BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Noppie. op 30 January 2011, 16:58:25
-
Op Drehscheibe vond ik een opmerkelijke wagen. Kan me niet herinneren of zoiets ook in Nederland heeft gereden. Een isolatorenspuitwagen(mooi scrabblewoord trouwens)
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5232141
Greetz,
Noppie.
-
euh...
Nooit gezien hier.
-
Is in Nederland ook niet bekend. Maar in Duitsland al in gebruik sinds de jaren '60, en misschien wel langer.
-
Ik vond het heel opmerkelijk. Maar is nou echt zo nodig, om die dingen schoon te spuiten?
Greetz,
Noppie.
-
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
-
Dat het in Nederland niet zo bekend is is niet zo heel gek: de isolatoren die wij hier hebben zijn geschikt om 3 kV veilig te isoleren: omdat de spanning in de stoomtijd precies de helft daarvan was, is dat hier niet nodig geweest.
-
was Märklin nog niet zo veer weg van de realiteit met hun "Feuerwehr" trein!
-
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Dat laatste ben ik benieuwd naar? dit geeft toch een sluiting van jewelste en verbinding met de bemanning?
-
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit). Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
-
Als ik de post van de Duitse collega's goed lees dan maakt men gebruik van een waterstraal die pulseert, waardoor de kans op een elektrisch verbinding nihil is.
-
Hoezo met waterpistooltjes spelen. :P
In de tekst op DSO staat dat het een pulserende straal was, dus dat er geen gevaar voor de bemanning was.
-
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Theoretisch klopt dat wel. In de praktijk zitten ze op de bliksemafleider. Herkenbaar aan de bovenste positie aan de mast.
Mvg,
Ito
-
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit).
Het enige is dat een werkplatform zodanig isoleren dat er veilig onder spanning van 15 kV gewerkt kan worden een stevig klusje is, en ook erg duur is.
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Die zitten alleen niet op de hoogspanningsleidingen: doen ze dat wel, dan leggen ze hoogstwaarschijnlijk direct het loodje wegens ontladingen vanaf hun zeer puntige snavel en nagels.
De werklui op de spuitwagen zullen dan ook 'gewoon verbonden' zijn, en dus niet een zeer speciale isolatie tussen de wagen en de rails c.q. aarde hebben gehad: het staat in de beschrijving, de straal was pulserend, zodat er geen geleidend pad kon ontstaan.
-
Als ik zo de foto's bekijk dan is er wel degelijk een verbinding door die waterstraal, pulserend of niet .
Snap dan ook niet hoe dit kan.
ik denk dat na een tijdje spuiten ook alles kletsnat is, dus hoe je één en ander moet isoleren weer ik niet.
Harm
-
Theorie? Doordat de waterstraal pulseert, onstaan er druppels dus is het water niet aaneengesloten.
Is trouwens de trekkende/duwende loc. (als het zo heet) een diesel of elektrisch? Want je ziet wel dat de panto. neer is. Moet ook wel. Wil niet denken aan de effecten die je krijgt bij een opstaande panto. .
-
Is een 'Turmtriebwagen' voor onderhoud aan de bovenleiding., een dieselgeval.
De aanwezige stroomafnemer is om de bovenleiding te aarden en voor meetdoeleinden.
Zal dus niet echt spannende effecten geven als die wel op zou staan.
Huub
-
Ahh, weer wijzer. Dank. (y)
-
Als je nou eens de tekst van de bijdragen van onze oosterburen leest, weet je waarom het geen probleem is om "onder spanning" te werken.
-
sowieso geleidt zuiver water niet echt, pas als er genoeg troep in opgelost zit gaat er serieus wat gebeuren.
-
Met het schoonmaken komt er dus van alles los, en ook het water dat al overal aanwezig is, zal geleidend worden door allerlei niet water materiaal dat vervuilend werkt.
Maar dan nog, bij een regen, of sneeuwbui zouden er allerlei mogelijkheden zijn om de isolatie te overbruggen, en bij 15.000 voltjes is er mer kans op een vonkenbruggetje.
Bij dit soort beelden, en ook in de winter in het algemeen, ben ik toch maar wat blij met mn kantoorbaantje.
Groeten, Alexander
-
Zelfs mythbusters op discoverychannel hebben aangetoond dat het vrijwel onmiogelijk is om door een 3e rail geelectrocuteerd te worden door er tegen te plassen. Highspeed camera's lieten prachtig zien dat het vrijwel onmogelijk was een continue straal te plassen. Zo ook met dit pulserende waterkanon. Je maakt geen verbinding. Dat je het wel ziet op de foto, "lijkt" alleen maar zo. Als ik niet beter wist, zou ik dat ook zeggen.
-
Bedankt voor de uitleg. (y)