BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lgv op 30 January 2011, 00:39:42

Titel: Stroomverlies in Piko Ice
Bericht door: lgv op 30 January 2011, 00:39:42
Beste mensen eindelijk is me Ice van Piko geleverd dus na een proef ronde heb ik volgens het boekje me Ice open gemaakt en heb het 1e rijtuig ( kopbak zonder machinist ) voorzien van een ledstrip en heb deze aangesloten op de bedrading van de verlichting ( blauwe draad en witte draad ) maar merkte toen dat na deze was aangesloten de trein minder snel kon dan zonder de verlichting , dit heb ik gecontroleerd en dat bleek ook zo te zijn , dus toen besloot ik de verlichting aan te sluiten op de draaistellen onder het rijtuig zodat hij direct stroom via de wielen afnam maar ook hier hetzelfde probleem nou is mijn vraag : doe ik nou iets fout of is dit normaal ??
Titel: Re:Stroomverlies in Piko Ice
Bericht door: Thurbo op 30 January 2011, 00:42:38
Meestal word binnenverlichting aangesloten op de groene of paarse draad aangesloten. dan kun je hem met de F1 of F2 opties aan en uit schakelen. Blauwe is algemene massa, dus goed aangesloten. de witte is voor de frontverlichting.
Titel: Re:Stroomverlies in Piko Ice
Bericht door: lgv op 30 January 2011, 01:14:25
Ik rij analoog dus ik snap niet wat je bedoelt met de F1 of f2 optie ?? En als ik het goed begrijp kan ik dus beter op de blauwe en de paarse draad aansluiten ?? Mvg Mark
Titel: Re:Stroomverlies in Piko Ice
Bericht door: Esperopt op 30 January 2011, 01:19:46
Nee, handleiding volgen. Bovenstaande opmerking is alleen voor digitaal gebruik, en jij gebruikt het stel analoog. Het kan inderdaad zijn dat de trein iets langzamer gaat rijden. Dat heeft niets te maken met de plaats waar je stroom afneemt, maar met de capaciteit van je transformator.
Titel: Re:Stroomverlies in Piko Ice
Bericht door: lgv op 30 January 2011, 14:57:07
Ik dan bouw ik gewoon me verlichting er verder in en kijk dan hoeveel verlies ik aan stroom heb omtrent de rijsnelheid en ga dan kijken of ik een Marklin Trafo kan omzetten in gelijkstroom omdat die meer capaciteit heeft Mvg Mark