hoor. Toen ik de kap eraf wilde halen om de decoder in te bouwen, kreeg ik er maar met veel moeite een nagel tussen, maar bij de middelste deurpartij aangekomen, bleek alles echt vast te zitten.
Na veel gewurm en krachtig wrikken knalde de kap los. Kennelijk heeft men naast de deurpartij de kap met twee druppels lijm vastgezet om een mooiere, strakkere aansluiting met het onderstel te krijgen??? Op de foto is duidelijk de plek te zien waar de kap vastgezeten heeft, de vastgeplakte verf zit er nog. Dit was aan beide zijden het geval.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2551.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2551.jpg)
De andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2552_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2552_1.jpg)
De krasjes onder de deurpartij zijn veroorzaakt door het loswurmen met een houten tandenstokertje. Er moest namelijk nogal wat kracht gebruikt worden om de zaak te scheiden.
Wat me ook opviel was dat de neuzen van beide kappen vreemde beschadigingen
vertoonden. Het lijken wel slijtsporen; geen idee hoe zoiets zou kunnen zijn ontstaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2555.jpg)
Ook de andere kap vertoonde deze sporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2557.jpg)
Na het plaatsen van de decoder heb ik het stel (nog zonder de voorste kap teruggeplaatst te hebben) op de baan geplaatst.
Gezien het draadje over de binnenbrand van het Mat 46 wilde ik eerst maar het stel wat rondjes laten rijden en tussendoor controleren/voelen of de zaak heet zou worden.
Maar toen het stel op de baan stond, zag ik bij het achterste deel dat zowel de front- alsook de sluitlichten brandden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2564.jpg)
Dit is natuurlijk een vreemde zaak omdat bij analoog gebruik de front- en sluitlichten gewoon goed functioneerden. Ik constateer overigens ook dat diverse draden op de print gesoldeerd zijn met een stukje draad bloot. Dit terwijl de soldeerpunten behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Dat de alle verlichting tegelijk brandt hoort natuurlijk niet.
Aangezien ik de voorste kap gedemonteerd had, kan ik niet zien of ook de sluitverichting van de voorste kap tegelijk met de fontverlichting brandt. Ik kan alleen een foto laten zien van het stel op de baan en het brandende frontledje.
Ik zal wel kijken waar de (soldeer?) fout zit, maar als het niet makkelijk te vinden is, soldeer ik de frontlichten van achterste stel gewoon los, omdat ik toch maar één richting op rij en die verlichting dan toch eigenlijk niet nodig heb.
Tot zover deze bevindingen.
-
...
Ik zal wel kijken waar de (soldeer?) fout zit, maar als het niet makkelijk te vinden is, soldeer ik de frontlichten van achterste stel gewoon los, omdat ik toch maar één richting op rij en die verlichting dan toch eigenlijk niet nodig heb.
Tot zover deze bevindingen.
Jij hebt dan toch wel garantie, de winkelier zou wel ervoor moeten zorgen, dat je een goede stel in huis bekomt...
-
Niet gaan solderen. Retour winkel.
-
Die lijmplekken kloppen, die heb ik ook, en Chris ook, en iedereen..
Ook die grijze ''krassen'' in de neus heb ik. Ik denk dat daar niks aan de hand is verder. Ik heb mijn stel nog niet voorzien van decoder, daar kan ik niks over zeggen. Maar de andere symptonen kloppen.
Gr,
Mathyn
-
Die lijmplekken heeft niet iedereen hoor... hier geen last van...
Grt,
Gerard
-
Klopt, niet iedereen, en alleen deze serie Mat 46.
-
Oow, ik heb het wel over de laatste versie he!
Met creme snor. Die daarvoor hebben inderdaad sowieso geen lijm.
Gr,
Mathyn
-
Zoals Chris van Diesen perfect beschrijft op zijn site Het Groterdam Project zal er in moterloze bak een functiedecoder moeten worden geplaatst om daar ook de verlichting correct te laten werken. Bij de oude Lima versie moest dit ook al gebeuren bij digitalisering. Helaas is dat niet verbeterd bij de Rivarossi versie.
Ger van der Zee
-
Hee Ger
Daar heb ik hier helemaal overheen gelezen, dat is ie inderdaad vergeten ;D
-
Terugbrengen? Tja, bij het plaatsen van de decoder heb ik om er goed bij te komen, de draden van de sluitverlichting van de voorste bak al losgehaald. Dus terugbrengen zal lastig worden.
De lijmplekken ga ik wegschrapen en ook de plekken in de neuzen zitten gelukkig aan de binnenkant en de buitenkant ziet er perfect uit.
Ik ben toch van plan om e.e.a. aan te passen aan de binnenkant en bedrading.
Wilde in ieder geval op de hoogte stellen van waar ik met een nieuw Mat 46 stel tegenaan liep.
Groeten,
Peter
-
Zoals Chris van Diesen perfect beschrijft op zijn site Het Groterdam Project zal er in moterloze bak een functiedecoder moeten worden geplaatst om daar ook de verlichting correct te laten werken.
Daar heb ik hier helemaal overheen gelezen, dat is ie inderdaad vergeten ;D
Begrijp ik jullie goed, dat als een functiedecoder geplaatst wordt in de achterste bak, het "verlichtingsprobleem" dan opgelost is en alles brandt zoals het hoort, namelijk apart?
Groeten,
Peter
-
ja :)
-
Oké, dan maar een niet al te dure functiedecoder uitzoeken.
Ik zag wel in de tekening die bij het stel zat dat zowel in de voorste als de achterste bak decoders geplaatst konden worden, maar het was niet duidelijk dat als je dat (nog) niet deed, de verlichting dan niet goed zou functioneren.
De beschrijving van Chris (Groterdam) heb ik uiteraard wel gelezen, maar niet direct bovenstaande uit geconcludeerd.
In ieder geval is dan het verlichtingsprobleem opgelost en wat betreft de lijm- en schaafplekken: dit is kennelijk ook een bekend iets.
Uiteraard erg bedankt voor het meedenken en aanreiken van een oplossing.
Groeten,
Peter
-
Tjeetje, alweer een Rivarossi Mat 46 probleem, mijn TIP als je het niet vertrouwd ga terug naar start (winkelier) en ga niet zelf prutsen.
Vanaf het begin heb ik de prijs die Overbeek/Rivarossi ervoor vraagt ronduit belachelijk gevonden (in 10jaar gewoon verdubbelt tov Lima)!!!
Destijd veel comentaar gekregen omdat e.e.a. in vele opzichten verbeterd zou worden...
Nou is dat uiteraard ook gebeurd maar soms denk ik dat de fabrikanten niet meer weten dat een model ook (gemakkelijk) demonteerbaar moet zijn voor inbouw decoder, verlichting en of onderhoud.
Nee, op die punten laten we de constructie (uit gemak) maar zoals hij was......Jammer.