BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Acid op 17 January 2011, 22:27:26
-
Ik heb van een klant een plan V van fleischman overgenomen voor een paar tientjes. Haar man is 7 jaar geleden overleden en sindsdien staat alle materiaal (ter waarde van paar duizend euro) in dozen op zolder en ik had de mazzel dat ik het tegenkwam bij vervanging van een ketel.
Ik heb de plan V overgenomen van haar. Trein heeft is uit 1998, heeft 7 jaar stil gestaan en is uitgerust met rijtuigverlichting van Fleischman zelf.
De trein wilde eerst niet rijden maar na vervanging van de koolborstels en smeren van de motor kwam hij toch vooruit.
Heb hem een uurtje voor en achteruit laten rijden gisteren en hij liep perfect. Alleen vandaag toen ik hem wilde laten rijden kwam hij heel langzaam van start alsof hij te weinig stroom kreeg.
Ik heb een Piko analoog plan liggen waarbij ik het probeerde met 1 trein. Gisteren geprobeerd met 2 treinen en dat ging maar heel langzaam. Maar vandaag gingen 2 treinen absoluut niet.
Wat kan er met de plan V zijn dat hij de ene dag soepel loopt na vervanging van koolborstels en oliën. En de volgende dag niet vooruit te branden is?
Kan het schelen als ik de ruituigverlichting lossoldeer?
-
Zit er niet hier en daar wat hard geworden vet tussen de tandwielen dat bij wat warmte of beweging weer soepeler wordt?
Ik heb hetzelfde namelijk met het Gläserner Zug van Roco: als die een half jaar niet rijdt en dan weer op de baan gezet wordt, vertoont die dezelfde kuren als die jij beschrijft.
-
Kan inderdaad aangekoekt/uitgehard vet wezen.
Motor demonteren en schoonmaken met wasbenzine. Daarna alles goed laten drogen en weer monteren. Klein drupje olie erop. Denk dat het dan wel beter zal gaan.
mvg,
Sander
-
goede dag
ik heb namelijk ook plan v maar digitaal gekocht bij wentink een occasion is helemaal schoon gemaakt maar die heeft het zelfde probleem komt ook langzaam op gand. Als die een maal loopt dan loopt die goed.
ron
-
Motordraaistel even demonteren en in een bakje met wasbenzine laten draaien als je dat lukt. Anders met een stevige penseel/kwastje het draaistel en tandwielen schoonmaken en laten drogen.
Dan op de juiste plaatsen olie erop en hij zou weer moeten draaien!
-
Het is een bekend probleem bij Fleischmann modellen. Die dingen moeten altijd eerst warm draaien voordat ze lekker gaan lopen.
-
waarom loop de de city pendel wel meteen op snelheid is toch volegens mijn d ezelfde type motor wat er in legt.
ron
-
Ron, de citypendel heeft een andere motor als de sprinter en de Plan V.
Met name de citypendel heeft meer massa in het anker.
Ik heb zelf een aantal ankers kunnen overnemen die uit een V200 kwamen met massa in het anker.
Hierdoor gaan de loopeigenschappen duidelijk vooruit, maar het effect van warm lopen blijft een beetje zichtbaar.
Groetjes, Hans
-
hans ben jij handig in solderen ivm me draatjes van de city pendel die los zij 2 stuks
ron
-
;D men zegt van wel ;D