BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: stig op 30 January 2011, 04:51:20

Titel: Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: stig op 30 January 2011, 04:51:20
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12082035

Lijkt wel van die aluminium bakjes van de chinees... Ken het materieel niet.

Sneu voor de nabestaanden en gewonden...
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: elt-178.516 op 30 January 2011, 07:32:43
HEX rijdt met Lint.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: elt-178.516 op 30 January 2011, 07:41:41
http://www.bild.de/BILD/news/2011/01/30/zug-unfall-unglueck-oschersleben/regional-zug-gueterzug-sachsen-anhalt.html (http://www.bild.de/BILD/news/2011/01/30/zug-unfall-unglueck-oschersleben/regional-zug-gueterzug-sachsen-anhalt.html)

Bild spreekt over een frontale botsing tussen de HEX-Lint en een goederentrein van VPS met container- en kalkwagens.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: elt-178.516 op 30 January 2011, 07:56:43
http://www.welt.de/vermischtes/weltgeschehen/article12385121/Mindestens-zehn-Tote-bei-verheerendem-Zugunglueck.html (http://www.welt.de/vermischtes/weltgeschehen/article12385121/Mindestens-zehn-Tote-bei-verheerendem-Zugunglueck.html)

Meer info bij welt.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Arnold op 31 January 2011, 14:24:58
http://www.mdr.de/ voor nog meer info.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Albert.H0 op 31 January 2011, 16:52:00
Oei, ziet er niet goed uit. Op 7 augustus vorig jaar is er bij Geldern (D) een werktrein met ongeveer 40 km/uur op een aantal leeg opgesteld staande Lint-41 stellen gebotst, waarbij de voorste Lint voor een deel compleet verwoest werd. In de duitse (spoorweg)pers werden toen al grote twijfels uitgesproken over dit soort lichtgewicht railmateriaal, speciaal bij ongevallen. Die discussie zal wel weer opnieuw oplaaien (en terecht). Het zal me niets verbazen als de eisen die aan dit soort railvoertuigen gesteld worden aanzienlijk verhoogd worden.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: martijn v m op 31 January 2011, 17:03:33
dit is niet goed gegaan.

De voorste bak van de LINT is helemaal aangord :o

ik hoop dat er betere veiligheid's maatregelen worden genomen 
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Arnold op 31 January 2011, 18:08:50
31.01.2011 | 17:30 Uhr
Untersuchungen nach Zugunglück von Hordorf

Nach dem schweren Zugunglück bei Hordorf sind die Bergungsarbeiten inzwischen beendet. Die Ermittler konzentrieren sich jetzt auf die Suche nach der Ursache. Die Staatsanwaltschaft ermittelt gegen den 40-jährigen Lokführer des Güterzuges. Es bestehe ein Anfangsverdacht der fahrlässigen Tötung, der fahrlässigen Körperverletzung und der Gefährdung des Bahnverkehrs, so Polizei und Staatsanwaltschaft. Hintergrund seien Hinweise, wonach der Lokführer möglicherweise ein Haltesignal überfahren haben könnte.
Experten des Bundeskriminalamtes versuchen, die Identität der 8 noch unbekannten Toten zu klären. Neun Verletzte werden noch in Krankenhäusern behandelt. Bei einigen ist der Zustand noch immer kritisch.
Unterdessen hat die Landesregierung angekündigt, sich für eine bessere Bahn-Infrastruktur einzusetzen. Auch der Fahrgastverband Pro Bahn fordert Konsequenzen. Bei der Sicherheitstechnik an den Bahnstrecken in Ostdeutschland gebe es Nachholbedarf. Systeme, die beim Überfahren eines roten Signals eine sofortige Notbremsung auslösen, müssten schnell nachgerüstet werden. Im Westen sei das längst Standard.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: martijn v m op 31 January 2011, 18:12:13
Ik zou een vertaling erg op prijs stellen.
Mijn Duits is niet zogoed ::)
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: MR op 31 January 2011, 18:12:46
Oei, ziet er niet goed uit. Op 7 augustus vorig jaar is er bij Geldern (D) een werktrein met ongeveer 40 km/uur op een aantal leeg opgesteld staande Lint-41 stellen gebotst, waarbij de voorste Lint voor een deel compleet verwoest werd. In de duitse (spoorweg)pers werden toen al grote twijfels uitgesproken over dit soort lichtgewicht railmateriaal, speciaal bij ongevallen. Die discussie zal wel weer opnieuw oplaaien (en terecht). Het zal me niets verbazen als de eisen die aan dit soort railvoertuigen gesteld worden aanzienlijk verhoogd worden.
Maar dit is met zo'n knal gegaan, de LINT reed 100 en ook de goederentrein was op snelheid.
Bei der Sicherheitstechnik an den Bahnstrecken in Ostdeutschland gebe es Nachholbedarf. Systeme, die beim Überfahren eines roten Signals eine sofortige Notbremsung auslösen, müssten schnell nachgerüstet werden. Im Westen sei das längst Standard.


Dit is echt een groot probleem
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: martijn v m op 31 January 2011, 18:19:52
als ik de 2de sitaat goed lees betekent het dat als je door rood rijd er niks gebeurd?
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: MR op 31 January 2011, 18:21:25
Idd
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: martijn v m op 31 January 2011, 18:25:43
dat zal dan wel meteen veranderd worden(hoop ik)
net zoals toendertijd de atb hals overkop is ingevoerd nadat er een trein vol in de flank van een ander was gereden
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Bart Donker op 31 January 2011, 18:30:09
De Lint zal zeker geen 100 meer gereden hebben, omdat deze volgens plan aan het perron te Hordorf moest halteren. Verder is er ter plaatste inderdaad geen PZB (vergelijk maar met ATB in Nederland), dus is door rood rijden zonder ingreep van de techniek helaas mogelijk.

De situatie: het spoor vanaf Magdeburg is te Hordorf enkelspoor, daaraan ligt ook het perron. Ten zuiden daarvan bevindt zich een wissel en vanaf daar blijft het richting Halberstadt dubbelspoor. De VPS goederentrein kwam vanaf Halberstadt en had dus moeten stoppen voor het wissel, zodat de Lint -na te zijn gehalteert langs het perron- deze kon passeren in de richting Halberstadt, waarna de goederentrein pas het enkelspoor richting Magdeburg op had mogen rijden.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: MR op 31 January 2011, 18:33:38
Aha,

Ik meende dat gelezen te hebben op Duitse krantensites.

Heeft de goederentrein dan het wissel open gereden?
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Petertrein81 op 31 January 2011, 18:44:15
Even nog ter extra informatie, de goederentrein werd getrokken door 2 Mak G1700 loks, de VPS 1704 en VPS 1703.
De vooroplopende VPS 1704 is hierbij zwaar beschadigd, er gaat op een aantal Duitse Fora het gerucht dat de Machinist op de 2e lok, dus de VPS 1703 zat. Maar dat zijn maar geruchten, persoonlijk lijkt het mij erg onlogisch en volgens mij mag het ook niet. Ik weet ook niet in hoeverre het mogelijk is bij dit type lok.

Groet Peter,
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Nederduitsemeester op 31 January 2011, 19:01:30
Het is in Duitsland toegestaan om op de 2e lok te zitten, maar alleen wanneer eerste lok tijdens de rit een storing krijgt waardoor deze niet niet meer vanaf de eerste te bedienen is. Ook mag dan niet harder heb gereden dan 50km/h, en niet verder dan de eerstvolgende mogelijkheid om de lokken te wisselen. Even ter info, maar geen speculaas (dat eet ik liever op ;D).

Groeten Erwin
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Bart Donker op 31 January 2011, 20:13:45
Heeft de goederentrein dan het wissel open gereden?
Dat is goed mogelijk, als de rijweg voor de Lint al goed gelegen heeft tenminste.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Gert1 op 01 February 2011, 18:53:26
Heftig: http://www.nu.nl/buitenland/2436834/duitse-machinist-negeerde-twee-stopsignalen.html

mvg,
Gert
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Bart Donker op 01 February 2011, 19:55:30
Waarbij met twee stopsignalen waarschijnlijk het voor- en hoofdsein bedoeld worden. Zoals velen hier weten kan een voorsein geen stop tonen maar enkel een stoptonend sein aankondigen. Heftig is ook dat de mcn door de pers al nagenoeg veroordeeld is ("negeerde" = opzet), terwijl het onderzoek zelf nog maar net loopt.

De mediageilheid kent in deze helaas weer geen grenzen: de rampplek was ook vandaag weer goed bezocht door de pers...  >:(

Bron: een goede vriend van me die bij HEX rijdt.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Rob46 op 05 February 2011, 14:32:30
Op doorreis naar de Harz ben ik op zondagochtend even ter plaatse in Hordorf geweest.HEX VT 810 heeft dankzij een noodoproep van de Fdl haar snelheid nog kunnen terugnemen tot 66 kmh, niettemin een vresellijk klap geweest die tot 7 km in de omtrek te horen is geweest. VPS is bij de kruising door rood gereden ipv 6 minuten daar aan de kant te gaan. Het ongeval heeft een enorme indruk in de regio achtergelaten. M' n beelden volgen zodra ik volgende maand uit de Harz ben teruggekeerd. groet Rob
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Sander Fondse op 05 February 2011, 14:50:54
Een G1700 heeft toch een omloop ?

Theoretisch is het dus mogelijk om van de eerste naar de tweede lok te komen terwijl de trein rijdt en geloof me, een mens kan rare dingen doen in geval van nood. Echter vraag ik mij af of hij daar überhaupt wel tijd voor zou hebben gehad. Als 2 treinen met bijna 180 km per uur op elkaar afrijden, heb je in dichte mist (zeg je ziet 'm op 500 m afstand) slechts 10 seconden.

Een leuke zijdiscussie in een Duits forum vroeg zich af waarom er geen 'schutzgleis' was, of in het Nederlands een veiligheids spoor

----/-----------------
---/-----|   < veiligheidsspoor

Er wordt dus gezegd dat de Fahrdienstleiter de Lint op 't laatste moment had gewaarschuwd voor de goederentrein, waarop de Lint nog kon afremmen tot 66 km/h. Vreemd dan dat de machinist van de goederentrein (volgens berichten) niet geremd heeft. Ik weet niet hoe lang het enkelsporige stuk was, maar het lijkt mij zo, dat als ik een trein door rood zie rijden, dat ik meteen alarm sla.
Titel: Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
Bericht door: Rob46 op 10 March 2011, 08:12:19
Ongeveer 200 meter vòòr het Bhf Hordorf gaat richting Magdeburg het dubbelspoor over in enkelspoor dat 6 km doorloopt tot de kruising Bhf Ochersleben (Bode). Op het Bhf Hordorf is de Fahrdienstleiter gevestigd en die zag de goederentrein naderen en gaf meteen een noodsignaal naar beide treinen uit. Naast de HEX-mcn heeft ook de mcn van VPS heeft hierop gereageerd en bracht de snelheid nog terug naar 40 km/h. De botsing vond plaats nadat de VPS slechts 500 meter enkelspoor had bereden, nagenoeg op het Bhf. Zoals ik vanuit de Harz al meldde was ik op doorreis en ben op zondagochtend 30-1 even ter plaatse in Hordorf geweest. Voor beelden zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5479571904/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/5478969231/in/photostream/