BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Erwin L. op 20 January 2011, 09:03:14
-
Hallo Lui,
Weet iemand hoe internationaal het goederenvervoer Anno 1910 was? Ik weet dat er grensoverschrijdend goederenvervoer plaatsvondt, maar waren er bijvoorbeeld Nederlandse wagons in zuid Duitsland of Oostenrijk te vinden, of Franse? Dat zou namelijk de mogelijkheden voor onze baan aanzienlijk vergroten en interessanter maken...
Groet,
Erwin
-
Ik wil wel een ideeetje van de gang van zaken geven:
In die tijd was het volgens mij nog gebruikelijk dat de spoorwegmaatschappij waar het vrachtje ter verzending werd aangeboden, een wagon regelde. Dus als er een vrachtje van Tiel naar Oostenrijk moest, dan ging er een Nederlandse wagon naar Oostenrijk. Daar werd de wagon geleegd en zo spoedig mogelijk naar het land van herkomst teruggezonden. Als er toevallig een passend vrachtje was dat naar het land van herkomst moest, dan kon de wagon daarvoor gebruikt worden, anders ging de wagon leeg terug.
Aanvullingen en verbeteringen zijn vast nog wel nodig!
-
er was nog geen RIV-pool, dus wagens reden niet zonder onderscheid van land zomaar overal rond, elke wagen kwam zoveel mogelijk weer terug naar zn land van herkomst, maar er werd wel degelijk behoorlijk wat internationaal gereden. Omdat wagens meer in de buurt van hun eigen land bleven was de kans om in duitsland een nederlandse wagen aan te treffen in het roergebied wel een stuk groter dan in beieren, om maar wat te noemen.
-
K.ΓΌ.K wagons is kortom waarschijnlijker dan Franse. Klinkt inderdaad logisch. Ik hd een dergelijk antwoord min of meer al bedacht. Ik had alleen hoop dat er iemand was met kennis/bewijzen dat dit anders zou zijn...