BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jaap Post op 07 February 2007, 22:15:20
-
Hallo allemaal
Ik heb een lenz decoder 1025 al enige tijd geleden ingebouwd in een lok.
werk zeer goed, maar gisteravond gaf die er ineens de brui aan,
Rijden deed de lok niet meer, schakelen van de verlichting voor-achter werkte nog wel goed.
Op programmeerspoor gezet en wil CV uitlezen, geeft bij elk willekeurige CV FOUT aan.
Is deze decoder rijp voor de prullebak, of is die nog te redden?? bv
met een totale reset, mocht die niet meer voor het rijden te gebruiken zijn, is die dan nog wel bruikbaar voor het schakelen van verlichting in rijtuigen??
Mvg,
Jaap
-
Jaap, als je hem nu op de baan zet doet hij het misschien weer, soms vergeten lokdecoders van Lenz dat ze een decoder zijn.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim
Helaas dat had ik gisteravond ook al geprobeerd en vanavond nog enkel keren, maar zonder resultaat.
Mvg,
Jaap
-
bv
met een totale reset, mocht die niet meer voor het rijden te gebruiken zijn, is die dan nog wel bruikbaar voor het schakelen van verlichting in rijtuigen??
Ik zou zeggen, probeer dat eens, erger kan het niet worden toch?
Peter
-
Hoi Peter
Ik zou dat wel willen doen,
Maar dan gelijk de vraag, Hoe doe je een totale decoder reset?
Bij CV 8 waarde 33 in voeren werkt ook niet.
Is het eigenlijk wel mogelijk een totale decoder reset??
Draadje kort sluiten oid???
Mvg ,
Jaap.
-
Jaap,
ik had vorige week iets dergelijks met zo'n Lenz. Altijd goed gewerkt, en eerst geen F2 meer, en toen gingen alle lichten branden, Toen ik weer F2 probeerde (een rookgenerator) kwam er rook uit de tender. Bij nazicht bleek er het een en het andere opgestookt. Rijden lukt nog maar de rest niet meer.
Het zel aan het weer liggen denk ik. Ik heb nu een Esu erin. Ook wat probs, maar dat ligt blijkbaar aan de IB.
Dirk
-
Met CV8=33 wordt een Lenz 1025 inderdaad gereset naar fabrieksinstellingen.
Helpt dat niet (en weet je zeker dat het commando wel aan komt), dan kun je in dit geval alleen nog concluderen dat de decoder naar de eeuwige decoderjachtvelden is.
Betrouwbare decoders zijn m.i. van Zimo, Kühn en Tran.
-
Hoi Dirk
Ik heb de lok open gehaald, en de decoder opties bekeken, maar ik kan niets ontdekken wat lijkt op een opgeblazen decoder.
Vreemde vind ik dat de decoder welde verlichting kan schakelen, en dat ik de melding FOUT krijg op mijn IB . ik dacht dat als de decoder stuk is er kwam te staan GN lok.
Mvg,
Jaap.
-
Hoi Dirk
I
Vreemde vind ik dat de decoder wel de verlichting kan schakelen,
Mvg,
Jaap.
Bij mij blijft alle verlichting aan, en rijd de lok wel. Blijkbaar gaan die dingen randomized stuk...
Dirk
-
Als de decoder stuk is kan er van alles; dat ligt er maar net aan wat er precies stuk is.
Aan een decoder zien dat hij stuk is kan soms: als er brandschade of mechanische schade zichtbaar is.
Aan een decoder zien dat hij heel is kan niet. De meeste defecte decoders zien er precies zo uit als een werkende decoder (van hetzelfde type).
Dat je optisch niets aan de decoder kunt opmerken zegt dus helemaal niets.
-
Als GN-Lok op je display staat, dan is er misschien wel een draadje los, er is in ieder geval geen verbinding tussen de decoder en de rails.
Mvg
Wim.
-
Als GN-Lok op je display staat, dan is er misschien wel een draadje los, er is in ieder geval geen verbinding tussen de decoder en de rails.
Zij het dat dan de verlichting ook niets doet, dus is dat in dit geval niet aan de orde.
-
Ik meende dat eer ook GN lok op de IB kwam te staan als de decoder stuk was. maar nu geeft die alleen maar aan bij elke CV FOUT
Mvg,
Jaap.
-
Dirk, er zitten meer draadjes aan een decoder, en geen lok wordt gemeld als er niet voldoende stroom wordt gebruikt op de programmeerrails.
Mvg
Wim.
-
Dirk,
Ik heb ooit GN LOK gekregen toen er een draadje los was aan de motor. Ik weet wel niet meer welke kleur . Maar toen ging de verlichting wel nog.
Dirk
-
Dirk, er zitten meer draadjes aan een decoder, en geen lok wordt gemeld als er niet voldoende stroom wordt gebruikt op de programmeerrails.
Dat klopt. Maar ik reageerde op
Als GN-Lok op je display staat, ....er is in ieder geval geen verbinding tussen de decoder en de rails.
en die is er dus wel wanneer de verlichting wel reageert.
Een losse draad naar de motor zou wel de oorzaak kunnen zijn, maar dat moet Jaap dan toch kunnen zien. Het gaat dan om de grijze of de oranje draad.
-
Het kan ook zijn dat de koolborstels geen contact maken.
Dus versleten zijn.
Mvg
Wim.
-
Ik heb de motor gedemonteerd, snoertje nagekeken, de kontaktlippen naar de motor wat steviger tegen de motor laten drukken , en de handel weer gemonteerd, en direct is alles weer Oké (zelfs adres en andere CV stonden goed )
* Het kan dus aan het kontakt gelegen hebben, raar dat de verlichting het dan wel deed.
* Of de decoder had een behoorlijke blackout van meer dan een dag.
Vraagje is nu hoelang kan het zijn dat zo'n decoder zijn "gegevens" kwijt is? ( als dat al zo was ).
Mvg,
Jaap.
-
Het probleem was dus het ontbreken van de verbinding tussen de decoder en de motor. De lage weerstand van de motor wordt n.l. gebruikt voor het uitlezen van de decoder. Als die motor niet is aangesloten wordt de decoder niet gezien door de IB.
Waarschijnlijk heeft je decoder helemaal geen last gehad van dementie/altzheimer.