BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: arnaud-ns/htm op 27 January 2011, 23:15:30
-
waar kan je het goedkoopste draad kopen voor onder de baan?
en welke afmeting moet je nemen?
ik ben van plan om gelijk rollen van 100 m te nemen
bij conrad heb je 10 kleuren voor 9.22
bij alel kabels heb je 9 kleuren voor 11.95
http://www.allekabels.nl/montage_kabel_los_van_de_rol.html
weet iemand waar het nog voordeliger is?
-
Het is aan te raden 'hoofdleidingen' aan te leggen met dikke draden, ik zou daarvoor 2.5 mm2 standaard draad nemen die je in de bouwmarkt kunt krijgen voor lichtnet gebruik.
Vanaf die 'hoofleiding' (zoek maar es op 'ringleiding' op dit forum) kun je dan met gewone 0,14 mm2 modelbouwdraad van bijvoorbeeld conrad alles aftakken.
Als je overal die dunne modelbouwdraad voor gebruikt krijg je bijna gegarandeerd problemen! Oh ja, en liever solderen dan schroeven!
-
0,14 mm2 is wel erg dun, en zeker niet aan te raden.
Die 0.75mm2 die conrad heeft is wel een mooie draad ervoor.
En voor je ringleiding is 2.5mm2 inderdaad goed
Ik zou zeker met kleuren werken. Zeker bij storing zoeken is het erg handig, en overzichtelijker
-
De standaard 0,14 mm2 litze in diverse kleuren is de normale draad die je aan lampjes wissels etc. terugvindt.
Dus voor aansluiten van individuele dingen prima, alleen ongeschikt voor hoge stromen en lange afstanden...
Ik vind zelf de term ringleiding verwarrend, het hoeft namelijk echt geen 'ring' te zijn!
-
.....alleen ongeschikt voor hoge stromen en lange afstanden...
Hangt er vanaf wat je hoog noemt. Een draad van 0,14mm2 kan continu 1,5A hebben.
Wat de lange afstand betreft heb je een punt, over een paar meter kan er bij die stroom al een aanzienlijk spanningsverlies ontstaan.
Ik vind zelf de term ringleiding verwarrend, het hoeft namelijk echt geen 'ring' te zijn!
Noem het dan maar een stamleiding.
-
iedereen bedankt voor het reageren
ik heb een ringleiding voor de voeding van de baan en voor de zwarte aansluit draad op wissels
de rest op mijn baan word allemaal apart geschakeld, en aan gezien ik heel weinig ruimte er onder heb om te werken, moet ik wel kabels trekken voor eventuele straat verlichting komt er nog wel ene nieuwe ring leiding,
zoie zo is met kleur wel handiger dat was ik zo ie zo van plan ,,
nu nog waar is het het goed koopste?
arnaud
-
Ik koop dit soort spul meestal via www.reichelt.de, bijvoorbeeld:
H05VK 0,75-100BL 100m Schalt-/Steuerlitze, ST1-0,75mm², blau Euro 12,60 voor 100m rol.
maar voor korte afstanden (tot 1 meter bijvoorbeeld) en tot maximaal 1A is het volgende ook prima:
LITZE BL Kupferlitze isoliert, 10M, 1x0,14mm, blau Euro 0,76 voor 10m rolletje.
Altijd prima ervaringen met Reichelt, nadeel is minimum orderbedrag Euro 150 vanuit Nederland...
Dus Euro 11,95 voor 100 meter 0,75 mm2 kabel bij www.allekabels.nl klinkt best goed!
Ik weet niet waar je bij Conrad 100 meter 0,75 mm2 kabel voor minder dan Euro 10 hebt gezien, ik kan het niet vinden.
-
okeej nou bij conrad is het wel 0.14
direct link http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=605867
ik weet verder niet echt wat voor dikte ik dan moet bedenken ??
om het allemaal te vergelijken
decoderdraad is?
en die 0.75 is dat lijkend als de draden die aan de wissel aandrijving van fleischmann zit?
gr arnaud
-
Decoderdraad is nog dunner dan gewone 'litze' namelijk 0,05 mm2, om het makkelijk weg te kunnen werken.
Wat aan de wisselaandrijvingen van Fleischmann enzo zit is meestal 0,14 mm2.
Draad van 0,75 mm2 vind je vaak in huishoudelijke apparatuur en verlichting.
Of op modelbanen als er meer dan 1 Ampere doorheen moet over grotere afstanden.
Even voor de duidelijkheid; mm2 betekent millimeter-kwadraat, dus het is niet de diameter van de doorsnede maar het oppervlak!
-
http://www.mecktronics.nl/index.php?item=assortiment-montagedraad-0_25mm2&action=article&group_id=8&aid=103&lang=NLhttp://
12 kleuren a 100mtr voor geen 100 euro
grtz Erwin
-
hansq daar van was ik op de hoogte,
hoe weet ik met hoeveel ampere ik te maken heb?? wat ik tot nu toe gebruikte was draad dat ik al had, of oude telefoon / internet kabels mooi gebundeld in 4/6/8 draden voor langere afstanden
0.75mm2 is dus wat in die oranje verleng snoeren zit ? of eerder in de kabels van je radio toren/ buro lamp
in hoeverre is het een grote afstand?
@erwin bedankt voor de link
gr arnaud
-
Hoe is het met de 2,5 mm2 flexibele gevlochten kabel in de ringleiding. Ik had gedacht deze kabel in kabelklemmen met 0,14 mm2 litze te vervlechten, ik maak me nu echter wat zorgen of het vanaf de trafo wel goed gaat (ik ben nog niet zo ver om aan te sluiten) omdat de kabel uit allemaal dunne draadjes bestaat. Zal de geleiding goed zijn ??
-
ddv: solderen!
-
0,75 mm2 is volgens mij iets dunner dan wat er in een normale lichtnet verlengsnoer zit, dat is volgens mij meestal 1,5 mm3.
Hoeveel Ampere? Een H0 lok gebruikt volgens mij tussen de 0,5 en 1 Ampere, afhankelijk van merk, grootte en belasting.
Afstand? Stel dat met 0,14 mm2 draad je 1 Volt per meter verliest bij een grote stroom, dan is dat dus al snel te merken aan de andere kant van je (grote?) baan.
Dikkere draden hebben bij hoge stromen een veel kleinere weerstand en dus veel minder spanningsverlies.
-
Hans Q,
Ik dacht er eigenlijk meer aan of iemand me wat meer kon vertellen over geleiding en bedrijfszekerheid van de gevlochten draad.
Dat solderen beter is staat buiten kijf maar mijn probleem is dat ik dan altijd ONDER de baan lig en waar gemorste soldeer dan terchtkomt !!!! ;D
-
De geleiding van gevlochten draad is in praktijk volgens mij net zo goed als van massieve draad.
Enig probleem is dat bij schroefverbindingen deze gevlochten draad gemakkelijker beschadigd raakt en er dan dus contactproblemen optreden, soms pas na verloop van tijd!
Een oplossing is geen schroefverbindingen gebruiken en zoveel mogelijk solderen, ikzelf vertin de draadeinden meestal met soldeer als ik ze dan toch moet schroeven.
Een andere manier is het gebruiken van krimp gereedschap zoals je die in de professionele installatie techniek ziet.
Er wordt dan eerst een koperen buisje om de gevlochten draadeinden geklemd alvorens deze in een schroefverbinding vast te zetten.
-
...ikzelf vertin de draadeinden meestal met soldeer als ik ze dan toch moet schroeven...
Hans, voor geschroefde verbindingen is dat bijna de beste garantie voor contactproblemen op de lange duur. Tin 'kruipt' onder de druk van de schroeven en de verbinding zal los gaan zitten... :(
...Een andere manier is het gebruiken van krimp gereedschap zoals je die in de professionele installatie techniek ziet.
Er wordt dan eerst een koperen buisje om de gevlochten draadeinden geklemd alvorens deze in een schroefverbinding vast te zetten...
Eigenlijk is dit de enig juiste manier voor 'Litze' :) (y)
Grtzz,
Karst
-
Karst, je hebt ongetwijfeld gelijk maar kapotgedraaide litze is nog erger en ik ben te lui en te gierig om te gaan krimpen... ;D
...en met vertinnen bedoel ik natuurlijk een dun laagje en geen hele klodders, tot nu toe gaat het goed bij mij...
-
En ik ben zo eigenwijs dat ik litzedraad gewoon in schroefklemmen zet. ;D Als je daar verder met je tengels vanaf blijft, dan gebeurt er niks geks mee.
-
De stroom draden hoeven niet persee onder de baan bevestigd te worden, maar horen wel onder de rails.
Als je kurk stroken van 4 mm dik gebruikt voor de halve rails, dan kan je in het midden een kabel goot overhouden voor de dikke (ring)leidingen en de draden naar de seinen.
Schilderstape er overheen, dan de rails en dan kan je ballasten en de kabels zijn niet meer te zien en je hebt onder de treintafel geen draden.
Werkt perfect.
____ ____
/ |ooo| \
Alleen moet je er wel heel zeker van zijn, dat de draden goed aangesloten zijn.
Groetjes
Wil
-
Nou Wil, dat vind ik niet echt handig.
Draden waar je alleen maar bij kan door je ballast op te breken. Hoewel het wel de werkelijkheid benadert. Daar moeten ze ook graven om bij de kabels te komen.
Onder mijn spoorbaan lopen zoveel draden dat ik niet zou weten hoe ik die op jouw manier weg moet werken.
Wat de soepele draad betreft: Volgens de NEN1010 is het in elektrisch huisinstallaties verboden om de uiteinden te vertinnen, inderdaad vanwege het gevaar van kruip.
Maar op mijn spoorbaan (en ook op de clubbaan) doe ik het lekker toch. En alles verbonden met kroonstenen, honderden van die dingen. Heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Maar ik let wel op een paar dingen:
1) zeer spaarzaam vertinnen, net genoeg om de koperadertjes aan elkaar te plakken.
2) draden in de kroonklem langs elkaar steken. Elke draad komt er aan de andere kant bijna weer uit, zodat alle draden onder beide schroeven zitten.
3) schroeven niet te vast aandraaien. Kruip ontstaat juist door te grote druk. Dus weersta de aandrang om die schroeven zo vast te draaien dat je ze bijna de kop af draait. Vast is vast, meer is niet nodig.
Adereindhulzen is natuurlijk veel beter. Maar die nemen aanzienlijk meer ruimte in, zodat het onmogelijk is om 3 of 4 draden in een klem te krijgen.
-
Ha! Adereindhulzen, zo heten die dingen dus! :D
-
0,75 mm2 is volgens mij iets dunner dan wat er in een normale lichtnet verlengsnoer zit, dat is volgens mij meestal 1,5 mm3.
Hoeveel Ampere? Een H0 lok gebruikt volgens mij tussen de 0,5 en 1 Ampere, afhankelijk van merk, grootte en belasting.
Afstand? Stel dat met 0,14 mm2 draad je 1 Volt per meter verliest bij een grote stroom, dan is dat dus al snel te merken aan de andere kant van je (grote?) baan.
Dikkere draden hebben bij hoge stromen een veel kleinere weerstand en dus veel minder spanningsverlies.
hans het is maximaal 5 meter en er gaan voornamelijk lampjes op branden ( gloeilamp en smd led ) en eventueerl voor de wissels en kermis motortjes
arnaud
-
Tja je moet het zelf weten, maar ik zou 1,5 of 2,5 mm2 draad gebruiken om voedingsleidingen te maken naar de diverse hoeken van je baan en van daaruit per individuele of hoogstens een paar in geval van verlichting stroom gebruikers aftakken met standaard dus bijvooebeeld 0,14 mm2 draad.
Je kun voor de dikke leidingen lichtnet draad gebruiken als je het goedkoop wilt houden en de standaard 0,14 mm2 draad kun je netjes in de juiste kleurcode gebruiken.
Door deze manier van aansluiten vermijd je contactproblemen en spanningsverlies en maak het het zoeken naar eventuele fouten of kortsluitingen eenvoudiger.
We passen soortgelijke technieken toe onder onze modulebakken en dat werkt goed ondanks alle te verwachten problemen met transport etc.
-
okej maar dat staat op de planning voor d e volgende baan ringleiding voor
- voeding rails
- voeding wissels
- straat verlichting
- verlichting voertuigen (voor en achter)
- verlichting huizen 1
- verlichting huizen 2
maar zo als kermis en ambulances wil ik niet constant aan hebben staan dus die moeten apart gevoed worden..
gr arnaud
-
Of met schakelaartjes ertussen dan kan je tóch vanaf de ringleiding :)
Vertinnen of hulzen gebruiken had ik nog niet bij stilgestaan, goed idee, en als ik dat goed lees kan ik ook 1,5 mm2 draad gebruiken voor de ringleiding (y)
Groetjes Dieter
-
Hallo allemaal,
Er is een vrij simpele manier om het spanningsverlies van een stroomdraad te berekenen.
Ik neem als voorbeeld een koperen leiding, dat gebruikt vrijwel iedereen.
Er is een term, genaamd soortelijke weerstand, dit is voor koper 0,0175 ohm.m/mm2 ( ohm meter per vierkante mm).
de berekening is dan R=(l*sw)/A
R= weerstand van de leiding ( in ohm)
l= lengte draad (meters)
sw = soortelijke weerstand
A=oppervlak leiding ( mm2)
bijvoorbeeld die 5 meter leiding van 1,5 mm2 geeft dan
R= ( 5 * 0,0175)/1,5 = 0,058 ohm.
dit houdt in dat bij 10 Ampere door de leiding het spanningsverlies aan het einde 0,58 Volt per leiding bedraagt, en omdat je heen en terug gaat is het totale verlies 1,16 Volt
dan het verlies van de aftakleidingen van 0,14mm2 per strekkende meter,
R=( 1 * 0,0175)/0,14 = 0,125 Volt.
Bij een stroom van 1 Amp zal het spanningsverlies dus maar 2*0,125 = 0,25 volt zijn als je die op 1 meter van je stamleiding op de rails aansluit.
Zeker bij digitaal rijden zal dat geen probleem kunnen zijn.
Verder zal aan het begin van de stamleiding de stroom vaak het hoogste zijn, en afnemen naarmate er meer aftakkingen gepasseerd zijn, dus het spanningsverlies zal minder hoog uitpakken als in het eerste rekenvoorbeeld.
vriendelijke gr. John
-
Hallo allemaal,
Er is een vrij simpele manier om het spanningsverlies van een stroomdraad te berekenen.
Ik neem als voorbeeld een koperen leiding, dat gebruikt vrijwel iedereen.
Er is een term, genaamd soortelijke weerstand, dit is voor koper 0,0175 ohm.m/mm2 ( ohm meter per vierkante mm).
de berekening is dan R=(l*sw)/A
R= weerstand van de leiding ( in ohm)
l= lengte draad (meters)
sw = soortelijke weerstand
A=oppervlak leiding ( mm2)
Cijfervoorbeeldjes zijn wel juist, maar de eenheden kloppen voor geen meter.
Indien sw uitgedrukt is in ohm.m/mm2, dan wordt R volgens jouw formule uitgedrukt in ohm.m2, wat natuurlijk niet de juiste eenheid is voor weerstand. Soortelijke weerstand wordt gewoon uitgedrukt in ohm.m
swkoper = 0,0175*10-6 ohm.m
A moet je dan wel uitdrukken in m2 (1 mm2 = 1*10-6 mm2)
Wou eventjes de puntjes op de i zetten ;) , maar je had groot gelijk dat we gewoon eventjes moesten zien wat het reële spanningsverlies nu werkelijk was.
-
A moet je dan wel uitdrukken in m2 (1 mm2 = 1*10-6 mm2)
Herrie, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Maar in de praktijk is het handiger om de doorsnede in mm2 uit te drukken.
En dan kom je voor de soortelijke weerstand op 0,0175 ohm*mm2/m uit.
John heeft in zijn formule mm2 en m omgewisseld.