BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Menno A. op 29 January 2011, 09:28:52
-
Nadat ik in een andere topic mijn baanplan bekend heb gemaakt (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29110.0.html) werd het toch tijd om langzamerhand met de baan te gaan beginnen. En snel gaat het ook niet, maar dat vind ik niet erg. Per slot van rekening moet er in huis ook nog het e.e.a. gebeuren en de vrouw vindt dat nu eenmaal belangrijker dan mijn modelbaan :(. Alhoewel ze wel het wel erg leuk vindt als ik er mee bezig ben (y).
Ik ben tot nu toe bezig geweest met het maken van het frame en het schaduwstation. Bij het uitleggen van de sporen bleek dat ik bij het ontwerpen van de baan iets te enthousiast ben geweest met de tussenafstand van de sporen :-\. Deze moesten dus iets verder uit elkaar gelegd worden, zodat de wagons elkaar niet zouden raken. Helaas moest ik dus met het aantal opstelsporen dus terug van 20 naar 13 stuks. Maar goed, dat is ook nog ruim voldoende!
Ik heb voor het maken van de enkelsporige baan gebruik gemaakt van multiplex en die in stroken van 8 cm laten zagen. Bij de bochten zaag ik de stukken multiplex in een bepaalde hoek en verbind ze onderling weer met een klein stukje hout. Op de locaties waar de constructie zwak is (door de grote overspanning) zorg ik voor een extra dwarslatje naar het frame.
Helaas kwam ik een aantal wissels te kort om mijn schaduwstation geheel af te maken. Die heb ik gelijk in Engelaand besteld. Ze hadden ze niet op voorraad, dus dat wordt een backorder. Dat duurt dus nog wel even voordat ik die binnen heb.
Hieronder plaats ik wat foto's van het schaduwstation (de foto's zijn klikbaar).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1___4_1.jpg)
En natuurlijk voor de liefhebbers ook een filmpje: http://www.youtube.com/user/heijningsedijk?gl=NL&hl=nl#p/u/3/iGG1pCefsgU
Nu rustig wachten op de wissels en dan weer verder met bouwen!!!
Groeten,
Menno
-
Hallo Menno!
Het begin is er! Mooi hoor.
Ik had hetzelfde probleem met het schaduwstation. Ook bij mij moesten er een aantal sporen verdwijnen.
Ik blijf dit draadje volgen (y) Succes!
gr steven
-
Leuk idee! Mooi plan! Helemaal goed,
ik ga je volgen!
Gr,
Mathyn
-
Hallo
Leuke baan. Heb meteen een abo op je kanaal. (y)
Bij 0:26 sec is wel erg gevaarlijk. Ontsporen en hij ligt op de grond.
Ben benieuwd hoe het wordt.
Olaf
-
@allen
Bedankt voor jullie reactie. (y)
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, zodra is weer aan het bouwen ben geslagen.
Eerst wachten tot de nieuwe spullen zijn gearriveerd. :(
@Olaf
Die bocht is inderdaad link. De eerste rondjes heb ik mijn hand er ook voor alle zekerheid bij gehouden en er voorzichtig er overheen gereden. Er zat geen beweging in de rails, dus dat moest voor geen problemen zorgen. Dit blijft overigens niet zo. Later wordt het spoor verlegd.
Groeten,
Menno
-
Ik weet niet of je deze site al kent maar is misschien wel handig voor inspiratie op te doen voor je baan:
http://www.mgb-modell.ch/
gr steven
-
Hij wordt mooi,ik neem aan dat dit het schaduwstation wordt,de Glacier is al veel belovend (y).
-
http://www.mgb-modell.ch/
@Steven
Bedankt voor de site. Die had ik nog niet bij mijn favorieten staan. Dat is behoorlijk baanplan, zeg! Ziet er mooi uit. Hier kan ik zeker weer wat inspiratie opdoen. Moet je ook eens bij deze kijken: http://www.albulabahn.com/ of deze: http://www.albula.meicos.ch/index.html (y)
@Ice105
Bedankt voor het compliment. Dit wordt inderdaad het schaduwstation. Ik zit nog steeds te wachten op een backorder uit Engeland met de wissels om het geheel af te maken. Maar het duurt maar en het duurt maar!! :( Die Engelsen zijn niet zo vlot. Ik heb de huidige rails nu gelijmd met houtlijm op de isolatiematten. De rails zit tot mijn verbazing goed vast en is zeer makkelijk los te wippen met een schroevedraaier o.i.d. Valt me niet tegen! ;D
Zodra ik het schaduwstation heb liggen, dan ga ik eerst dit gedeelte in Itrain zetten en aansluiten op het Dinasys syteem, voordat ik met de laag erboven ga beginnen. Gisteren op de Dinamo Gebruikersdag geweest en bij Frans Staal gezien dat hij een aantal oplossingen had om het aansluiten van alle blokken en wissels nog gemakkelijker te maken. Ik denk dat ik daar wel gebruik van ga maken.
Ik hoop dat ik binnenkort toch mijn wissels kan ontvangen, zodat ik weer verder kan bouwen. Kan ik jullie ook weer wat foto's laten zien.
Groeten,
Menno
-
Hoi Menno, ik ben heel erg benieuwd naar de bouw van je baan.
Ik wil op korte termijn starten met de bouw van een 2e baan in mijn andere kelder, dit moet ook een H0e of H0m BEMO baan worden, een echte zwitserse smalspoorbahn! Ik vind die Glacier Express en seetal krokodil geweldig mooi.
Ik heb trouwens eerst het schuim en daarna de K-rails beiden met dubbelzijdige plakband vastgeplakt. Zo beschadig ik de rails in de onzichtbare gedeelten het minst. In de zichtbare gedeelten komt de rails vast te liggen met ballast (verdunde boekbinderslijm van pipoos). Eerst de rails op 4mm dik kurk gelegd, wat is vastgeplakt met dubbelzijdige tape, en daarna wordt de rails geballast. Ik zal zsm nieuwe foto's plaatsen.
Succes met de bouw van je baan
Uiteraard zeer benieuwd naar foto's!
Groeten Jake
-
De seetal krokodil is geen smalspoorlok hoor Jake, wss bedoel je de Rhätische krokodil.
http://www.swr.de/forum/read.php?5,62383 (http://www.swr.de/forum/read.php?5,62383)
-
Hallo Menno!
Bedankt voor de links. Die eerste kon ik nog niet. Daarop staan trouwens wel handige tips op zeg (y)
Ik ben trouwens ook met een eigen topic begonnen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html)
Succes verder!
gr steven
-
Na lange tijd niet aan mijn baan te hebben gewerkt, heb ik de draad weer geleidelijk opgepakt. Het duurde behoorlijk lang voordat ik de wissels kreeg die ik in Engeland had besteld >:(. Na een aantal mailtjes heen en weer en de vraag mijn geld maar terug te storten, kreeg ik uiteindelijk (met veel verontschuldigingen) de bestelde wissels. Ik kon dus eindelijk mijn schaduwstation afmaken :).
Linkerzijde schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_05_2011_div_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_05_2011_div_003.jpg)
Klik
Rechterzijde schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_05_2011_div_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_05_2011_div_004.jpg)
Klik
Na het gereedmaken van het schaduwstation heb ik aan de rechterzijde een spiraal gemaakt, die anderhalve ronde maakt naar het bovengelegen niveau. De spiraal heb ik allereerst getekend in AutoCAD en daarna opgedeeld in stukken van ca. 20 cm lengte en afgezaagd onder de goede hoek. Met behulp van kleine stukjes multiplex heb ik de stukken onderling aan elkaar geschroefd en aan de draadeinden bevestigd.
Het begin van de spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_001_3.jpg)
Klik
Detail van het spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_7.jpg)
Klik
Alle rails die ik tot nu toe heb gelegd heb ik opgedeeld in blokken met een inrijsectie en stopsectie. Omdat deze stukken allemaal eenrichtingsverkeer worden hoeven de blokken maar in 2 delen te worden opgedeeld. De sectie heb ik gesoldeerd een een aantal blokken aan het Dinasys-systeem verbonden om het tot dusver een beetje te kunnen testen. De wissels heb ik deels wel voorzien van wisselmotoren, maar helaas nog niet aan kunnen sluiten op het syteem. Frans gaat nog voor het goede printplaatje zorgen om deze correct te kunnen aansluiten.
Blokverdeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_4.jpg)
Klik
Gesoldeerde rails (als je het kan zien tenminste)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_15_05_2011_2.jpg)
Klik
En dan natuurlijk het allerleukste (y), het eerste proefstukje over de baan met behulp van Dinamo Users. Met dit programma kan je, als je een Dinamo systeem hebt, de detecties testen en met 1 trein eenvoudig van het ene blok naar een volgend blok rijden. In het volgend filmpje zie een trein van de spiraal via een tweede blok in een derde blok tot stilstand komen. Echt leuk als het werkt ;D!!!
Ik heb geprobeerd er een filmpje van te schieten. Niet helemaal scherp maar het gaat erom dat het werkt, niet?
http://www.youtube.com/watch?v=QyRpiWUppwg (http://www.youtube.com/watch?v=QyRpiWUppwg)
Ik weet niet hoe jullie normaal een filmpje uploaden en in je bericht laten zien, maar met een linkje werkt het ook, toch?
Tot de volgende update.....
Groeten,
Menno
-
Via de link werkt het prima Menno. Altijd een mooi moment als de trein doet wat jij wilt.
Mvg,
Martin
-
Hallo
Ah, altijd vervelend als de online aankoop moeilijk gaat.
Je kan dus weer verder. Heel mooi. (y)
Olaf
-
Loopt het nog een beetje met de bouw?
Gr steven
-
Hey Steven!
Nou, dat is wel erg toevallig. Ik zat gisteren op het forum mijn notificatieberichten eens langs te gaan en toen dacht ik: ik moet eens aan Steven vragen hoe het met zijn baan gaat. En prompt krijg ik een bericht van jou.
Wat betreft de baan ben ik wel een stukje opgeschoten, maar het gaat niet supersnel. Ik ben op dit ogenblik bezig met het maken van een paardenstal (voor de vrouw) en het gereedmaken van mijn klushok (de oude garage) en dan heb ik weer meer tijd voor de modelbaan. Maar dat gaat zeker nog wel een maandje duren. Ik zal kijken of ik deze week nog wat foto's kan plaatsen van mijn vorderingen. Trouwens, klussen of niet: vrijdag gewoon naar Eurospoor natuurlijk!!
Ik zag dat jouw laatste update ook van een aardig tijdje terug was. Loopt het bij jou ook nog een beetje of ligt het al een tijdje op z'n gat?
Groeten,
Menno
-
Wat mooi rijd je trein over de in aanbouw zijnde spiraal en schaduwstation (y).
-
Haha, dat is idd toevallig. Nou, ik ben niet veel verder gekomen dan wat je op de laatste foto's ziet. Door mijn studie en 5 weken vakantie schiet dat klussen aan de baan er wel eens bij in.
Heb een aantal plekken op de baan waar het spoor gewoon niet lekker ligt. Hierdoor zijn er wel eens ontsporingen ed. Als ik tijd had/ heb, ben ik bezig om deze plekken weg te werken.
Zit er trouwens over na te denken om alles weer af te breken en met een schone lei weer opnieuw te beginnen. Sommige plekken waar ik niet goed bij kan, gebeuren er nog al eens vreemde dingen en wil niet dat er een lok op de grond valt hierdoor. Ook het tandrad loopt niet. Heb te weinig uitloop en ruimte heb ik niet meer. Gewoon te veel sporen.
Ik zie je foto's wel verschijnen! Ben benieuwd! Maak wel eerst je stal af he ;)
Aanstaande vrijdag ben ik ook op Eurospoor! Natuurlijk weer op koopjes jacht! Misschien zien we elkaar wel als we al touwtrekkend aan een Bemo model zitten en ons afvragend wie hem als eerste heeft gevonden ;D haha
Gr Steven
-
VIJF weken VAKANTIE ......
en dan NIKS aan je baan gedaan?
Had je wat beters te doen dan?
Ga gewoon eens beginnen man, ik wacht op resultaten ;D
ANDREUS
ik heb geen vijf weken vakantie hoor!
-
haha nou vooruit dan. Ik was 9 dagen in Luxemburg mountainbiken en toen 3 dagen thuis om koffers te pakken voor de rest van de vakantie. Ben toen afgereist naar Zwitserland. Dus ik had geen kans om verder te gaan bouwen.
Ja baas, ik ga zo snel mogelijk weer verder ;D ;) Eerst eurospoor bezoeken.
Gr Steven
-
Wat mooi rijd je trein over de in aanbouw zijnde spiraal en schaduwstation (y).
@Ice105: Thanx (y)
Ik ben natuurlijk afgelopen vrijdag ook naar Eurospoor geweest en een paar kleine dingen gekocht. Geen Bemo model gekocht, dus ik ben Steven ook niet tegen gekomen!! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationskraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationskraan.jpg)
Stationskraan RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationsklokken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationsklokken.jpg)
Stationsklokken RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olie.jpg)
Busje olie
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de stationskraan en klokken van iemand heb overgenomen via Marktplaats en deze op Eurospoor heb gekregen. Scheelt weer verzendkosten. Dus eigenlijk heb ik alleen een schamel busje olie gekocht.....
Met de baan ben ik ietsjes verder gekomen. Ik heb vanaf het spiraal de baan verder aangelegd tot aan de "hoofdwisselstraat". Vanuit deze wisselstraat kan de trein vanuit het schaduwstation alle richtingen uit om op het zichtbare gedeelte van de baan uit te komen. Graag zou ik met het gedeelte van het bovengronds station willen beginnen, maar ik moet eerst zorgen dat het schaduwstation werkt (incl. alle wissels). Dat betekent dat ik zeker nog een stuk of 16 wisselmotoren moet zien te scoren. Dit is helaas niet op Eurospoor gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_2.jpg)
Alle sporen liggen nu in het schaduwstation en zijn aangesloten op het Dinamo systeem. Nu de wissels nog!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_3_1.jpg)
Bij de vorige update was ik na de spiraal gestopt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_4.jpg)
Hier moet in de toekomst een brug komen over een riviertje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_5.jpg)
Dit is de "hoofdwisselstraat" en wordt de belangrijkste kruising van de baan. Hier vandaan kan de trein 3 richtingen vanuit het schaduwstation kiezen om het zichtbare gedeelte van de baan op te gaan. Aan de achterzijde wordt afgebogen naar de rechterkant van de baan waar door middel van een kleine spiraal de rechterzijde van het station kan worden bereikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwfase_2_6.jpg)
Aan de linkerzijde van de "hoofdwisselstraat" kan een keuze gemaakt worden om naar de linkerzijde van het station te gaan door de onderste baan te kiezen. De bovenste baan zal d.m.v. een grote spiraal op een berg uitkomen. Het spoor volgt dan (geleidelijk naar beneden gaand) de achterzijde van de baan, waarna deze aan de rechterzijde van het station uitkomt.
Tot zover deze update. Ik hoop dat ik binnenkort weer tijd heb om eventjes aan de baan te werken.
Groeten,
Menno
-
Helaas niet. Eigenlijk hadden we best wat kunnen afspreken. KOmt denk ik nog wel een keer. Ga je ook wel eens naar Houten?
Je bent toch wel lekker bezig geweest zie ik. Mooi hoor. Geen problemen met kortsluiting?
Op de plek waar je brug komt, wordt dat een zelfbouw? Ik ben er ook met 1tje bezig. Een testbrug om te kijken of lukt.
Lukt aardig maar moet nog iets verzinnen in de bogen. Dat krijg ik niet zo mooi weggewerkt.
Succes verder!
Steven
P.S. Die stations kraan vindt ik echt mooi! Gefeliciteerd met je aanwinst
-
Ik kom weleens in Houten, alhoewel dat al een behoorlijke tijd geleden is geweest. Wellicht dat ik binnenkort inderdaad maar weer eens moet gaan kijken. We houden contact!!
Van kortsluiting heb ik geen last, omdat ik met het dinamo-systeem werk. Met dit systeem is heel je baan in blokken verdeeld en zorgt het systeem ervoor dat de polarisatie van het volgende blok altijd goed staat. Mooi systeem. Ben er erg tevreden over en ik hoef al mijn locs niet te digitaliseren. Je kan er met digitaal en analoog door elkaar heen rijden.
De brug zal wel zelfbouw worden, want het is een bepaalde straal die ik waarschijnlijk niet bij een leverancier kan kopen (en ik vind de meeste ook niet mooi. Het moet natuurlijk wel in de RhB stijl). Ik kan hem natuurlijk ook bij www.steinbogenviadukte.de bestellen, maar de centen groeien me niet op de rug. Het zal voor mij ook een soort testbrug worden. Ik ben benieuwd hoe jij de brug maakt!! Heb je daar ook een topic voor geopend?
Groeten,
Menno
-
Ziet er fraai uit, Menno! Mag ik vragen van welk merk die RhB stationskraan is?
Groetjes, Bart
-
Ha Bart,
Dank je wel voor het compliment (y) en natuurlijk mag je vragen van welk merk de RhB stationskraan is.
Ik heb gelijk het doosje erbij gepakt, want er zit een gebruiksaanwijzing bij. Deze is nog met een typemachine getypt, dus hij is behoorlijk oud. De naam van de maker staat er op: M.L. Spieth uit Leinfelden-Echterdingen. Echter geen bedrijfsnaam o.i.d. Daar kan ik je helaas niet verder mee helpen. Volgens de verkoper op marktplaats was het een Bemo artikel, nummer 6109 000.
Bij Pirovino kan je dergelijke kranen ook kopen: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?content_id=10&produkt_id=268. Voor de kant-en-klaar versie moet je wel even sparen, zie ik. :P
Groeten,
Menno
-
Dankjewel Menno! Spieth is me bekend, ga er maar van uit dat wanneer de postcode uit 4 cijfers bestaat, deze set van voor 1990 is. Het is wel een mooi model, evenals dat van Pirovino, maar de prijs daarvan is pittig. Met het vooruitzicht vanaf 1 januari geen werk meer te hebben, moet dat helaas nog maar eventjes wachten.
Groetjes, Bart
-
Dat zijn hele vervelende berichten Bart!! Ik zit op dit moment al 6 weken thuis vanwege het faillissement van mijn werkgever. Ik heb alleen het geluk dat ik vanaf 1 januari (als alles goed gaat) weer bij een nieuwe werkgever kan gaan beginnen. Even een paar maanden thuis zitten, maar daar hoef ik mij gelukkig niet te vervelen.
Veel succes met de jobhunt!!
Groeten,
Menno
-
Heel mooi dat je straks in het nieuwe jaar weer aan de slag kunt! Bij mij is het nog afwachten hoe het verder gaat, ik was al met een avondopleiding begonnen (administratief medewerker), dus ik hoop straks iets in die richting te vinden.
Groetjes, Bart
-
Hallo Menno,
Bedankt voor de link. Zit idd mooie bruggen tussen.
Misschien ooit 1 kopen als echte blik vanger voor op de baan. En mijn eigen creatie heb ik geen topic over gestart. Tis meer proberen enzo.
Dat is natuurlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een sein kopen van Microscale.
Zoals het er nu naaruit ziet, ga ik in Januari naar Houten. Dit jaar komt niet echt goed uit.
Bart en Menno: Succes met deze dagen
Gr Steven
-
Ik kon het weer niet laten om toch weer wat te kopen...... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_aanwinsten_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_aanwinsten_3.jpg)
@Steven
Je hebt gelijk hoor!! De bruggen zijn aardig aan de prijs, net als de Microscale seinen. Maar dan heb je inderdaad een mooie blikvanger op je baan. Maar wie weet, misschien ben je zelf ook zeer goed in het bouwen van bruggen!! Ik ben heel benieuwd naar je uiteindelijke creatie.
Groeten,
Menno
-
hehe daar heb ik ook wel eens last van ;D
Mooi hoor!
-
Menno!!! Hoe is het met je baan? :)
-
Menno het is stil hier. ???
-
@Richard en Steven
Excuses voor de late reactie. Ik dacht dat ik door het faillissement van mijn werkgever wel meer tijd zou hebben voor mijn baan, maar niets was minder waar. Ik ben voornamelijk bezig geweest met de bouw van de paardenstal voor mijn vrouw. Dit was ook wel noodzakelijk, dus ik kon daardoor helaas wat minder tijd besteden aan mijn baan :(. Vanaf half februari ben ik ook bij een nieuwe werkgever begonnen. Dat is heel erg mooi (y), alleen is het nogal een eind rijden en blijft er weer minder vrije tijd over om aan de hobby te spenderen. Maar goed, om mijzelf (en jullie ;)) niet teleur te stellen ben ik vandaag maar eens weer met de baan bezig geweest. Ik heb daar weer een paar foto's van geschoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_006.jpg)
Bovenstaande foto's zijn dadelijk de belangrijkste wissels van mijn baan. Op de onderste foto zullen de treinen vanaf de rechter onderzijde van en naar het schaduwstation kunnen. Via de kruiswissel kan er gekozen worden om via de rechter bovenzijde of linker onderzijde naar het station te gaan, of via de linker bovenzijde via een spiraal op een enkelsporig bergtraject uit te komen, waarna wordt afgedaald naar het station. Alle sporen komen dus uiteindelijk op het station uit. Door de wisseldriehoek en de kruiswissel kan een variabele route worden gereden.
Vanaf de vorige keer ben ik nog niet veel verder gekomen, maar de opritten naar station liggen er nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_001.jpg)
Vanaf deze zijde wordt het station aan de linkerzijde bereikt. Waar hier de rails eindigt, zal het spoor uit een tunnel te voorschijn komen en via een 270 graden bocht het station bereiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_004.jpg)
Vanaf de kruiswissel komen de 2 sporen bij elkaar en gaan ze via de rechterzijde van de baan met een lus richting de rechterzijde van het station. Waar de plankjes eindigen zal het spoor uit een tunnel te voorschijn komen en via een brug een dal oversteken, waarna het met een bocht naar links het station bereikt.
Onderstaande foto heb ik op baanhoogte genomen. Je ziet dat de linkerlus lager ligt dan de rechterlus en nog een 270 graden draai naar boven moet maken om op de goede hoogte te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanbouw_20_05_2012_008.jpg)
En natuurlijk niet op de zooi letten!! ;)
Ik probeer wel deze zomer het zo ver te krijgen dat het station er komt te liggen, althans de sporen dan natuurlijk. De scenery komt ooit in de toekomst wel. Zodra het station er ligt, kan ik tenminste de trein rondjes laten rijden en wordt het (nog) leuker om met de baan bezig te zijn.
Ik hoop dat het me ook allemaal gaat lukken. Tot nu toe valt het me niet tegen, maar ik denk dat zodra ik met de afwerking ga beginnen dat ik met sommige dingen best teleurgesteld ga worden omdat ik nog niet de ervaring heb in de meeste dingen. Maar goed, dat zie ik dan wel!!
Ook probeer ik nu te matigen in de aankoop van materieel. Maar ook dat is erg moeilijk, ook al heb ik geen baan. Laatst een 2e hand Davoser Pendelzug gekocht. Mooi setje hoor!! Maar ja, alleen geen baan om op te rijden, haha ;D!! En dit weekend een behoorlijke hoeveelheid bemo-rails gekocht. De bemo-rails ga ik op de zichtbare gedeelten van de baan gebruiken. Ik vind het toch wat mooier en stiller dan de Peco-rails.
Ook heb ik een Peco PL-11 wisselmotor in Engeland gekocht. Eerst maar eens bij 1 wissel proberen of het wat is, en dan voor de overige wissels de motoren kopen. Ik ben benieuwd. Ik ga de wisselmotoren in ieder geval gebruiken voor de niet zichtbare wissels. Voor de zichtbare wisselgebruik ik servo's om de realiteit wat meer na te bootsen.
Nou, dit was het weer voor deze keer en ik hoop de volgende keer sneller wat te posten! ;D
Groeten,
Menno
-
Ook al gaat het niet zo snel als je wilt maar het ziet er goed uit hoor! Succes met de rest! Ik blijf een trouwe volger ;D
Gr Steven