BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: dirkjan op 23 January 2011, 13:58:54
-
Beste mede-spoorders,
Ik ben ook bezig met een baan. Een naam heb ik nog niet, maar uiteraard wel al een boel info.
Schaal: N
Land: Duitsland
Tijdperk: II - III
Digitaal
Omdat ik momenteel met weinig ruimte zit en om de mogelijkheid open te houden de baan elders (bijvoorbeeld bij een modelspoorbeurs) op te bouwen maak ik een modulebaan. Vooralsnog ga ik uit van 4 modules van 75x80 cm, zodat de baan uiteindelijk 300x80 cm wordt. Aan één uiteinde maak ik een paar doorlopende stukken zodat er een mogelijkheid tot uitbreiding blijft.
Hieronder staat een schets van het baanplan. Het bovenste deel komt 'achter de schermen'. Het baandeel in het midden gaat omhoog en berg op naar een klein stationnetje. Aan de rechterkant komen de treinen uit de tunnel en kunnen dan twee kanten op: de keerlus in en verdwijnen tussen de bomen en onder het spoorlijntje in het midden door. De andere optie is rechtdoor naar het station, waarna het spoor een bocht maakt om het dorp heen. Het dorp ligt iets hoger dan het spoor, dus de trein verdwijnt achter een muur.
Voor het station ligt op het baanplan een Y-wissel, maar deze komt er niet. In plaats daarvan komen er twee normale wissels achter elkaar. Of de Engelse wissel in de linkerbocht er komt weet ik nog niet zeker. Mogelijk komt dat wissel er niet, of in het rechte stuk bovenin, omdat daar meer ruimte is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_2.jpg)
Ik ga rijden op Peco code 55 rails, omdat dit mooier en prima betaalbaar is. Voor de digitale aansturing heb ik gekozen voor een Roco Multimaus. Op dit moment heb ik nog maar 1 digitale loc, een BR24 054.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR24_054_schuin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR24_054_schuin.jpg)
Gisteren op de beurs in Arnhem heb ik nog twee mooie wagons gekocht, waarvan dit er één is (en de tweede is dezelfde wagon met de gele wagen die je onscherp erachter ziet).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H23818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/H23818.jpg)
Ik ben al met de modules begonnen. Op dit moment kunnen er twee op de poten staan en moeten de laatste twee nog worden afgemaakt met poten en om aan elkaar geschroefd te kunnen worden. Ook krijgen de poten nog een verlengstuk van 10 cm welke eronder geschroefd kan worden om de modules op hoogte te zetten. Deze tip kreeg ik van Gerard. De uitleg is te vinden op deze website (http://www.wassedam.nl/prj_ba_klimspiraal.php). Verder wil ik voor meer stabiliteit nog dwarsbalken aan de poten (per twee) schroeven.
Hier zie je twee modules al staan, maar helaas is het plaatje wat gekanteld. Mijn computer geeft hem wel recht weer, dus hoe ik dat hier kan krijgen weet ik niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tweemodules.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tweemodules.jpg)
En de onderkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0153_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0153_1.jpg)
Meer info is ook te vinden op mijn website: www.dirkjanmulders.nl (http://dirkjanmulders.nl/Modelspoor/Welkom.html)
Uiteraard zal ik jullie hier ook op de hoogte houden, maar misschien wel met minder details dan op mijn website.
-
Hallo
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
Olaf
-
Dag Dirkjan,
Een goed begin die 24er! Ik rijd H0, en dit model was ook ooit (;)) m'n eerste stoomloc.
Heb ff je foto gedraaid... ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tweemodules_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tweemodules_1.jpg)
Succes met de verdere bouw!
Groet,
Ronald
-
Bedankt voor het draaien. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn, ook niet op mijn Mac. Maar die had 'm uit zichzelf al gedraaid, dus ik was verbaasd dat hij hier ongedraaid op de website kwam. En dan weet ik ineens niet hoe ik 'm moet draaien, want als ik de foto op mijn Mac draai, dan gaat ie juist op z'n zij.
Die 24 heb ik op Eurospoor gekocht. Ik wilde graag een mooie stoomloc bij de Multimaus die ik daar ook heb gekocht en kwam voor een acceptabel bedrag 2 locs tegen. Om niet meteen teveel geld uit te geven moest ik kiezen en is het dus de 24 geworden.
Inmiddels nog een beetje geknutseld en in theorie zouden alle modules nu aan elkaar moeten kunnen. De eerste 3 modules gaan prima aan elkaar, maar bij de modules 3 - 4 is iets mis gegaan. Ergens heb ik kennelijk een heeeeel klein beetje scheef geboord, waardoor de schroef er niet doorheen wil. Dat moet ik dus nog oplossen. Verder hebben de modules 3 en 4 nog geen poten. Of om het beter te zeggen: ze hebben wel poten, maar die kan ik nog niet vastmaken. Kwestie van gaatjes boren. Dat komt later in de komende week wel een keer als ik tijd heb na mijn werk en tussen de muziekles en modelspoorclub door.
Ik heb trouwens ook met verf gekliederd en een huisje vervuild. Nadat het was opgedroogd bleek het iets teveel te zijn, maar dat is wel op te lossen (bijna letterlijk!).
edit: om kosten te besparen en de hobby wat leuker/moeilijker te maken heb ik blanco poppetjes gekocht. Best een priegelwerkje op N om die te verven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Poppetjes01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Poppetjes01.jpg)
-
Alle vier de modules hebben nu poten. Alleen de modules 3 en 4 kunnen nog niet goed aan elkaar worden gekoppeld, daar moet ik nog naar kijken. De eerste drie modules kunnen wel aan elkaar. Ik heb nu een indruk van hoe groot alles ongeveer kan worden. Op de onderstaande foto’s zie je de vier modules. Op de scheiding van module 1 en 2 staat station Neuffen. Op module 1 staat een bakkerij/café. Op die plek komt het dorp. Vanaf module 2 tot aan 4 zie je oplopend een stapel dekens en kussens, om een kleine impressie van de bergen weer te geven. In feite komt het dorp ook iets hoger dan het laagste punt (wat op module 4 aan de bezoekerszijde, links op de bovenste foto, ligt). Waar het kasteeltje staat komt misschien in werkelijkheid ook dat kasteel en ongeveer daar komt een klein stationnetje op de berg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viermodules_1_4_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viermodules_1_4_02.jpg)
Vooraan: module 1 met een bakkerij/café en station Neuffen. Achteraan: module 4 met het hoogste en laagste punt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viermodules_4_1_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viermodules_4_1_01.jpg)
Vooraan: module 4 met het hoogste en laagste punt. Op het hoogste punt komt een klein stationnetje. Achteraan: het dorp met station Neuffen.
Je ziet ook meteen waarom ik modules maak: ik woon in een erg klein huis en moet de ruimte met mijn vriendin delen. Met 3 meter baan tussen het meubilair staat de woonkamer meteen helemaal vol. De bovenste foto heb ik dan ook vanuit de slaapkamer gemaakt.
-
Zet je inbeeldingsvermogen maar aan, want vandaag wil ik met jullie een reis over mijn baan maken. De baan die nog lang niet klaar is. Deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_neergelegd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_neergelegd.jpg)
Ik heb vandaag de modules op de grond gelegd en het railplan in grote lijnen en op ware grootte neergelegd. Op basis van de foto zal ik een korte rondleiding geven over de baan. Er kunnen nog enkele wijzigingen optreden.
De foto is genomen vanaf module 4 (links) met module 1 helemaal rechts. De bezoekerszijde is aan de bovenkant van de foto en de bediening/schaduwstation aan de onderzijde.
De reis begint bij het station, rechts in beeld. We rijden het station uit naar rechts en maken een bocht om het dorp en verdwijnen daar uit beeld. Dit is makkelijk, aangezien het dorp zelf hoger ligt dan het spoor en het station*. Na een bocht van 180 graden komen we aan bij een schaduwstation. Hier komt ook nog een keerlus die van de andere kant te benaderen is. De eerste helft van het schaduwtraject is dubbelspoor. Er zijn ook nog enkele doodlopende opstelsporen onder het dorp te vinden. Direct na de opstelsporen wordt de baan enkelsporig. Op module 3 komen we een splitsing tegen waar we naar rechts kunnen, maar we gaan nog even rechtdoor.
Als we rechtdoor gaan komen we op module 4 weer een splitsing tegen. Ditmaal is het spoor wat rechtdoor gaat doodlopend, bedoeld om potentiële uitbreidingen mogelijk te maken. We volgen het spoor dus naar rechts. We maken wederom een bocht van 180 graden. Na ruim 90 graden komen we uit een tunnel. Dit is het laagste punt van de baan. Hier ligt een splitsing, maar wij kunnen nu slechts 1 kant op. Zouden we van de andere kant komen hadden we rechtdoor kunnen gaan en niet de tunnel in. Dit spoor loopt echter dood en is ook bedoeld voor eventuele uitbreiding. Als we uit de bocht komen zien we weer een splitsing. Volgen we deze naar rechts dan komen we in een keerlus die grotendeels gewoon in het zicht ligt. Het spoor verdwijnt tussen de bomen en een klein ravijn. Achter de schermen komen we weer uit bij het schaduwstation.
Als we na de tunnel rechtdoor rijden en dus niet de keerlus nemen komt er een splitsing die het enkelspoor weer in een dubbelsporig traject veranderd, hier maken we ook een kleine klim naar het dorp. Onderweg maak het spoor nog een kleine boog, om een rots heen. Een stuk verder komen we bij het station met 3 sporen. Vanaf spoor 1 loopt er nog een klein lijntje de berg op (terug naar module 4). Het is een flinke klim, maar niets wat een kleine trein niet aankan. Onderweg ligt er nog een brug over het ravijn en zien we onder ons veel bomen. Wie goed kijkt kan tussen de bomen nog een spoorlijn zien liggen (de keerlus). Na de brug maken we nog een kleine bocht en komen uit bij een klein stationnetje. Ook hier kan de baan in de toekomst uitgebreid worden.
*Het dorp ligt hoger? Wellicht is daar wat uitleg bij nodig. Het dorp ligt hoger dan het spoor wat om het dorp heen draait. Ongeveer de hoogte van anderhalve trein hoger, maar hoe hoog precies zal blijken bij de bouw. Het station is te bereiken via een weggetje wat vanaf het dorp omlaag loopt. Het spoor loopt lang een muur, waar het achter kan verdwijnen. De bedoeling is dat ik zo een mooie manier maak om de trein naar de achterkant van de baan te sturen, zonder iedere keer gebruik te moeten maken van tunnels een berg in. In dit plan verdwijnt/verschijnt de trein op 3 manieren: op module 1 achter het dorp, op module 3 in het bossen in een ravijn en op module 4 via een tunnel de berg in/uit.
-
Ik ben wel benieuwd naar je stijgingspercentage voor dat ene spoor dat de hoogte in moet. Heb je genoeg lengte om over het keerlusspoor heen te gaan of ligt dat keerlusspoor ook nog wat lager dan de sporen bij je station?
Mvg,
Martin
-
Het keerlusspoor ligt inderdaad lager dan de sporen bij het station. Als de trein op module 4 de berg uit komt begint de stijging na de aftakking met de keerlus. Bij het station wil ik weer (bijna) horizontaal liggen, maar al hoger dan de keerlus. Het spoor wat de berg op gaat richting module 4 stijgt verder zodra die het station uit is.
-
Zolang mijn vriendin in Engeland zit kan ik thuis lekker in de kleine woonkamer bouwen, in plaats van buiten of in de schuur, waar het koud is.
De poten van modules 1 en 2 heb ik vandaag voorzien van dwarslatjes. Hiermee staan de modules een stuk stabieler. Eerst wilde ik ze langs de lange kant van de baan (korte kant van de modules) doen, maar zoals ik ze nu heb vastgezet bleek beter te werken. Dat was gemakkelijk te testen door met een paar lijmklemmen een dwarslat vast te zetten en te kijken naar de stabiliteit.
Hiermee is de stabiliteit dus een stuk beter, maar er is nog ruimte voor verbetering. Momenteel ben ik tevreden, maar ik wil in de toekomst nog zeker wat gaan doen om de baan nog minder te laten wiebelen. Ik zal binnenkort eens proberen met Google Sketch Up een mooie 3D tekening te maken van deze plannen.
Omdat nu de stroom van mijn boormachine op is ga ik morgen verder met de modules 3 en 4. Daar komen ook dwarslatjes aan en ik moet nog steeds zorgen dat ik ze goed kan vastzetten met schroeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Poten_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Poten_v2.jpg)
Als iemand me eens kan uitleggen hoe ik een liggende foto, die mijn Mac al voor me kantelt, gedraaid kan worden ben ik daar dankbaar voor. Hier staan ze telkens in landschape, terwijl ik ze op mijn Mac dus al in portrait stand zie (ik ben nog redelijk nieuw met Macs, dat kan ook schelen).
-
Ik zit momenteel voor een lang weekend in Engeland, waar ik 3 mooie Engelse wagons heb gekocht. Ze zijn erg gedetailleerd, naar mijn mening soms beter dan Minitrix en Fleischmann. En dat voor maar £5 tot £7. Ze zijn dan wel bedrukt met Engelse bedrijfsnamen, dus niet helemaal geschikt voor een Duitse baan.
Verder ben ik vanmorgen voor het eerst bezig geweest met Google SketchUp en heb een mooie 3D tekening gemaakt van mijn modules:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basismodule.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basismodule.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basismodules.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basismodules.jpg)
-
En zo ziet die SketsUp er in werkelijkheid uit op 2 modules:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0359_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0359_2.jpg)
De modules 3 en 4 kunnen nu ook aan elkaar (zoals te zien op de foto). Onder module 4 liggen wel een paar bierviltjes, maar dat probleem wordt nog opgelost als ik de draaibare pootjes eronder heb gezet.
Leuke foto van mijn goederentrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0364.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0364.jpg)
-
De onderbouw van de modules is helemaal klaar. Ze zijn net niet helemaal geworden zoals in de SketchUp van vorige week.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modules.jpg)
Zoals je op de foto kan zien heb ik gebruik gemaakt van een A en een V frame. Het V-frame zit vast aan de poten en zorgt voor aanzienlijk meer stbiliteit. Het A-frame zit alleen aan de achterkant, is demontabel en zorgt ook voor veel stabiliteit. De modules wiebelen nu helemaal niet meer en zijn prima demontabel. Ook modules 3 en 4 kunnen nu goed aan elkaar.
Vandaag ben ik bezig geweest met een stijgingstest. Een stuk hout van ruim 2 meter en 2 stuks flexrail met daarop mijn trein. op 2 meter afstand wat boeken zodat er een hoogte van 6 cm (stijging van 3%) ontstaat en de trein laten rijden. Daarna nog eens met 8 cm boeken (stijging van 4%) en weer rijden. Uiteraard met wagons, zoals ik dat ook zou doen als alles klaar is.
De stijging van 4% bleek niet te steil voor mijn trein, maar ik heb toch besloten op de hoofdbaan 3 tot 3,5% aan te houden. Op het zijlijntje de berg op rijden korte treinen en daar waag ik 3,5 tot 4%.
Waar de zijlijn over de keerlus heen gaat zit ik dan op zo'n 6 tot 7 cm en op de berg op ongeveer 10 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klimmen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klimmen2.jpg)
Ook ben ik vandaag begonnen met het uittekenen van het baanplan op de modules. Zo weet ik straks waar ik de stijgende delen kan maken. Het begin is gemaakt, maar morgen ga ik daar mee verder.
-
Hou wel in de gaten dat je hebt getest met een recht stuk rail. Steigingspercentage zal in een bocht wel een stukje lager moeten vanwege de rolweerstand die een trein in de bochten heeft
Gr Bob
-
Bedankt voor de tip racer. Het vreemde is echter dat ik het ook wel eens andersom heb gehoord: door de extra weerstand in bochten kunnen die juiste iets steiler. Ik zal hier ook eens wat mee gaan experimenteren.
-
hallo,
Het kan van lok naar lok verschillen. Ik heb enkel Fleischmann N locomotieven zoals alle BR23 en Br50 gers die kunnen nog geen wagon of rijtuig op 1,5% door een spiraal naar boven brengen (radius 3 en 4) en andere loks loks daar kan ik bij 3% wel 15 rijtuigen achter hangen. Dus mijn advies is test met meerdere verschillende lokomotieven en zoals al eerder gezegt het in de spiraal rijden is anders dan op een recht stuk. Als je een spiraal maak en je hebt de ruimte overweeg dan horizontaal de bocht en dan een rechtstuk e dan weer een bocht. Dat rijd veel beter.
Bob
-
Ik maak geen spiraal, dus dat scheelt weer. Momenteel heb ik ook nog maar 1 digitale loc, dus testen met andere locs wordt lastig. Wel heb ik nog een analoge loc (die ik nog wil laten ombouwen) waarmee ik een kleine analoge klimtest zou kunnen doen.
Het klimmen gebeurt wel in bochten, maar die zijn niet te scherp. Afgelopen zaterdag heb ik in de modules gezaagd om de aanzet van de klim te maken. Het deel in het zicht stijgt nu met ongeveer 3,4% en het stuk schaduwspoor met 3% (daar heb ik meer ruimte voor de benodigde lengte). Het stuk waarvan ik zei dat het 3,5-4% zou gaan stijgen laat ik denk ik ook maximaal 3,4% stijgen. Ik haal dan voldoende hoogte om over andere sporen te gaan (en binnen de NEM normen te blijven) en de grotere hoogtes maak ik wel naast het spoor. Omdat het kleine lijntje de "berg" op ook nog met een flinke slinger gaat (vooral om wat meer lengte voor meer hoogte te maken) besloot ik dat die slinger ook gerechtvaardigd moet zijn. Daarom heb ik besloten dat de rails daar om een wat hogere rots heen slingert, waar bovenop dan mijn kasteeltje komt te staan. Dan kan ik dat kasteeltje ergens mooi plaatsen, wat meer hoogte in het landschap krijgen én de slinger van het spoor verantwoorden. Dat het spoor op het hoogste punt dan nog geen 10 cm hoger ligt dan het spoor op het laagste punt is niet erg.
Ook dacht ik ineens aan een mooie Duitse baan bij ons op de club, waar alle rails gewoon op de hoogte van de basisplaat ligt zonder ook maar 1 stijging. En toch is dat een mooi baantje door wat bergachtig landschap: zie hier (http://www.mscv.nl/?page=Duits_tijdperk_2). Dat stelde mij gerust in het niet halen van een hoogte van 15-20 cm met de rails.
Ik ben alleen nog op zoek naar iets voor onder de rails voor een mooi tijdperk 2-3 spoorlijntje (omdat rails toch meestal ietsje verhoogt ligt). Als ik echt niets kan vinden kan ik ook kiezen de rails direct op het hout te maken. Ik wil vooral iets onder de rails om het optisch mooi te maken en niet zozeer voor geluidsdemping.
Komend weekend wil ik verder bouwen aan het verhoogde deel, misschien wat met ondergronden experimenteren en inspiratie opdoen bij On Traxs. n dan komen er ook nog ouders langs om wat dingen omtrent een zekere bruiloft van mijn vriendin en mij te bespreken. Drukdrukdruk!
-
Hoi DirkJan
Voor onder rails zou je de stroken kurk kunnen gebruiken van deze verkoper.
http://cgi.ebay.de/N-25-lfd-Meter-Kork-Gleisunterlage-12-Weichenunter-/370487557063?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item5642c77bc7
De 2mm. is zeker niet te veel, maar toch ligt je rail weer net iets hoger.
Neus even rond in zijn ebayshop, ook zijn balast is best mooi.
Groeten,
Patrick
-
Bedankt voor je tip Patrick, ik zal eens kijken of ik dat wat vind.
En ik heb nog een update:
Op modules 2 en 3 heb ik nu de stijging naar het station gemaakt. Bij het station blijkt een hoogte van 12+22 mm perfect: vuren balken van 22 mm dik als ‘pilaren’ en daarop de multiplex (12 mm) waar het spoor op komt. Voor dit stuk heb ik een stijgingspercentage van ongeveer 3,4%. Steiler dan dat wil ik ook niet gaan. Vanaf het station gaat er nog een stuk omhoog, terug naar module 4 (nog niet gemaakt). Hier wilde ik een stijging van 3,5 tot 4% aanhouden, maar heb ik besloten ook een maximum stijging van 3,4% te hanteren. Dan kom ik wel op de juiste hoogte om een brug over de keerlus te maken, die binnen de NEM-normen blijft. Uiteindelijk kom ik dan niet op de in eerste instantie gewenste 15 tot 20 cm uit, maar dat is niet erg. Landschappelijk kan ik er toch wat moois van maken. Zeker ook met de rots waar dat spoortje omheen gaat slingeren.
Vorige week heb ik ook al de aanzet voor het dalende deel (achter de schermen) gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stijging01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stijging01.jpg)
-
Gisteren ben ik naar Rail 2011 in Houten geweest (ik zal in het Rail 2011 topic nog wat foto's plaatsen). Mijn doel was simpel: een kleine spoorbrug vinden en genieten van de banen die er stonden. Verder hield ik mijn ogen open voor leuke locs, wagons en wilde ik kijken naar een klein station voor op de berg. Een andere wens was een kleine vitrine om toch al van mijn trein te kunnen genieten zolang ik nog geen werkende baan heb. En ik ben in zo’n beetje alles geslaagd.
De brug leek nog lastig te worden. De meeste bruggen hadden pijlers en die wilde ik niet. Ook waren veel bruggen te lang, of in een ruime bocht. Uiteindelijk vond ik mooie, eenvoudige brugdelen. Met € 1,80 per stuk nog betaalbaar ook. Ze waren echter voor spoor Z, maar met een kleine aanpassing ook prima te gebruiken voor spoor N. Hier had ik er twee van gekocht. Even later vond ik nog een mooi bouwpakket voor een brug. Deze was in spoor N en was te bouwen als rechte brug, evenals een mooie bocht. Er zat genoeg in het pakket voor twee bruggen. Voor € 4,- nam ik die ook maar mee. Zo kan ik kiezen welke ik wil en misschien is een klein bocht nog niet zo verkeerd voor het enkelsporige lijntje de berg op.
Wat betreft een klein station ben ik ook geslaagd. Ik wil op de berg een dubbel station maken: ‘rechtdoor’ komt een klein personenstation en afbuigend een doodlopend goederen stationnetje, groot genoeg voor ongeveer 3 wagons. Eerst zag ik een mooi personenstationnetje, maar had mijn twijfels of dat wel was wat ik zocht. Helemaal mooi was het niet en misschien zelfs iets te groot. Ik denk dat een soort wachthuisje beter is dan een compleet stationsgebouw. Even later vond ik een mooi goederenstationnetje. Het was eigenlijk in spiegelbeeld van wat ik wil en op de doos was het voorbeeld tweesporig. Ik dacht er wat mee te kunnen en heb ik dus gekocht. Het is ook al gebouwd.
Hier zie je het station zoals het voorbeeld op de doos het ook bedoeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_dubbelspoor02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_dubbelspoor02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_dubbelspoor01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_dubbelspoor01.jpg)
En hier een paar foto’s van zoals ik het zeer waarschijnlijk wil gaan gebruiken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergstation_enkelspoor03.jpg)
Als personentrein naar het bergstationnetje wil ik een mooi railbusje gebruiken. Nou is er een leuk railbusje wat iedereen gebruikt en een mooie Kittel, een stoomrailbus. Die laatste zag ik gisteren ook in een mooie rode kleur liggen. Voor € 65,- kon ik die meenemen, maar dan was het nog wel een analoog locje. Aangezien ik nog geen baan klaar heb besloot ik vooralsnog die loc niet te kopen. Ik denk nog na of ik een Kittel wil, of een railbus van de DB.
Wel heb ik twee wagonnetjes gekocht. Die zie je op de volgende foto. Het zijn de groene en rode wagons direct achter de loc.
En ik heb een leuke vitrine gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vitrine_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vitrine_10.jpg)
Mijn groene loc staat er nog niet in, want die ligt bij een winkel om een decoder in te bouwen. Over een week of twee heb ik die weer terug.
Mijn baan heeft ook niet stil gelegen. Vorige week ben ik verder gegaan met de houten verhoging. Ik heb de bocht om het dorp gemaakt en ben er erg tevreden over. Foto’s van de bouw komen een volgende keer.
-
Gisteren heb ik weer lekker aan de baan gewerkt en het schiet al aardig op. Op modules 1 en 2 is de onderbouw nu in zoverre klaar dat daar de kurk en rails op kan. Ik hoef alleen nog maar de baan naar het bergstationnetje te bouwen op modules 3 en 4. Het gaat sneller dan ik zelf had verwacht. Enerzijds is dat natuurlijk prettig, want als de rails ligt kan ik gaan (proef)rijden. Anderzijds ook wel spannend, omdat ik dan ook moet zorgen dat het goed wordt aangesloten. De wissels en wisselbediening, de draden goed aan de rails solderen en zorgen dat de keerlussen goed werken zonder kortsluiting te geven. Dat ga ik gewoon rustig stap voor stap aanpakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BasisbouwM1_2_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BasisbouwM1_2_3_2.jpg)
Als je de foto zo ziet lijkt het net alsof er een kruising komt voor het station, maar als je nog eens goed naar het baanplan kijkt zie je dat dat niet zo. Helemaal links zit nog een gat tussen wat sporen, daar moet later een perron komen. Ook is hier mooi te zien hoe ik de aanzet voor het enkelsporige bergbaantje al heb gemaakt.
-
Krijg je geen knik aan het begin van de helling met dat dikke multiplex?
Gr, Wim
-
Daar heb ik wel naar gekeken, maar het viel reuze mee. Ik heb geen merkbare hinderlijke knik gevonden. Ik zal er de volgende keer nog eens goed op letten en als het toch teveel knikt dan kan ik die knik er nog wel uitschuren.
-
Lastig he, het vinden van mooie bruggen in N. Daarvoor is bouwen in karton dan weer minder geschikt...
-
Ik heb nog een vakwerkbrug liggen van 35cm voor N-spoor (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_35cm.jpg). PB maar als je interesse hebt.
-
Bedankt voor het aanbod Peter. Het is een mooie brug, maar voor een klein enkelsporig lijntje voor korte treinen vind ik het een nogal grote brug. Bovendien hoef ik maar een centimeter of 10 te overbruggen.
Vorige week heb ik al 2 leuke bruggen gevonden in Houten. 1 was voor Z-spoor, maar met een kleine aanpassing ook prima voor N-spoor bruikbaar. De tweede is een bouwpakketje van Kibri (nr. 7620) waarmee ik 2 leuke, eenvoudige bruggen kan maken die naar smaak recht of gebogen kunnen liggen. Zeer waarschijnlijk gebruik ik 1 van die Kibri bruggen omdat die wat kan buigen en omdat die voor mijn gevoel goed past bij het lijntje waarvoor die is bedoeld.
-
Het is alweer een paar weken verder sinds de laatste update. In de tussentijd is er aardig wat gebeurd. Bij de MSCV heb ik meegeholpen aan de Landelijke Modelspoordagen op de vrijdag 25 en zaterdag 26 maart. Op zondag 27 maart ben ik in Purmerend wezen kijken waar 4 clubs gezamelijk open huis hielden.
Verder kan ik melden dat mijn groene loc, de 7081 van Minitrix, is voorzien van een decoder en nu dus ook digitaal kan rijden. Het oude beestje maakt wel veel herrie, maar dat is de motor. Tevens heb ik kurk gevonden voor onder de rails. Een rol mooie dunne kurk, slechts 2 millimeter dik.
Anderhalve week geleden kreeg ik een leuk idee voor een minimodulebaan. Dat kan ik mooi combineren met mijn wensen om eens een kleine Engelse baan te maken. Voorlopig heb ik echter geen ruimte en geld voor de uitwerking en bovendien ben ik nog bezig met een baan. Als dit project een keer van start komt verschijnt dat wel op mijn website. Wel wil ik wat op papier gaan uitwerken.
Vandaag heb ik verder gewerkt aan mijn baan. De gehele opbouw voor de rails is klaar. De volgende keer kan ik dus beginnen met het leggen van kurk en rails. Dan wordt het ook tijd om te kijken naar keerlusoplossingen en soldeerwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BasisbouwM3_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BasisbouwM3_4_1.jpg)
Op de foto is mooi te zien waar de brug komt (waar ik nog ruim 5 centimeter onder heb, dus ruimte genoeg voor een trein) alsmede de splitsing bovenop de berg: links komt een klein goederenstation en rechtdoor een klein personenperron.
Voor de oriëntatie: als je vanaf dit standpunt 180˚ draait, dan zie je wat ik de vorige keer op de foto heb gezet.
Ook leuk om te zien: het was mooi weer, dus ik heb buiten gewerkt (meer ruimte dan in binnen in het kleine huisje).
Ik heb trouwens ook weer wat nieuw materieel: een paar mooie goederenwagons (van iemand op de club) een nieuwe loc (gratis gekregen, geen licht en moet echt flink verschoond en gesmeerd worden) en een setje mooie personenwagons tijdperk III. Foto's komen vast ooit nog wel eens voorbij!
edit: ik heb zin om binnenkort met het kurk aan de gang te gaan. Dat is weer een klusje waarbij ik niet constant met de decoupeerzaag herrie maak, dus wat ook 's avonds nog kan. Bovendien hoef ik ook niet perse de hele onderbouw op te zetten (ook als de boel op de grond ligt kan ik ver komen).
-
Afgelopen week heb ik al een deel van de kurk gelegd en vandaag heb ik dat afgemaakt. De gebruikte lijm vond ik niet helemaal prettig, maar als deze goed is gedroogd (waar ik wel van uit ga) dan kan ik de volgende keer de rails leggen. Om de kurk te lijmen heb ik alleslijm van Pattex gebruikt. Die is voor onder andere kurk en hout te gebruiken. De rails ga ik niet lijmen, maar met kleine spijkertjes van Peco vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kurk1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kurk1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kurk2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kurk2.jpg)
Ik had twee keerlussen ingepland, maar vanwege de ruimte en de kosten en ook in verband met potentiële uitbreidingen van de baan hou ik het bij één keerlus. En wel de keerlus in het zicht. De keerlus achter de schermen ga ik vervangen voor een plank met rails van ongeveer een meter. Hier kan een trein oprijden en deze kan ik de van de hand keren door de plank te draaien. Deze keermogelijkheid kom gewoon aan de zijkant van de baan, waar ik ruimte heb gehouden voor uitbreidingen. Dat scheelt ruimte, wissels en een keerlusoplossing (iets met de + en - van de stroom). Voor de keerlus in het zicht ga ik dat simpel oplossen met een module van Lenz o.i.d.
Verder wilde ik nog een paar foto’s van nieuw materieel laten zien. Ik heb namelijk vier mooie nieuwe personenrijtuigen en een gekregen loc die nog analoog is en die minstens flink gesmeerd en verschoond moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_personen01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_personen01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_personen02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_personen02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gekregenloc01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gekregenloc01.jpg)
-
Momenteel heb ik even geen updates voor mijn baan te melden. Ik ben nogal druk met het voorbereiden van een verhuizing én m'n bruiloft. Beide natuurlijk erg leuk. Met de verhuizing kom ik in een groter huis waar ik in theorie wel de ruimte heb om mijn modules te laten staan (woon nu nog samen in een zeer klein huis). In de praktijk moet ik dat nog zien, want de verhuurder (stiefvader van mijn verloofde) wil zelf voorlopig nog een paar ruimtes, zoals de zolder, houden voor opslag. Maar ik vermoed in de garage mijn baan wel kwijt te kunnen zonder deze telkens te moeten afbreken.
En de bruiloft wordt natuurlijk ook leuk, dat zal ik denk ik niet hoeven uit te leggen.
In de "vrije" weekenden komen dan nog dingen als familieweekenden e.d., zaken die geschikt zijn wanneer het buiten mooi weer is.
Verder ben ik de keerlus op mijn baan nog aan het heroverwegen. De ligging zal hetzelfde blijven, maar ik heb een goede suggestie gehad om de keerlus langer te maken. Ik heb de kurk al liggen, maar de rails nog niet. De suggestie zorgt voor een kleine aanpassing, welke ik nu nog kan doorvoeren. Maar daarvoor wil ik eerst de baan opzetten (in het nieuwe huis) en er rustig naar kijken voordat ik de beslissing neem. Het moet naast praktisch ook mooi worden.
Afgelopen weekend heb ik wel een beetje met mijn treintjes gespeeld. De testrail die ik op een plankje heb zitten heb ik mooi aangekleed met gras en ballast. En ik heb de rails roestkleurig geschilderd. Nu heb ik met de testrail ook meteen een stukje rail wat met de juiste achtergrond een leuke opstelling geeft om de treinen mooi op de foto te zetten. Wat beeldmateriaal hiervan volgt nog!
-
Momenteel staat mijn baan verspreid over het land. De helft staat nog bij mijn huidige woning en de andere helft ligt nu in de nieuwe woning. Inmiddels ben ik voorzien van een keerlusoplossing, dus daar kan ik mee verder als de hele baan op 1 plek staat en ik tijd heb (eind van de zomer pas).
Op de planning staat nu het leggen van de rails en eventueel vooraf bekijken of en waar ik ontkoppelstukken wil plaatsen. En dit natuurlijk met de keerlusoplossing. Daarna kan ik gaan proefrijden, waar ik erg naar uit kijk. Te zijner tijd zal ik ook voor een filmpje zorgen.
Daarna kan ik beginnen aan wat ik het leukst vind: het landschap maken. Bij elkaar ben ik nog wel een poos zoet.
Als deze baan klaar is kan ik naar wens gaan uitbreiden door het plaatsen van nieuwe modules, maar dat is iets wat ik tegen die tijd wel zie. Dan weet ik ook wat ik nog mis op de baan en wat op de nieuwe modules gebouwd kan worden.
Verder speel ik nog steeds met de gedachte om een kleine Engelse baan te bouwen. Ook schaal N en ook in modules. Een paar ideeën heb ik al, ook wat betreft de modules waar ik wat afwijkende plannen mee heb. Voor ik teveel verklap wil ik eerst e.e.a. uitwerken op papier. Daarna is het nog een kwestie van tijd en geld voor ik er aan begin. Het zal in elk geval een leuk relatief "klein" klusje worden voor wat afwisseling en als ik even niet aan de Duitse baan wil/kan werken.
P.S. ik bedenk me ineens dat ik de meeste wisselaandrijvingen (van Peco) nog moet kopen. Gelukkig heb ik er een paar in huis en kan ik de gaten vast boren en de rails leggen.
-
De verhuizing is achter de rug, het trouwfeest en de vakantie helaas ook. En ik ben deze week weer gaan werken aan de baan. Tijd voor een update dus!
En dan heb ik eigenlijk niet eens zoveel te melden. Onlangs heb ik een Roco zaagje gekocht om de rails te zagen. Tot op heden geen spijt van deze aanschaf. Dat betekent dus dat ik met veel plezier de rails aan het leggen ben. Op module 4 ligt de bocht die de rails van achter de schermen naar de voorgrond brengt, evenals een paar wissels. Het eerste stukje rails van de keerlus ligt ook al. Ik ben tegen weinig problemen gelopen tot nog toe. De grootste problemen was de ligging van een paar wissels: precies boven een poot. Dit had tot gevolg dat ik er geen wisselmotor onder kan monteren. Gelukkig is dat op plekken waar de rails nog niet ligt én waar ik de wissels gelukkig een beetje op kan schuiven. Probleem opgelost dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen01.jpg)
Er liggen wat bielsjes scheef, dit omdat ze nog los liggen bij de lasjes. Die komen bij het ballasten wel recht en vast te liggen.
Nadat ik de eerste wissel en wat rails ervoor en erachter had gelegd heb ik ook even een klein proefritje gemaakt. Dit om te kijken of ik op de juiste plekken de rails heb geïsoleerd. Dat verliep zoals gehoopt: probleemloos. De enige keer dat ik kortsluiting maakte was toen ik de wissel expres verkeerd had gezet, geheel in lijn der verwachting dus.
Tevens heb ik toen ook de wisselmotor even getest, uiteraard aangesloten op het wissel. Ook hier geen spannende dingen. Wel een werkend wissel uiteraard.
Als laatste nog een paar foto’s van de keerlus op de baan. Voor de gelegenheid heb ik even snel wat boompjes gepland. Als je een locomotief mist kan dat kloppen. Die wilde ik even niet uit de vitrine op een andere verdieping halen (ik heb vandaag een vrije dag, dus een beetje luiheid mag wel denk ik).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_ooghoogte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_ooghoogte.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_lucht01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_lucht01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_lucht02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_lucht02.jpg)
-
Ha, eindelijk weer eens een update. Ik vroeg me al af hoe het hiermee ging.
Ziet er goed uit!
Groeten,
Wim
-
Dat "eindelijk" klopt wel. Een verhuizing, bruiloft en vakantie zijn nou niet bepaald factoren waardoor een modelspoorbaan goed opschiet. Maar nu ik ben begonnen met de rails leggen gaat de vaart er weer lekker in. Binnenkort kan ik dan ook de draden aan de rails gaan solderen... :-\ nog niet echt mijn sterke kant. Eerst maar eens wat oefenen op reststukjes en daarna op het deel uit het zicht beginnen. Maar eerst alle rails leggen.
-
Binnenkort kan ik dan ook de draden aan de rails gaan solderen... :-\ nog niet echt mijn sterke kant. Eerst maar eens wat oefenen op reststukjes en daarna op het deel uit het zicht beginnen.
Da's een kwestie van oefenen.
Voordat ik daarmee begon heb ik eerst wat videotjes op Youtube bekeken waarin mensen laten zien hoe ze het doen. Dat hielp. Ondanks dat kostten mijn eerste pogingen nog wel wat moeite, maar de laatste keer ging het vlotjes.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen02.jpg)
Even een mini-update. Het leggen van de rails gaat voorspoedig. Met een sliert wagons test ik of alle overgangen goed lopen. Zodoende haal ik kleine onvolkomenheden er tijdig uit. De rails zit gespijkerd, dus indien nodig kan ik de zaak nog losmaken.
Daarnaast speel ik al een poosje met het idee om een drietal opstelsporen te maken onder het te bouwen dorp. Het wordt daar toch een holle ruimte, dus zeer geschikt. Omdat ik ruim voldoende wissels had gekocht heb ik er ook nog een paar over om drie opstelsporen te maken. Ik heb alleen (nog) niet voldoende rails. Misschien kom ik ook wel één of twee stuks flexrail te kort voor de baan zelf. Gelukkig kan ik dat altijd bijbestellen. Ik heb immers nog meer nodig, zoals wisselmotoren.
Hieronder een kleine, globale impressie van de opstelsporen zoals ze zouden kunnen liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen___plan_opstelsporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_leggen___plan_opstelsporen.jpg)
-
Het lijkt me hoog tijd voor weer een update. Ik wil al een paar weken wat nieuws plaatsen, maar het komt er steeds maar niet van. Dit komt doordat ik nogal druk ben met mijn werk (‘s morgens om 6 uur vertrekken en ‘s avonds half 8 thuis), maar vooral ook omdat ik eigenlijk een filmpje wil plaatsen. Een filmpje van de rijdende treinen. Of trein beter gezegd, want één trein rijdt momenteel niet. Laat mij vooraan beginnen.
Enkele weken geleden heb ik de laatste rails gelegd. Daarna ben ik bezig geweest met het aansluiten van de stroomdraden op de rails. Na een beetje oefenen met het solderen ging dit opvallend goed. Module voor module heb ik aangesloten en getest. Op module 4 ging het echter mis bij een wissel. Dat wissel zat wel goed aangesloten, maar door wat vermoedelijk een vuiltje was ging het daar toch mis. Mijn favoriete en best rijdende trein, de BR24, stopte er. Al snel bleek deze elders op de baan ook niet meer te willen rijden. Daar ik ook geen verlichting op de loc heb vermoed ik dat het ergens bij de stroomafname of de decoder verkeerd zit. Een los draadje heb ik reeds vastgemaakt, maar dat was helaas niet voldoende. Daar ga ik dus iemand naar laten kijken. Wordt vervolgd.
Die wissel was dus ook een probleem. Het vreemde was dat mijn andere loc er ook stil kwam te staan. Deze ging gelukkig niet stuk. De wissel doet het inmiddels goed. Na wat gepruts verdenk ik dus een vuiltje ervan een slechte verbinding te hebben veroorzaakt.
De stroom is overal op de baan aangesloten en de testritten zijn begonnen. Helaas met de slechtere loc, dus ik kan niet altijd zeggen of een hapering door de loc of de rails komt. Meestal verdenk ik toch de rails. Wat oppoetsen met een Roco-blokje helpt in de meeste gevallen prima. Bijna alles rijdt goed, zelfs de keerlus werkt naar behoren. Er zijn nog een paar kleine problemen: een enkele wissel wil voor storing/ontsporing zorgen. Daar verdenk ik vuil, zoals zaagsel wat overal terecht kan zijn gekomen. Op één modulescheiding, precies in een bocht loopt de rails niet lekker. Omdat deze in de bocht is doorgezaagd trekt de boel een beetje scheef en ontspoort de trein. Hier wordt aan gewerkt. Het laatste, minst belangrijke probleem is de helling. 3 tot 3,5% is echt meer dan je denkt. Mijn slechtere loc trekt de lange trein die ik heb gemaakt niet altijd goed op de helling. Vooral niet als ik halverwege stil ga staan. Dit is om twee redenen geen groot probleem. Ten eerste omdat ik toch niet met zulke lange treinen wil gaan rijden en ten tweede is dit, zoals al gemeld, mijn minder goede loc.
Door de genoemde problemen heb ik nog geen filmpje gemaakt. Ik wil namelijk graag laten zien hoe de boel overal goed kan rijden. Bovendien ben ik druk met mijn werk en kom ik dus bijna niet aan de treinbaan toe. Het mooie weer zorgt er ook voor dat ik liever buiten dan op een hete zolder ben.
Wat zijn dan de toekomstplannen voor de korte termijn? Dat spreekt deels voor zich: de laatste problemen oplossen en een filmpje maken. Ook zijn de wissels nog niet automatisch omdat ik nog geen wisselmotoren heb. Daar wil ik dus ook mee aan de slag. Eurospoor is eind deze maand. Dan koop ik misschien de wisselmotoren, of slechts een Peco schakelaar voor de motoren. Nu heb ik twee drukknopjes, maar zonder lampjes erbij kan ik dan op een bedieningspaneel niet zien in welke stand de wissel staat. Peco heeft schakelaars en die wil ik wel eens proberen. Neemt minder ruimte in dan twee knopjes en aan de stand van de schakelaar zou je moeten kunnen zien hoe het wissel staat. Daarnaast wil ik kijken naar een nieuwe loc, een kleinere dan de BR24.
Tevens ben ik bezig met het proberen van andere software om mijn website (http://www.dirkjanmulders.nl/) te vernieuwen. Daarover later meer. Voor nu excuses voor de lap tekst en gebrek aan plaatjes. Ik had best wat beeldmateriaal kunnen verzorgen. De volgende keer zal ik het proberen goed te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR24_054_decoder01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR24_054_decoder01.jpg)
De binnenkant van mijn BR024 054
-
Vandaag heb ik mijn BR24 054 weer getest en zoals verwacht reed die nog steeds niet. Toen ik de loc op de testrail zette welke ik voor de gelegenheid analoog heb aangesloten kwam een leuke verassing: de trein reed. Er was helaas nog geen licht. Nu vermoed ik dus dat de decoder stuk is. Omdat deze zeer fijn gesoldeerd zit laat ik de reparatie liever aan iemand anders over. Nog even geduld dus.
Dan is het nu tijd om mijn belofte in te lossen. Geen geklets, maar film.
http://www.youtube.com/watch?v=ktLLXf64gDA
http://www.youtube.com/watch?v=75qynanWVPM
-
Hallodirkjan,
Toevallig had ik van de week het zelfde euvel met mijn br 39 wel analoog maar niet digitaal :-\
Bij mij bleek het decoder adres niet te kloppen .
Voor de zekerheid zowel het adres in de loc alswel in de muis verandert en er was niks meer aan de hand (y)
hier eenlink http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39337.0.html
Sucses
Rudi
-
Bedankt Rudi! Door jou advies ben ik wat gaan rommelen met de CV's. Resetten is me helaas niet gelukt (CV8 op 8 zetten doet niets en op 155 zetten (Fleischmann) ook niet). De trein rijdt inmiddels weer, maar wat ik nou heb veranderd om het zover te krijgen ??? Eerst was de rijrichting nog verkeerd, maar dat is opgelost. Nu moet ik alleen nog kijken hoe ik de verlichting weer aan kan krijgen (licht/OK knop geeft wel een *, maar geen licht op de trein).
-
Omdat deze zeer fijn gesoldeerd zit laat ik de reparatie liever aan iemand anders over. Nog even geduld dus.
Als je het niet aan durft, is het inderdaad slim om wat terughoudender te zijn. Met 2 personen zie je altijd meer dan 1. Maar als ik zo zie hoe het rails gesoldeerd is... doe je het goed hoor! Het foefje wat ik gebruik bij krap solderen, is de hand waarmee je de soldeerbout beet hebt, met de pols op de tafel/bureau/werkblad te laten rusten. Dan ben je wat stabieler dan dat je het "in de lucht" probeert. Maar misschien doe je het al zo. (Probeer het eerst even als de soldeerbout nog koud is, of het lukt.)
Denk om je vingers EN om de plastic onderdelen. Ghehe :P Ik weet van niets... kuch... ahum...
Begint al een aardig leuk baantje te worden. Lekker rustig maar toch gestaag trekt de loc de hele sleep door het landschap. Ik zie het wel zitten. Ga zo door (y)
-
Een paar weken geleden ben ik naar Eurospoor geweest. Dat was weer erg leuk. Er waren prachtige modelspoorbanen te zien en op de markt ben ik grotendeels geslaagd. Ik wilde een nieuwe locomotief, een wat kleinere en digitaal of digitaal voorbereid. Daar heb ik er maar één van gezien en die vond ik met ruim 200,- euro te duur. Wel ben ik geslaagd voor muurtjes, kleine schroevendraaiers, wisselschakelaars (van Peco, ze zijn handig maar ook redelijk duur) en een extra Multimaus. Die laatste is een kleine, de Maus 2 van Roco.
Wat betreft mijn loc die nogal vreemd deed heb ik navraag gedaan. Een expert hoorde mijn verhaal aan en toen hij hoorde dat alles werkte behalve het licht wist hij het zeker: het lampje is stuk, dat kan niet anders. Iemand anders vertelde mij dat de decoder gewoon niet goed is. Fleischmann zou slechte decoders gebruiken. Iemand van Modelspoorclub Veluwezoom heeft wat doorgemeten en kwam tot de conclusie dat het lampje goed is. Hij dacht dat er gewoon geen (goed) contact was met het lampje. Thuis heb ik weer van alles geprobeerd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het contact inderdaad niet goed was en dat de trein gewoon in z’n achteruit stond. Het contactpunt wat verbuigen was de oplossing. Helaas heb ik eergisteren weer een lichtuitval gehad en toen ook iets verkeerd gedaan waardoor ik nu weer geen licht heb. Ook vreemd is dat wanneer ik de Multimaus vol open draai de loc heel snel, dan heel langzaam, dan heel snel, dan heel langz....etc rijdt. Wanneer ik de maus dan weer op 0 draai als de trein langzaam rijdt gaat die gewoon door, om vervolgens nog even snel te rijden en dan pas te stoppen. Op de stop-knop (waarmee alles dus stopt) reageert ie wel.
Ook leuk nieuws is dat de kleine loc die ik heb gekregen inmiddels kan rijden. Daar bleek ook gewoon een slecht contact in te zitten. Deze loc rijdt echter puur analoog. Misschien koop ik een keer een goedkope decoder om zelf te proberen een trein te digitaliseren.
Thuis ben ik bezig geweest met het gieten van gipsen rotsen, de mallen heb ik al een flinke tijd in huis. Het gieten ging goed en ook het schilderen is erg makkelijk. Op Youtube staat een duidelijk filmpje van Gerd de builder (http://www.youtube.com/watch?v=n6jzHe0dhYw&feature=relmfu) (wel in het Duits). Het is echt zo gemakkelijk als het eruit ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotsen01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotsen01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotsen02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotsen02.jpg)
Ik had ook plannen voor wat opstelsporen onder het dorp. Hier heb ik vast een begin voor gemaakt in de vorm van een schuin aflopend stuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelsporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelsporen.jpg)
-
Hoi Dirkjan,
Zien er goed uit, die rotsen. Misschien wel een tikje donker. Misschien nog iets drybrushen met wit?
Groeten,
Wim
-
Ze waren wat lichter, maar doordat ik ze een wetwash heb gegeven met zwart zijn ze donkerder geworden. Wetwash over verf op waterbasis blijkt vooral het geheel donkerder te maken. Het zijn nog maar de eerste rotsen die ik maak, om het eens te proberen met de verf. Het resultaat valt me inderdaad niet tegen, maar die wetwash moet toch anders denk ik. Er zat ook wat bruin onder, wat mooie afwisseling gaf. Helaas is dat ook niet meer te zien door die wetwash. Leermomentje dus. Ik denk dat als ik deze ga gebruiken en het goed aanpak met wat groen dat de donkere kleur geen ramp is.
Inmiddels ben ik weer een klein stapje verder met bouwen. Ik heb een nietmachine en gaas gekocht. Nu kan ik de basis van het landschap gaan maken, hoewel ik daar nog voorzichtig mee moet zijn. De wisselmotoren en andere elektronica moeten er nog onder en daar wil ik graag nog de ruimte voor hebben!
-
Alweer veel te lang niets gemeld, dus de hoogste tijd. Er waren wat ups en downs op de baan en dan bedoel ik niet alleen hoogteverschillen. Eerst maar even de tegenvallers, dan is de rest leuk nieuws. Ik heb/had wat ruzie met de opstelsporen. De bochten zijn te krap dus een keerlus of draaischijf komt er niet achter de schermen. Na wat improviseren (en nog wat ruzie met de rails) heb ik er wat korte opstelsporen van gemaakt. Dan staan de wagons in elk geval aan de kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0218_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0218_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0217_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0217_5.jpg)
Dan zijn er nog de problemen met mijn BR24. De boel leek opgelost nadat de juiste instelling was gevonden om de decoder te resetten. Bijna opgelost moet ik zeggen, want de verlichting deed het nog niet. Na wat meten en proberen blijkt de uitgang van de voorlichten stuk te zijn. De uitgang van de achterlichten (welke niet wordt gebruikt) werkt nog wel. Dat is dus op te lossen. Helaas rijdt de trein nu alleen maar erg haperig, zelfs analoog. Die laat ik dus maar eens een keer goed nakijken en eventueel een nieuwe decoder erin.
Wat betreft andere locs heb ik besloten maar gewoon te gaan sparen en goede, kant en klare digitale locs. Dat is duur, maar het alternatief is erg lastig en/of lastig én duur en/of moeilijk verkrijgbaar en dan misschien alsnog met problemen (tweedehands: bijna niet te krijgen en als het te koop is kan er van alles mee aan de hand zijn).
Dan de leuke dingen. Ik ben begonnen aan de opbouw van het landschap op module 4, rondom het kleine goederenstation. Dat lukt met gaas, gipsverband en een nietpistool vrij goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0212_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0212_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213_7.jpg)
Als laatste kan ik nog melden dat het bouwen van de brug is begonnen. Met de stenen muren die ik er bij wil doen. Op de foto’s staat alles nog los (de brug steunt op de muurtjes) maar het geeft een kleine indruk. De railing zit nog niet op de burg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0216_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0216_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0214_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0214_5.jpg)
Ter info: de loc op de foto’s is een oude, analoge loc. Die staat er gewoon bij om de foto’s wat leuker te maken.
-
Dat wordt al heel wat moois zeg! (y)
Wat betreft die loc (of loc's)... Klinkt alsof de algehele stroomafname punten van de loc niet helemaal jofel zijn, maar het zal me niets verbazen wanneer je de pech hebt dat allerlei oorzaken samen iets in hun schild voeren. :P
Bij het spontaan wisselen in snelheid klinkt het motortje dan ook als een versleten keukenmachine? Wellicht zal er dan hier en daar iets gesmeert moeten worden.
Mocht je toch iets willen bereiken, denk ik dat je het beste samen met 1 of meerdere modeltreinfanatiekelingen een zaterdag of zondag kunt opofferen. Waarbij een ieder natuurlijk zelf wat "tools" meeneemt waar hij/zij het mee denkt te kunnen oplossen.
Kan me goed voorstellen dat je wel ff klaar bent met dat geklier.
Ga maar mooi verder met de bouw van de baan. Wanneer je minimaal 1 goed werkend treintje hebt rijden, dan zullen de toekomstige nieuwe loc's/treintjes het ook moeten doen. ;D
-
Dat er meerdere factoren zijn die de loc niet lekker laten lopen lijkt mij op dit moment ook. Ik heb gelukkig nog een andere digitale loc, maar dat is een erg oude waar ooit een decoder in is gezet. Die loc loopt ook niet helemaal lekker (hapert soms wat), maar dat lijkt me puur de stroomafname van de loc. Toen mijn BR24 het nog goed deed liep die overal lekker en liep die ouwe 7081 ook al niet 100% zuiver.
Bij de snelheidswisselingen klinkt de motor van de BR24 niet vreemd. Zelf denk ik dat er onder andere problemen zijn met de decoder, zoals ook al met het licht het geval is.
Inmiddels heb ik 1 trein op het oog. De meeste nieuwe treinen zijn al gauw boven de €250,-, maar ik heb er op Eurospoor 1 gezien die ik erg mooi vond (een BR 64 415 van Fleischmann, DCC), die 206,- is. Nog steeds duur, maar goedkoper dan de meeste die ik in de catalogussen zie. Op de webshop van de winkel zag ik dat ze 'm nog hebben, dus misschien ga ik daar voor sparen.
-
Vandaag heb ik nog weinig gedaan aan de baan. Wat nieuwe rotsen gegoten, modelgips gehaald bij de bouwmarkt en de brug voorzien van een railing. Dat laatste levert een leuk plaatje op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0219_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0219_4.jpg)
-
andaag ben ik naar Heerhugowaard gegaan. Allereerst om daar de modelbouwwinkel te zien. Daarnaast ook om te kijken of ze mijn BR 24 kunnen repareren en om te kijken naar een nieuwe loc. Het liefst een leuke kleine stoomloc die digitaal is.
Mijn BR 24 bleek echter prima te rijden. Alleen de verlichting deed het niet, wat geen verrassing was. Daar is dus verder niets aan gedaan.
Er waren ook enkele mooie digitale stoomlocs. Bijna had ik een mooi museummodel gekocht (een tijdperk III-IV Duitse trein, met Nederlandse tijdperk VI museum stickers erop). Maar uiteindelijk zag ik een mooie Trix VT 98. Die was iets goedkoper en heeft prachtige verlichting. Voor 3 witte lampen, achter 2 rode. Als de rijrichting veranderd past de verlichting zich aan. Daarbij is er ook nog binnenverlichting ingebouwd. Nu wil ik eigenlijk wel binnenverlichting in al mijn wagons. Wellicht een leuk project voor op de langere termijn.
Eenmaal thuis aangekomen heb ik de baan eens grondig gepoetst en de VT 98 getest. Na het vinden van de juiste instellingen reed die fantastisch. Tijd dus voor de BR 24. En ja hoor, op een schone baan rijdt die prima. Wel nog steeds zonder licht, want die uitgang op de decoder is stuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0230_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0230_5.jpg)
Disclaimer bij de foto: ik moet nog een paar kleine friemelstukjes op de railbus zetten. Dus als je op de voorkant wat mist, dan kan dat kloppen.
-
Kijk, dat klinkt al stukken beter! (y)
Persoonlijk zou ik pas de friemelerij erop zetten wanneer je meer gaat rijden dan bouwen. Zolang je af en toe aan het testrijden bent, zou ik het eerst zonder friemels laten. Dan kan het er ook niet afbreken... Maar het is slechts een mening ;D
-
Kashmir47, goede tip! Zal ik onthouden voor het volgende materieel wat ik koop. (y)
Tijd voor weer een update:
Eind februari ben ik naar Rail 2012 in Houten geweest. Daar heb ik genoten van een aantal prachtige modelspoorbanen. Tevens ben ik er geslaagd voor een aantal dingen die ik zocht. Zo heb ik een zak vol drukschakelaars gekocht, om mijn wissels mee te bedienen. Een transformator ervoor mis ik nog, maar die komt er in de toekomst zeker aan. Niet alle wissels zitten immers al onder de baan.
Ik was ook op zoek naar een mooi, klein stationnetje voor op de berg. Daarvoor had ik wel wat gezien, maar ik had er steeds mijn twijfels bij. In Houten vond ik een ander, in mijn ogen mooier station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0564.jpg)
Verder wilde ik nog een goederenwagon voor één van mijn reeksen personenwagons. Zoals je op de foto's kunt zien ben ik ook daarvoor geslaagd. Een zeer mooie wagon in mijn ogen. Bij die aankoop heb ik meteen nog twee andere wagons gekocht die mooi passen bij wat ik al heb. Zoals de wagon op de andere foto; die met remhuisje had ik al.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0566.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0569.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0569.jpg)
Op module vier heb ik nu alle ballast op het lage deel liggen, zoals te zien is op de foto. Dat wil zeggen, de ballast op het deel waarop je kijkt en niet het schaduwstuk uiteraard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0352_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0352_4.jpg)
Gisteren ben ik begonnen met opruimen. De zolder was een bende, evenals de treinbaan. Alle wagons zitten nu in doosjes en de modules staan los van elkaar zodat ik er beter bij kan. Ik heb ook een aantal dozen uitgezocht, want alles zat door elkaar. Nu zit er een beetje meer logica in. Zo kwam ik nog dingen tegen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had, of waar ik ze had. Het opruimen is nog niet klaar, maar dat maak ik binnenkort wel af.
Verder moet ik nog nadenken over hoe ik een wisselmotor vast maar op een plek waar ik niet goed bij kan, waardoor schroeven niet lukt. Misschien met goede lijm...
-
Vandaag heb ik een mooie oplossing gevonden voor de wisselmotor waar ik slecht bij kon: sterke dubbelzijdige tape die geschikt is voor hout en plastic (en andere oppervlakken). De wissel zit vast en de draden zijn gesoldeerd. Enkele andere wissels die ik nog vast moest maken zitten nu ook op hun plek. Eén ervan was nog vrij lastig, omdat ik daarvoor een stuk hout moest uithakken (ik heb geen frees). Uiteindelijk kwam ik nog zo'n 2 à 3 millimeter tekort en kreeg ik het idee het plastic montageplaatje niet te gebruiken. In plaats daarvan heb ik de wisselmotor met de metalen puntjes direct in het hout gedrukt. Dit bleek de perfecte oplossing te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module4_bergwissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module4_bergwissel.jpg)
Nu ben ik ook iets verder gegaan met de landschapsbouw op module 4. De basis voor de voorzijde van de berg zit vast. De volgende keer kan het gipsverband erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module4_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module4_03.jpg)
-
Een poosje terug met mooi weer ben ik lekker naar Purmerend gefietst. Daar heb ik een aantal platen blauw schuim gekocht. Van dat handige schuim wat makkelijk te bewerken is zonder dat het veel rommel geeft. Ideaal voor de basis van de bergen.
De afgelopen dagen heb ik met gips staan spelen. Nu is het voorste deel van de berg op module 4 zover klaar dat deze alleen nog verf en begroeiing nodig heeft. Daar wil ik echter nog even mee wachten todat de rest van de bergen op deze module ook klaar zijn.
Herinnering voor mezelf: de volgende keer de rails even afplakken met schilderstape, want gips geeft rommel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergm4_03.jpg)
-
Weinig reacties hier... :-\
Ziet er goed uit, wat je aan het doen bent! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Succes met bouwen!
Groet,
Ronald
-
Hoi Dirkjan,
Ben het eens met Ronald, ziet er goed uit (y)
En dat van die schildertape kan ik alleen maar beamen, ik ben op de e.o.a. manier in bezit gekomen van een paar rolletjes TESA professioneel. Dat is wel even wat anders als die van een bouwmarkt.
Maar ook ik ben benieuwd naar de verdere bouwvorderingen.
Groetjes
Arthur
-
Volgens mij zijn er nu een stuk of 4 duitse N-banen in aanbouw. Kunnen we over enige tijd gaan rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi Dirk-Jan
Leuke Duitse n-spoor modulebaan ben je aan het bouwen, er zijn op dit forum niet veel mensen met een
n-spoor baan met Duitse thema.
Ik ga deze topic zeker verder volgen.
Groeten Paul Smits
-
Het is alweer een tijd geleden dat ik hier op de website een update heb laten zien. Veel heb ik gedurende de zomer niet gedaan, maar langzaam wordt er aan de baan gewerkt. Gedurende de zomer heb ik de hele spoorbaan aan de kant moeten zetten om ruimte te maken voor een nieuw kozijn voor ons dakkapel.
Afgelopen vrijdag ben ik naar Eurospoor geweest en het is weer flink gaan kriebelen. Het gevolg is dat ik nu weer flink wat tijd op zolder sta te bouwen.
Er zijn inmiddels twee leuke vooruitgangen te melden. Als eerste de baan zelf. Op module vier schiet het nu aardig op met de ondergrond. Nog een klein stukje en ik kan de boel gaan verven en aankleden met bomen, struiken, gras en andere leuke elementen. Het werken met gips ging soms goed en bleek soms een uitdaging. Vooral daar waar ik huisjes wil plaatsen bleek het lastig een mooie, vlakke ondergrond te maken. Middels schuurpapier en een stofzuiger wil dit nu goed lukken. De boompjes op de foto's zijn er tijdelijk neergezet voor de foto en om te kijken wat goede plekken zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0661_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0667.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0667.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0669.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0669.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0665.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0665.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0661_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0661_1.jpg)
Het tweede is een nieuwe locomotief. Een kleintje en niet digitaal. De BR81 001. Niet al te duur en hij rijdt. Tevens heb ik een decoder gekocht om zelf in te bouwen. Ik wil er toch een keer aan beginnen. Het is me al gelukt de motor te isoleren van het frame. Eenvoudige isolatietape (voor water- en gaskranen) doet wonderen. Er zijn echter nog twee probleempjes: 1. het lampje in de loc werkt wel, maar er zit niets wat het licht naar de koplampen verplaatst. En 2: links heeft de loc stroomafnemers op vier wielen en rechts slechts op twee, waardoor de stroomafname niet ideaal is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0775_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0775_4.jpg)
Wat elektra betreft heb ik inmiddels ook een lichttransformator aangeschaft. De wissels en lampjes op de baan kan ik nu dus aan gaan sluiten. Ik heb al even gekeken hoe module vier er in het donker met lampjes aan uit zou kunnen zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0658_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0658_1.jpg)
-
De decoder is vandaag in de loc gebouwd. Als ik het lampje eruit haal rijdt de trein zonder kortsluiting te geven. Het lampje is nog niet geisoleerd en moet nog worden aangesloten. Daarbij rijdt de trein niet erg lekker omdat de stroomafname niet optimaal is. Mogelijk moet ik ook de motor toch nog eens goed bekijken (koolborstels enzo). De trein komt soms moeilijk op gang en soms juist prima. Als ik 'm wat naar beneden duw rijdt ie iets beter en als ie eenmaal gaat is het goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0685_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0685_1.jpg)
De kap past ook nog, maar dan zonder het gewichtje. Die zal ik nog een beetje moeten aanpassen en isoleren.
Zie hier een klein filmpje. (http://www.youtube.com/watch?v=BaUrejPq3Fg) De trein stopte beide keren (heen en terug) net op tijd dankzij de stopknop. Buiten het filmen om ben ik wel eenmaal te laat gestopt waardoor een koppeling is afgebroken. Die koop ik wel een keer los.
Vandaag heb ik op een rommelmarkt een leuk kistje gekocht. Wat ik daarmee van plan ben lees je hier (http://dirkjanmulders.nl/schatkist.html) en mogelijk t.z.t. een klein verslagje in een ander topic op het forum.
-
Het rode spoeltje wat je ip de foto in mijn vorige bericht kon zien heb ik verwijderd en vervangen voor een direct draadje. Nu rijdt de loc gewoon goed zolang er voldoende stroom binnenkomt. Zonder het gewichtje en met maar 2 wielen die stroom afnemen aan 1 van de kanten (4 aan de andere kant) mist ie wat aan goede stroomafname.
-
Het rode spoeltje wat je ip de foto in mijn vorige bericht kon zien heb ik verwijderd en vervangen voor een direct draadje.
Die rode spoeltjes heb ik ook nog wel eens last van, tegenwoordig verwijder ik die standaard al. Geen idee of dat juist goed is, maar bij mij scheelt dat een hoop ongein.
Misschien voor de veiligheid nog een stootblok plaatsen op het eind, zonde als op die manier de loc nog een (paar) keer valt.
Groeten Thijs.
-
Na een poosje geen nieuws dan toch maar weer een update. De verbouwing van de keuken en ook de feestdagen zorgden voor een tragere bouw.
In januari ben ik wat meer bezig geweest. Onder andere voor een leuke vitrine voor de treinen. De basis is in orde, maar nu alleen nog zorgen dat het deurtje ook goed open kan. Dat wordt toch nog even wat rommelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0987_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0987_4.jpg)
Op module drie ben ik begonnen met de landschapsbouw. De berg waarop het kasteel komt is nu bijna klaar in de basis. Die moet ik nog verven en plantjes planten. Nu op naar het landschap richting de stad!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0993_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0993_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027_2.jpg)
Inmiddels trouwens ook een idee voor een kistje wat ik had gekocht (zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47371.0.html)). Ik had nog een boerderij in H0 staan (mijn eerste bouwpakketje sinds ik met modelspoor bezig ben). Dat aankleden met wat mooi licht en bewegende poppetjes en het moet wel mooi worden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1022_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1022_3.jpg)
-
Hallo Dirk-Jan,
Op 1zu160 staat een voorbeeld hoe je zo,n 81 loc digitaal maakt, en volgens mij moet je wat stroomgeleiders doorslijpen.
Ook aan de onderkant.
Groet,
Ben.
-
Had deze update al een paar weken op mijn website staan, maar nog niet hier gepost.
Rail 2013 in Houten en OnTraXs zijn voorbij en beiden heb ik bezocht samen met een collega. We hebben het plan om samen een mooie H0 baan te gaan maken, waarover nog wel wat verschijnt als we meer info hebben.
In Houten heb ik wat strooigoed gekocht in herfstkleuren, een nieuwe koppeling voor een locomotiefje en een spoor 1 loc. Die laatste gewoon omdat het kan en vooral omdat het leuk is "voor erbij". Een eenvoudige BR 80 038 uit een startset, maar dan alleen de loc, een klein stukje rails en een Märklin Mobile Station 2 om te trein te laten rijden. Hij heeft ook prachtig geluid in zich.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1035_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1035_2.jpg)
Mijn Railbus is momenteel even terug naar de winkel. Op de motorwagen doen de rode lampjes het vaak niet na een paar minuten pendelen. Een klein detail, maar erg zonde en de trein vind ik te duur om het daar bij te laten.
Dan wat betreft de modulebaan. Op twee modules (nummers 3 en 4, waar de bergen nu op gebouwd worden, zie vorige bericht) heb ik inmiddels alle wissels aangesloten. Nu alleen nog een kastje maken waar de knoppen op komen. Bij de tunnel heb ik al met een beetje groen gespeeld. De binnenkant van de tunnel bestaat uit een gebogen stukje karton met een steenprint erop. Op een paar plekjes zag je teveel van de rand van het karton en dat heb ik nu verstopt onder wat groen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1080.jpg)
Dradenchaos met al die draden voor de wissels!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1087_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1087_3.jpg)
Alsof ik nog niet genoeg te doen heb ben ik ook bezig met plannen voor een "kleine" baan voor de BR80 (die in schaal 1). Hieronder een foto die ik als inspiratie gebruik, de loc naast een wagen die ik heb gekocht (en mogelijk ga overspuiten en van Duitse decals ga voorzien. De wagen is eigenlijk in 1:34 ipv 1:32) en een proefopstelling voor een baanplan (in schaal N, omdat ik dat al in huis heb en zo mooi kan proberen). De baan zal, als ie komt, 350x50 (of 350x40) cm worden. Dan kan die nog wat aan de kant staan.
Als die baan gaat komen zal ik daar een apart draadje voor aanmaken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1106_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1106_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1134_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1134_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1138_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1138_6.jpg)
-
Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update heb gepost. Nou heb ik in de zomer ook vrijwel niks gedaan met mijn modelspoorbaan. In het voorjaar zijn de modules van de modelspoorbaan tijdelijk verplaatst naar een andere ruimte. Zo kwam de zolder vrij en konden we die gaan opknappen. En dat was nodig! De muren en vloer waren nog kaal en het plafond geel. De schuine delen waren wel netjes, maar ook erg ouderwets met houten schrootjes. Die schrootjes zitten er nog, maar zijn nu mooi wit. De rest is ook geverfd en de vloer heeft een mooi, eenvoudig kliklaminaat gekregen. En de treinbaan staat er weer! Omdat we de nieuwe vloer netjes willen houden moet ik wel voorzichtiger werken en kan ik niet meer uitgebreid met de decoupeerzaag aan de gang. Daar staat wel tegenover dat het gezelliger is geworden, met het bureau van mijn vrouw in dezelfde ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1502_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1502_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1514_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1514_2.jpg)
De treinbaan staat dus weer en ik kan er nu ook weer bij om te bouwen. Nog even geen mooie plaatjes van mooie scenery, want ik ben bezig met de elektra (met name de wissels) op modules 1 en 2. Dus met draadjes onder de baan. Onder de baan ben ik verder gegaan met het aansluiten van wissels. Maar ook met het vastplakken van de blokjes waar verschillende stroomdraadjes samenkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1515_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1515_9.jpg)
Voor de halve baan heb ik inmiddels een kastje gemaakt voor de wisselbediening. Deze bestaat uit een plaatje aluminium en een rand van oude plint. Het was even puzzelen om alles aan te sluiten, want ik had een stekker met allemaal draadjes en geen idee welk draadje bij welke wissel hoorde. Gewoon proberen was een prima oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1596_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1596_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1599_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1599_1.jpg)
Recent heb ik ook een nieuwe locomotief gekocht. Die zag ik eerder al staan, maar dacht er nog over na. Een mooie BR80 030. Wel analoog en zonder verlichting, maar hij rijdt goed en was niet duur. Op Eurospoor een decoder kopen en ik kan ook deze locomotief digitaal laten rijden. Van binnen is deze namelijk hetzelfde gebouwd als de BR81 die ik eerder al heb gedigitaliseerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1577_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1577_1.jpg)
-
Goedemorgen Dirkjan,
Zolderkamer ziet er netjes uit (y) en de baan natuurlijk ook (y)
Het was even puzzelen om alles aan te sluiten, want ik had een stekker met allemaal draadjes en geen idee welk draadje bij welke wissel hoorde
Heb je het nu opgeschreven ? Excel is hier best een handig hulpmiddel voor.
Verder zou ik zorgen voor een trekontlasting bij die 25 polige D connectors.
Even een andere vraag, wanneer zijn de Hanzefeesten in 2014 ??
Groetjes
Arthur