BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jerome op 08 February 2007, 16:15:47
-
Hallo,
Net zoals velen op dit forum heb ik deze hobby opnieuw ontdekt! Ik ben van plan om een N baan te gaan bouwen (digitaal,ECoS van Esu). Ik heb daarom Wintrack aangeschaft en heb al een aardig aantal mogelijke banen gemaakt. Ik heb nog wel een aantal vragen, en ik hoop dat dit forum mij kan helpen!
-Bij is de minimale afstand bij het leggen van dubbelspoor ? (rechte stuken en bochten)
-Wat is de minimale diameter bij gebruik van spiralen ? (max 4%?)
-Omdat ik met meerdere niveau's wil gaan werken (zoals een schaduwstation), wat is de minimale rijhoogte waar ik rekening mee moet houden bij mijn ontwerp. (ik dacht 4 cm+balast+dikte hout)
Ik heb ongeveer 2,40 * 1,25 meter beschikbaar. Als iemand nog mooie N baanplan voorbeelden heeft, hou ik me aanbevolen!
Uitgangspunten:
-Tijdperk III en IV, stoom/diesel, DB
-Middelgroot station
-klein bergstation
-gedeeltelijk dubbelspoor
-klein rangeer terrein (geen draaischijf)
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. :)
mvg, Jeroen
-
Minimale afstand tussen dubbel spoor kan je te weten komen door 2 wissels tegen elkaar te leggen. Zoals hieronder schematisch is aangegeven.
______
/
_____/_
Max 2% in omhooggaande bochten is aangeraden! Verder hoe groter de diameter hoe beter, maar je moet denken aan ruim 50cm aan diameter of meer natuurlijk. Hoe kleiner de diameter hoe lager het stijgingspersentage!
Hoogte is 4.5 cm in tunnels zonder bovenlijding. Dit is wel van bovenkant railstaaf tot onderkant tunnel plafond!
Alles wat je nog wilt toevoegen onder de bovenkant van de railstaaf zoals bielzen, isolatie tegen het geluid en balastbed moet je er bij rekenen, even als de constructie die je nodig hebt om je plafond omhoog te houden.
Dit kan ik je niet zeggen hoeveel dat is, omdat je zelf doorgaans een ontwerp maakt en er dan achter komt aan de hand van je eigen wensen hoe dik alles worden moet.
Als laatste tip wil ik je meegeven dat je flink moet schrappen in je wensen lijst. 2 stations, hoe klein ook passen helaas nooit op de afmetingen die je hebt. Of ze liggen straks kop aan kont, maar dat gaat er ook niet fraai uitzien.
Het is moeilijk om te kiezen, dat weet ik maar al te goed, maar je kan beter 1 onderwerp heel mooi uitwerken dan er 5 op een te kleine baan proppen en dan later spijt krijgen.
Je kan natuurlijk ook een grotere baan ontwerpen met alles er op wat je wilt en dan voldoende ruimte voor alls overhouden, en de eerstkomende tijd dan het mooiste met een max oppervlakte van 2,40 * 1,25 bouwen en later als je b.v. groter woont o.i.d. de rest bouwen.
m.v.g.
Mark
-
www.morop.org , daar staat veel info over minimale waarden (http://www.morop.org/de/normes/index.html). Hangt verder ook van het te gebruiken railmateriaal.
Groet Erik
-
Hallo,
Dank voor de info. Dit gaat zeker helpen. Ik ga de uitgangspunten op papier zetten, zodat ik die voor mijn baanontwerp(en) in Wintrack kan gebruiken. Ik zal deze uiteraard ook voorleggen aan dit forum. Dat zal nog wel wat tijd gaan duren voordat er een defintief ontwerp is (soort van voorpret dus.... :D).
In de tussentijd ben ik ook bezig met een klein test/oefenbaantje om het digitale eens uit te zoeken. (15 jaar geleden kon je alleen nog analoog te rijden...) Ik heb een minitrix super startset gekocht en ga binnenkort de ecos aanschaffen (na veel afwegingen tussen the oa IB, Marlkin digitaal e.d. hiervoor gekozen(ik kijk er naar uit..) Daarna ga ik eerst spelen met bezetmelders, wisseldecoders en sein decoders op mijn testbaantje.
mbt mijn wensenlijst: ik zal zeker moeten gaan schrappen.... :( Ik dacht eerst mijn uitganspunten op papier te zetten en dan zien we wel. Ik zal mijn wensenlijst ook nog op dit forum posten voor input.
Groet, Jeroen
-
ga binnenkort de ecos aanschaffen (na veel afwegingen tussen the oa IB, Marlkin digitaal e.d. hiervoor gekozen(ik kijk er naar uit..) Daarna ga ik eerst spelen met bezetmelders, wisseldecoders en sein decoders op mijn testbaantje.
Hmm, met name die bezetmelders werken die dan al samen met een ECoS. En houdt er rekening mee dat Computersturing met een ECoS nog steeds niet mogelijk is.
Mvg
Wim.
-
Als je de standaard wissels gebruikt klopt het , in het echt is hart op hart voor N omgerekend ca 2,5 cm
-
De standaard hart op hart breedte in N is 33.6 mm. Ik heb zelf hele stukken recht op 3/4 van 33.6 mm liggen. Dat is 25.2 mm. Het levert geen problemen op in recht spoor en ziet er stukken mooier uit.
Maak het schaduwstation zo groot als mogelijk. Na verloop van tijd zal je het te klein vinden.
Neem boogstralen met een radius R3 of R4 of groter. R3 is 396 mm. Kleine bogen zijn bronnen van problemen. Hetzelfde geldt voor wissels.
-
De standaard hart op hart breedte in N is 33.6 mm.
Dat is misschien wat de modelspoorfabrikanten er van maken.
In het Nederlandse grootbedrijf is de meest voorkomende hart-op-hart maat van dubbelspoor 4 meter. In N komt dat dus precies op 25 mm. Het is alleen maar de vraag of dat met lange rijtuigen en de gebruikelijke krappe bogen nog goed gaat.
-
In bogen ga je het met 25mm nooit redden(bij de standaard boogstralen) bij boogstralen onder de 40cm wil je die 33mm echt hebben, ik ben zo stom geweest daar ff nie op te letten waardoor ik nu op één plek de sporen op 29mm uit elkaar heb liggen met boogstralen van 40 en 43cm en dat gaat dus niet goed.
Maar zo als in eerdere post( met link) al aangegeven gebruik de NEM normen dat is eerst ff meer lees en zoek en denk werk maar het scheelt je later mogelijk veel problemen.
Groetjes Michiel
-
Hoi project oN the rail,
Wat leuk, ik ben bezig met precies zo'n project als jij, met dezelfde "eigenschappen", ik bedoel schaal N, de scenery, de grootte, het tijdperk, stoom en diesel, gedeeltelijk dubbelspoor e.a., onze projecten hebben veel gemeen ! :)
@mmhajvth: ik heb voor een spoorbrug gezocht naar NEM-normen, maar ik kon alleen iets vinden voor lichtprofielen in tunnels, NEM 105; ik veronderstel dat het voor gewone bruggen ongeveer gelijk is. Uit NEM 105 begreep ik dat de hoogte van de grond tot aan het tunnelplafond 33 mm moet bedragen; echter jij spreekt van "hoogte is 4.5 cm in tunnels zonder bovenleiding".
Staat dat misschien elders zo in een NEM-norm ? Ik vraag er op door omdat ook ik bezig ben met de precieze bepaling van stijgingspercentages en brughoogtes.
Henkk
-
Het begrip 'grond' is een beetje vaag in verband met spoorwegen. Hoogtematen worden altijd opgegeven t.o.v. BS (bovenkant spoorstaaf)
In NEM 105 staan geen maten, daarvoor wordt verwezen naar NEM 102.
De maat 33 mm vind ik terug in de tabel voor schaal N als de hoogtemaat van het profiel van vrije ruimte zonder bovenleiding (H4).
De maat 45 mm staat ook in de tabel, maar dat is een andere maat (H3) voor schaal H0.
-
Klaas, klopt, is idd NEM 102; in het boek waarin ik het zag verwezen ze wel naar NEM 105, maar er stond ook nog het tabelletje bij uit NEM 102, vandaar de verwarring.
Als ik het zo bekijk, moet de onderrand van een brug dus minimaal 33 mm BS liggen.
Henkk
-
Beste Henk een jaap,
Die 4.5 cm heb ik proefondervindelijk ondervonden.
Men nemen een 1700 loc met panto voledig uitgeklapt en kijken dan hoe hoog het tunnelplafond moet komen om je panto heel te houden.
Ik heb dit zo gedaan ondat ik niet vanplan was een hele berg bovenleiding (hoe simpel ook) in elkaar te zetten voor mijn schaduw station, en de aanlopen er naar. Het is dan mijn inziens een stuk makkelijker om rekening te houden met een voledig uitgeklapte panto in de tunnels.
m.v.g.
Mark
-
Het begrip 'grond' is een beetje vaag in verband met spoorwegen. Hoogtematen worden altijd opgegeven t.o.v. BS (bovenkant spoorstaaf)
In NEM 105 staan geen maten, daarvoor wordt verwezen naar NEM 102.
De maat 33 mm vind ik terug in de tabel voor schaal N als de hoogtemaat van het profiel van vrije ruimte zonder bovenleiding (H4).
De maat 45 mm staat ook in de tabel, maar dat is een andere maat (H3) voor schaal H0.
En in de NEM-201 kom ik al op 38mm.
Groet Erik
-
Hoi Project-N,
ik rijd zelf ook N, en gebruik voor de niveaus een hoogteverschil van 6 cm. Dat is van de ondergrond tot aan 'het plafond'. Alles rijdt rond met uitgeklapte panto.
6 cm is net zoals bij Mark vastgesteld dmv. proberen. In geval van calamiteiten kun je er nog met je pootje bij om de zaak weer op de rails te zetten. Met de minimum NEM waarde lijkt me dat wat moeilijker.....
Jeroen
-
Een goedemiddag,
Das heel mooi wat ik lees, een minimale doorrijhoogte van 6 cm, ik had dus niks om mee te testen ;D, echter komt er bij mij een vraag op, betreft de wissel aandrijvingen, Ik heb er een paar gezien (op foto )bij de bouw van Peter van de Leek en deze zien er vrij groot uit of valt dat allemaal wel mee gezien de wisselstraat die je krijgt bij bv een station
mvgr Ferdinand
-
En in de NEM-201 kom ik al op 38mm.
Ja, maar de NEM 201 gaat over de hoogte van de bovenleiding.
Als ik het even zeggen mag, er wordt hier toch wel enige verwarring gezaaid.
In zijn eerste bericht had Mark het over een tunnel "zonder bovenleiding". In de NEM gaan ze er vanuit dat je dan ook rijdt met niet-elektrisch materieel. Dus je moet dan zeker niet met uitgeklapte pantografen gaan rijden. En ga je toch met elektrisch materieel rijden, maar zonder echte bovenleiding, dan moet je wel je tunnels zo maken alsof er bovenleiding in zit.
-
Ferdinand Paternoster,
Ik moet zeggen dat ik je vraag wat onduidelijk vindt, dus als je niet het gewenste andwoord krijgt moet je het maar zeggen.
Die wisselmotoren die onderandere door Peter v/d Leek worden gebruikt zijn groter als een N schaal locje, dus is het bij dergelijke wisselmotoren belangrijk zo te plannen dat je niet direct onder een wissel een schaduwspoor hebt liggen, anders knal je inderdaad tegen die motoren aan.
Je kan je schaduw spoor zo leggen dat je om je wisselmotoren heen rijd. (moeilijk plannen) Of zorgen dat je schaduw sporen zo laag liggen dat je 6cm + de hoogte van een wisselmoter vrij hebt zodat weinig rekening hoeft te houden met de plaatsen van de motoren. Een bijkomend feit is dan dat je ook meer ruimte hebt om je schaduwsporen te berijken met de hand.
Verder zijn er ook tal van andere wisselmotoren verkrijgbaar waarvan het gros in afmetingen kleiner is dan die je bij Peter hebt gezien.
m.v.g.
Mark
-
Hallo Mark, bedankt voor de reactie, ik heb het even terug gelezen en moet zeggen ja is een beetje erg wazig die vraagstelling.
Maar je hebt wel het antwoord gegeven die ik wilde haha.
Mijn schaduw komt op +/- -25 cm, maar aangezien ik met meerdere niveau's ga werken moet ik dus oppassen dat mijn lagere niveau niet een wisselstraat kruist.
Ik had deze vraag gesteld, omdat ik totaal niet weet hoe groot zo'n aandrijving is, en op de foto's heb je geen duidelijk beeld qau grootte
in ieder geval bedankt
Groetjes Ferdinand
-
Het beste kan je dan wanneer bezig bent met je ontwerp eens gaan kijken bij een verkooppunt bij jou in de buurt. Om daar eens te vragen naar wisselmotoren. De handelaar kan je er vaak verschillende laten zien en ook kan hij je inlichten over het formaat en wat de betrere en mindere zijn. (je kan als je er echt niet uit komt ook altijd hier een draadje starten met concrete vragen over wisselmotoren) Even heel globaal heb je grote zoals je eerder al gezien hebt bij Peter onder de baan. Maar ook kleine van b.v fl*, die zijn namelijk ongeveer 1 derde van de wissel zelf, en niet veel dikker dan je rails. Wel is het zo dat de allerkleinste in een fractie omslaan (wel snel, maar niet zo realistisch) terweil die grote vaak zo groot zijn om een mooi langzaam overgaansmechanisme te dragen waarbij een wissel natuurgetrouw om gaat, en er dus echt even over doet. (geluid die een wisselmotor maakt kan ook een rol gaan spelen voor je keuze) maar daarover kan je ook info krijgen bij de handelaar.
m.v.g.
Mark
-
Zo groot is een Tortoise: plaatje (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/tortoise.gif)
-
Hallo,
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. wat is zo'n forum handig! Ik ben nog steeds in een verkennende fase. Dit is met name het internet afstruinen! Ik ben ook nog bezig met het ontwerpen van een mooi baanplan (leuk!). Zoals eerder vermeldt zal ik deze ook voorleggen aan dit forum.
Ik heb nog een vraag. Ik was eerst van plan met rail van Minitrix aan de slag te gaan, maar ik ben toch wel geschrokken van de prijzen, met name met de spoeltjes... Ik overweeg nu met Peco 55 en geheugendraad aan de slag te gaan (Ik wil best zelf printjes solderen, etsen gaat me ver..). Dit is voornamelijk om de kosten een beetje te drukken en niet omdat ik realistische schakelende wissels wil. nu heb ik de volgende vragen:
-Wat zijn jullie ervaringen met Peco-55 rails? (of is Minitrix toch beter?)
-Wat zijn jullie ervaringen met wisselschakelingen (spoel of geheugendraad?)
-zijn gepolariseerde wissel echt noodzakelijk?
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groet, Jeroen
-
De meerkosten voor gepolariseerde wissels bij Fleischmann zijn zo laag dat je het gerust kan doen. Baat het niet, het schaad ook niet. Als de meerkosten hoger worden, dan is het te overwegen om geen gepolariseerde (lees metalen) puntstukken te nemen maar plastic puntstukken.
Of het nodig is, dat ligt aan jouw wensen. Als je voornamelijk met 4-assige loks rijdt, dan kan je het wel laten. Deze loks zijn niet problematisch met de stroomafname. Voordeel heb je vooral bij rangeren met lage snelheid en bij drie-assige loks (stoomloks). Ook als de wielcontacten vervuilen heb je voordeel.
-
Voor de iets wat meer technische mensen kan je ook een dikke condensator op je loc planten. Die helpt de loc over de vuiltjes en storings gevoelige plekjes als wissels puntstukken. Hiervoor zijn ook kitjes te koop (weet alleen nog niet of die ook in N verkrijgbaar zijn)
m.v.g.
Mark
-
Wil een dikke condensator bij een motor enig effect hebben, dan is hij zo dik dat hij nauwelijks in een N-motor past. In schaal HO zijn de verhoudingen geheel anders. Hetzelfde geldt voor een vliegwiel. In schaal N creëer je er nauwelijks een uitloop mee, maar het is wel net voldoende om over die stroomloze plek heen te komen.