BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Wilson CS op 20 June 2006, 21:17:32
-
Hallo,
In de Conrad gids op bladzij 350 of linkje naar PDF http://pdf.conrad.nl/pdf/9D/lo/9D_0329.pdf (http://pdf.conrad.nl/pdf/9D/lo/9D_0329.pdf) een ondervloeraandrijving voor K-wissels.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mvgr
Robert
-
Die pdf wil bij mij niet openen.
Heb je een Conrad artikelnummer?
-
Hoe ie met M* K-wissels werkt kan ik je niet vertellen, maar op zich zijn het zeker voor die prijs prima aandrijvinkjes. Er zitten er een stel onder marxwolde geschroefd en daar hebben ze soms moeite met de niet-scharnierende wisseltongen van de tillig-wissels, maar dat is meer een afstellingsprobleem. Met wissels met scharnierende tongen (zoals ook M* K-rail) geven ze geen enkel probleem.
-
Ziet er interessant uit. Als je deze prijs vergelijkt met de "originele" Märklin aandrijvingen?
Weet je ook hoe de "lange" termijn werking is van deze aandrijvingen Floris?
Groeten
Olav
-
Als ik het toelichtende plaatje van Conrad zo zie is dit ook rechtsreeks toepasbaar op de Marklin C-rails.
-
Klaas
Die pdf wil bij mij niet openen.
Heb je een Conrad artikelnummer?
Dat zou dan moeten zijn: 219999-91 en 219998-91
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Ah ja, die dus.
Daar heb ik er een aantal van gekocht, en op de clubbaan zijn ze ook in gebruik.
Zijn heel bruikbare dingen. Hoewel het motoraandrijvingen zijn zijn ze niet echt langzaam. Het omzetten van een wissel gaat binnen 0,1 seconde.
Maar ze zijn veel sterker dan een standaard spoelenaandrijving.
En ze zijn geschikt voor vrijwel elk H0 of N wissel. Eventueel moet er aan het wissel zelf wat worden aangepast, wat meestal betekent dat er wat overbodige onderdelen uit moeten.
-
Ok dus het werkt goed.
Ziet het er ook fraai uit op de baan?
Het scheelt natuurlijk een hoop overbodige rotzooi bovenop....
mvgr
Robert
-
Ik weet niet of het veel in prijs scheelt maar wellicht is dit ook een optie:
http://home.istar.ca/~axelh/tips/switches.html (http://home.istar.ca/~axelh/tips/switches.html)
Hierbij worden peco motoren en de Märklin unterflurantrieb gebruikt.
Iwan
-
Ziet het er ook fraai uit op de baan?
Boven de tafel zie je er niks van. Het hele ding zit "ondergronds". Alleen een staaldraad steekt door de tafel en neemt daar de stelbiels van het wissel mee.
-
Ergens een testje gelezen over de conrad wisselaandrijvingen.
Hadden die dingen 10.000 x laten schakelen en toen waren ze versleten.
-
De peco aandrijving wert bij mij naar tevredenheid. Ik werk echter met Roco rails. De aandrijving heeft standaart 1 wisselcontact en kan worden uitgebreid met meerdere contacten. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
-
Ergens een testje gelezen over de conrad wisselaandrijvingen.
Hadden die dingen 10.000 x laten schakelen en toen waren ze versleten.
In de regel zal dit dus jaren duren. Een acceptabele betrouwbaarheid dus. Ik heb nog een hoop "oude" Märklin aandrijvingen, genoeg voor alle wissels, maar zal dit bij uitbreiding van het "wisselpark"mee gaan nemen.
bedankt voor de info.
Groeten
Olav
-
Is zo'n duurtest ook wel eens uitgevoerd op een standaard aandrijving van Märklin/Fleischmann/Roco ?
En, zouden die de 10.000 keer halen? Ik moet het nog zien.
-
Ik heb ook wat gelezen over wisselaandrijvingen met geheugendraad...
die schijnen in iedergeval fijn rustig te bewegen en niet zo heel duur te zijn.
Thijs
-
ja, dat is een trucje van huib maaskant, zie http://www.floodland.nl/trein
pep
-
Weet iemand ook waar dit in Nederland verkrijgbaar is?
Groeten
Olav
-
In Nederland weet ik het niet. Ik heb het via de website van Pro-Rail besteld. Uitstekende service en de verzendkosten vallen wel mee; het past allemaal in een klein envelopje. Betalen kan gewoon via de bank (overboeking) of met een credit card.
Groet, Wim
PS Zelf heb ik het geheugendraad niet gebruikt als wisselaandrijving, maar om de kop van een koe te laten bewegen.... ;D