BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jos B. op 26 January 2011, 23:31:20
-
Zoals de titel al aangeeft kijk ik of er intresse is voor het na-maken van koppelbomen om twee Märklin of Trix koplopers te koppelen
De koppelbomen zijn van gegoten metaal, en zijn een exacte kopie van de originele kunststof koppelboom.
Deze zijn echter veel steviger dan de originelen, dus zullen ook niet zo snel breken.
ook zijn deze enkele 10e milimeters korter dan het orgineel, maar dat geeft geen enkel probleem in bogen en wisselstraten.
Jos.
-
Hallo Jos,
interesse is er wel in maximaal een stuk of drie, maar uiterarrd is het afhankelijk van de kosten.
Marc
-
@Marc, het is echter alleen een intresse pol, om te peilen of er voldoende intresse is.
Jos.
-
Om de Koplopers netjes kort te koppelen loop ik met het idee om onder de koprijtuigen die gecombineerd moeten worden eeen symoba kortkoppelmechaniek te plaatsen. Als je dan van dun metaal een gelijkvormige koppelboom weet te maken als matrix gebruikt, maar dan voorzien van een vierkant gaatje wat op de pennen van de symoba's past, dan heb je de stellen volledig kortgekoppeld en ben je ook van die ellende verlost dat de koppelboom gemakkelijk losschiet uit de ogen in de draaistellen.
Wellicht dat het laten fabriceren van een dergelijke koppelboom nog interessanter kan zijn. Enig nadeel waar ik nog een oplossing voor zoek is dat de kopbakken dan feitelijk star gekoppeld zijn en dat is niet altijd wenselijk.
Jeroen
-
wie gaat het maken? Jij?
-
Tegen wie heb je het Bernd?
Jeroen
-
Jos...
-
Lijkt me een mooi etsklusje voor Ger, Frie of een andere handigert. Tot welke dikte kan er eigenlijk geëtst worden?
Jeroen
-
Gieten lijkt mij vragen om problemen... je 'clipt' de koppelboom om een pin als ik het goed zie (ik heb geen koploper van Trix) en dus ga je materiaal vervormen. Gegoten metalen kunnen amper elastisch vervormen en scheuren snel. Ik denk dan ook dat Jeroen's idee voor ge-etst messing oid een beter plan is met het oog op de levensduur.
Maar als de pen waar je de koppelboom op/in klikt van kunststof is wil je de koppelboom niet uit metaal ivm slijtage van die pen... dan zou plotten uit styreen, 2-3 lagen op elkaar, de beste optie zijn.
-
maar ge-etst messing is ook metal... dus mag je ook hier geen grote elasticiteit verwachten ;)
-
Ik heb een kant en klare koppelboom in mn bezit, en ook er mee proef gereden.
En geloof me, ik heb hem zwaarder belast dan wat hij ooit gaat krijgen bij normaal gebruik.
En je kan ze met een tangetje vaster knijpen, of met een dun schroevendraaiertje losser zetten indien gewenst.
Ze zijn gegoten van een soort messing.
Dus stevigheid genoeg lijkt me.
En het is voldoende buigbaar om ervoor te zorgen dat hij niet te strak om het pennetje zit.
Jos
-
maar ge-etst messing is ook metal... dus mag je ook hier geen grote elasticiteit verwachten ;)
Jawel... want gewoon messing is veel elastischer dan gegoten witmetaal of messing. Dat scheelt al gauw een factor 5 of meer.
-
ja, maar met de factor 5 zit je ook nog veer naast de eisen aan zo'n Koppeling
-
Gegoten metaal is meestal brosser. Dat heeft tot gevolg dat er eerder 'metaalmoeheid' optreedt en het materiaal na een x-aantal belastingen/buigingen breekt.
-
Je hebt je schoonmoeder er aan laten hangen?
Heel geestig Daan, maar dat lukte niet. Spijtig he. ;D ;D ;D
Ik heb de koppelboom tussen 2 koplopers gezet, en elke3 koploper een eigen adres gegeven.
CV 3 en 4 op 1 gezet.
En met 2 Multymausen gereden, zodat ik de koplopers apart kon besturen.
En ik heb verschillende simulaties gedaan om het de koppeling zo lastig mogelijk te maken.
Resultaat: Af en toe maakte een van de koplopers wel een kleine sprong, en zelfs een ontsporing opeen wissel met bijna vol gas deed de koppeling niets. (die ontsporing was overigens niet expres)
Maar kwam door het plotseling afremmen van het voorste treinstel, waardoor het achterste treinstelover het puntstuk van de wissel wipte.
Jos.
-
Ik wil het allemaal niet weten.................. Binnenkort zeker weer een draadje waar twee ICM's in "revisie" gaan? 10 lagen botenlak er overheen..... :P :P :P
Maar even terugkomend op de koppelingsconstructie van Matrix. Met het scharnierpunt in de draaistellen heb je geen kortkoppelmechanisme. Hierdoor zul je altijd een spleet tussen de vouwbalgen moeten laten, om te voorkomen dat de balgen tegen elkaar komen in de bogen. Om dat te voorkomen is een kortkoppelmechanisme het enige alternatief. Ik ga dus wel verder met dat idee als ik daar aan toe ben.
Jeroen
-
Af en toe maakte een van de koplopers wel een kleine sprong
Hahahah ;D
Het verbaast me dat jij niet op die treinen gaat zitten en dan ermee over je baan heen rijden. 8)
-
Zoals de titel al aangeeft kijk ik of er intresse is voor het na-maken van koppelbomen om twee Märklin of Trix koplopers te koppelen
De koppelbomen zijn van gegoten metaal, en zijn een exacte kopie van de originele kunststof koppelboom.
Deze zijn echter veel steviger dan de originelen, dus zullen ook niet zo snel breken.
ook zijn deze enkele 10e milimeters korter dan het orgineel, maar dat geeft geen enkel probleem in bogen en wisselstraten.
Jos.
ik ben geïnteresseerd. hoopte al dat iemand initiatief zou nemen.
-
Ik wil het allemaal niet weten.................. Binnenkort zeker weer een draadje waar twee ICM's in "revisie" gaan? 10 lagen botenlak er overheen..... :P :P :P
;D
-
Ennuh ?
Gaat het hem worden ?
Martijn
-
Effe geduld zou ik zeggen. ;)
Jos.
-
ik ben geïnteresseerd.
Idem, voor 3 stuks indien ze in productie geraken.
-
Effe geduld zou ik zeggen. ;)
Jos.
Om maar weer een oude koe uit de sloot te trekken....
AL vorderingen op dit vlak ?
MArtijn
-
Het is inderdaad een hele tijd geleden, maar gezien de huidige intresse is de slagingskant erg laag.
Jos