BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dito op 19 January 2011, 18:28:02
-
Hallo
Ik ben begonnen met de servoaandrijving van Arjan Moordijk te gebruiken maar het probleem dat zich voordoet is het volgende:Bij het trekken door de servo geen probleem maar als hij moet duwen dan komt het verenstaal in de wissel naar omhoog.Als dusdanig kan ik die niet afknippen op het hoogste niveau want dan floepst hij er uit bij het trekken.Nu is mijn vraag of ik soms het buisje waarvan sprake op de site van A M niet door mij te groot genomen is(1.5 mm) daar waar het verenstaal 0.8 mm is.
Dito
-
Als je die site dan even linkt kunnen we makkelijker meekijken.
Groeten,
Patrick
-
Kan je de uitslag van de servo bijsturen?
Het lijkt dat de uitslag van de servo te groot is, of anders moet je de vering voor de uitslag aanpassen.
Inderdaad,een foto van de toestand kan veel verduidelijken.
Johan.
-
Ik ken de aandrijving van Arjan Moordijk niet en begrijp de term duwen en trekken daarom ook niet, maar in het algemeen treed dit probleem op als het verenstaal niet goed in positie onder de wissel is gemonteerd. Als hij in de middenstand al niet recht omhoog wijst resulteert dat in het omhoog kruipen, respectievelijk omlaag bewegen en daarmee uit het gaatje te schieten.
Gerrit
-
Hallo Patrick
Het is een website onder de naam Jos en Rita gezien op Benelux.spoor.
Hallo Matheus.Ik ga eens een foto nemen ervan.De uitslag kan ik heel goed regelen maar dat helpt niet.Het verbetert naarmate ik het geleide buisje dichter bij de opening breng maar het is nog niet wat het moet zijn.
Dito
-
Het is een website onder de naam Jos en Rita gezien op Benelux.spoor.
Dito, is het nou zo moeilijk om gewoon een link naar die site te geven?
-
Hallo Klaas
Het is te vinden op google onder Arjan Mooldijk en wisselbesturing d.m.v. servo.
Verder kan ik nu ook niets geven.
Dito
-
Hier dus,
http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/wissel-servo.htm
Groeten,
Patrick
-
ok patrick
Het is ook te vinden met een volledige topic op benelux spoor onder de titel''welke schakeldraad voor servoaansluiting''
Dito
-
En dat is dit enorme topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25632.0
Groeten,
Patrick ;)
-
Het is bij mij zo gemaakt maar doordat het buisje nogal wat speling heeft komt de verendraad iets naar omhoog.Ik denk maar kan het niet zien dat hier het geleide buisje
heel precies is wat de diameter betreft,iets waar ik niet op gelet heb.
Dito
-
De veerdraad moet inderdaad met weining speling in het buisje passen.
Ik vind deze constructie eerlijk gezegd onnodig ingewikkeld. Je kunt ook een stukje verenstaal aan de ster bevestigen en die dan direct onder de opening in de plaat monteren. Als je de draadjes over servoaandrijvingen doorleest kom je genoeg voorbeelden tegen.
-
Klaas
Ikheb het zo opgelost.Het messing plaatje waar het buisje op gesoldeerd wordt heb ik omgevouwen en recht op het buisje een gaatje van 1mm geboord waardoor het verenstaal
loopt.Nu zit het gevangen en werkt optimaal.
Matheus had om een foto gevraagd.Die komt eraan maar wat later want ik heb het
zeer druk nu.
Dito
-
Ik vind deze constructie eerlijk gezegd onnodig ingewikkeld. Je kunt ook een stukje verenstaal aan de ster bevestigen en die dan direct onder de opening in de plaat monteren.
Hallo Klaas,
In het begin deed ik dat ook, alleen waren er diverse plaatsen waar geen ruimte genoeg was door bijvoorbeeld dwarsbalken om de servo zo te plaatsen, verder is het veel gemakkelijker geworden om de servo's af te stellen, dat kan al gebeuren vóór dat het geheel onder de baan geplaatst wordt. Ook is het toen een aantal keren voorgekomen dat het verenstaal verbogen werd door een te ruime slag van de servo (tijdens het instellen).
Al met al heb ik veel voordeel van mijn manier van constructie.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
verder is het veel gemakkelijker geworden om de servo's af te stellen, dat kan al gebeuren vóór dat het geheel onder de baan geplaatst wordt.
Dit punt snap ik niet goed. In alle gevallen zal de de aandrijving toch goed onder het wissel moeten "mikken".
Ik los dat op door in het hoeklijntje waarmee de aandrijving onder de tafel vast zit een paar oversized gaten te boren. Vastzetten met twee schroeven met een carrosseriering onder de kop en je kan de aandrijving nog in alle richtingen verschuiven.
Het probleem met aandrijvingen die niet direct onder het wissel passen heb ik ook een paar keer aan de hand gehad. Opgelost door een hefboomstelsel met trek/duwstang, soms over een afstand van 30 cm.
-
Dit punt snap ik niet goed. In alle gevallen zal de de aandrijving toch goed onder het wissel moeten "mikken".
Ik los dat op door in het hoeklijntje waarmee de aandrijving onder de tafel vast zit een paar oversized gaten te boren. Vastzetten met twee schroeven met een carrosseriering onder de kop en je kan de aandrijving nog in alle richtingen verschuiven.
Het "mikken" van de servo's onder de wissels valt inderdaad ook nu niet echt mee.
De moeilijkheid bij mij is dat ik de gaten bij de wissels niet groter kan maken omdat ik van de bestaande, reeds geballaste wissels, de aandrijvingen moet vervangen.
Het idee met de carrosserieringen vind ik prima en ga dat ook zeker toepassen, bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Geen flauw benul van wat carrosserieringen zijn.
Dito
-
Beste Dito,
Dit zijn grote rondellen. Bv diameter 30 mm met een gat van 8 mm.
Als je zo een rondel gebruikt met een kleine vijs (bv rondel 20 mm met een gat van 6 mm en een vijs van 4 mm) en je maakt een
gat van 10 mm in de montageplaat van U servo kan je deze eenvoudig verplaatsen en zo juist positioneren zonder het gat van de vijs te moeten
veranderen.
Mvg
Olivier
-
Geen flauw benul van wat carrosserieringen zijn.
Dito
Dit:
(http://images.rvs-products.nl/carrosseriering_rvs_index.jpg)
(http://www.q-parts.nl/catalog/images/859060.jpg)
-
Dank voor de uitleg.Heeft er soms iemand een foto van dergelijke montage.
Dito
-
Matheus,
Hierbij de gevraagde foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo_wisselaandrijving_2.jpg)
Dito