BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 20 January 2011, 15:22:09
-
ProRail vervangt uiterlijk in 2013 verouderde seinen op het spoor bij Barendrecht door moderne. Dat heeft de gemeente Barendrecht dinsdag bekendgemaakt. Aanleiding voor de ingreep is het ongeval in september 2009 waarbij twee goederentreinen frontaal met elkaar in botsing kwamen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid liet dinsdag weten dat het ongeval waarschijnlijk werd veroorzaakt, doordat een van de machinisten onwel werd en door een rood sein reed. Dat kon doordat de seinen uitgerust waren met een oud beveiligingssysteem. De machinist die onwel werd, kwam door de botsing om het leven.
Van Vollenhoven wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) snel duidelijkheid geeft over waar en wanneer het Nederlandse spoornet wordt uitgerust met een nieuw Europees veiligheidssysteem. Barendrecht kwam er dinsdag achter dat de bewindsvrouw ProRail al opdracht heeft gegeven in elk geval de seinen bij Barendrecht te vervangen. Dat stond in een brief die vrijdag aan de Tweede Kamer is gestuurd, aldus de gemeente.
-
Verouderd ??? ? Deze seinen zijn in 2002 of 2003 in dienst gekomen, met het gereed komen van de tunnel. En ik denk ook niet dat een nieuw sein kan ingrijpen bij een onwel geraakte machinist. Ik denk dat er bedoeld wordt: Het invoeren van ATB-vv bedoelen, die grijpt wel in als je door rood dreigt te rijden.
Groeten Erwin.
-
Vraag me ook af wat de gemeente daarmee te maken heeft... ::)
-
De burgemeester wordt geacht de hulpverlening te coördineren als er in zijn gemeente een ongeluk gebeurt.
Overigens snap ik dat verhaal van die nieuwe seinen ook niet. Zal idd gaan over een aanpassing van de ATB.
-
http://www.barendrecht.nl/index.php?simaction=content&mediumid=6&pagid=450&stukid=16027 (http://www.barendrecht.nl/index.php?simaction=content&mediumid=6&pagid=450&stukid=16027)
-
De burgemeester wordt geacht de hulpverlening te coördineren als er in zijn gemeente een ongeluk gebeurt.
Overigens snap ik dat verhaal van die nieuwe seinen ook niet. Zal idd gaan over een aanpassing van de ATB.
Maar de gemeente heeft niets van doen met de technische inrichting van de spoorweginfrastructuur.
-
Dat weet ik ook wel. Maar ik denk dat ze dat aan de gemeente meedelen als geruststelling, zo van: nu kan zo'n ongeluk niet meer gebeuren, want we hebben de seinen vernieuwd.
-
Mja oké, ik heb even verkeerd gelezen dat de gemeente dat besloten had, nu vat ik hem.
Dan nog blijf ik het wel vreemd vinden dat de gemeente dus een naar hun medegedeelde melding publiceert, dat lijkt me een taak van Prorail zelf...
-
De burgemeester en de gemeente hebben natuurlijk ook een verantwoordelijkheid als het gaat over veiligheid, en dat betreft dan niet alleen het blussen van een brandje als er wat mis gaat. Door Barendrecht loopt nou eenmaal een tracé van 9 sporen breed waarover de nodige treinen met gevaarlijke stoffen rijden dus dat je de bevolking informeert lijkt me niet meer dan logisch.
Overigens is de burgemeester van Barendrecht ook nog voorzitter van de commissie Tunnelveiligheid, en vertegenwoordigde hij tijdens de bouw van de betuweroute alle burgemeesters van de aanliggende gemeenten. Veiligheid staat daardoor misschien wat hoger op zijn agenda.
-
Hallo,
In het stukje dat Swiss fan toont staat :
......Het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht is het eens met de conclusies en aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid over de veiligheid op het spoor rond Barendrecht. De Onderzoeksraad dringt in haar rapport over het treinincident van september 2009 aan op het nemen van maatregelen om STS (Stop Tonend Sein) passages te voorkomen. Eén ervan is het vervangen van de huidige ATB-seinen door ERTMS-seinen. Inmiddels heeft ProRail al de opdracht gekregen om de seinen bij Barendrecht uiterlijk in 2013 te vervangen door ERTMS-seinen....
ERTMS Level 1 is bestaande seinen en Bakens.
ERTMS Level 2 is Bakens en geen lichtseinen meer.
Wat wordt het nu ,daar in Barendrecht met zijn 9 sporen, krijgen de geoderensporen nu ERTMS 1 of 2 ?
Groeten ,Peter
-
Euhm, hoe kan Prorail nou de opdracht krijgen om seinen te vervangen als die zelf de infrabeheerder is ;)?
-
Je zegt het zelf al... ProRail is beheerder, geen eigenaar.
-
Je zegt het zelf al... ProRail is beheerder, geen eigenaar.
En volgens mij is Prorail juist verantwoordelijk voor de infra en inrichting ervan ;)
De overheid heeft als eigenaar toch wel wat beters te doen dan over seintjes babbelen...
-
Uiteindelijk is het de eigenaar en degene die met de zak met centen rammelt die bepaalt wat er gebeurt.
-
Of de eigenaar besteed het gewoon uit,
Zie ook een stukje quote van Wikipedia over Prorail:
Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet. Haar taak is het spoorwegnet te onderhouden, te exploiteren en indien de rijksoverheid daartoe besluit, uit te breiden.
-
Wat wordt het nu ,daar in Barendrecht met zijn 9 sporen, krijgen de geoderensporen nu ERTMS 1 of 2 ?
Groeten ,Peter
Het zou kunnen dat het dan dubbel is, ERTMS level 1 én ATB-vv, anders valt toch denk echt het doek voor de 1600'en bij DBRSN en ACTS. Ik denk niet dat men er nog ERTMS in gaat bouwen gezien de relatief hoge leeftijd van deze serie (hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat de 1600'en gisteren pas in dienst zijn gekomen, zal wel een soort van jeugdsentiment zijn....)
Groeten Erwin